Mikael88 kirjoitti: eteen esim 245/35-19 JA taakse 255/35-19
20 tuumasista menis ilmeiseti eteen 245/30 ja taakse 255/30 tai jopa tuo 285/30
Mikael88 kirjoitti:Toive olis siis että tuo profiili olisi sama edessä ja takana.
Pilkoin vähän viestiäsi, koska en oikein saa kiinni ajatuksenjuoksustasi...
Miksi ihmeessä niiden renkaiden pitäisi olla samaa profiilia, jos ovat eri levyiset??
Nehän ovat keskenään eri kokoiset, erityisesti tuo 285/30 vs. 245/30

.

Traktoreissa on erikokoiset pyörät edessä/takana...
Kyllä niissä on sama ilmatila, vaikka toinen olisi 35- ja toinen 30-sarjaa, jos leveys myös muuttuu vertailurenkaaksi.
Selvyyden vuoksi vielä:
tj86430 kirjoitti:
35 ei ole korkeus vaan profiili. Kovuus riippuu ilmatilasta, joka taas riippuu sekä profiilista että leveydestä. Toki noin pienissä luvuissa suhteellinen muutos vaikkapa 30->35 on niin suuri, että rengasta pitää leventää todella paljon ennen kuin ilmatila tulee pienemmällä profiililla samaksi.
Esim. 0,35x245 = 85,75mm; samaan päästään 30 profiililla n. 285 levyisellä renkaalla: 0,3*285 = 85,5mm
Ja vielä sen verran, että 18" taitaa olla viimeinen rengaskokovaihtoehto, jolla jonkinasteisesta mukavuudesta tuolla autolla voi vielä nauttia. Renkaat olisi silloin eteen 245/40 ja taakse joko 275/35 tai 285/35. NÄyttävyyttä saa tälläkin vaihtoehdolla, jos pelkkä suuri vannekoko ei ole ainoa asia, johon silmä tarttuu, koska renkaat leveydeltään kaikissa vaihtoehdoissa ovat kuitenkin samaa luokkaa.
Itse keskittyisin ensisijaisesti miettimään, mitkä olisivat optimaaliset vannespeksit noin muutoin kuin pelkästään vanteen halkaisija. Ulkonäön osalta kun leveydellä ja sopivilla et-luvuilla voi olla enemmänkin merkitystä kokonaisuuden kannalta

.