kokemuksia R230 500 SL avomersusta
kokemuksia R230 500 SL avomersusta
Ajatuksissa on ollut päivittää 320 clk avo V8 koneiseen avoon ja katse on kääntynyt R230 500 SL.Onko kyseisessä malissa mitään tyyppivikoja mitä pitäis huomioida.onko tässä jonkinlainen hydraulinen jousitus ? jos on niin se arveluttaa miten se toimii ja korjaaminen on varmaan tyyristä.mutta olisi mukava kuulla käyttis kokemuksia.
Re: kokemuksia R230 500 SL avomersusta
kokemuksia ei vielä paljon ole mutta tutkin samaa asiaa jonkin aikaa sitten. Ostin SL500/R230 vm. 2003 n. 2 kk sitten ja ajoa on jotain 1500 km takana. Ajo-ominaisuudet ovat upeat, koneessa on mukavasti tehoa ja lukuisat varusteet ovat mukavia. Kulutus ajotietokoneen näytön mukaan sekalaisessa maantieajossa 10-13 l/100 km. Lyhyillä kaupunkiajolla ja reiluilla kiihdytyksillä n. 20 l/100 km. Vakuutus 1230 EUR/vuosi ilman alennuksia.
R230:ssa on runsaasti "tekniikkaa". Melkeinpä kaikki varusteet toimivat sähköllä, jopa selkänojan kallistus että pääse taakse (ei takaistiumelle vaan tavarahyllylle/-lokeroille). SL500 mallissa on hydralinen jousitus ABC eli Active Body Control. Se on vikaantuessaan kallis korjata. Näissä on asiasta keskusteltu aikaisemmin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 0#p1059029" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ve#p927365" onclick="window.open(this.href);return false; sekä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 30#p958897" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarrut ovat SBC, sähköhyrauliset ja siitä voit laittaa haun tähän Teknikkaa-osastoon niin tulee yli 2000 osumaa ongelmista.
Em. teknisissä ratkaisuissa on hyvin tärkeää hyvä huoltohistoria kun on ostamassa käytettyä autoa. Hyvin huollettuina ongelmia on vähemmän. Siis kuitenkin molemmissa ratkaisuissa on hyvinkin vikoja, osat ovat kalliita ja kaikkea osaava kotokorjaaja ei saa tehtyä itse. Kun ovat kunnossa, on kyyti upeaa!
Alastaittuva katto vie tavaratilaa mutta kesä/harrasteautona tilaa on ihan riittävästi. Kun koeajoin useampia SL500:sia niin osassa katto natisi koko ajan ajossa. Toisissa kuului naksahduksia kun ajoin kunnon töyssyyn ja toisissa ei mitään missään ajotilanteessa. Sitä en tiedä saako joillain rassauksella natinat pois. Omassa ei niitä juutikaan ole. Ennen v. 2006 kasvojen kohotusta on tyypillistä että katon ja/tai takaluukun tiiviste vuotaa vettä tavaratilaan. Siitä löytyneet netistä korjausohjeet (en ole itse hakenut, ei tarvetta tälä hetkellä).
Moottori M113 ja 5-vaihteinen automaatti tietääkseni ovat melko ongelmattomia.
Suosittelen tutkimaan useampia tarjolla olevia autoja. Huolto- ja omistushistoriat kannattaa selvittää ja tutkia auto hyvin mm. kolarivaurioiden korjausjälkiä.
Itsellä oli xenon-ajovaloissa vika (oikealla puolella). Lopulta vika oli ohjainyksikössä ja se maksoi Veholla 800 EUR (meni myyjän piikkiin). Kun hain täältä tietoja, osuin muutamiin vastaaviin ongelmiin esim. W211:ssä. Benzworld.org löytyy paljon tietoa R230 korjauksista.
R230:ssa on runsaasti "tekniikkaa". Melkeinpä kaikki varusteet toimivat sähköllä, jopa selkänojan kallistus että pääse taakse (ei takaistiumelle vaan tavarahyllylle/-lokeroille). SL500 mallissa on hydralinen jousitus ABC eli Active Body Control. Se on vikaantuessaan kallis korjata. Näissä on asiasta keskusteltu aikaisemmin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 0#p1059029" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ve#p927365" onclick="window.open(this.href);return false; sekä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 30#p958897" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarrut ovat SBC, sähköhyrauliset ja siitä voit laittaa haun tähän Teknikkaa-osastoon niin tulee yli 2000 osumaa ongelmista.
Em. teknisissä ratkaisuissa on hyvin tärkeää hyvä huoltohistoria kun on ostamassa käytettyä autoa. Hyvin huollettuina ongelmia on vähemmän. Siis kuitenkin molemmissa ratkaisuissa on hyvinkin vikoja, osat ovat kalliita ja kaikkea osaava kotokorjaaja ei saa tehtyä itse. Kun ovat kunnossa, on kyyti upeaa!
Alastaittuva katto vie tavaratilaa mutta kesä/harrasteautona tilaa on ihan riittävästi. Kun koeajoin useampia SL500:sia niin osassa katto natisi koko ajan ajossa. Toisissa kuului naksahduksia kun ajoin kunnon töyssyyn ja toisissa ei mitään missään ajotilanteessa. Sitä en tiedä saako joillain rassauksella natinat pois. Omassa ei niitä juutikaan ole. Ennen v. 2006 kasvojen kohotusta on tyypillistä että katon ja/tai takaluukun tiiviste vuotaa vettä tavaratilaan. Siitä löytyneet netistä korjausohjeet (en ole itse hakenut, ei tarvetta tälä hetkellä).
Moottori M113 ja 5-vaihteinen automaatti tietääkseni ovat melko ongelmattomia.
Suosittelen tutkimaan useampia tarjolla olevia autoja. Huolto- ja omistushistoriat kannattaa selvittää ja tutkia auto hyvin mm. kolarivaurioiden korjausjälkiä.
Itsellä oli xenon-ajovaloissa vika (oikealla puolella). Lopulta vika oli ohjainyksikössä ja se maksoi Veholla 800 EUR (meni myyjän piikkiin). Kun hain täältä tietoja, osuin muutamiin vastaaviin ongelmiin esim. W211:ssä. Benzworld.org löytyy paljon tietoa R230 korjauksista.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
ex 250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)
200E (W124)
A150 (W169)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
ex 250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)
200E (W124)
A150 (W169)
Re: kokemuksia R230 500 SL avomersusta
Oma epäilykseni oli myös tuo hydraulinen jousitus ja sähkö jarrut.itselläni tällä hetkellä 320 clk avo -99 ,auto on toiminut moitteetta mutta kun mielessä olis pari pyttyä lisää.......,kuten sanoit että kun kaikki toimii on varmasti kyyti komiaa,en vielä ole myöskään pois sulkenut tuoreempaa clk:ta samalla moottorilla,siinä olis rautajouset mutta ilmeisesti samat sähköjarrut.SL houkuttelee myös siinä että katto alhaalla se olis varmaan tuulettomampi kuin clk.kiitos sinulle hyvistä vinkeistä,osaan asiaa tutkia täältä paremmin.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke 10.06.2015 17:18
Re: kokemuksia R230 500 SL avomersusta
ABC-ActiveBodyControl oli käytössä Mika Häkkisen F1-maailmanmestaruus autossa vuonna 1999. Tämä teknologia siirrettiin tuotantoon ja sen voi löytää S-CL-SL,ML-R ja E-luokan Mercedes Benz malleissa vuosimallista 2000 eteenpäin.
ABC järjestelmä on suljettu järjestelmä ns. "sealed for life", mutta käytäntö on osoittanut, että öljyn vaihtoväli on 30tkm. Mikäli öljy/suodatin huollot on jääneet tekemättä, niin ABC/ohjaustehostin pumppu "laukeaa" n. 120-150 000 km kohdalla. Tätä ennen useat ABC-varoitusvalot ovat näkyvillä instrumenttipanelissa - merkkinä tulevasta. ABC pumppu ja osat maksavat 1795 euroa (pumppu, filtterit ja 16litraa öljyä). Lisäksi työkustannukset on paikkakuntakohtaista (Helsingissä ko. huollon toimittaa Ari Eranti / 050 501 5300 ja hinta laatu on maame paras).
Huomioikaa, että saadakseen takuun ABC-pumppuun huollon täytyy käyttää MB Star Diagnostic ohjelmaa (rodeo,MB hydrauliikka öljyjä ja suodattimia) Työaikaa purkuun ja kasaamiseen menee 14+ tuntia (kaksi työpäivää
ABC järjestelmä on suljettu järjestelmä ns. "sealed for life", mutta käytäntö on osoittanut, että öljyn vaihtoväli on 30tkm. Mikäli öljy/suodatin huollot on jääneet tekemättä, niin ABC/ohjaustehostin pumppu "laukeaa" n. 120-150 000 km kohdalla. Tätä ennen useat ABC-varoitusvalot ovat näkyvillä instrumenttipanelissa - merkkinä tulevasta. ABC pumppu ja osat maksavat 1795 euroa (pumppu, filtterit ja 16litraa öljyä). Lisäksi työkustannukset on paikkakuntakohtaista (Helsingissä ko. huollon toimittaa Ari Eranti / 050 501 5300 ja hinta laatu on maame paras).
Huomioikaa, että saadakseen takuun ABC-pumppuun huollon täytyy käyttää MB Star Diagnostic ohjelmaa (rodeo,MB hydrauliikka öljyjä ja suodattimia) Työaikaa purkuun ja kasaamiseen menee 14+ tuntia (kaksi työpäivää