Sulake 10 kärähtää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Sulake 10 kärähtää

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Mikä vikana? Auto on 190d W201 vm.1989, manuaali 4-vaihteinen. Sulake nro 10 kärähtää jatkuvasti, mutta satunnaisesti heti käynnistyksen yhteydessä tai kun on ajettu muutamia kilometrejä tai muutamia kymmeniä kilometrejä. Sulake toimii varokkeena ainakin ulkolämpötilamittarille, ulkopeilien ojaukselle, niiden lämmitykselle, moottorin tuulettimen elektromagneettiselle kytkimelle, pissipoikien lämmitykselle... mille vielä? Olen testannut ulkolämpötilamittarin, peilit, tuulettimen kytkimen ja pissapoikien lämmityksen . Niissä ei pitäisi olla vikaa. Mikä merkitys on muuten moottorin tuulettimen elektromagneettisella kytkimellä. Jäähdytys näyttää toimivan ilman sen kytkemistäkin?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Re: Sulake 10 kärähtää

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

JoSaa kirjoitti:Mikä merkitys on muuten moottorin tuulettimen elektromagneettisella kytkimellä. Jäähdytys näyttää toimivan ilman sen kytkemistäkin?
Kokeilepas pyörittää flektiä käsin, kun kone ei ole käynnissä. Pitäisi pyöriä vapaasti. Magneettihärvelin tehtävä on lukita ropeli hihnapyörään, jolloin se alkaa puhaltamaan kunnolla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
hannes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 07.04.2004 23:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hannes »

moro ! kokeileppas vaihtaa se lämpötila/flektin ohjaus anturi mikä on etuosassa moottorin päällä.
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Kylläpä se tosiaankin näyttää siltä, että moottorin tuulettimen lämpöanturissa on vika. Kun anturin johdon irrottaa, ei sulake näytä kärähtävän. Eikun uutta anturia ostamaan. Kiitoksia vinkistä.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JoSaa kirjoitti:Kylläpä se tosiaankin näyttää siltä, että moottorin tuulettimen lämpöanturissa on vika. Kun anturin johdon irrottaa, ei sulake näytä kärähtävän. Eikun uutta anturia ostamaan. Kiitoksia vinkistä.
Termos,

Liekö vika anturissa vai itse magneettikytkimessä? Olikos tuossa mallissa nyt se yksinapainen anturi? Jos on, niin eikös tuo kytkin ole tarkoitus maadoittaa nimenomaan sen kautta. Jos virtaa kulkee liikaa läpi ja sulake palaa, eikö tuo magneettikytkinkin kannattaisi tarkistaa esim. kytkemällä anturin johdon pää maihin.

Paremmin tietävät älähtäkää, jos puhun reikiä päähäni. :oops:

t.
R.
E500 – 211.070
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Kyllä tässä mallissa on kaksinapainen (+-virran kierrätys) lämpöanturi. Nyt kun irrotin rikkinäisen, huomasin että se on tosiaan oikosulkuinen. Sisällä helisi jokin irti ja sen sai joka kerta runkokosketuksessa oikoseen.
tv. JoSaa
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JoSaa kirjoitti:Kyllä tässä mallissa on kaksinapainen (+-virran kierrätys) lämpöanturi. Nyt kun irrotin rikkinäisen, huomasin että se on tosiaan oikosulkuinen. Sisällä helisi jokin irti ja sen sai joka kerta runkokosketuksessa oikoseen.
Ah, no sitten homma OK.

t.
R.
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin