w124:n mittariston merkkivalot
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
w124:n mittariston merkkivalot
Eilen huomasin sellaisen puutoksen mersun toiminnassa, että kun kääntää
sytytysvirrat päälle, eli viimeiseen pykälään ennen starttia, ei mittariston valoista syty kuin ABS valo, joka sammuu auton käynnistyttyä. Muuten merkkivalot toimii kyllä oikein.
Mistähän nuo sen "samaanaikaansyttymis" ohjauksen saavat?
Missä vika kysyy epätietoinen.
-Ville
sytytysvirrat päälle, eli viimeiseen pykälään ennen starttia, ei mittariston valoista syty kuin ABS valo, joka sammuu auton käynnistyttyä. Muuten merkkivalot toimii kyllä oikein.
Mistähän nuo sen "samaanaikaansyttymis" ohjauksen saavat?
Missä vika kysyy epätietoinen.
-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
Selvennyksenä vielä... Lataus voi toimia kutakuinkin normaalisti moottorin käydessä koska hiilten kosketus on parempi laturin pyöriessä. Jos hiilet ovat kuluneet, niin merkkivalot palavat satunnaisesti ja silloinkin useimmiten normaalia himmeämmin.ejla kirjoitti:Osa merkkivaloista kiertää laturin kautta, siis muutakin kuin latauksen merkkivalo.Tarkista jännitemittarilla, että lataus toimii oikein (n. 13.7 - 14 V) auton käydessä. Jos jännite on noin 12 V tuntumasaa, niin hiilet ovat lopppuun kuluneet... ja vika on siinä.
Bosch latureissa tapaa olla liitin, johon tulee 3 johtoa. Reunassa oleva ohut johto on latauksen merkkivalolampulta tuleva. Sen voi huoletta kytkeä runkoon, jolloin merkkivalot syttyvät mikäli kyseessä on laturivika (virta päälla EI KÄYDESSÄ)
Jännitteensäädin ("latausrele") on helposti vaihdettavissa laturin paikallaan ollessa. Kaksi ruuvia irti ja koko säädin lähtee ulos.
Eki.
PS: Eilen viimeksi touhusin tuollaisen vian kanssa...
eikös se ohut johto ole laturille tuleva heräte että laturi alkaa lataamaan... ainaki tuossa desotossa jossa on vastaavanlainen laturi kuin mersuissa niin siinä pitää virta kytkeä ko. "ohueen" liittimeen että se alkaa latamaan...ejla kirjoitti:Selvennyksenä vielä... Lataus voi toimia kutakuinkin normaalisti moottorin käydessä koska hiilten kosketus on parempi laturin pyöriessä. Jos hiilet ovat kuluneet, niin merkkivalot palavat satunnaisesti ja silloinkin useimmiten normaalia himmeämmin.ejla kirjoitti:Osa merkkivaloista kiertää laturin kautta, siis muutakin kuin latauksen merkkivalo.Tarkista jännitemittarilla, että lataus toimii oikein (n. 13.7 - 14 V) auton käydessä. Jos jännite on noin 12 V tuntumasaa, niin hiilet ovat lopppuun kuluneet... ja vika on siinä.
Bosch latureissa tapaa olla liitin, johon tulee 3 johtoa. Reunassa oleva ohut johto on latauksen merkkivalolampulta tuleva. Sen voi huoletta kytkeä runkoon, jolloin merkkivalot syttyvät mikäli kyseessä on laturivika (virta päälla EI KÄYDESSÄ)
Jännitteensäädin ("latausrele") on helposti vaihdettavissa laturin paikallaan ollessa. Kaksi ruuvia irti ja koko säädin lähtee ulos.
Eki.
PS: Eilen viimeksi touhusin tuollaisen vian kanssa...
Juuri niin, eli merkkivalolampulta tulee ns. herätevirta.
Nyt en ole kyllä varma tarvitsevatko nämä vaihtovirtalaturit mitään varsinaista esimagnetointivirtaa kuten ennen vanhaan... Siinä mielessä "herätevirta" lienee vanhentunut nimitys. Luulempa, että ne ryhtyvät latauspuuhiin heti kun saavat kierroksia - olipa akkua tai ei.
Eki
Nyt en ole kyllä varma tarvitsevatko nämä vaihtovirtalaturit mitään varsinaista esimagnetointivirtaa kuten ennen vanhaan... Siinä mielessä "herätevirta" lienee vanhentunut nimitys. Luulempa, että ne ryhtyvät latauspuuhiin heti kun saavat kierroksia - olipa akkua tai ei.
Eki
Mun autoissa on kaikissa vaihtovirtalaturi tarvinnut herätevirran ja näkyyhän se jo kytkentäkuvasta. Viimeksi escosta hajosi latauksen merkkilamppu ja latausloppui sen myötä. Ilmenee siten, että kierroksia nostettaessa alkaa jännite nousee noin puoli volttia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Edelleen kertauksena... Jos akun jännite on käydessä valot päällä 14V tuntumassa ja lepojännite yli 12 V muutaman tunnin seisomisen jälkeen, niin laturi toimii. Tämä vain siksi, ettet turhaan sotke käsiäsi!veemeli kirjoitti:Tänään tarkastan hiilien kunnon, jos ovat kuluneet vaihdan uusiin. Ihmetellään sitten lisää, toimiiko merkkivalot.
Kun hiilten matalin kohta on enää noin 5 mm korkeudella pitimen reunasta, niin kosketus alkaa olla melko huono. Riippuu tietenkin liukurenkaiden kuluneisuudestakin.
Eki
Joo kyllä osa merkkivalojen virrasta kiertää laturin kautta ja nyt tuo virtapiiri on JOSTAIN poikki; hiilet, virtalukon pohja tai jostain muualta.
Laturit (vaihto- tai tasavirta) ei tarvitse ulkopuolista herätevirtaa, jos sähkömagneettien rautasydämissä on (seisonnan jälkeen) jäljellä riittävästi jäännös magnetismia (remanenssi vuo) synnyttämään tarvittavan magnetointivirran (= herättää itse itsensä).
Esim. veteraanimoottoripyöräharrastajille (ehkä autoilijoillekin?) on tuttua hommaa herätellä laturia keväisin talviseisokin jälkeen ulkoisella virralla. Kaikissa noissa vanhoissa vermeissä ei ole "automaattista" herätystä esim. latauksen varoitusvalon kautta.
Eli lataus saattaa pelata ihan OK, jollei merkkivalojen virtapiiri satu olemaan juuri hiilten kautta poikki.
Laturit (vaihto- tai tasavirta) ei tarvitse ulkopuolista herätevirtaa, jos sähkömagneettien rautasydämissä on (seisonnan jälkeen) jäljellä riittävästi jäännös magnetismia (remanenssi vuo) synnyttämään tarvittavan magnetointivirran (= herättää itse itsensä).
Esim. veteraanimoottoripyöräharrastajille (ehkä autoilijoillekin?) on tuttua hommaa herätellä laturia keväisin talviseisokin jälkeen ulkoisella virralla. Kaikissa noissa vanhoissa vermeissä ei ole "automaattista" herätystä esim. latauksen varoitusvalon kautta.
Eli lataus saattaa pelata ihan OK, jollei merkkivalojen virtapiiri satu olemaan juuri hiilten kautta poikki.
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
No niin, nyt on remonttia tehty. Hiilet oli tosiaan aika kuluneet, joten vaihdoin kun ei ollut iso eikä kallis (3,30e) homma. Merkkivalot ei toimi vieläkään, ja lisäksi ilmeni seuraavaa: Kun laitoin auton käymään ja mittasin akun navoistaveemeli kirjoitti:Tänään tarkastan hiilien kunnon, jos ovat kuluneet vaihdan uusiin. Ihmetellään sitten lisää, toimiiko merkkivalot.
-Ville
jännitteen tulos n.12V = ei latausta. Nostin hieman kierroksia ja laskin takaisin tyhjäkäynnille tulos 14,2V =lataa. Sammutin auton, käynnistin ja toistin mittaukset ja sama tulos. Voisiko vika olla laturin kollektorissa, jos se on kulunut eikä kunnon kosketusta sen takia ole, jolloin myös merkkivalot ovat
pimeänä? Vai voiko virtalukonpohja vaikuttaa lataukseen tai onko laturissa muita osia josta vikaa etsisi?
-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
Kestää aikansa, ennenkuin hiilet hakevat paikkansa jos liukurenkaissa on syvät urat. Kuitenkin tuntuu aika merkilliseltä... Tee ensin sellainen juttu, että otat laturilta se johtoliittimen irti ja otat johdonpätkän josta kuorit päät. Työnnä toinen pää sinne johtoliittimen reunimmaiseen reikään johon tulee ohut johto (merkkivalolta tuleva) ja toinen pää runkoon (miinus). Jos virtalukolta tuleva virtapiiri on ehjä niin merkkivalot palavat kun virta on päällä.
mittaukset ja sama tulos. Voisiko vika olla laturin kollektorissa, jos se on kulunut eikä kunnon kosketusta sen takia ole, jolloin myös merkkivalot ovat
pimeänä? Vai voiko virtalukonpohja vaikuttaa lataukseen tai onko laturissa muita osia josta vikaa etsisi?
-Ville
Toinen kikka on laittaa pieni lamppu johdon väliin, jonka toinen pää akun plus napaan ja toinen sinne laturin merkkivaloliittimeen. Pitäisi palaa kun auto ei ole käynnissä ja sammua kun käynnistät.
Eki
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
Taas on asiaa tutkittu ja tulos seuraava. Tein niinkuin neuvoit, eli johdon toinen pää siihen liittimeen ja toinen runkoon. Ja kas eipä syttyneet valot.
Sitten tein seuraavaa: Nostin pissapojan pinta-anturin ylös säiliöstä, virrat päälle, ja pissapojan merkkivalo syttyi, eli toimii niinkuin pitää. Tästä päättelin että kyllä siellä virtalukonpohjassa jotain eloa täytyy olla. Mutta onko vika ehkä kuitenkin virtalukonpohjassa vai onko vielä muita testattavia paikkoja?
-Ville
Sitten tein seuraavaa: Nostin pissapojan pinta-anturin ylös säiliöstä, virrat päälle, ja pissapojan merkkivalo syttyi, eli toimii niinkuin pitää. Tästä päättelin että kyllä siellä virtalukonpohjassa jotain eloa täytyy olla. Mutta onko vika ehkä kuitenkin virtalukonpohjassa vai onko vielä muita testattavia paikkoja?
-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
No nyt voi jättää laturin rauhaan... Ettei vain olisi se merkkivalolamppu sittenkin! Empä tiedä kuinka helposti sitä pääsee vaihtamaan...veemeli kirjoitti:Taas on asiaa tutkittu ja tulos seuraava. Tein niinkuin neuvoit, eli johdon toinen pää siihen liittimeen ja toinen runkoon. Ja kas eipä syttyneet valot.
Sitten tein seuraavaa: Nostin pissapojan pinta-anturin ylös säiliöstä, virrat päälle, ja pissapojan merkkivalo syttyi, eli toimii niinkuin pitää. Tästä päättelin että kyllä siellä virtalukonpohjassa jotain eloa täytyy olla. Mutta onko vika ehkä kuitenkin virtalukonpohjassa vai onko vielä muita testattavia paikkoja?
-Ville
Voit testailla syöttämällä virtaa virtalukon ohi sellaiseen paikkaan, johon virtalukota pitäisi tulla virtaa... . Yksi sellainen on tietenkin tuo laturille tuleva ohut johto. Eli johdonpätkän väliin pieni lamppu, toinen pää akun plusnapaan ja toinen pää vaikka sinne laturin johtoliittimeen (tietenkin se ohut johto) liittimen ollessa paikoillaan. Täytyy laittaa joku ohut piikki johdon päähän, että sen voi työntää sinne liittimen sisään.
En muista, tuleeko tuo virta normaalisti pelkästään lampun kautta

Jos niin oli, niin latauksen merkkivalolamppu voi olla slut, tai sittenkin se virtalukon pohja... Yleensä se virtalukon pohja antaa kyllä merkkejä etukäteen ennenkuin kajahtaa kokonaan...
Tietenkin voi myös mitata siitä ohuesta johdosta onko siinä jännitettä kun virta on päällä. Minulla oli ainakin n. 9 volttia liittimen ollessa irti. (En pidä kyllä sitä luotettavan konstina, koska se jännite voi kiertää sinne ties mitä kautta).
Eki
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
Voisiko olla niin, että jos vaikka laturin merkkivalo on palanut, niin se vaikuttaisi
noiden muiden valojen toimintaan? Koska latauksen merkkivalonhan tuo laturi pyörähtäessään sammuttaa, ja jos siitä on jokin yhteys myös noihin muihin lamppuihin.
-Ville
noiden muiden valojen toimintaan? Koska latauksen merkkivalonhan tuo laturi pyörähtäessään sammuttaa, ja jos siitä on jokin yhteys myös noihin muihin lamppuihin.
-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
mulla oli tässä vähän aikaa sitten latausvalo pimeänä (palanut) mutta kyllä kaikki muut valot toimi siltikkin normaalisti kun käänsi virrat päälle...veemeli kirjoitti:Voisiko olla niin, että jos vaikka laturin merkkivalo on palanut, niin se vaikuttaisi
noiden muiden valojen toimintaan? Koska latauksen merkkivalonhan tuo laturi pyörähtäessään sammuttaa, ja jos siitä on jokin yhteys myös noihin muihin lamppuihin.
-Ville
Just noin.
Jos yksikin noista lampuista on ehjä, se syttyy virta päällä (= lamppu testi) ja sammuu käynnissä laturin sammuttamana (kuten latausvalokin), jollei sen sitten kuulukin palaa (antureille menee omat maadoitus johdot).
Oletan, että ainakin pissapojan merkkivalo edelleen toimii (= lamppu ja mittarisulake ehjä ja virtalukolta tulee jännite).
Jos yksikin noista lampuista on ehjä, se syttyy virta päällä (= lamppu testi) ja sammuu käynnissä laturin sammuttamana (kuten latausvalokin), jollei sen sitten kuulukin palaa (antureille menee omat maadoitus johdot).
Oletan, että ainakin pissapojan merkkivalo edelleen toimii (= lamppu ja mittarisulake ehjä ja virtalukolta tulee jännite).
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
Ainakin öljynpinnanmerkkivalo ja pissapojanvalo sekä "käkkärin" valo toimii normaalisti (paitsi siis "testi" toiminnossa). Ainut valo mikä syttyy kun virrat laittaa päälle on ABS-valo, joka kaiketi tulee jotain eri kautta, kuin muut.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
Nöy (tai periaatteessa). Nuo valot maadoittuvat nimenomaan laturin kautta. Johto, johon on kytketty laturin merkkivalo + muut Pontonin mainitsemat merkkivalot, menee ensin sinne hehkuntestausyksikölle sulakerasiaan ja sieltä sitten laturille (sama johto). Tuo on nyt tod. näk. poikki jostain. Joko testasit esim. yleismittarilla, tuleeko sinne laturin "herätejohdolle" jännitettä? Jos tulee niinmjo33400 kirjoitti:Tarkista maadoitus.

t.
Risto
E500 – 211.070
Johan meni vaikeaksi...veemeli kirjoitti:Miten/mistä?
Ainakin E250D -92 mallissa on akun etupuolella lokasuojassa kytkentäpiste, johon tulevat nuo laturilta tulevat johdot (ainalin ne 2 paksumpaa). Tukeva liitin, josta menee johdot akulle. Samassa hässäkässä on ohut sininen johto, joka on tuo mittaristolta tuleva. En ole tutkinut onko sekin jatkettu samassa liittimessä, vai meneekö suoraan. Ainoa konsti on lähteä seuraamaan johtoa laturilta taaksepäin ja löytää katkospaikka. Johtoa on vaikea muuten testata, kuin katkaisemalla se ja sitten pää runkoon jolloin valot pitäisi syttyä.
On kyllä olemassa myös testikyniäkin, joka nuuskivat johdon päältäkin onko siinä jännitettä. Niiden luotettavuudesta en sitten tiedä.
Eki
"Ejla" on ihan oikeassa. Katselin vähän kytkentäkuvia ja huomasin, että kyseiset valot saavat "maata" laturin kautta silloin kun auto ei ole käynnissä. Mutta se vika voi olla itse mittaristossa siellä on yksi vastus sarjassa syöttämässä maata kyseisille lampuille diodien kautta ( joka lampulla oma diodi ), tämä vastus voi olla palanut. Kun auto käy, lamput saa ohjauksensa antureilta. 
Huomautus vielä, kyseiseen siniseen johtoon tulee auton käydessä D+jännite laturilta.

Huomautus vielä, kyseiseen siniseen johtoon tulee auton käydessä D+jännite laturilta.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen