R129 katon lukitus
R129 katon lukitus
Tervehdys arvoisat Foorumilaiset!
Kesä tuli ja R129 pitäisi saada katto pois auringon edestä.
Ongelmana on se, että sähköinen varausjärjestelmä on täysin "eloton" katkaisijassa ei ole valoa eikä mitään tapahdu kun katkaisinta vedetään .
Olen tarkastanut kaikki sulakkeet, päällisin puolin kaikki on OK.
Kovan katon lukituksenhan voi avata mekaanisesti etupäästä kuusioavaimella mutta takalukkoja ei ilmeisesti voi mekaanisesti avata?
Rättikattokaan ei näin ollen toimi kun tuo katkaisija ja koko järjestelmä on hengetön.
Osaisitteko antaa vinkkiä, miten tätä vyyhtiä tulis lähteä purkamaan?
Katto ollut pois paikoiltaan muistaakseni 2008...
Kiitos ja aurinkoista alkavaa kesää.
Kesä tuli ja R129 pitäisi saada katto pois auringon edestä.
Ongelmana on se, että sähköinen varausjärjestelmä on täysin "eloton" katkaisijassa ei ole valoa eikä mitään tapahdu kun katkaisinta vedetään .
Olen tarkastanut kaikki sulakkeet, päällisin puolin kaikki on OK.
Kovan katon lukituksenhan voi avata mekaanisesti etupäästä kuusioavaimella mutta takalukkoja ei ilmeisesti voi mekaanisesti avata?
Rättikattokaan ei näin ollen toimi kun tuo katkaisija ja koko järjestelmä on hengetön.
Osaisitteko antaa vinkkiä, miten tätä vyyhtiä tulis lähteä purkamaan?
Katto ollut pois paikoiltaan muistaakseni 2008...
Kiitos ja aurinkoista alkavaa kesää.
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
Re: R129 katon lukitus
Varmaan ohjausboksi pimeenä, niitä on käytettyhä ebayssa noin 500 taalan hintaan. Ainakin näis vanehmmissa tuo boksi taitaa majailla apparin puolella "takapenkin" säilytyslokerossa. Sitten jos hytikkapuolen kanssa ilmenee ongelmia http://www.tophydraulicsinc.com/en/cont ... 29-diagram" onclick="window.open(this.href);return false; niin tuolta kautta saa luotettavasti apua. Tuon putiikin ylläpitäjä on aika aktiivinen benzworldin foorumillakin, kannattanee ehkä tehdä sinne topic lontoon kielellä niin apua löytyy varmiten.avo kirjoitti:Tervehdys arvoisat Foorumilaiset!
Kesä tuli ja R129 pitäisi saada katto pois auringon edestä.
Ongelmana on se, että sähköinen varausjärjestelmä on täysin "eloton" katkaisijassa ei ole valoa eikä mitään tapahdu kun katkaisinta vedetään .
Olen tarkastanut kaikki sulakkeet, päällisin puolin kaikki on OK.
Kovan katon lukituksenhan voi avata mekaanisesti etupäästä kuusioavaimella mutta takalukkoja ei ilmeisesti voi mekaanisesti avata?
Rättikattokaan ei näin ollen toimi kun tuo katkaisija ja koko järjestelmä on hengetön.
Osaisitteko antaa vinkkiä, miten tätä vyyhtiä tulis lähteä purkamaan?
Katto ollut pois paikoiltaan muistaakseni 2008...
Kiitos ja aurinkoista alkavaa kesää.
500SL -90
500whp.net
500whp.net
Re: R129 katon lukitus
Takalukot saat hutlaarin puolelta auki kapealla ja pitkällä 10mm kiintoavaimella, jos auton oma työkalu on kateissa. Takalukkovivut on merkitty punaisella maalilla. Ohjausboksin viat näissä ovat melko harvinaisia muihin (halvempiin) vikoihin verraten. Onhan katon/turvakaaren hydrauliikassa öljyä? Lue vikakoodit; useampikin katon vikakoodeista estää sen toiminnan.
Re: R129 katon lukitus
Mistä muuten voi tarkistaa katon/turvakaaren hydrauliikan öljyt?pazo kirjoitti:Takalukot saat hutlaarin puolelta auki kapealla ja pitkällä 10mm kiintoavaimella, jos auton oma työkalu on kateissa. Takalukkovivut on merkitty punaisella maalilla. Ohjausboksin viat näissä ovat melko harvinaisia muihin (halvempiin) vikoihin verraten. Onhan katon/turvakaaren hydrauliikassa öljyä? Lue vikakoodit; useampikin katon vikakoodeista estää sen toiminnan.
Ja alkuperäiseen kysymykseen, en ole varma pitääkö käsijarrun olla päällä että tuo katon lukitus vapautuu? Joten kannattaa ehkä kokeilla sitäkin.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: R129 katon lukitus
Katon ja turvakaaren pumppu ja öljysäiliö on varapyörän keskellä muovikuvun alla. Läpikuultavassa säiliössä on öljypinnan ylä- ja alarajat. Oikea öjy on ZH-M (löytyy mm. Motonetistä). Väitetään muuten, että kattomekanismi pysyisi parhaiten kunnossa säännöllisellä käytöllä.
Jos(?) öljyt ovat karanneet, jossain on vuoto. Tältä foorumilta löytyy Jens-72 aloittama viestiketju tiivistehaasteista http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... n#p1036709
Onnea vianetsintään, raportoi kun löytyy!
Jos(?) öljyt ovat karanneet, jossain on vuoto. Tältä foorumilta löytyy Jens-72 aloittama viestiketju tiivistehaasteista http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... n#p1036709
Onnea vianetsintään, raportoi kun löytyy!
Viimeksi muokannut pazo, To 04.06.2015 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R129 katon lukitus
Tässä vanhassa keskustelussa myös muutamia asioita, enemmänkin sähköpuolesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=135549" onclick="window.open(this.href);return false;
Takakontissa olevat sulakkeet on myös hyvä tarkistaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=135549" onclick="window.open(this.href);return false;
Takakontissa olevat sulakkeet on myös hyvä tarkistaa.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: R129 katon lukitus
SL ollut nyt päivän "diagnosoitavana" Alppilan Autohuollossa, tähän asti selvinnyt: katkaisija toimii ja sillä on virtaa, maadoitukset OK, Boschin/MB:n koodinlukija ei löydä vikakoodeja järjestelmästä, ei siis ole ihan helppo juttu tuon vianetsintä...per##le!
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
Re: R129 katon lukitus
Tavallista vaikeampaa tuntuu olevan. Yksi juttu on saada vikakoodi tallentumaan muistiin pitämällä katon ohjauksen nappia pohjassa pitkään esim. 90 s ajan. Eli jos katto on auki, nappi pohjaan kiinni-ohjaukselle ja pitää pohjassa n. 90 s. Sen jälkeen vikakoodien luenta.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: R129 katon lukitus
Koodit nyt luettu "old school" menetelmällä, eli ledi+ piuhat. Vilkkulukemat on tulkattu maahantuojalla ja tuomio oli se, että katon ohjausyksikkö ei toimi. Uusi Saksasta 1500€ ja siihen duunit päälle...huh huh, löytyisköhän jostain joku Pelle-Peloton joka osais korjata tollasen...
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
Re: R129 katon lukitus
Ihan mielenkiinnosta, mitä koodeja siis löytyi?
Re: R129 katon lukitus
Ebaysta saa noita 500 taalaan. Aika yllättävää jos vika on tuossa, melkeen arvaukset kallistus hydrauliikkaosien puolelle. Ne vikakoodit ois mukava tietää kanssa. Vilkasikko sinne varapyörän alle, miltä näyttää hydrauliikkaneste? Sen pitäs olla ihan kirkasta, jos se on ihan mustaa niin siellä on ne kumitiivisteet murentunu ja tukkii joka paikan pahimmassa tapauksessa.avo kirjoitti:Koodit nyt luettu "old school" menetelmällä, eli ledi+ piuhat. Vilkkulukemat on tulkattu maahantuojalla ja tuomio oli se, että katon ohjausyksikkö ei toimi. Uusi Saksasta 1500€ ja siihen duunit päälle...huh huh, löytyisköhän jostain joku Pelle-Peloton joka osais korjata tollasen...
500SL -90
500whp.net
500whp.net
Re: R129 katon lukitus
Näistä kannattaisi kysyä korjausta :avo kirjoitti:Koodit nyt luettu "old school" menetelmällä, eli ledi+ piuhat. Vilkkulukemat on tulkattu maahantuojalla ja tuomio oli se, että katon ohjausyksikkö ei toimi. Uusi Saksasta 1500€ ja siihen duunit päälle...huh huh, löytyisköhän jostain joku Pelle-Peloton joka osais korjata tollasen...
http://www.sercap.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elehuolto.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
R129 500SL 1989 (MR)
Re: R129 katon lukitus
Auto on siis edelleen Alppilan Autohuollossa, en tiedä koodeista sen enempää. Sieltä ilmoitettiin vaan että katon ohjausyksikkö on hajonnut ja uusi pitäisi tilata Saksasta >1500€ +Työt
Otin "aikalisän" viikonlopuksi miettimisaikaa miten tuon ongelma ratkaistaan...
Otin "aikalisän" viikonlopuksi miettimisaikaa miten tuon ongelma ratkaistaan...
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
Re: R129 katon lukitus
Päivitystä pls, päättyikö viikonlopun mietintä miten - löytyikö vika?
Re: R129 katon lukitus
Omassa vm.1989 kärryssä ilmeni seuraava vika. Kovakatto ei lukitu takaa paikalleen. Rätin kanssa ongelmia myös takalukkojen kanssa, eli tarvitsee 1-4 yritystä ennen kuin avaa takalukot. Muuten rätti toimii normaalisti. Veholla käytin näyttämässä, löytyi vikakoodi turvakaaresta. Muuta ei löytynyt, ja sanoivat että heidän pitäisi edetä jatkossa "pinni kerrallaan" ja hintaa tulisi 100-1000€. Tuli vain mieleen että voisiko katon ohjainboxin vika aiheuttaa tuon? Turvakaarellehan on myös oma boxi, voisiko vika olla siinäkin? Olisin kiitollinen mielipiteistä miten pitäisi tästä edetä. Tuo katon ohjainboxin saisi korjautettua ainakin Kanadassa about 400€:lla ja turvakaaren boxeja näyttää saavan käytettynä alle satasella.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: R129 katon lukitus
Mielipide: kuvauksesi viittaisi pikemminkin takalukon tai -lukkojen ongelmiin. Sylinterien tiivisteet ehkä luovuttamassa? Jos ohjausyksikkö on vikaantunut, siitä luulisi jäävän vikakoodi muistiin tai katon mekanismi olisi kokonaan hengetön.
Re: R129 katon lukitus
Tähän diagnoosiin päädyttiin myös jenkkifoorumilla. Koska ulkoisia vuotoja ei ole, eikä öljyä ole kadonnut syylliseksi epäiltiin sylinterien männissä olevia o-renkaita.pazo kirjoitti:Mielipide: kuvauksesi viittaisi pikemminkin takalukon tai -lukkojen ongelmiin. Sylinterien tiivisteet ehkä luovuttamassa? Jos ohjausyksikkö on vikaantunut, siitä luulisi jäävän vikakoodi muistiin tai katon mekanismi olisi kokonaan hengetön.
Pitää purkaa kaikki sylinterit samalla ja lähettää ne Top Hydraulicsille. Tulee sitten vaihdettua kaikki samalla kerralla, ettei tarvitse joka syksy uusia seuraavia sylintereitä.
R129 500SL 1989 (MR)