Ulkolämpömittari sekosi apua!
Ulkolämpömittari sekosi apua!
Morientes,
Perjantaina lähdin firman tallista ja hetken kuluttua huomasin, että ompa prkl lämmin mittari näytti +10! Aattelin vaan, että kai se aurinko sitten lämmiti suoraan anturiin (rekkarin alla). Ei se mitään hain kaverit kyytiin ja matka suuntautui kohti Joensuuta.
Mittari näytti +58, joopa joo ja hetken kuluttua hävisi kaikki lukemat. Jäljellä pelkkä taustavalo, mitä tehtävissä?
Onko ideoita, mistä lähteä vikaa hakemaan? Kenelle vien Tampereella?
Perjantaina lähdin firman tallista ja hetken kuluttua huomasin, että ompa prkl lämmin mittari näytti +10! Aattelin vaan, että kai se aurinko sitten lämmiti suoraan anturiin (rekkarin alla). Ei se mitään hain kaverit kyytiin ja matka suuntautui kohti Joensuuta.
Mittari näytti +58, joopa joo ja hetken kuluttua hävisi kaikki lukemat. Jäljellä pelkkä taustavalo, mitä tehtävissä?
Onko ideoita, mistä lähteä vikaa hakemaan? Kenelle vien Tampereella?
BMW E93 330dA caprio -08
exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
Joo mulla on kans sama ongelma, virrat laittaa päälle nii lähtee suunnilleen tod. asteista eli esim -5 kipuamaan jonnekki +35-58. mistä sais niitä antureita ja millanen homma vaihtaa? meinaa jo häiritä ku pihalla pakkasta 15 ja lämpömittari näyttää +55 

Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Hieman erilainen vika
Itellä on ulkolämpömittarissa ollut ainakin vuoden verran sen verran vikaa, että näytössä näkyy vain plus/miinusmerkki ja ensimmäinen numero, toisesta numerosta näkyy joskus muutama "viiva".
Onkohan vika tässäkin anturissa vaiko mittaripuolella esim. itse näytössä?
Tässä kirjoitellessa tulee aina semmonen himo saada viat korjattua, että pitää tästä lähteä mittaristoa irrottamaan.
Onkohan vika tässäkin anturissa vaiko mittaripuolella esim. itse näytössä?
Tässä kirjoitellessa tulee aina semmonen himo saada viat korjattua, että pitää tästä lähteä mittaristoa irrottamaan.
W124 230E -85
Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!
Mulla kanssa on mittari näyttäny -38c kesäätalveaE220 kirjoitti:Morientes,
Perjantaina lähdin firman tallista ja hetken kuluttua huomasin, että ompa prkl lämmin mittari näytti +10! Aattelin vaan, että kai se aurinko sitten lämmiti suoraan anturiin (rekkarin alla). Ei se mitään hain kaverit kyytiin ja matka suuntautui kohti Joensuuta.
Mittari näytti +58, joopa joo ja hetken kuluttua hävisi kaikki lukemat. Jäljellä pelkkä taustavalo, mitä tehtävissä?
Onko ideoita, mistä lähteä vikaa hakemaan? Kenelle vien Tampereella?

Kl:ssä anturi maksoi muistaakseni jotain 60€, enpä ole vielä raaskinu laittaa.
Olin katsovani että siinä johdossa on liitos oik.puolen ajovalon takana.
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Kyllä se anturi mielestäni ihan oikeita lukemia näyttää (ainakin kymmenet on oikein), esim.agip kirjoitti: Voihan sitä kokeilla muuttuuko lukemat jos lämmittää/ jäähdyttää anturia.
ulkona 0-10 astetta, näyttää +
ulkona noin +15, näyttää +1
ulkona yli +20, näyttää +2
ulkona 0-10 astetta pakkasta, näyttää -
ulkona esim. 15 pakkasta, näyttää -1
jne..
Eli tuo lämpötilan toinen numero (ykköset) häviää jonnekin, tosin siitäkin ajoittain näkyy pari "viivaa".
Pitäisi jossain testata uutta/toimivaa anturia, josko se vika olisi siellä. Ei viittis ihan sokkona ostaa uutta anturia, no, josko ne KL-varaosissa antais testata.
W124 230E -85
No joo.Jarkko L. kirjoitti:Kyllä se anturi mielestäni ihan oikeita lukemia näyttää (ainakin kymmenet on oikein), esim.agip kirjoitti: Voihan sitä kokeilla muuttuuko lukemat jos lämmittää/ jäähdyttää anturia.
ulkona 0-10 astetta, näyttää +
ulkona noin +15, näyttää +1
ulkona yli +20, näyttää +2
ulkona 0-10 astetta pakkasta, näyttää -
ulkona esim. 15 pakkasta, näyttää -1
jne..
Eli tuo lämpötilan toinen numero (ykköset) häviää jonnekin, tosin siitäkin ajoittain näkyy pari "viivaa".
Pitäisi jossain testata uutta/toimivaa anturia, josko se vika olisi siellä. Ei viittis ihan sokkona ostaa uutta anturia, no, josko ne KL-varaosissa antais testata.
Kyllä sulla vois epäillä itse mittaria.
Vastasin tohon alkuperäiseen ongelmaan kun näyttää mitä sattuu ja numeroita kuitenki on....
Joku mersupurkaamo??
Ulkolämpömittarin vaihto W124
Tulipas tuo oma ulkolämpömittari vaihdettua ja kun täällä ei ilmeisesti (korjatkaa, jos olen väärässä) aikaisemmin kyseisestä projektista tietoa ollut, niin ajattelin siltä osin päivitellä.
Eli, omassa 124:ssa hajosi tuo ulkolämpötilan näyttö. Sehän on mittariston takana kiinni kahdella ruuvilla.
Tilasin jo kauan sitten takuupurkaamoketjusta uuden, joka ei kuitenkaan ollut samanlainen prkl, vaan jostain uudemmasta mallista. Kuvat alla.
Vanha (vas) ja uusi näyttö
Vanhan sisuskalut (valmistuskoodi: 124 542 00 27)
Uuden sisuskalut (valmistuskoodi: 124 542 00 05)
Kovasti on tekniikka kehittynyt muutamassa vuodessa, kun noita kuvia kattoo, tuossa uudemmassa on vielä ilmeisesti jotain lisätoiminteita, ja piirilevyn koko on pienentyny seitsemäsosaan.
No, eihän se uusi ihan tuosta vaan paikalleen mennyt, kun uuteen käy viisinapainen suora liitin ja itellä on nelinapainen kantikas malli. Itse asiassa puolisen vuotta epäilin, josko ollenkaan sopii, kunnes päätin tänään ottaa asiasta selvää.
Jyväskylän KL-varaosissa sanoivat, että kyllä noita uudempia näyttöjä on laitettu vanhempiinkin malleihin, tarvii vain erilaisen liittimen. No, pistettiin liitin tilaukseen (arvioitu tilauksen kesto kolme viikkoa) Kyselin sitten, että mites nuo johdot, eli mitkä navat (numeroidut) niissä erilaisissa näyttöpalikoissa sitten vastaa toisiaan. Eipä osannut siihen kumminkaan vastata kuin ympäripyöreästi: "kait ne neljä menee järjestyksessä ja vitonen jää tyhjäksi." No, eipä toiminu silleen.
Seuraavaksi Veholle, siellä asentaja kattoo kytkentäkaavioista ja sanoo, että "eipä näistä sulle paljoa apua ole, koita hommata jostain samanlainen tilalle, muuten voi joutua toteamaan, että savun hälvettyä tarkastamme kytkennät."
Kotona päätin kuitenkin kokeilla, josko sattumalta sais toimimaan. Paloipa siinä yrittäessä kerran vilkun sulakekin. Jonkinlainen logiikka ja maalaisjärki onneksi pelasti ja muutaman yrityksen jälkeen näyttö rupesi toimimaan oikein. (Välillä siihen syttyi valo jo, kun laittoi virran päälle ja sammui sitten, kun laittoi valot päälle...hauskaa, jossei muuta)
Eli toimiva järjestys oli:
ykkönen (punamusta) vitoseen
kakkonen (ruskeat) ykköseen
kolmonen (vihreä) kolmoseen
nelonen (sininen) kakkoseen
Eli, omassa 124:ssa hajosi tuo ulkolämpötilan näyttö. Sehän on mittariston takana kiinni kahdella ruuvilla.
Tilasin jo kauan sitten takuupurkaamoketjusta uuden, joka ei kuitenkaan ollut samanlainen prkl, vaan jostain uudemmasta mallista. Kuvat alla.
Vanha (vas) ja uusi näyttö
Vanhan sisuskalut (valmistuskoodi: 124 542 00 27)
Uuden sisuskalut (valmistuskoodi: 124 542 00 05)
Kovasti on tekniikka kehittynyt muutamassa vuodessa, kun noita kuvia kattoo, tuossa uudemmassa on vielä ilmeisesti jotain lisätoiminteita, ja piirilevyn koko on pienentyny seitsemäsosaan.
No, eihän se uusi ihan tuosta vaan paikalleen mennyt, kun uuteen käy viisinapainen suora liitin ja itellä on nelinapainen kantikas malli. Itse asiassa puolisen vuotta epäilin, josko ollenkaan sopii, kunnes päätin tänään ottaa asiasta selvää.
Jyväskylän KL-varaosissa sanoivat, että kyllä noita uudempia näyttöjä on laitettu vanhempiinkin malleihin, tarvii vain erilaisen liittimen. No, pistettiin liitin tilaukseen (arvioitu tilauksen kesto kolme viikkoa) Kyselin sitten, että mites nuo johdot, eli mitkä navat (numeroidut) niissä erilaisissa näyttöpalikoissa sitten vastaa toisiaan. Eipä osannut siihen kumminkaan vastata kuin ympäripyöreästi: "kait ne neljä menee järjestyksessä ja vitonen jää tyhjäksi." No, eipä toiminu silleen.
Seuraavaksi Veholle, siellä asentaja kattoo kytkentäkaavioista ja sanoo, että "eipä näistä sulle paljoa apua ole, koita hommata jostain samanlainen tilalle, muuten voi joutua toteamaan, että savun hälvettyä tarkastamme kytkennät."
Kotona päätin kuitenkin kokeilla, josko sattumalta sais toimimaan. Paloipa siinä yrittäessä kerran vilkun sulakekin. Jonkinlainen logiikka ja maalaisjärki onneksi pelasti ja muutaman yrityksen jälkeen näyttö rupesi toimimaan oikein. (Välillä siihen syttyi valo jo, kun laittoi virran päälle ja sammui sitten, kun laittoi valot päälle...hauskaa, jossei muuta)
Eli toimiva järjestys oli:
ykkönen (punamusta) vitoseen
kakkonen (ruskeat) ykköseen
kolmonen (vihreä) kolmoseen
nelonen (sininen) kakkoseen
Viimeksi muokannut Jarkko L., Ti 13.04.2004 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 230E -85
Ei seko enää!
Onneksi ei tarvinnu lähteä tohon, ei olis mun hermot kestäny! Riitti sen anturin vaihto, oli siinäkin hommaa ihan tarpeeksi. Olis vaan pitäny uskoa kavereita kun sanotaan, että se tulee siihen sulakeboksille. Tulihan se siihen, mutta kun sitä liitintä ei alkanu löytyä sieltä, vaikka kuinka piuhaa kiskoi ja varovasti nosti se tuntui menevän suoraan kojetaulun taa. Purettiin siis aivan turhaan se ratin ala-osa ja hetken tutkiskelun jälkeen kaivettiin liitinmötikkä sulakeboxista -> V...ttu!
Mut nyt näkee taas lämmöt, tai siis tänä aamuna pakkaset -6.
Oli reissusta muutakin hyötyä, tallille osui kaveri joka lupasi oikoa parit pikku rypyt Aatun poskista. Jos siis on tarvetta lommon oikaisuun Tampereella, nin multa voi kysellä kaverin yhteystietoja!
Mut nyt näkee taas lämmöt, tai siis tänä aamuna pakkaset -6.
Oli reissusta muutakin hyötyä, tallille osui kaveri joka lupasi oikoa parit pikku rypyt Aatun poskista. Jos siis on tarvetta lommon oikaisuun Tampereella, nin multa voi kysellä kaverin yhteystietoja!
BMW E93 330dA caprio -08
exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
Mullakin oli tuo anturi pimeänä joten nohevana ostin siihen käytetyn, ja myyjän mukaan toimivan anturin.
Aloin vähän ihmetellä kun toisessa 124:ssa näytti aina että ulkona olisi 5 astetta lämpöisempää, ja vielä kun pankkien isot kello/lämpömittarit alkoi näyttää samaa virhettä niin tuo käytetty anturihan on sökö. Virhe näyttäisi olevan aika tarkkaan se että näyttää 7 astetta liian kylmää, esim. ulkona +5 niin mittari näyttää -2.
Onko tuohon jotain poppakonstia vai suosiolla uusi anturi veholta ja kirotaan rahallista menetystä tuosta käytetystä?
Aloin vähän ihmetellä kun toisessa 124:ssa näytti aina että ulkona olisi 5 astetta lämpöisempää, ja vielä kun pankkien isot kello/lämpömittarit alkoi näyttää samaa virhettä niin tuo käytetty anturihan on sökö. Virhe näyttäisi olevan aika tarkkaan se että näyttää 7 astetta liian kylmää, esim. ulkona +5 niin mittari näyttää -2.
Onko tuohon jotain poppakonstia vai suosiolla uusi anturi veholta ja kirotaan rahallista menetystä tuosta käytetystä?
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Ei kannata ostaa sitä mersun omaa anturia se on ylihintainen.
Mä laitoin itelle lattialämmitystermostaatin anturin ja hyvin on toiminut jo pari vuotta eikä maksanut monta euroa kun oikeasta paikasta osti.
Mä laitoin itelle lattialämmitystermostaatin anturin ja hyvin on toiminut jo pari vuotta eikä maksanut monta euroa kun oikeasta paikasta osti.

MB S210 -98 300 T TD
MB S124 -87 300 TD(T)
Ex.Crysler Grand Voyager 2.5 td
Ex. MB S124 -91 300 TDT 24v turbodiesel
[url=http://imageshack.us][img]http://img246.imageshack.us/img246/4373/dsc0199666sx2.jpg[/img][/url]
MB S124 -87 300 TD(T)
Ex.Crysler Grand Voyager 2.5 td
Ex. MB S124 -91 300 TDT 24v turbodiesel
[url=http://imageshack.us][img]http://img246.imageshack.us/img246/4373/dsc0199666sx2.jpg[/img][/url]
Onkohan tuo aivan näinkään, että anturi on sökö?? Mulla on nimittäin täsmälleen sama "ominaisuus" tuossa Langissa...virhe on tosin 9 astetta ja juuri kylmempään suuntaan. Ja eipä ole kuin reipas kuukausi, kun vaihdettiin uusi (ihan paketista)anturi Lintosella Y:kassa, vaan eipä muuttunut tilanne!!!jumetsap kirjoitti:Mullakin oli tuo anturi pimeänä joten nohevana ostin siihen käytetyn, ja myyjän mukaan toimivan anturin.
Aloin vähän ihmetellä kun toisessa 124:ssa näytti aina että ulkona olisi 5 astetta lämpöisempää, ja vielä kun pankkien isot kello/lämpömittarit alkoi näyttää samaa virhettä niin tuo käytetty anturihan on sökö. Virhe näyttäisi olevan aika tarkkaan se että näyttää 7 astetta liian kylmää, esim. ulkona +5 niin mittari näyttää -2.
Onko tuohon jotain poppakonstia vai suosiolla uusi anturi veholta ja kirotaan rahallista menetystä tuosta käytetystä?

Kyselinkin tässä hiljattain tuolla Langia koskevassa topicissa, että onko kellään hyviä ideoita, miten tuon lämpötilaeron sais "kalibroitua" kohdalleen? Yhtään ideaa en ole saanut....

E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
Minulla näyttää mittari -38 hetken aikaa ennenkuin häviää numerot näytöstä tyystin.
otin kilven irti ja kas kummaa sielä olikin anturina 2 johdonpäätä, toistaiseksi erillään toisistaan.
otin kilven irti ja kas kummaa sielä olikin anturina 2 johdonpäätä, toistaiseksi erillään toisistaan.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
E280Lang kirjoitti:
Onkohan tuo aivan näinkään, että anturi on sökö?? Mulla on nimittäin täsmälleen sama "ominaisuus" tuossa Langissa...virhe on tosin 9 astetta ja juuri kylmempään suuntaan. Ja eipä ole kuin reipas kuukausi, kun vaihdettiin uusi (ihan paketista)anturi Lintosella Y:kassa, vaan eipä muuttunut tilanne!!!![]()

Purkuosa oli -85 124:sta joten ei välttämättä ihme jos olisi ikä tehnyt tehtävänsä.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Re: Eli onko pt1000?
Ei ole taulukkoa edessä, mutta n 1kohm on 0C. Ja siten ilmeisesti 2-lanka kytkentä, koska muutama ohmi ei merkitse mitään. Meillä on S 500 -99 ja yhtäkkiä lämpötila nousi noin 5... 10C. Olen vähän ymmälläni, eli mun logiikka ei riitä tuohon. En löydä anturin lähtöpäätä saati analogiapuolen lähtöpuolta. Suomeksi sanottuna olen pihalla.felmit kirjoitti:vastus pitäisi olla kunnossa olevalla anturilla:
+ 0 C > 9800 +/- 100 ohmia
+ 20 C > 3750 +/- 70 ohmia
+ 40 C > 1600 +/- 40 ohmia
Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!
Eikös näissä mersuissa ole anturi etu puskurin takana kuskin puolella.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!
Niinku Arska sano, anturi on kuskin puolella keulassa semmonen vähän kuin lyijykynän pätkä ja siinä on liitin.Anturi makso muistaakseni alle 20€:n KL:stä ostettuna.Siitä on kyllä jo toista vuotta.
Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!
katot sen anturin joka törröttää etupuskurissa. jos pistoke ja johdot näyttää ehjältä niin haet uuden anturin ja laitat kiinni
Re: Ulkolämpömittari sekosi apua!
Upataas tätäkin.
Itse vaihdoin W201 lämpömittarin levinneen näytön tilalle w124 mittaristosta ehjän lasin/näytön. Samalla vaihdoin myös sulakkeen, mutta vika ei korjaantunut. Nyt valot päälle laittaessa syttyy valot, mutta minkäänlaista lämpölukemaa ei tule näytölle. Voiko se nyt olla anturi, vaiko itse mittarin piirilevy? Anturi ei ole edes omalla paikallaan, vaatii puskurin irroituksen, koska ilmastointi tilaa ahdistamassa.
Eikös se anturin rikkinäisyys ilmene sekavina lukemina? Mikäs virka sillä mustalla osalla mittariston takana, mihin toinen johto menee? Onko kukaan laittanut w124 mittaria W201:een? Liitin sekä johdot on erilaisia, mutta kyllähän sitä kolvilla saa aikaan vaikka mitä.
Itse vaihdoin W201 lämpömittarin levinneen näytön tilalle w124 mittaristosta ehjän lasin/näytön. Samalla vaihdoin myös sulakkeen, mutta vika ei korjaantunut. Nyt valot päälle laittaessa syttyy valot, mutta minkäänlaista lämpölukemaa ei tule näytölle. Voiko se nyt olla anturi, vaiko itse mittarin piirilevy? Anturi ei ole edes omalla paikallaan, vaatii puskurin irroituksen, koska ilmastointi tilaa ahdistamassa.
Eikös se anturin rikkinäisyys ilmene sekavina lukemina? Mikäs virka sillä mustalla osalla mittariston takana, mihin toinen johto menee? Onko kukaan laittanut w124 mittaria W201:een? Liitin sekä johdot on erilaisia, mutta kyllähän sitä kolvilla saa aikaan vaikka mitä.
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12