Kokemuksia B-mersusta (W245)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Simppa1234
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kokemuksia B-mersusta (W245)

Viesti Kirjoittaja Simppa1234 »

Aika huonosti löytyi omakohtaisia kokemuksia B-mersusta (ekakoppaisesta) kun kyseistä autoa pari vuotta sitten olin hankkimassa.

No nyt voisin kirjoitella tänne hieman kokemuksia, jos joku miettii vastaavan hankintaa.

Ulkopuolisiin ominaisuuksiin (tai vetotapaan) en ota nyt kantaa, kun sen nyt näkee jo kuvistakin ja jokainen tehköön omat päätöksensä. Omalla kohdallani kyseinen kokoluokka oli juuri passeli oman perheen tarpeeseen. Vetotapa on väärä, vänkärin jalkatila on naurettava, moottori isoääninen ja alitehoinen (b180), ratissa ei ole syvyyssäätöä, ilmastointi on puoliautomaattinen, vakkari piti asentaa jälkeenpäin, yms. yms. yms. Näistä huolimatta päätin kompromissiin lähteä, koska auto ei ole mitenkään kovin kalliskaan.

Auton testilenkillä (ennen ostoa), että etupää kolisee hieman. Samoin ilmastointi ei pelannut (tarran mukaan oli huollettu ihan vasta). Nämä halusin luonnollisesti, että korjataan (ei huolleta vaan korjataan) ja pyysin ne myös kauppakirjaan autoa ostaessani. Muuten auto tuntui oikein hyvältä: penkit paljon paremmat kuin c- ja e-mallien läskipersepenkit, alusta on yllättävän hyvä ja auton ohjaus on tarkkaa.

Autostahan löytyi maahantuontikatsastuksessa (ostin siis auton suomalaiselta isohkolta ketjulta, joka tuo niitä Saksasta maahan) vikaa toisesta iskarista, joka vaihdettiin jo ennen kun auton sain (etupään kolina johtui tästä). Heti kuitenkin ensimmäisen viikon pidemmällä lenkillä kolinaa alkoi tulla takaisin pidemmillä matkoilla ja kohta kolinaa kuului kokoajan. Koska kauppapaereissa luki, että etupään kolina on korjattava, niin luonnollisesti autoliikkeellehän tuon kustannukset kuuluivat. Mutta voi jessus että vikaa etsittiin - ei myönnetty heti, että kyseessä on vetonivel (murtunut kumikin viittasi jo tähän). Auto kävi yhdessä paikassa tutkittavana, toisen kerran jarrupalojen säädössä (ne kuulemma kolisi?), kolmannen kerran minun valitsemassani paikassa kartoituksessa, neljännen kerran korjauksissa, joka yllättäen venähti kaksipäiväiseksi, koska vetonivel ei irronnut akselista vaan vaihtoivat myös akselin. Tässä sitten kikkailin kolmen bussin kanssa, että pääsin hakemaan poikaa hoidosta ja muutenkin olin työkavereiden kyytien (ja vittuilun) armoilla, koska nuo autopajat on aina jossain korvessa, minne ei bussilla pääse....

Tämä saatiin kuntoon. Myös ilmastointi huollettiin jo auton oston yhteydessä. No arvatenkin se ei kuitenkaan vähän ajan jälkeen toiminut. Tämän takia taas auto pajalle, jossa tutkittiin vika ja toisen kerran pajalle, jossa vaihdettiin kompressori (onneksi tästäkin oli kauppapaereissa mainita, joten minulle ei tullut kustannuksia). Taas huolto venähti seuraavalle päivälle, koska asennutin samalla peräkoukun (ja lainasin vaimon siskon autoa, jotta sain haettua pojan ajoissa hoidosta).

Seuraavaksi oikeasta lokarista alkoi halkeilla maali. Vein auton Veholle ja sain Mersun maksamaan tuosta puolet. Samalla korjattiin pieni parkkipaikkapusu (vaimo - en minä). Tässä vaiheessa muuten voin kertoa, että auton kääntösäde on isompi kuin S-sarjan mersussa ja missä tahansa muussa autossa. Tämä ei ole mikään "näppärä". Ainiin, myös vakionopeudensäädin asennettiin, koska sitä ei ollut (?!?!?!) - 450€. Samalla tsekattiin muutenkin auton ja CVT-vaihteiston koodit, että kaikki on kunnossa. No onhan ne.

Sitten ajeltiin taas hetki, kunnes kyllästyin röhinäiseen ääneen, joka tuli moottorista. Kyseessä oli (tarkastuskäynnin jälkeen selvinnyt) hihnan hydraulinen kiristin - korjaus vaatii moottorin irroittamisen. Tämä meni onneksi autoliikkeen piikkiin myös (olin ostanut lisätakuun hankintahetkellä). Hain auton ja kaikki toimi, mutta seuraavana päivänä auto ei startannut. XXXX-korjaamin kaveri tuli katsomaan ja epäili akkua. Ei ollut akku. Hiinausautolla takaisin ja syyksi selvisi huonosti kiinnitetty koneen maadoitus. Saivat kuntoon, mutta tässä vaiheessa auto oli ollut minulla 9kk ja se vietiin pajalle kymmenennen kerralla. Pyöreän luvun kunniaksi hinausautolla. Välissä oli myös yksi normihuolto, mutta sitä ei lasketa....

Vuosi meni hienosti tämän jälkeen. Sitten lakkasi takalasin pyyhkijä toimimasta ja vettä ilmeisesti pääsi takaluukun sisään ja nyt koko luukku ei aukea, koska kytkin on ilmeisesti rikki. 139 euroa maksaa kytkin. Ja sitten meni vielä pyrän laakeri. Ja juuri soitettiin pajalta, että ei irtoa vaan pitää hankkia uusi napa ja vetonivel (tämä siis nyt toiselta puolelta kuin mitä alussa). Ajelen tässä nyt sitten seuraavan viikon Yariksella ja kuuntelen työkavereiden vittuilua.

Ovien alaosat eivät ole ruostuneet. Siitähän täällä on peloteltu.
RH
Mersumies
Mersumies

Re: Kokemuksia B-mersusta (W245)

Viesti Kirjoittaja RH »

:lol: :lol: :lol:
Tsemppiä vaan :!:
:clap: :thumbup: :wave:
sportsman
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ehkä olisi hyvä nyt pitää erillään ne asiat jotka olivat rikki kun ostit auton . Ostit rikkinäisen auton tietoisesti , ehkä olisi ollut viisain pistää myyjä korjaamaan viat ennenkuin otit auton ollenkaan haltuusi ? Näin olisit säästynyt alkuharmeilta ...
Jos ilmastointi ei toimi ,niiin harvoin se korjaantuu vain kylmäaineen täytöllä vaan kyllä yleensä on vuoto jossain tai kompessori rikki .

Sitten nuo lisävarustepuutteet : Kyllä W245-sarjaan saa ostettua uutena ratin säädön sekä vakionopeuden säätimen . Lisäksi on tarjolla myös tehokkaammat moottorit B200 /B200 turbo . 136/200 hevosvoimaa.

Itse ostin muutama vuosi sitten Saksasta W245 mallin ja ajoin sillä sen 20 tkm ja olin varsin tyytyväinen .
Erittäin mukava korimalli ja myös hiljainen sekä ajoltaan ok . Minulla ei ollut mitään murheita tekniikan kanssa .

On totta , että automaattivaihteisto W168/W245 malleissa ei ole kovin kestävä . Tämän takia siirryin takaisin C-sarjaan.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Simppa1234
Sisäänajossa
Sisäänajossa

sportsman kirjoitti:Ehkä olisi hyvä nyt pitää erillään ne asiat jotka olivat rikki kun ostit auton . Ostit rikkinäisen auton tietoisesti , ehkä olisi ollut viisain pistää myyjä korjaamaan viat ennenkuin otit auton ollenkaan haltuusi ? Näin olisit säästynyt alkuharmeilta ...
Jos ilmastointi ei toimi ,niiin harvoin se korjaantuu vain kylmäaineen täytöllä vaan kyllä yleensä on vuoto jossain tai kompessori rikki .

Sitten nuo lisävarustepuutteet : Kyllä W245-sarjaan saa ostettua uutena ratin säädön sekä vakionopeuden säätimen . Lisäksi on tarjolla myös tehokkaammat moottorit B200 /B200 turbo . 136/200 hevosvoimaa.

Itse ostin muutama vuosi sitten Saksasta W245 mallin ja ajoin sillä sen 20 tkm ja olin varsin tyytyväinen .
Erittäin mukava korimalli ja myös hiljainen sekä ajoltaan ok . Minulla ei ollut mitään murheita tekniikan kanssa .

On totta , että automaattivaihteisto W168/W245 malleissa ei ole kovin kestävä . Tämän takia siirryin takaisin C-sarjaan.
Periaatteessa näin, mutt kyllä nuo ongelmat oli odotettua isompia ja kaikkien ongelmien korjaamisen jälkeen on joka kerta joutunut tekemään paikkailuja. Alkuperäinen kolina johtui iskareista ja ostohetkellä mille kerrottiin että se oli selvästi rikki. Vetarin kolina oli erilainen ja ilmeni vähän myöhemmin.

Kyllähän tämä suurimmaksi osaksi on ollut huonoa tuuria. Onni oli kuitenkin se että ostin auton liikkeestä ja otin vielä lisätakuun.

Jossain vaiheessa ostettiin varoiksi 650 euron ooppeli tuohon viereen. Sillä mä nytkin ajelen kun mersu on pajalla odottelemassa osia... ;)
Simppa1234
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tarina jatkuu...

Vasen vetonivelen ulko-osa piti vaihtaa ja siihen ei käynytkään sitten se satasen osa, minkä olivat tilanneet (väärä puoli) ja KL:stä oli sanottu, että siihen ei sitä puolikasta edes saa vaan pitää vaihtaa koko akseli (n. 900€ !!!). Onneksi saivat kuitenkin siihen jostain muualta tuon osan (joka oli satasen sijaan nelisen sataa) ja saivat vaihdettua. Pyöränlaakerin vaihto töineen kustansi täten nelinumeroisen summan.

Kotiin ajellessa huomasin, että toinenkin pyöränlaakeri pitää ääntä. Onneksi sain samalle viikolle vielä ajan tähän ja se oli hommana varsin onnistunut MUTTA... Soittivat, että auto on valmis, mutta oikean puolen vetarin suojakumi on käytännössä irti pannan väärinasennuksen johdosta. Tähänhän vaihdettiin käytetty (käytetty, koska autoliike hoiti tämän) akseli vajaa kaksi vuotta sitten. Huollosta sanottiin, että selvä asennusvirhe oli tuossa. Kiristivät pannan ja laittoivat rasvan ja me lähdettiin ajeleen kohti Pohjanmaata. Kuinka ollakaan, kyllähän se nivel alkoi pitämään ääntä. Eli pajalle menee taas... Onneksi tämä ei ole iso remppa: kaikkien pitäisi aueta, koska ne on avattu melko vastikään ja osahan heillä olikin jo hyllyssä ja se maksoi vain satasen.

Peräkontin kytkimen sain korjattua johtosarjalla (joka EI ole mikään plug'n'play vaan vaatii johtojen pätkimistä). Edelleen pesuri/pyyhkijän moottori vuotaa vettä luukun sisään. Sen hinta olisi reilun satkun. Ebaystä saisi puoleen hintaan. Taidan tilata sieltä.

Tuulillasi on myös alkanut haljeta ja sitä ei kuulemma auta porailla. Positiivinen yllätys kuitenkin oli, että uusi maksaa vain 280€.

Eli kyllä tämä huono tuuri vaan jatkuu ja jatkuu. Ja autolla on siis ajettu vasta 170tkm. Jos kaikki korjaukset (myös kontin ja pyyhkijän moottorin sekä tuulilasin) laittaisi iskuun, niin alkaisi menemään jo 2000 euroa rikki. Sillä hinnalla sain harrasteautooni alle 100tkm ajetun moottorin, 6-v vaihdelaatikon ja lukkoperän kotiin tuotuna briteistä + käyttämättömän turbon. Suhteet ei mene mulla oikein jakeluun...
Halsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Halsu »

Minulla vähän uudempi suomiauto. Avaimen kauko- ohjaus ei räntäsateen jälkeen kaupan pihassa avannut ovia. Piti käyttää avaimen mekaanista osaa. Sitten kotona jo toimi.
Aikaisemmin oli vaikeuksia pesunesteen saannissa tuulilasiin. Takalasiin kyllä tuli. Korjaamolla jo toimi ja neuvoivat tarkkaan kertaillen miten toimii. Minulle kasvoi aasinkorvat. :oops: No työtään ne teki hartaana.

Miten takalasin pyyhkimen automaattisen käynnistymisen saisi pois peruutusvaihteen kytkeytyessä ja etupyyhkimien käydessä? Härveli ei ymmärrä, että lasi on hiekkainen. Saksalainen laatuauto ilmeisesti väärässä ympäristössä.
Voisikohan sulakkeen poistaa? Takapyyhintä en koskaan ole tykännyt käyttää.
C12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja C12 »

Sigun B löytyy täältä ja ei mitään ongelmia ole esiintynyt, ainakaan vielä. Eipä tuoola ole vielä paljoa ajettukaan, alle 60tkm. Mutta ei voi muuten moittia kuin laatikon osalta, tuo automaatti tykkää nykiä liikkeelle lähtiessä, varsinkin kylmän. Ominaisuus joka voisi puuttua.. Liikkeellä ollessa ja lämpimänä miellyttävä ja huomaamatta vaihtava laatikko.
Tiloiltansa suurempi kuin c, eli perhekäytössä varmasti parempi kuin c.
Hiljaisempikin voisi olla, ja tosiaan tuota automaatti-ilmastointia kyllä kaipaisin, tuntuu jotenkin kasari-meiningiltä käännellä nappulasta läpöjä ja puhalluksia.
Toistaiseksi ihan tyytyväine B-koppaan, ehkä nelikkona ja puhdikkaammalla moottorilla varustettuna seuraava bee, jos sellainen vielä tulee..
W204 320 CDI 4-matic
W906 319 A2 A
taky
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja taky »

C12 kirjoitti:Sigun B löytyy täältä ja ei mitään ongelmia ole esiintynyt, ainakaan vielä.
Yllä taisi olla keskustelua W245:sta(Kokemuksia B-mersusta (W245)), ei W246:sta...

Täällä myös W246 vm.2014 ja 77000km takana, niin ainut takuu/vaiva peilivilkkujen kosteus - vaihdettu takuuseen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

C12 kirjoitti: tosiaan tuota automaatti-ilmastointia kyllä kaipaisin, tuntuu jotenkin kasari-meiningiltä käännellä nappulasta läpöjä ja puhalluksia.
Kasarin kokeneena voi kyllä ihan ääneen todeta, että silloin väännettiin vielä vanhan volvon tms. tuuletusikkunoita sopivaan kulmaan ilmanvaihdon ja olemisentuskan kohentamiseksi, eikä tuolloin uusissakaan autoissa juuri näkynyt ilmastointilaitteita, ässämersuissakaan se ollut mitenkaan selviö.
Halsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Halsu »

Ei ole ihan tarkka vastaus, mutta läheltä liippaa. B- Mersussa ei ole kaksoispohjaa ja apurunko on vain edessä., vaikuttaa meluisuuteen.
Muuta http://keskustelu.suomi24.fi/t/14101495 ... t-86393227" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuohon voisin lisätä, että ohjekirjassa on yli 60 sivua tarinaa (ohjeita) valikoista. Kaikki tarkastikaan aitoonni nimetyt ohjeet eivät tunnu toi mivan.
Ei tunnu omalta, olen vierailija autossani.
Namiskuukkelit ovat mustia, osa alhaalla. Kokonaisuutena vähemmän helppokäyttöinen kojetaulu.
Vastaa Viestiin