W220 imusarjan puhdistaminen.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
NAVYRANGER
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 03.10.2014 20:03

W220 imusarjan puhdistaminen.

Viesti Kirjoittaja NAVYRANGER »

No niin. Nyt kävi sit niin että ei menny katsastuksen päästömitauksesta w220 s320 cdi läpi.
Ajattelin irrottaa ja puhdistaa imusarjan.
Onko joku tehnyt? Ohjeita ja vinkkejä. Tepsivät aineet mainittuna ettei tarvitse vanhan painia loputtomasti.
Mercedes-Benz S 320 CDI
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W220 imusarjan puhdistaminen.

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Onko suuttimet kunnossa,entäs imusarjan läpät,ja onko edes sellasia. Miksi juuri imusarja täytyy irroittaa onko epäilyksiä sen kunnosta ?
Star
ratiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 20.09.2012 22:42

Re: W220 imusarjan puhdistaminen.

Viesti Kirjoittaja ratiska »

poistettu
Viimeksi muokannut ratiska, Su 20.09.2015 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NAVYRANGER
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 03.10.2014 20:03

Re: W220 imusarjan puhdistaminen.

Viesti Kirjoittaja NAVYRANGER »

Homma tehty. Seuraavaksi hiukan ohjeita ja tekojärjestyksiä ettei kukaan muu tavisasentaja tee aikaa kuluttavia virheitä.

Tämä on siis 2000 vuosimallin 320 CDI mootori, jolla oli rempan alkaessa ajettu 260 tkm. Auto pomppasi leimalla päätöstä. Moottori on ohjelmoitu Karalan ohjelmalla jossa yhteydessä EGR on poistettu ohjelmalla. Täyskaasukiihdytyksessä veto hiukan huojui ja epäilin jo jonkinasteista turbovikaa.

Tarvii imusarjan tiivisteen, egr:n imukanavan tiivisteen, egr:n lauhduttimen tiivisteen (ja siihen laipan rst pellistä).

Ensin kannattaa poistaa EGR:n lauhduttimen päältä tulipellin läpi menevä vesiletku. 30 senttiä pitkä pätkä.
Seuraavaksi sama lauhdutin irti. Tulipellin puoleisesta päädystä kolme pulttia auki (10mm sellaisia tähtikantaisia, joihin sopii hätätilanteessa 8 mm normiavain). Sitten on vaan kaksi sisäänvientiä joissa on vain tiivisterenkaat. Johtosarja on lauhduttimen päällä kiinni.
Naftan suodatin pois.
Sitten purkaa EGR:n pois päältä.
Sitten tarvii muistaa kaksi johtosarjaa, joissa molemmissa on kolme liitintä. Kaikki muut saa yläkanttiin, paitsi etumaisesta alimmainen on niin vaikea yläkanttiin, että kannattaa ottaa alhaalta.
Välijäähdytimeltä tulevalta putkelta yksi anturinjohto irti (egr:n alapuolella)
Imusarjan Kaikki pultit auki (myös imukanavien alaosassa olevat) ja sitten vaan taivuttaa/ kääntää imusarjan pois paikaltaan.

Puhdistaminen todella vaivalloista liottamalla. Paras keino voisi olla polttaa pillillä musta terva/piki karstaksi ja sitten vaan sen poistaminen. Itse käytin superliuotinta, Moottorin osien pesukonetta, ultraäänipesuria, kuumavesipesuria ja vanneharjaa.
Läpät kannattaa purkaa pois. Tehdä jenkat akselin reikiin ja laitaa niihin pultit.

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Itse laitoin vielä lohkon puoleiseen päähän EGR:n tulevaan pakokaasukanavaan sen RST laipan. Läppien säätö moottori kannattaa jättää paikalleen surisemaan.

Jos käynnistyksen jälkeen putkista tulee harmaata (vesihöyryn tyyppistä) ei kannata huolestua. Itellä loppui vasta koeajolenkin jälkeen.

Oleellisinta: halpa remontti itse tehtynä. Moottori on aivan erilainen puhdistuksen jälkeen. Kulutus laskee. Kone vetää kuin juna ja persdynollakin teho on lisääntynyt.
Mercedes-Benz S 320 CDI
Vastaa Viestiin