SLK 230 kompressor
Re: SLK 230 kompressor
Jos sinne on jo koitettu syöttää virtaa paikallaan ja se ei vedä, on se rikki. Siinä ei ole mitään tekniikka se on "tyhmä" kela vaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49
Re: SLK 230 kompressor
Tuo edellinen oli hyvä vinkki. Sain sen kytkimen pelaamaan kun syötin siihen suoraan virtaa. Taas kun laitoin ahtimen paikoilleen niin ei aluksi pelannut mutta sitten vain kaikki yhtäkkiä pelasi niin kuin pitikin, jopa tuo ohivirtausläppä. Tehoja tuntui tulevan puolet lisää ja kaikki pelasi yhden päivän, seuraavana aamuna taas sama juttu, ei mitään elon merkkiä. Tutkin sitä taas kun ehdin mutta nyt on paljon selkeämpää kun sen kerran sai pelaamaan kuten pitikin.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: SLK 230 kompressor
Pelaaman kuten pitää eli tehot tuli takaisin vai vain kompurakytkeytyiValtra6400 kirjoitti:Tuo edellinen oli hyvä vinkki. Sain sen kytkimen pelaamaan kun syötin siihen suoraan virtaa. Taas kun laitoin ahtimen paikoilleen niin ei aluksi pelannut mutta sitten vain kaikki yhtäkkiä pelasi niin kuin pitikin, jopa tuo ohivirtausläppä. Tehoja tuntui tulevan puolet lisää ja kaikki pelasi yhden päivän, seuraavana aamuna taas sama juttu, ei mitään elon merkkiä. Tutkin sitä taas kun ehdin mutta nyt on paljon selkeämpää kun sen kerran sai pelaamaan kuten pitikin.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: SLK 230 kompressor
Jos mittasit sen kelan ja se oli silloin rikki, niin eiköhän se ole edelleen rikki
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49
Re: SLK 230 kompressor
Aluksi taisi olla se vikana että ne pistokkeen sisällä olevat navat on niin syvällä että niihin virran syöttäminen oli hankalaa ja onnistuminen sattumaa. Tein siihen sitten kunnon pistokkeen jolla sain navat varmasti ydistymään niin sen jälkeen asia alkoi selviämään. Nyt olen yhden kerran kokeillut sen jälkeen ja kompressorin kytkin ei alkanut toimimaan taaskaan ennen kuin annoin suoraan kytkimeen virtaa mutta sen jälkeen pelasi. CDI230:lle tiedoksi että koko auto pelasi eikä vain kompura. Näyttää siltä että siinä kompressorin ja läppäventtilin toiminassa on yhteys, jos kytkin ei toimi niin ei toimi venttiilikään.RAM kirjoitti:Jos mittasit sen kelan ja se oli silloin rikki, niin eiköhän se ole edelleen rikki
Re: SLK 230 kompressor
Myös maffin ja mangneettikytkimen toiminnassa on yhteys jos maf ei toimi oikein ei toimi kytkinkään. Maffin täytyy olla mallia bosch ja sekään ei takaa sitä että se olisi uutenakaan ehjä. Kiinan maffit ei toimi kompurassa muutakuin hetkellisesti tuurilla, eli toimivat vain silloin jos ilmanlämpötila ja kuun asento sattuu olemaan juuri niin kuin se pilipalimittari on rukattu ilmoittamaan. Niin joo ja ainakin tässä -96 mallisessa kompurassa on myös erillinen imuilmanlämpöanturi hiukan ennen kaasuläppää vaikka sellainen kuulemma on tossa maffissakin.Valtra6400 kirjoitti:Näyttää siltä että siinä kompressorin ja läppäventtilin toiminassa on yhteys, jos kytkin ei toimi niin ei toimi venttiilikään.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Re: SLK 230 kompressor
Uudemassa kompurassa (muovinen imusarja) ainakin on lämpötilanmittaus maf anturissa. Mutta valtran ongelma... onko se kompurassa vai ohjainlaitteessa? Näissä slk malleissa on ollut myös onkelmaa k40 releen tinauksissa (google), mutta ei välttämättä aiheuta kyseistä onkelmaa. Myös nokka-akselin asentotunnistin vikaantuessaan voi kiusata kompuraa, mutta siitä pitäis kyllä tulla oma vikakoodi.
edit: Joo ja uusi maf ehdottomasti bosch merkkinen, ei made in China
edit: Joo ja uusi maf ehdottomasti bosch merkkinen, ei made in China
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: SLK 230 kompressor
Ja kaikilla näillä on yhteys ECU:un jos joku on ECU:un "mielestä" pielessä niin rajoitaa tehoa=ei ahtamista, kompralee ei sähköä, läpän likketä rajoitetaan miten tehja rajoitetaan ripuu mikä on vialla,jpvir kirjoitti:Myös maffin ja mangneettikytkimen toiminnassa on yhteys jos maf ei toimi oikein ei toimi kytkinkään. Maffin täytyy olla mallia bosch ja sekään ei takaa sitä että se olisi uutenakaan ehjä. Kiinan maffit ei toimi kompurassa muutakuin hetkellisesti tuurilla, eli toimivat vain silloin jos ilmanlämpötila ja kuun asento sattuu olemaan juuri niin kuin se pilipalimittari on rukattu ilmoittamaan. Niin joo ja ainakin tässä -96 mallisessa kompurassa on myös erillinen imuilmanlämpöanturi hiukan ennen kaasuläppää vaikka sellainen kuulemma on tossa maffissakin.Valtra6400 kirjoitti:Näyttää siltä että siinä kompressorin ja läppäventtilin toiminassa on yhteys, jos kytkin ei toimi niin ei toimi venttiilikään.
ja toki anturinen antamien tietojen pitää olla kunnossa niiden perustella ECU tkee ohjauksensa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: SLK 230 kompressor
Valtra4600 kuvailema toiminta vitaa siihen että virta ei tule samilta/k40 läpi vikaa ECU:siihen sitä ohjaa(kuusenalla ) esim juuri tinauksen tms pettämisen takia ja kun virtaa syöttää kompuralta taka peroisesti sopivalla väli kytkennällä niin menee sieltä muualekin kuin kompuran kelalle,Nico202 kirjoitti:Uudemassa kompurassa (muovinen imusarja) ainakin on lämpötilanmittaus maf anturissa. Mutta valtran ongelma... onko se kompurassa vai ohjainlaitteessa? Näissä slk malleissa on ollut myös onkelmaa k40 releen tinauksissa (google), mutta ei välttämättä aiheuta kyseistä onkelmaa. Myös nokka-akselin asentotunnistin vikaantuessaan voi kiusata kompuraa, mutta siitä pitäis kyllä tulla oma vikakoodi.
edit: Joo ja uusi maf ehdottomasti bosch merkkinen, ei made in China
ja "räpsivä" huono kosketus muualla palla hetkeksi kiinni mistä sitten tule tuo kuvailtu että kerran sataa toimia ilman sitä väli syöttöä
(lämpimästi suositelen siihen väli syöttö johtoon laittamaan pienen sulkeen väliin, sama suositus kuusenalta... kuin *:rin työ ohjeista ja googlesta)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49
Re: SLK 230 kompressor
Kompuralle menee tasan kaksi johtoa ja jos siihen pistoke irrallaan syöttää virtaa niin ei se silloin pääse särkemään muita härpäkkeitä. Pitää taas kokeilla testerillä mitä vikakoodeja siletä tulee kunhan taas ehtii. Ei ole vielä ihan avoautokelitCDI203 kirjoitti:Valtra4600 kuvailema toiminta vitaa siihen että virta ei tule samilta/k40 läpi vikaa ECU:siihen sitä ohjaa(kuusenalla ) esim juuri tinauksen tms pettämisen takia ja kun virtaa syöttää kompuralta taka peroisesti sopivalla väli kytkennällä niin menee sieltä muualekin kuin kompuran kelalle,Nico202 kirjoitti:Uudemassa kompurassa (muovinen imusarja) ainakin on lämpötilanmittaus maf anturissa. Mutta valtran ongelma... onko se kompurassa vai ohjainlaitteessa? Näissä slk malleissa on ollut myös onkelmaa k40 releen tinauksissa (google), mutta ei välttämättä aiheuta kyseistä onkelmaa. Myös nokka-akselin asentotunnistin vikaantuessaan voi kiusata kompuraa, mutta siitä pitäis kyllä tulla oma vikakoodi.
edit: Joo ja uusi maf ehdottomasti bosch merkkinen, ei made in China
ja "räpsivä" huono kosketus muualla palla hetkeksi kiinni mistä sitten tule tuo kuvailtu että kerran sataa toimia ilman sitä väli syöttöä
(lämpimästi suositelen siihen väli syöttö johtoon laittamaan pienen sulkeen väliin, sama suositus kuusenalta... kuin *:rin työ ohjeista ja googlesta)
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: SLK 230 kompressor
Eli oli siis syöttö vin kelalle ei liitetty niin että syötää välistä haara liitoksella(liitos tapa ei oikeen tuosta aimasta selvinyt mutta nyt selvisi)Valtra6400 kirjoitti:Kompuralle menee tasan kaksi johtoa ja jos siihen pistoke irrallaan syöttää virtaa niin ei se silloin pääse särkemään muita härpäkkeitä. Pitää taas kokeilla testerillä mitä vikakoodeja siletä tulee kunhan taas ehtii. Ei ole vielä ihan avoautokelitCDI203 kirjoitti:Valtra4600 kuvailema toiminta vitaa siihen että virta ei tule samilta/k40 läpi vikaa ECU:siihen sitä ohjaa(kuusenalla ) esim juuri tinauksen tms pettämisen takia ja kun virtaa syöttää kompuralta taka peroisesti sopivalla väli kytkennällä niin menee sieltä muualekin kuin kompuran kelalle,Nico202 kirjoitti:Uudemassa kompurassa (muovinen imusarja) ainakin on lämpötilanmittaus maf anturissa. Mutta valtran ongelma... onko se kompurassa vai ohjainlaitteessa? Näissä slk malleissa on ollut myös onkelmaa k40 releen tinauksissa (google), mutta ei välttämättä aiheuta kyseistä onkelmaa. Myös nokka-akselin asentotunnistin vikaantuessaan voi kiusata kompuraa, mutta siitä pitäis kyllä tulla oma vikakoodi.
edit: Joo ja uusi maf ehdottomasti bosch merkkinen, ei made in China
ja "räpsivä" huono kosketus muualla palla hetkeksi kiinni mistä sitten tule tuo kuvailtu että kerran sataa toimia ilman sitä väli syöttöä
(lämpimästi suositelen siihen väli syöttö johtoon laittamaan pienen sulkeen väliin, sama suositus kuusenalta... kuin *:rin työ ohjeista ja googlesta)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49
Re: SLK 230 kompressor
Tutkin tänään taas sitä slk ahtamisongelmaa. Kun auton käynnistää niin kaikki pelaa jonkin aikaa ongelmitta, ahtimen magneettiventtiili ja ohitusventtii toimii ja tehoja on. Mutta kun auto lämpenee niin magneettiventtiili heittää ottamasta kiinni. Poistin kaikki vikakoodit ja kävin ajamassa pikku lenkin. Yksi vikakoodi oli tullut ja se oli sama kuin ennenkin P0803 Component A16/7 is defective. Nyt ei enään omat konstit riitä. Maf on vaihdettu ja se oli bosch merkkinen ja sama numero kuin vanhassakain.
Re: SLK 230 kompressor
johonkin missä star ja kaveri joka osaa sitä käyttää. saa tarkemmin nähtyä että millasta vikakoodia se antaa.
niinkuin oli ekalla sivulla jo näköjään ohjeistettukkin.
ja ihan heittona että jos jossain johdoissa on häiriöitä silleen että sekottaa mafin signaalijännitteitä niin napauttaa ahtimen magneettikytkimeltä virrat pois.
johtojen kuoria on murtunut joskus myös ei näkyvistä paikoista kuten liittimien sisältä.
niinkuin oli ekalla sivulla jo näköjään ohjeistettukkin.
ja ihan heittona että jos jossain johdoissa on häiriöitä silleen että sekottaa mafin signaalijännitteitä niin napauttaa ahtimen magneettikytkimeltä virrat pois.
johtojen kuoria on murtunut joskus myös ei näkyvistä paikoista kuten liittimien sisältä.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: SLK 230 kompressor
Katto nyt tämäkin jos sattuu löytyyn huonoja juotoksia. Haku-ammuntaa kylläkin...
https://www.youtube.com/watch?v=70b-LJsbFqk" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=70b-LJsbFqk" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: SLK 230 kompressor
mulla oli tuossa W202:sessa sama vika. Eli kompuran magneetti kytkin ei toiminu. kun liittimestä mittasi niin tuli jännite auton käydessä liittimen irti ollessa, mutta kun liitin oli kiinni niin jännite hävisi. Eli mittaa liittimen kiinni ollessa johdon kuoren läpi jännite.
Olikohan tarpeeksi sekavasti selitetty
vika löytyi ECU:sta.
Oli pääteaste palanut.. Kaveri tilasi jostain netistä uuden pääteasteen, ja hyvin vetää
Makso viissiin pari kymppiä uus komponentti. sen ihan näki että oli rikki kun tarkasti kahto. oli halki.
Olikohan tarpeeksi sekavasti selitetty
vika löytyi ECU:sta.
Oli pääteaste palanut.. Kaveri tilasi jostain netistä uuden pääteasteen, ja hyvin vetää
Makso viissiin pari kymppiä uus komponentti. sen ihan näki että oli rikki kun tarkasti kahto. oli halki.
190E 2.6 tomaatti
W202 230kompressor
W204 200cdi
W202 230kompressor
W204 200cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49
Re: SLK 230 kompressor
Tuo tuntuisi järkevältä syyltä jos kerran oireetkin on ollut samat. Testaan heti tuon kuoren läpi jännitteen mittauksen. Sitten kun saisi vielä selville mikä ja missä on "pääteaste".peetee kirjoitti:mulla oli tuossa W202:sessa sama vika. Eli kompuran magneetti kytkin ei toiminu. kun liittimestä mittasi niin tuli jännite auton käydessä liittimen irti ollessa, mutta kun liitin oli kiinni niin jännite hävisi. Eli mittaa liittimen kiinni ollessa johdon kuoren läpi jännite.
Olikohan tarpeeksi sekavasti selitetty
vika löytyi ECU:sta.
Oli pääteaste palanut.. Kaveri tilasi jostain netistä uuden pääteasteen, ja hyvin vetää
Makso viissiin pari kymppiä uus komponentti. sen ihan näki että oli rikki kun tarkasti kahto. oli halki.
Re: SLK 230 kompressor
pääteaste löytyy ECU:n sisältä.. Ainaki W202:sessa meni suora johto ECU:lta sinne magneetti kytkimelle. kannattaa selvittää mihin pinniin ECUn liittimellä johto menee ja merkata se. sitten ECU auki ja mittailemaan mihin pinnistä on yhteys
http://littlediode.com/product.php?productid=84058
tuommoinen satiainen oli se palanut komponentti mulla.
pirun vaikea vaihtaa, kannattaa viedä jollekin joka on tinaillut ennenkin jos ei itellä oo kokemusta.
en itsekään ois tuota älynny ehtiä mutta kaveri on jonkunlainen elektroniikka velho niin se mittaili ja hoksasi.
http://littlediode.com/product.php?productid=84058
tuommoinen satiainen oli se palanut komponentti mulla.
pirun vaikea vaihtaa, kannattaa viedä jollekin joka on tinaillut ennenkin jos ei itellä oo kokemusta.
en itsekään ois tuota älynny ehtiä mutta kaveri on jonkunlainen elektroniikka velho niin se mittaili ja hoksasi.
190E 2.6 tomaatti
W202 230kompressor
W204 200cdi
W202 230kompressor
W204 200cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49
Re: SLK 230 kompressor
Kiitos tiedosta mutta jostain syystä auto pelasi nyt niin kuin pitikin (myös lämpimänä) joten en voinut mitata jännitettä. Oiskohan tuo oppinut miten pitää käyttäytyä. Täytyy nyt seurata tilannetta, sen kyllä huomaa kun ahdin tipahtaa pelistä pois.
Re: SLK 230 kompressor
Moikka. Selvisikö varsinainen vika noihin edellisiin ongelmiin. Mulla taitaa olla myös sellanen vika että tuo bypass venttiilin läppä ei sulkeudu.
Re: SLK 230 kompressor
Noin 5v Slk 230k -98 omistaneena tuli itselleni mielestäni vastaava vika.
Eli autosta hävisi tehot jo viime keväänä, ja se onkin seissyt parkissa jo lähes siitä asti.. motivaatiota ja aikaa odotellessa. Nyt olisi aika laittaa tuo kuntoon, mutta tarvitsen hieman perus tietoutta miten tuota kompuraa ohjataan. Sanotaan myös tähän väliin että K40 releen juotokset korjasin noin kolme vuotta sitten, mutta tarkistin nekin eilen.
Autoa ei ole vielä käytetty *:ssa, ja vika saattaa olla myös jossain komponenteissä jonka takia ahdin ei toimi (maf, nokka-anturi, nokka säätimen anturi tms.). Tulen varmaan ensi viikolla käymään *:ssa katsomassa koodit, mutta aikani kuluksi tahtoisin hieman ymmärtää tuota laitosta teoria pohjalta.
Eli ahdin ei kytkeydy. Ahdin ei pyöri tyhjäkäynnillä (kuten ei toki pitäisikään) jollaisia ongelmia joillakin on ollut, ja ilmeisesti tällöin vikana se transistori jossakin piirikortilla. Tästä löytyy juttua foorumeilta ja youtube videota korjauksesta. Mutta itselläni se ei myöskään tule mukaan kierroksilla kuten sen pitäisi. Bypass venttiili pysyy auki kokoajan, mutta se toki varmaan normaalia kun ahdinkaan ei kytkeydy.
Eilen hieman tutkin autoa, ja ahtimen magneettikytkimen pistokkeelle tulee jännite auton käydessä tyhjäkäyntiä (= lataus jännite about +14V). Jäin miettimään että kuuluuko siis tyhjäkäynnillä jo tulla tuo kyseinen jännite? Eikös jännite ohjata vasta siinä noin 2000rpm kohdilla kun ahdin kytkeytyy mukaan? Ja jos tämä on normaalia niin mistä se ahdin tietää sitten ampaista mukaan 2000rpm kohdilla? Seuraavaksi kokeilin pistoke irroitettuna ja auto sammuksissa syötin 12V akusta suoraan, ja pieni naksunta kuului magneettikytkimeltä.. eli jotain siellä tapahtui kyllä. Tämän jälkeen jätin "pakkosyötön" päälle ja käynnistin auton... ahdin ei pyöri millään kierrosalueella kuitenkaan. Eli onko tuo magneettikytkin loppu?
Sitten toinen asia mitä jäin miettimään on tuo kyseisen auton "secondary air pump" joka siis kylmäkäynnistyksen jälkeen kytkeytyy vajaaksi minuutiksi päälle. Puhdistelin nuo venttiilit ajankulukseni ja jäin miettimään, että tulisiko ahtimen pyöriä silloin kun tuon järjestelmän kautta syötetään ilmaa katalysaattoreille vaikka auto kävisikin tyhjäkäyntiä? Vai miten sinne saadaan paineistettua ilmaa kun autossa ei ole erillistä pumppua sitä varten.
Autossa saattaa olla MAF tai nokka-akselin anturi vikaa (vikavalo ei pala). Putsasin eilen maffin, käytin nokka-akselin asentotunnistimen irti jossa oli mielestäni heikko magneettivoima jäljellä (mutta toki en tiedä millainen tulisi olla) ja mittasin jonkinlaisen vastuksen (jota en enää muista edes). Lisäksi käytin irti ja putsasin sen imunokan säätöanturin (vai mikä se on) joka on sen muovikuoren alla ja sojottaa suoraan eteenpäin. Siellä oli hieman öljyä sisällä, mutta sähköliitin oli kuiva.
Eli yhteenvetona kysymykset joihin kaipaisin vastauksia viisaammilta:
- kuuluuko ahtimen magneettikelalle tulla täysi jännite jo tyhjäkäynnillä vai vasta silloin n. 2000rpm kohdilla?
- jos ylempään kysymykseen vastaus on kyllä, niin miten ahdin sitten kytketään päälle ja pois?
- jos ecu havaitsee ongelmia jonkun anturin esim. mafin toimimattomuudessa ja rajoittaa tehot, niin tiputtaako se silloin tuon jännitteen pois magneettikytkimeltä kokonaan vai jättääkö se pelkästään bypass venttiilin auki jotta ahtopaineet ei pääse kunnolla koneeseen asti?
- kylmäkäynnistys ja secondary air pump toiminta. Kuuluuko ahtimen silloin jauhaa ilmaa pakoputkistoon vaikka auto käy tyhjäkäyntiä?
Ja kyllä olen menossa *:lla katsomaan ongelmia, mutta kiinnostaisi hieman ymmärtää tämän järjestelmän sielunelämää näiltä osin.
Eli autosta hävisi tehot jo viime keväänä, ja se onkin seissyt parkissa jo lähes siitä asti.. motivaatiota ja aikaa odotellessa. Nyt olisi aika laittaa tuo kuntoon, mutta tarvitsen hieman perus tietoutta miten tuota kompuraa ohjataan. Sanotaan myös tähän väliin että K40 releen juotokset korjasin noin kolme vuotta sitten, mutta tarkistin nekin eilen.
Autoa ei ole vielä käytetty *:ssa, ja vika saattaa olla myös jossain komponenteissä jonka takia ahdin ei toimi (maf, nokka-anturi, nokka säätimen anturi tms.). Tulen varmaan ensi viikolla käymään *:ssa katsomassa koodit, mutta aikani kuluksi tahtoisin hieman ymmärtää tuota laitosta teoria pohjalta.
Eli ahdin ei kytkeydy. Ahdin ei pyöri tyhjäkäynnillä (kuten ei toki pitäisikään) jollaisia ongelmia joillakin on ollut, ja ilmeisesti tällöin vikana se transistori jossakin piirikortilla. Tästä löytyy juttua foorumeilta ja youtube videota korjauksesta. Mutta itselläni se ei myöskään tule mukaan kierroksilla kuten sen pitäisi. Bypass venttiili pysyy auki kokoajan, mutta se toki varmaan normaalia kun ahdinkaan ei kytkeydy.
Eilen hieman tutkin autoa, ja ahtimen magneettikytkimen pistokkeelle tulee jännite auton käydessä tyhjäkäyntiä (= lataus jännite about +14V). Jäin miettimään että kuuluuko siis tyhjäkäynnillä jo tulla tuo kyseinen jännite? Eikös jännite ohjata vasta siinä noin 2000rpm kohdilla kun ahdin kytkeytyy mukaan? Ja jos tämä on normaalia niin mistä se ahdin tietää sitten ampaista mukaan 2000rpm kohdilla? Seuraavaksi kokeilin pistoke irroitettuna ja auto sammuksissa syötin 12V akusta suoraan, ja pieni naksunta kuului magneettikytkimeltä.. eli jotain siellä tapahtui kyllä. Tämän jälkeen jätin "pakkosyötön" päälle ja käynnistin auton... ahdin ei pyöri millään kierrosalueella kuitenkaan. Eli onko tuo magneettikytkin loppu?
Sitten toinen asia mitä jäin miettimään on tuo kyseisen auton "secondary air pump" joka siis kylmäkäynnistyksen jälkeen kytkeytyy vajaaksi minuutiksi päälle. Puhdistelin nuo venttiilit ajankulukseni ja jäin miettimään, että tulisiko ahtimen pyöriä silloin kun tuon järjestelmän kautta syötetään ilmaa katalysaattoreille vaikka auto kävisikin tyhjäkäyntiä? Vai miten sinne saadaan paineistettua ilmaa kun autossa ei ole erillistä pumppua sitä varten.
Autossa saattaa olla MAF tai nokka-akselin anturi vikaa (vikavalo ei pala). Putsasin eilen maffin, käytin nokka-akselin asentotunnistimen irti jossa oli mielestäni heikko magneettivoima jäljellä (mutta toki en tiedä millainen tulisi olla) ja mittasin jonkinlaisen vastuksen (jota en enää muista edes). Lisäksi käytin irti ja putsasin sen imunokan säätöanturin (vai mikä se on) joka on sen muovikuoren alla ja sojottaa suoraan eteenpäin. Siellä oli hieman öljyä sisällä, mutta sähköliitin oli kuiva.
Eli yhteenvetona kysymykset joihin kaipaisin vastauksia viisaammilta:
- kuuluuko ahtimen magneettikelalle tulla täysi jännite jo tyhjäkäynnillä vai vasta silloin n. 2000rpm kohdilla?
- jos ylempään kysymykseen vastaus on kyllä, niin miten ahdin sitten kytketään päälle ja pois?
- jos ecu havaitsee ongelmia jonkun anturin esim. mafin toimimattomuudessa ja rajoittaa tehot, niin tiputtaako se silloin tuon jännitteen pois magneettikytkimeltä kokonaan vai jättääkö se pelkästään bypass venttiilin auki jotta ahtopaineet ei pääse kunnolla koneeseen asti?
- kylmäkäynnistys ja secondary air pump toiminta. Kuuluuko ahtimen silloin jauhaa ilmaa pakoputkistoon vaikka auto käy tyhjäkäyntiä?
Ja kyllä olen menossa *:lla katsomaan ongelmia, mutta kiinnostaisi hieman ymmärtää tämän järjestelmän sielunelämää näiltä osin.
Re: SLK 230 kompressor
Vastaillaampa nyt näihin mihin osaan, eli
- WISsin mukaan kompuran magneettikytkintä ohjataan maadoittamalla, eli sillä perusteella jatkuva +12V on normaalia ja toivottavaa
- lisäilmatoiminto toimii juuri siten että ahdin pyörii myös tyhjäkäynnillä
Miten totesit tuon että kompura ei pyöri vaikka sitä ohjaisi manuaalisesti? Jos asia on näin, niin magneettikytkimessä on vikaa. Tuosta vikatilan toiminnasta ei oikein löytynyt infoa, mutta olettaisin että silloin ei ohjattaisi magneettikytkintä ja pyöritettäisi ahdinta turhaan.
- WISsin mukaan kompuran magneettikytkintä ohjataan maadoittamalla, eli sillä perusteella jatkuva +12V on normaalia ja toivottavaa
- lisäilmatoiminto toimii juuri siten että ahdin pyörii myös tyhjäkäynnillä
Miten totesit tuon että kompura ei pyöri vaikka sitä ohjaisi manuaalisesti? Jos asia on näin, niin magneettikytkimessä on vikaa. Tuosta vikatilan toiminnasta ei oikein löytynyt infoa, mutta olettaisin että silloin ei ohjattaisi magneettikytkintä ja pyöritettäisi ahdinta turhaan.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: SLK 230 kompressor
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ja pahoittelen jo nyt jos esitän tyhmiä kysymyksiä. Itselleni sähkö ei ole kovinkaan hyvin ymmärryksessä, ja ne on aina ollut autojen kanssa ne ikävimmät ongelmat... kun ei tajuu.
Autoni kompuran sähköjohtoon syötin 12V/1,5ah akkukoneen akusta suoraan virran auton käydessä ja sammuksissa. Sammuksissa kuuluu pieni ääni kytkimeltä kyllä, mutta käydessä se hukkuu muuhun tausta meteliin ja tosiaan ahdin ei lähtenyt pyörimään. Tosin tämä testaus täytyy vielä suorittaa uusiksi kunnon piuhalla jossa fiksut liittimet tuonne ahtimen johdon sisälle.. että varmasti saa kontaktia. Tämä edellä esitetty testaus oli hieman nopea kokeilu vaan.
Eli ahtimen johtoihin tulee +12v jatkuvasti, ja tuleeko myös silloin kun auto on "vika tilassa/limp modessa" eikä ahtaa, eli jos vaikka maffin piuha on irti tms?
Siis miten tuo ahtimen magneettikytkimen maadoitus käytännössä on toteutettu? Voiko sen jostain mitata, että yrittääkö tuo maadoittaa ylipäätään ja kytkeä ahdinta mukaan siinä n. 2000rpm kohdilla?
Olen lukenut juttua, että jollakin piirikortilla oli se transistori (nyt siis ei puhuta K40 releestä joka vaikuttaa myös ahtimen toimintaan?) joka hajotessaan kytkee ahtimen pyörimään jatkuvasti ja bypass venttiili pysyy auki (= ilma kiertää ympyrää). Oletanko oikein, että toimiessaan tämä transistori siis hoitaa tämän ahtimen magneettikelan maadoituksen ja saa ohjauskäskyn esim. kampiakselin tai nokka-akselin asentotunnistimilta?
Autoni kompuran sähköjohtoon syötin 12V/1,5ah akkukoneen akusta suoraan virran auton käydessä ja sammuksissa. Sammuksissa kuuluu pieni ääni kytkimeltä kyllä, mutta käydessä se hukkuu muuhun tausta meteliin ja tosiaan ahdin ei lähtenyt pyörimään. Tosin tämä testaus täytyy vielä suorittaa uusiksi kunnon piuhalla jossa fiksut liittimet tuonne ahtimen johdon sisälle.. että varmasti saa kontaktia. Tämä edellä esitetty testaus oli hieman nopea kokeilu vaan.
Eli ahtimen johtoihin tulee +12v jatkuvasti, ja tuleeko myös silloin kun auto on "vika tilassa/limp modessa" eikä ahtaa, eli jos vaikka maffin piuha on irti tms?
Siis miten tuo ahtimen magneettikytkimen maadoitus käytännössä on toteutettu? Voiko sen jostain mitata, että yrittääkö tuo maadoittaa ylipäätään ja kytkeä ahdinta mukaan siinä n. 2000rpm kohdilla?
Olen lukenut juttua, että jollakin piirikortilla oli se transistori (nyt siis ei puhuta K40 releestä joka vaikuttaa myös ahtimen toimintaan?) joka hajotessaan kytkee ahtimen pyörimään jatkuvasti ja bypass venttiili pysyy auki (= ilma kiertää ympyrää). Oletanko oikein, että toimiessaan tämä transistori siis hoitaa tämän ahtimen magneettikelan maadoituksen ja saa ohjauskäskyn esim. kampiakselin tai nokka-akselin asentotunnistimilta?
Re: SLK 230 kompressor
Omia ajatuksia jatkaakseni... äskeiseen viestiini.
Eli moottorin asentotunnistimet kertovat tyyliin "että hei nyt koneessa on 2000rpm niin ole hyvä transistori ja kytke ahdin mukaan" tai kylmäkäynnistyksellä lämpötila anturit kytkevät tuon samaisen transistorin kautta ahtimen pyörimään jotta sitä voidaan käyttää ilmapumppuna katalysaattoreille sen noin minuutin.
Eli moottorin asentotunnistimet kertovat tyyliin "että hei nyt koneessa on 2000rpm niin ole hyvä transistori ja kytke ahdin mukaan" tai kylmäkäynnistyksellä lämpötila anturit kytkevät tuon samaisen transistorin kautta ahtimen pyörimään jotta sitä voidaan käyttää ilmapumppuna katalysaattoreille sen noin minuutin.