s202 220cdi turbiinilukko ei kytkeydy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

s202 220cdi turbiinilukko ei kytkeydy

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Otsikonmukaisessa autossa otsikonmukaista vikaa. Auto vuosimallia 2000 eli tiptronicilla ja ajettu 190tkm Mikä mahtaa aiheuttaa asian? Voiko vähissä olevat öljyt aiheuttaa tämän? Onko näissä ollut yleisesti jotain laatikkoongelmaa? öljyt vaihdettu muutama tuhat kilsaa sitten.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: s202 220cdi turbiinilukko ei kytkeydy

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tmosth kirjoitti:Otsikonmukaisessa autossa otsikonmukaista vikaa. Auto vuosimallia 2000 eli tiptronicilla ja ajettu 190tkm Mikä mahtaa aiheuttaa asian? Voiko vähissä olevat öljyt aiheuttaa tämän? Onko näissä ollut yleisesti jotain laatikkoongelmaa? öljyt vaihdettu muutama tuhat kilsaa sitten.

Onko vika koodit luettu?
(turbiini lukon solenoidi)
On ollut laatiko vikaa monen moista, alkaen esim vääristä öljyistä laatikossa
myös määrästä tarkka
myös sellaista sattunut että edeliset öljyt ollet ihan loppu sitten vaihdettu uudet, minkä jälkeen hetken päästä tullut kaikenlaisia onkelmia(kun siellätä on lähtenyt likaa liikenteesen)

tee haku CDI203 on tullut kirjotettua aiheesta
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Miten vika on todettu? Pitäis jonkun asiansa osaavan tutkia testerillä ensin.
Solkku yksi mahdollisuus, venttiilikoneisto tai itse turbaani toiset.
Turbiini ei kyllä yleensä laukea noin vähillä kilsoilla.

Vielä on mahis, että on bitti poikittain, voi aiheutua esim. valovikaisen peräkärrin vedosta.

Eli töpseliin vaan kiinni, mars mars...
JariN
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Siten itse päättelin, että ei kytkeydy kun "luistattaa" isolla vaihteella, lähtee heti kyllä kiihtymään kun kaasua painaa, mutta kierrokset nousee aluksi nopeammin kuin vauhti. Eilen tuli toista autoa ajettua jossa se toimii niin eron huomasi heti. Auto käytetty karalalla myös muutama tuhat kilometriä sitten. Toivottavasti ei nyt olisi turbiini päreinä. Laatikko vaihtaa kyllä nätisti eikä mielestäni luista vaihdoissa. Täyskaasukiihdytyksessä todella napakat vaihdot. Pitääpä käyttää testerin päässä niin näkee onkelmat.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Eihän sen lukon kuulukkaan olla kokoaikaa kiinni.

En ole ihan varma havannoista, mutta musta tuntuu että omassa lukko toimii vain, kun moottori/vaihteisto täysin lämmin ja vauhti yli 100km / h. Kierroksia moottorissa on silloin noin 1700rpm.
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Paljonkos tuollaisessa s202 pitäisi olla kierroksia satasen vauhdissa?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos itse laatiko luistta siitä tulee vikatila

202 kierroksia noin 100kmh en tiedä mutta 203 on 100 kmhkarvan alle 2000

lukko ei tosian ole kiinni koko ajan menee kierros luvun/kuormituksen, jos sulla ohjelmaa muutettu ja kaverilla ei eri tuntuma lukosta voi tulla jo siitä

kokeile nollata laatikon oppineisuus joko foorumilta löytyvien ohjeiten mukaan tai vielä parempi jos tekke sen *
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Viesti Kirjoittaja tmosth »

On nollattu jo pariin otteeseen. Ei tosiaan ole kokoajan päällä se lukko, sen tiesinkin. Voi toki olla, että tomaateissa on tullut niin paljon kehitystä kun ajamani auto oli vuosimallia 2007. Onkos tuossa sähkölootassa mahdollista säätää se millä kierrosalueella lukko tulee mukaan? Mutta ehkäpä jotain selviää kun vie auton piuhan päähän.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

tmosth kirjoitti: Voi toki olla, että tomaateissa on tullut niin paljon kehitystä kun ajamani auto oli vuosimallia 2007. Onkos tuossa sähkölootassa mahdollista säätää se millä kierrosalueella lukko tulee mukaan? Mutta ehkäpä jotain selviää kun vie auton piuhan päähän.
No tuo vuosimalli ero selittää kaiken. Uudemmissa on kulutusta pienennetty (tai ainakin yritetty) turbiinilukitusta lisäämällä. -> mukavuus vähenee: tulee nykimisiä (W211) ja jyrinöitä liian suuresta vaihteesta (W204)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, noin se on.
Jos luistoa olisi liikaa, tulisi vikatila.
Jos vikatilaa ei tule, niin käsittääkseni voit huoletta lähtä siitä, että autossa ei ole vikaa, vaan se luistatus kovemmassa rasituksessa on ominaisuus, jolloin kaapelin nokassa käyttäminen ei oikeastaan tuo mitään lisäarvoa tilanteeseen.
Noissa vanhemmissa autoissa laatikko lukittuu vasta aika korkeilla kierroksilla, suunnilleen siellä 3000rpm tasolla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Tämäpä hyvä homma. Ominaisuus siis, koska vikatila ei pauku päälle.. Kiitokset vastanneille.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Noissa vanhemmissa autoissa laatikko lukittuu vasta aika korkeilla kierroksilla, suunnilleen siellä 3000rpm tasolla.
Pystyyköhän tuohon turbiinilukituksen ohjelmallisesti vaikuttaa?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Luulen, että se turbiinin lukittuminen on ihan vaan mekaaninen juttu, siis ettei voi.
Mersuissa tuo turbiinijuttu toimii siten, että se ensin "ottaa kiinni" aika nopeaan jo pienilläkin kierroksilla, sitten jos rasitusta tuleekin tietyn rajan ylitse, se alkaakin uudelleen luistamaan, kunnes sitten taas uudelleen lukittuu suutemmilla kierroksilla.
Noin se on ilmeisesti saatu sitten hyvin kestämään.
Ja "normaalissa" matka-ajussa kulutus on pientä, kun luistoa ei pienillä kaasupolkimen asennoilla ole.

Ohjelma hoitelee vaan sitä vaihtamishetkeä.
Eikä siihenkään kannata puuttua, kun siinä näkyy olevan oikein hyvä ohjelma ihan vakiona.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Mahtaakohan kuitenkin luistaa turbiini mulla liikaa. n.3000kierroksessa kyllä lukittuu mutta todella pienellä kaasupolkimen liikkeellä satasen vauhdissa jo luistaa. Eli tuntuu tosiaan että ei mene turbiinilukko päälle. Kulutuskin on suurentunut niin epäilen siitäkin että turbiinilukko ei menisi päälle maantienopeuksissa.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Luulen, että se turbiinin lukittuminen on ihan vaan mekaaninen juttu, siis ettei voi.
Mersuissa tuo turbiinijuttu toimii siten, että se ensin "ottaa kiinni" aika nopeaan jo pienilläkin kierroksilla, sitten jos rasitusta tuleekin tietyn rajan ylitse, se alkaakin uudelleen luistamaan, kunnes sitten taas uudelleen lukittuu suutemmilla kierroksilla.
Noin se on ilmeisesti saatu sitten hyvin kestämään.
Ja "normaalissa" matka-ajussa kulutus on pientä, kun luistoa ei pienillä kaasupolkimen asennoilla ole.

Ohjelma hoitelee vaan sitä vaihtamishetkeä.
Eikä siihenkään kannata puuttua, kun siinä näkyy olevan oikein hyvä ohjelma ihan vakiona.
Asia vaan tuli mieleen kun on tullut tehtyä erilaisia "kaasupoljin" variaatioita niin mielestäni tuo turbiinin käytös muuttuu.

Pystyykö ohjelmallisesti vaihtohetkeä siirtää myöhemmäksi esim 200rpm niin tulis samalla vetäviä kierroksia lisää.
tmosth kirjoitti:Mahtaakohan kuitenkin luistaa turbiini mulla liikaa. n.3000kierroksessa kyllä lukittuu mutta todella pienellä kaasupolkimen liikkeellä satasen vauhdissa jo luistaa. Eli tuntuu tosiaan että ei mene turbiinilukko päälle. Kulutuskin on suurentunut niin epäilen siitäkin että turbiinilukko ei menisi päälle maantienopeuksissa.
Ei se mullakaan jämähdä kiinteäksi jossain 100 vauhdissa.
Erään laatikko gurun kanssa jutellessa, tuli puheeksi mersun turbiini niin oli sitä mieltä, että näissä sähköohjatuissa ei menisi ikinä 100% lukkoon turbiini, vaan se säätys koko ajan ajotilanteen mukaan tiedä sitten.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllähän sitä tietty voi sitä vaihtamista muutella, jos osaa... minä en osaa, enkä edes ole yrittänytkään etsiä koko kohtaa ohjelmasta.
Tai voi sille laatikolle olla oma ohjelmansa, joka ei tavan fläshin lukemisella tule edes näkyviin, en tiedä.

Eikö "pakkovaihteilla" saa siirrettyä vaihtohetkeä ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Eikö "pakkovaihteilla" saa siirrettyä vaihtohetkeä ?
Vaihtaa silti samalla kerrosluvulla isomman, samanlailla kuin automaatti asennossa.
Ainoastaan "dynomodessa" voi vetää ylikierroksille
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Turbiinin lukitukseen vaikutta kuormitus taso ohjelma ohjailee sen öljyn kiertoa sen mukaan,

Vaihtamisen ohjainyksikkö on erikseen varsinaine vaihtamis ohjelma on siellä,se keskustelee mootorin ohjauksen kanssa sieltä tulevaien tietojen(kaasupolkimen asento ym kuormitus tiedot) perusteela vaihtelee sitten mielestään sopivia vaihteita kuloiseenkin tilanteesen,
mootorin ohjauksen kautta voi yritää siihen vaikutta,(laatikoon päin menevää signaali)

vaihtamisen, ohjain yksikkön ohjelmaa ei tiettävästi kukaan suomessa
ole muutanut(ainakaan paremaksi)

tässä olis jolekkin työkseen näitä juttuja tekevälle markkinarako(mieluiten vielä niin että muuttais vaihteiston ohjain yksikön ohjelmaa)

jenkeissä oli joku firma mikä tekee muutoksia ainakin audin tiptronikin ohjain yksikön ohjelmaan

englannisa muistan myös nähneeni mainoksen
samoin saksasa

liekö sitten samat työkalut kävis mersuun
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuollaisen joskus löysin: http://i66.photobucket.com/albums/h267/ ... 1256566090

Missäs vuosimallissa näihin sähkölaatikoihin tulee turbiinin lukko?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Nyt on ammattilaisia kehissä, niin mikä osa on se turbiini lukko,joku on sanonut myös kyp venttiliksi ,oisko kyseessä sama osa mutta murrekielellä toinen.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Turbiinin lukko on kaikissa 5-vaihteisissa sähkölaatikoissa (722.6)
Sijaitseepi turbiinin sisällä, ihan 1-3-levyinen pakka. Öljynpaine kytkee.
Se Kyb- venttiili (tjsp) on solenoidi, joka ohjaa lukon ohjausventtiiliä venttiilikoneistossa.

Asiansa osaava pystyy testerillä kattoon toimiiko lukko ohjausboksin käskyjen mukaan. Perus koodinlukija ei tähän riitä...
JariN
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JariN kirjoitti:Turbiinin lukko on kaikissa 5-vaihteisissa sähkölaatikoissa (722.6)
Sijaitseepi turbiinin sisällä, ihan 1-3-levyinen pakka. Öljynpaine kytkee.
Se Kyb- venttiili (tjsp) on solenoidi, joka ohjaa lukon ohjausventtiiliä venttiilikoneistossa.

Asiansa osaava pystyy testerillä kattoon toimiiko lukko ohjausboksin käskyjen mukaan. Perus koodinlukija ei tähän riitä...
Toi * systeemi on hyvä noiten solenoidien toiminnan testaukseen
Ja niitä solenoideja näistä jonkun verran mennyt
sen lisäksi on siinä "ventiili" pöydässä tähän systeemin liityvä kara ja jousi
mitkä välillä temppuilee
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaa että se löytyisi kaikista. Sellaistakin kuullut että ekoista puuttuisi. No omassa ei ainakaan sitten toimi, tai luulisin ettei toimi. Carsoft ei löytänyt vikakoodeja lootasta, pitää kai joskus käyttää tähtivekottimen perässä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pystyykö carsoftila testaaman solenoidit? jos pystyy tee testi ja lue koodit uudestaan
näkeekö sillä mikä on vaihteston kierros nopeus sisään meno/ulostulo pääsä?
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

AM kirjoitti:Jaa että se löytyisi kaikista. Sellaistakin kuullut että ekoista puuttuisi. No omassa ei ainakaan sitten toimi, tai luulisin ettei toimi. Carsoft ei löytänyt vikakoodeja lootasta, pitää kai joskus käyttää tähtivekottimen perässä.
722.6 toosissa on kaikissa. Ei pidä sotkea 722.5- toosaan, joka on itseasiassa 4-vaihteinen 722.3 jossa sähköohjattu ylivaihde hännässä.
Siinä ei lukkoa ole.
JariN
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo, 722.6 tuossa väykyssä on, avatar kuva hämää :wink:

Vähän ongelmia oli tuon live testin kanssa Carsoftissa, ei pysy kuin hetken päällä. Ei ole ollut tarvetta niin ei ole tullut perehdyttyä miksei se tuossa oikein toimi. Ja Carsoft tällä hetkellä pöytäkoneessa tallissa, hieman hankala testiajelun kannalta :D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

AM kirjoitti:Joo, 722.6 tuossa väykyssä on, avatar kuva hämää :wink:

Vähän ongelmia oli tuon live testin kanssa Carsoftissa, ei pysy kuin hetken päällä. Ei ole ollut tarvetta niin ei ole tullut perehdyttyä miksei se tuossa oikein toimi. Ja Carsoft tällä hetkellä pöytäkoneessa tallissa, hieman hankala testiajelun kannalta :D
Agrigatti taka konttin :)

tai no ehkä helpompi laitta ohjelma läppäriin
valkku502
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 13.05.2015 18:31

Re: s202 220cdi turbiinilukko ei kytkeydy

Viesti Kirjoittaja valkku502 »

Mulla auttoi kun vaihdettiin kyp-venttiili.
Vastaa Viestiin