Ulkolämpömittari sekosi apua!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
E220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 21.01.2004 15:28
Paikkakunta: Nokia

Ulkolämpömittari sekosi apua!

Viesti Kirjoittaja E220 »

Morientes,

Perjantaina lähdin firman tallista ja hetken kuluttua huomasin, että ompa prkl lämmin mittari näytti +10! Aattelin vaan, että kai se aurinko sitten lämmiti suoraan anturiin (rekkarin alla). Ei se mitään hain kaverit kyytiin ja matka suuntautui kohti Joensuuta.
Mittari näytti +58, joopa joo ja hetken kuluttua hävisi kaikki lukemat. Jäljellä pelkkä taustavalo, mitä tehtävissä?

Onko ideoita, mistä lähteä vikaa hakemaan? Kenelle vien Tampereella?
BMW E93 330dA caprio -08

exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Vaihda anturi se on varmaankin mennyt.
Avatar
E220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 21.01.2004 15:28
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja E220 »

Oliko niin, että se anturi on puristettu siihen piuhaan?
Joudun siis vaihtamaan koko hässäkän, koko piuha aina mittaristolta keulaan asti.
BMW E93 330dA caprio -08

exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

Joo mulla on kans sama ongelma, virrat laittaa päälle nii lähtee suunnilleen tod. asteista eli esim -5 kipuamaan jonnekki +35-58. mistä sais niitä antureita ja millanen homma vaihtaa? meinaa jo häiritä ku pihalla pakkasta 15 ja lämpömittari näyttää +55 :lol:
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Veholta ja KL:stä en ole kyllä vaihtanut,mutta eiköhän ne ainakin veholla tiedä kun kysyy.
Avatar
Jarkko L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 09.03.2004 22:06
Paikkakunta: Mustasaari

Hieman erilainen vika

Viesti Kirjoittaja Jarkko L. »

Itellä on ulkolämpömittarissa ollut ainakin vuoden verran sen verran vikaa, että näytössä näkyy vain plus/miinusmerkki ja ensimmäinen numero, toisesta numerosta näkyy joskus muutama "viiva".

Onkohan vika tässäkin anturissa vaiko mittaripuolella esim. itse näytössä?

Tässä kirjoitellessa tulee aina semmonen himo saada viat korjattua, että pitää tästä lähteä mittaristoa irrottamaan.
W124 230E -85
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

E220 kirjoitti:Morientes,

Perjantaina lähdin firman tallista ja hetken kuluttua huomasin, että ompa prkl lämmin mittari näytti +10! Aattelin vaan, että kai se aurinko sitten lämmiti suoraan anturiin (rekkarin alla). Ei se mitään hain kaverit kyytiin ja matka suuntautui kohti Joensuuta.
Mittari näytti +58, joopa joo ja hetken kuluttua hävisi kaikki lukemat. Jäljellä pelkkä taustavalo, mitä tehtävissä?

Onko ideoita, mistä lähteä vikaa hakemaan? Kenelle vien Tampereella?
Mulla kanssa on mittari näyttäny -38c kesäätalvea :) Vika mulla ainakin on anturissa, ei tullu pistettyä sitä lisävalo asennuksen jälkeen kunnolla kiinni => alfaltti söi siitä puolet.

Kl:ssä anturi maksoi muistaakseni jotain 60€, enpä ole vielä raaskinu laittaa.

Olin katsovani että siinä johdossa on liitos oik.puolen ajovalon takana.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se vika on yleensä anturissa.
Voihan sitä kokeilla muuttuuko lukemat jos lämmittää/ jäähdyttää anturia.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jarkko L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 09.03.2004 22:06
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Jarkko L. »

agip kirjoitti: Voihan sitä kokeilla muuttuuko lukemat jos lämmittää/ jäähdyttää anturia.
Kyllä se anturi mielestäni ihan oikeita lukemia näyttää (ainakin kymmenet on oikein), esim.

ulkona 0-10 astetta, näyttää +
ulkona noin +15, näyttää +1
ulkona yli +20, näyttää +2
ulkona 0-10 astetta pakkasta, näyttää -
ulkona esim. 15 pakkasta, näyttää -1
jne..

Eli tuo lämpötilan toinen numero (ykköset) häviää jonnekin, tosin siitäkin ajoittain näkyy pari "viivaa".

Pitäisi jossain testata uutta/toimivaa anturia, josko se vika olisi siellä. Ei viittis ihan sokkona ostaa uutta anturia, no, josko ne KL-varaosissa antais testata.
W124 230E -85
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jarkko L. kirjoitti:
agip kirjoitti: Voihan sitä kokeilla muuttuuko lukemat jos lämmittää/ jäähdyttää anturia.
Kyllä se anturi mielestäni ihan oikeita lukemia näyttää (ainakin kymmenet on oikein), esim.

ulkona 0-10 astetta, näyttää +
ulkona noin +15, näyttää +1
ulkona yli +20, näyttää +2
ulkona 0-10 astetta pakkasta, näyttää -
ulkona esim. 15 pakkasta, näyttää -1
jne..

Eli tuo lämpötilan toinen numero (ykköset) häviää jonnekin, tosin siitäkin ajoittain näkyy pari "viivaa".

Pitäisi jossain testata uutta/toimivaa anturia, josko se vika olisi siellä. Ei viittis ihan sokkona ostaa uutta anturia, no, josko ne KL-varaosissa antais testata.
No joo.

Kyllä sulla vois epäillä itse mittaria.
Vastasin tohon alkuperäiseen ongelmaan kun näyttää mitä sattuu ja numeroita kuitenki on....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
E220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 21.01.2004 15:28
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja E220 »

Kaippa se anturi on paskana, näytti ensin +10 sitten +58 pimeni ja taas kerran näytti +58 ja sen jälkeen on ollu pelkkä taustavalo ei lussaa eikä miinusta.

KL: 63
Veho: 58

Veholle marsmars!
BMW E93 330dA caprio -08

exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
Avatar
Jarkko L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 09.03.2004 22:06
Paikkakunta: Mustasaari

Ulkolämpömittarin vaihto W124

Viesti Kirjoittaja Jarkko L. »

Tulipas tuo oma ulkolämpömittari vaihdettua ja kun täällä ei ilmeisesti (korjatkaa, jos olen väärässä) aikaisemmin kyseisestä projektista tietoa ollut, niin ajattelin siltä osin päivitellä.

Eli, omassa 124:ssa hajosi tuo ulkolämpötilan näyttö. Sehän on mittariston takana kiinni kahdella ruuvilla.
Tilasin jo kauan sitten takuupurkaamoketjusta uuden, joka ei kuitenkaan ollut samanlainen prkl, vaan jostain uudemmasta mallista. Kuvat alla.

Vanha (vas) ja uusi näyttö

Vanhan sisuskalut (valmistuskoodi: 124 542 00 27)

Uuden sisuskalut (valmistuskoodi: 124 542 00 05)

Kovasti on tekniikka kehittynyt muutamassa vuodessa, kun noita kuvia kattoo, tuossa uudemmassa on vielä ilmeisesti jotain lisätoiminteita, ja piirilevyn koko on pienentyny seitsemäsosaan.

No, eihän se uusi ihan tuosta vaan paikalleen mennyt, kun uuteen käy viisinapainen suora liitin ja itellä on nelinapainen kantikas malli. Itse asiassa puolisen vuotta epäilin, josko ollenkaan sopii, kunnes päätin tänään ottaa asiasta selvää.
Jyväskylän KL-varaosissa sanoivat, että kyllä noita uudempia näyttöjä on laitettu vanhempiinkin malleihin, tarvii vain erilaisen liittimen. No, pistettiin liitin tilaukseen (arvioitu tilauksen kesto kolme viikkoa) Kyselin sitten, että mites nuo johdot, eli mitkä navat (numeroidut) niissä erilaisissa näyttöpalikoissa sitten vastaa toisiaan. Eipä osannut siihen kumminkaan vastata kuin ympäripyöreästi: "kait ne neljä menee järjestyksessä ja vitonen jää tyhjäksi." No, eipä toiminu silleen.
Seuraavaksi Veholle, siellä asentaja kattoo kytkentäkaavioista ja sanoo, että "eipä näistä sulle paljoa apua ole, koita hommata jostain samanlainen tilalle, muuten voi joutua toteamaan, että savun hälvettyä tarkastamme kytkennät."

Kotona päätin kuitenkin kokeilla, josko sattumalta sais toimimaan. Paloipa siinä yrittäessä kerran vilkun sulakekin. Jonkinlainen logiikka ja maalaisjärki onneksi pelasti ja muutaman yrityksen jälkeen näyttö rupesi toimimaan oikein. (Välillä siihen syttyi valo jo, kun laittoi virran päälle ja sammui sitten, kun laittoi valot päälle...hauskaa, jossei muuta)

Eli toimiva järjestys oli:
ykkönen (punamusta) vitoseen
kakkonen (ruskeat) ykköseen
kolmonen (vihreä) kolmoseen
nelonen (sininen) kakkoseen
Viimeksi muokannut Jarkko L., Ti 13.04.2004 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 230E -85
Avatar
E220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 21.01.2004 15:28
Paikkakunta: Nokia

Ei seko enää!

Viesti Kirjoittaja E220 »

Onneksi ei tarvinnu lähteä tohon, ei olis mun hermot kestäny! Riitti sen anturin vaihto, oli siinäkin hommaa ihan tarpeeksi. Olis vaan pitäny uskoa kavereita kun sanotaan, että se tulee siihen sulakeboksille. Tulihan se siihen, mutta kun sitä liitintä ei alkanu löytyä sieltä, vaikka kuinka piuhaa kiskoi ja varovasti nosti se tuntui menevän suoraan kojetaulun taa. Purettiin siis aivan turhaan se ratin ala-osa ja hetken tutkiskelun jälkeen kaivettiin liitinmötikkä sulakeboxista -> V...ttu!
Mut nyt näkee taas lämmöt, tai siis tänä aamuna pakkaset -6.

Oli reissusta muutakin hyötyä, tallille osui kaveri joka lupasi oikoa parit pikku rypyt Aatun poskista. Jos siis on tarvetta lommon oikaisuun Tampereella, nin multa voi kysellä kaverin yhteystietoja!
BMW E93 330dA caprio -08

exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Mullakin oli tuo anturi pimeänä joten nohevana ostin siihen käytetyn, ja myyjän mukaan toimivan anturin.

Aloin vähän ihmetellä kun toisessa 124:ssa näytti aina että ulkona olisi 5 astetta lämpöisempää, ja vielä kun pankkien isot kello/lämpömittarit alkoi näyttää samaa virhettä niin tuo käytetty anturihan on sökö. Virhe näyttäisi olevan aika tarkkaan se että näyttää 7 astetta liian kylmää, esim. ulkona +5 niin mittari näyttää -2.

Onko tuohon jotain poppakonstia vai suosiolla uusi anturi veholta ja kirotaan rahallista menetystä tuosta käytetystä?
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

vastus pitäisi olla kunnossa olevalla anturilla:
+ 0 C > 9800 +/- 100 ohmia
+ 20 C > 3750 +/- 70 ohmia
+ 40 C > 1600 +/- 40 ohmia
autodidakti
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

Ei kannata ostaa sitä mersun omaa anturia se on ylihintainen.
Mä laitoin itelle lattialämmitystermostaatin anturin ja hyvin on toiminut jo pari vuotta eikä maksanut monta euroa kun oikeasta paikasta osti. :D
MB S210 -98 300 T TD
MB S124 -87 300 TD(T)
Ex.Crysler Grand Voyager 2.5 td
Ex. MB S124 -91 300 TDT 24v turbodiesel


[url=http://imageshack.us][img]http://img246.imageshack.us/img246/4373/dsc0199666sx2.jpg[/img][/url]
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

jumetsap kirjoitti:Mullakin oli tuo anturi pimeänä joten nohevana ostin siihen käytetyn, ja myyjän mukaan toimivan anturin.

Aloin vähän ihmetellä kun toisessa 124:ssa näytti aina että ulkona olisi 5 astetta lämpöisempää, ja vielä kun pankkien isot kello/lämpömittarit alkoi näyttää samaa virhettä niin tuo käytetty anturihan on sökö. Virhe näyttäisi olevan aika tarkkaan se että näyttää 7 astetta liian kylmää, esim. ulkona +5 niin mittari näyttää -2.

Onko tuohon jotain poppakonstia vai suosiolla uusi anturi veholta ja kirotaan rahallista menetystä tuosta käytetystä?
Onkohan tuo aivan näinkään, että anturi on sökö?? Mulla on nimittäin täsmälleen sama "ominaisuus" tuossa Langissa...virhe on tosin 9 astetta ja juuri kylmempään suuntaan. Ja eipä ole kuin reipas kuukausi, kun vaihdettiin uusi (ihan paketista)anturi Lintosella Y:kassa, vaan eipä muuttunut tilanne!!! :shock:

Kyselinkin tässä hiljattain tuolla Langia koskevassa topicissa, että onko kellään hyviä ideoita, miten tuon lämpötilaeron sais "kalibroitua" kohdalleen? Yhtään ideaa en ole saanut.... :(
E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Minulla näyttää mittari -38 hetken aikaa ennenkuin häviää numerot näytöstä tyystin.

otin kilven irti ja kas kummaa sielä olikin anturina 2 johdonpäätä, toistaiseksi erillään toisistaan.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

E280Lang kirjoitti:
Onkohan tuo aivan näinkään, että anturi on sökö?? Mulla on nimittäin täsmälleen sama "ominaisuus" tuossa Langissa...virhe on tosin 9 astetta ja juuri kylmempään suuntaan. Ja eipä ole kuin reipas kuukausi, kun vaihdettiin uusi (ihan paketista)anturi Lintosella Y:kassa, vaan eipä muuttunut tilanne!!! :shock:
:shock: Pitäisi tuosta toisesta 124:sta ottaa liitin irti ja jatkaa anturille meneviä johtoja sen verran että saisi kytkettyä sen tuohon ongelmatapaukseen, pääsisi näkemään antaako sekin saman virheen vai näyttääkö oikein.

Purkuosa oli -85 124:sta joten ei välttämättä ihme jos olisi ikä tehnyt tehtävänsä.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Mesbenz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 28.04.2015 17:11

Re: Eli onko pt1000?

Viesti Kirjoittaja Mesbenz »

felmit kirjoitti:vastus pitäisi olla kunnossa olevalla anturilla:
+ 0 C > 9800 +/- 100 ohmia
+ 20 C > 3750 +/- 70 ohmia
+ 40 C > 1600 +/- 40 ohmia
Ei ole taulukkoa edessä, mutta n 1kohm on 0C. Ja siten ilmeisesti 2-lanka kytkentä, koska muutama ohmi ei merkitse mitään. Meillä on S 500 -99 ja yhtäkkiä lämpötila nousi noin 5... 10C. Olen vähän ymmälläni, eli mun logiikka ei riitä tuohon. En löydä anturin lähtöpäätä saati analogiapuolen lähtöpuolta. Suomeksi sanottuna olen pihalla.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eikös näissä mersuissa ole anturi etu puskurin takana kuskin puolella.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 15.10.2008 16:48
Paikkakunta: Nurmes

Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!

Viesti Kirjoittaja dante »

Niinku Arska sano, anturi on kuskin puolella keulassa semmonen vähän kuin lyijykynän pätkä ja siinä on liitin.Anturi makso muistaakseni alle 20€:n KL:stä ostettuna.Siitä on kyllä jo toista vuotta.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!

Viesti Kirjoittaja shade_z »

katot sen anturin joka törröttää etupuskurissa. jos pistoke ja johdot näyttää ehjältä niin haet uuden anturin ja laitat kiinni
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!

Viesti Kirjoittaja mamu »

Upataas tätäkin.

Itse vaihdoin W201 lämpömittarin levinneen näytön tilalle w124 mittaristosta ehjän lasin/näytön. Samalla vaihdoin myös sulakkeen, mutta vika ei korjaantunut. Nyt valot päälle laittaessa syttyy valot, mutta minkäänlaista lämpölukemaa ei tule näytölle. Voiko se nyt olla anturi, vaiko itse mittarin piirilevy? Anturi ei ole edes omalla paikallaan, vaatii puskurin irroituksen, koska ilmastointi tilaa ahdistamassa.

Eikös se anturin rikkinäisyys ilmene sekavina lukemina? Mikäs virka sillä mustalla osalla mittariston takana, mihin toinen johto menee? Onko kukaan laittanut w124 mittaria W201:een? Liitin sekä johdot on erilaisia, mutta kyllähän sitä kolvilla saa aikaan vaikka mitä.
190D 2.5 -89
C230K -97
Vastaa Viestiin