W108 on vieläkin säilössä, koska ei ole kerennyt muuta kun ajatella sen tekemistä. Osia on jotain hommailtu ja näyttää siltä että moottoriksi on tulossa mersun M104 ahdettuna. Jemmassa olis c36 amg moottori josta suunnittelin ottavani yläkerran ja alakerraksi 300 24v lohko. Kanget tietysti vahvemmat yms. Nyt kuitenkin tuntuu etten raaski laittaa lihoiksi AMG konetta. Taitaa saada muistakin m104 kansista teettämällä hyvin virtaavan. Laatikoksi on hommattu bmw iso 6 v dieselin laatikko. Oon miettinyt että täytyykö autoon tehdä kaaret että aikanaan uskaltaa ajaa sillä
Olikos siinä amg konees alumiini lohko? Oli meinaan melkosia murheita siinä kaverin w108 värkissä mitä käväsit kattomassa ja pääty sekin valurauta lohkoon hajoamisen jälkeen eli kannattaa pysyä patarauta värkeissä.
masa201 kirjoitti:Olikos siinä amg konees alumiini lohko? Oli meinaan melkosia murheita siinä kaverin w108 värkissä mitä käväsit kattomassa ja pääty sekin valurauta lohkoon hajoamisen jälkeen eli kannattaa pysyä patarauta värkeissä.
Kyllä tuossa c36 amg moottorissa ihan rautaa lohko on mutta karsastan siinä pitkää iskua ja isoa porausta. Joko se w108 on ajossa?
Väliaikasella vakio moottorilla se on joitain vetoja ottanu. Toinen patarauta lohko tulossa lähiaikoina koneistamolta samoilla hilppeillä mitä oli alu lohkossa ja sama poraus jos ei ole jo tullut. Tais käydä rahapussin päälle tuo alsalohkonen :/ ei ne ammattimiehekkään aina onnistu kumma kyllä että ei korvanneet mitään mosasta vaikka täysin koneistamon vika minkä takia hajos,eli käynnistäessä hirtti kiinni tuumasvat vaan ettei race osilla ole takuuta
PTracing kirjoitti:Jemmassa olis c36 amg moottori josta suunnittelin ottavani yläkerran ja alakerraksi 300 24v lohko. Kanget tietysti vahvemmat yms. Nyt kuitenkin tuntuu etten raaski laittaa lihoiksi AMG konetta. Taitaa saada muistakin m104 kansista teettämällä hyvin virtaavan.
Tarkoitatko, että C36 oli jo tehtaalta tullessaan avarampi kansi, kuin esim. 320? Jos näin on, niin oli uutta tietoa Missään en aikaisemmin törmännyt asiaan.
PTracing kirjoitti:Laatikoksi on hommattu bmw iso 6 v dieselin laatikko.
Ruotsin pojat esittävät, että C-sarjan kompura- ja E-sarjan dieselkoneiden 6v. laatikko olisi varteenotettava swappi Tässä nyt tarkoitan esim. 717.450 vahvempaan siirryttäessä. Toi BMW 6v. on ilmeisesti kuitenkin ihan eri luokkaa?
PTracing kirjoitti:Jemmassa olis c36 amg moottori josta suunnittelin ottavani yläkerran ja alakerraksi 300 24v lohko. Kanget tietysti vahvemmat yms. Nyt kuitenkin tuntuu etten raaski laittaa lihoiksi AMG konetta. Taitaa saada muistakin m104 kansista teettämällä hyvin virtaavan.
Tarkoitatko, että C36 oli jo tehtaalta tullessaan avarampi kansi, kuin esim. 320? Jos näin on, niin oli uutta tietoa Missään en aikaisemmin törmännyt asiaan.
PTracing kirjoitti:Laatikoksi on hommattu bmw iso 6 v dieselin laatikko.
Ruotsin pojat esittävät, että C-sarjan kompura- ja E-sarjan dieselkoneiden 6v. laatikko olisi varteenotettava swappi Tässä nyt tarkoitan esim. 717.450 vahvempaan siirryttäessä. Toi BMW 6v. on ilmeisesti kuitenkin ihan eri luokkaa?
Asiasta en mitään varmaa tiedä, mutta meininki oli aukasta amg ja tutkia kuinka eroaa vakio m104 moottorista. Saa nähdä viitsinkö, olis hyvä moottori johonkin muuhunkin käyttöön Jos vanhemmasta m104 alkas tekemään niin olis hienompi venttiilikoppakin
Mulla on se E60/61 BMW:n ZF gs6-53dz laatikko jonka ajattelin laittaa w108:siin. Edullinen laatikko ilmeisen hyvään kestoon nähden. On todella iso ainakin ulkokuoriltaan ja painaa paljon. Tavoitteen on koneen kans päästä reippaasti perus om606 motin ohi joten kestävä laatikko ja jopa ne turvakaaret ei tunnu liioittelulta
AMG:n moottorissa on ainakin netin tietojen perusteella AMG:n muokkaama kansi. Kannet muotoiltiin käsin, joten lievää tehovaihtelua koneiden välilä oli. Muistaakseni tuo M104 oli viimeinen AMG:n omana firmanaan tekemä kone..tai ainakin yksi viimeisitä.
Wiki tietää tmmöistä: "AMG 3.6 L M104.941
There were 3.6 L conversions done to both the M103 and M104 by Brabus, among others.
AMG developed a 3.6 L M104 that was used in the W202 C36 AMG (W202), the W124 E36 AMG (W124) and the E36 AMG (W210) vehicles.
The AMG 3.6 M104 was rated at 280 horsepower (210 kW) at 5,750 rpm and 284 pound-feet (385 N·m) of torque at 4,000 rpm using the HFM engine management system. AMG later conceded that since the engine was hand modified, power outputs could vary slightly from 276 hp to 287 hp.
The boost in displacement was obtained by boring the 2.8 litre M104 block by 2.1MM and using a highly modified version of the crankshaft from the 3.5L OM603 to increase throw by 18.9MM; this necessitated the use of new forged pistons with shorter skirts. A larger intake crossover pipe, freer flowing exhaust, a unique intake camshaft, minor changes to the cylinder head, and modifications to the HFM fuel computer also contribute to the increase in power."
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
PTracing kirjoitti:...meininki oli aukasta amg ja tutkia kuinka eroaa vakio m104 moottorista. Saa nähdä viitsinkö, olis hyvä moottori johonkin muuhunkin käyttöön Jos vanhemmasta m104 alkas tekemään niin olis hienompi venttiilikoppakin
Mulla on se E60/61 BMW:n ZF gs6-53dz laatikko jonka ajattelin laittaa w108:siin. Edullinen laatikko ilmeisen hyvään kestoon nähden. On todella iso ainakin ulkokuoriltaan ja painaa paljon. Tavoitteen on koneen kans päästä reippaasti perus om606 motin ohi joten kestävä laatikko ja jopa ne turvakaaret ei tunnu liioittelulta
Jahapp Tuo AMG-kone, josta Timppakin yllä välitti tarkennettua tietoa, olisi kyllä aika hyvä "perusmoottori" W108 Siihen kun vielä asentaa Lysholmin kompressorin (vai oletko vannoutunut turbo-mies?) niin johan mennään. Ainakin on laatikko, joka kestää väännön. Turvakaaret tulevat tarpeeseen
Erittäin suurella mielenkiinnolla seuraan projektin etenemistä.
hismajestics kirjoitti:
Jahapp Tuo AMG-kone, josta Timppakin yllä välitti tarkennettua tietoa, olisi kyllä aika hyvä "perusmoottori" W108 Siihen kun vielä asentaa Lysholmin kompressorin (vai oletko vannoutunut turbo-mies?) niin johan mennään. Ainakin on laatikko, joka kestää väännön. Turvakaaret tulevat tarpeeseen
Erittäin suurella mielenkiinnolla seuraan projektin etenemistä.
Joo olishan se tuo tilavuus moottorissa plussaa, mutta sylinterin välit on niin ohkaset että mahtaa tulla vaikeuksia saada pysymään paineet sylinterissä kun tuota konetta alkaa ahtamaan. Koitetaan pikapuoliin päästä w108:akin rakentamaan, meinaan polte on jo aika kova!
PTracing kirjoitti:Päivitystä projekteihin. Kaveri laitteli mun ex w123:koon ajoon jotta sai leimattua ennen kun huhut rakentelusääntöjen muutoksista käy toteen. Ei onnistus uhkailluilla säännöillä saada w123:sta enään 606 turbomoottorilla leimattua ilman kikkailuja
Mitens se nyt muuttuu tuo säännöstely jos muuttuu??? On työn alla s123 ja 606 pellin alle tarkoitus laittaa.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jos suunniteltu laki tulee voimaan niin moottorin muutoksessa huomioidaan mm. myös kasvanut vääntö, kun nykyisin vain teho. Eli kun nykyisn teho saa kasvaa 20% mallisarjan tehokaimmasta koneesta, niin tulevan lain mukaan vääntökin saisi kasvaa vain 20% mallisarjan vääntävimästä. Om606 tbo koneen vääntö on enemmän kuin +20% mallisarjan vääntävimmästä eli sitä ei ahdettuna saa leimalle. Mutta ahtamattoman 606 myllyn saa nippanappa heittää keulille, jäi muutaman nyyttonin alle maksimin. Itse en aijo stressata tuosta tulevasta laista oman w123 0m606 rojektini kanssa, jos tulee voimaan niin otan ahtimen pois katsastuksen ajaksi ja katsastan vaparina, pitää vain tehdä väliputki downpipen ja pakosarjan väliin. Pientä jumppaahan se aiheuttaa, mutta minkäs teet holhousvaltiossa Saapahan halvemmat vakuutukset, jos papereissa on sen n. 140hp
Noniin, nyt olis oma harrastepeli haettu kotiin! Nostin kokeeksi m104 moottorin ja holsetin konehuoneeseen ja hyvin on tilaa joka suuntaa! Moottori on huomattavasti taaempana etuakseliin nähden kun esim. w124 kopassa ja pikku muutoksilla saa vieläkin taaemmas, lisäksi se istahtaa aika alas eli painojakaumat vaikuttaa hyvältä ajettavuuden ja pidon kannalta! Tästä on hyvä alkaa rakentamaan eteenpäin!
Paljon ei oo tapahtunut edistystä, mutta ruuvailin osia hiukan kiinni koriin niin pysty hahmottelemaan miltä lopputulos suurinpiirtein vois näyttää!
Pohjavärit on hommattuna ja tässä jokupäivä käydään hiekalla listanreijät yms pikku pintaruosteet läpi niin saa pikkuhiljaa pyyhkästä maalia pellin suojaksi.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Saa olla om606 motissa palikat kohillaan että hx40:llä puskee saman verran!
Tällä Pyryn pitemmällä sarjalla viimeisimpien muutosten jälkeen, (lähinnä jäähdytykseen) ja viimeisimmällä softalla noin 550hv.
Ahdin Holsetin 40 superi, lyhyemmässä sarjassa 50nen, joka ei vaan toimi niin hyvin, vaikka siipisuhteet on ok.
Pienempi toimii nyt todella hyvin.
Saa olla om606 motissa palikat kohillaan että hx40:llä puskee saman verran!
Tällä Pyryn pitemmällä sarjalla viimeisimpien muutosten jälkeen, (lähinnä jäähdytykseen) ja viimeisimmällä softalla noin 550hv.
Ahdin Holsetin 40 superi, lyhyemmässä sarjassa 50nen, joka ei vaan toimi niin hyvin, vaikka siipisuhteet on ok.
Pienempi toimii nyt todella hyvin.
Kenen penkissä mitattu? Ihan vaan mielenkiinnosta.