
Eli projektin kohteena on viissatanen mersu, tarkemmin ottaen w124 500E vm -91. Kilsoja tässä pelissä muistaakseni noin 275tkm. Auto on ollut omistuksessani ja harrasteautona jo jokusen vuoden. Pikkuhiljaa rahatilanteen sallessa laitettu vikoja kuntoon. Auto on ollut hieman huonolla pidolla ja tarkoitus olisi fiksata viat ja laitella auto lähes orginaalikuntoon, sekä samalla muokkailla omaa silmää miellyttäväksi. Auton saisi kyllä palautettua suhteellisen helposti orginaalikuntoon, mutta mielestäni e-mallin konepelti ja takakontin luukku istuvat paremmin kuin pre facelift osat.. Makuasioita toki nämä. Tässä nyt hieman listausta mitä autoon on jo edelliset omistajat tehneet:
- ASR-nappi ja reletys, millä luistoneston saa pois pelistä
- faceliftaus
- Lorinserin RSK3 19" vanteet
- kirkkaat vilkut vaihdettu ympäriinsä
- jenkkakone vaihdettu ja rca-piuhat asennettu konttiin, lisäksi etuovissa jotkin merkkiä X olevat 6x9:t
- takavaimennin poistettu, tilalle hitsattu Remuksen putkenpäät ja takapuskuriin lovettu kolo pakoputkia varten
- lasit tummennettu ympäriinsä, taitaa olla 50% kalvo
- cobran häly
- lampun pesimet poistettu
- siekkisen vahvistama laatikko
Omia fiksejä on tässä vuosien varrella tullut tehtyä jo useita. Lista ei varmasti ole täydellinen, mutta ompahan jotakin kuitenkin. Osasta korjauksista saattaa olla joitain kuviakin jopa ja voin kirjoitella niistä enemmän, mikäli muistan vielä ja teitä, arvon foorumilaisia kiinnostaa.
Suurin yksittäinen ja ärsyttävin ongelma autossa oli pätkiminen noin 4200rpm:n jälkeen. Tätä selvitin pitkään ja hartaasti vaihtelevalla menestyksellä. Ratkaisu oli viimein monen tekijän summa. Ensiksi auto antoi vikakoodin, että vaihdelaatikon ylikuormituskatkaisija (transmission overload protection switch) oli viallinen, jonka vaihdoin, mutta ongelma ei tällä poistunut kokonaan.
Seuraavaksi tilasin uudet pyörijät, virranjakajan kannet, tiivisteet ja eristelevyt pyörijöiden taakse. Olin lukenut maailmalta, että haljenneet eristelevyt aiheuttavat milloin mitäkin sytytysongelmia. Autoon asennetut tulpatkin osoittautuivat vääriksi, mitkä eivät sovellu m119 moottorille. Todennäköisesti pätkimisen ja räkimisen aiheutti väärät sytytyspuolat, joista toinen oli alkuperäinen ja toinen mallia Motonet. Runkonumeron perusteella autossa olisi pitänyt olla aikaisempi sytytysyksikkö, mutta jostain syystä autossa oli myöhäisemmän mallin sytytysyksikkö ja tämä vaatii myöhäisemmän mallin sytytyspuolat. Liekkö sytkäboksi vaihdettu jossainvälissä. Vaihdoin myös uudet tulpanjohdot, kun nelospytyn resistori oli ruosteinen sekä öljyn peitossa. Näiden fiksien jälkeen pätkimiset poistuivat ja voi sitä onnen päivää, kun pääsi vetämään rajoitinta vasten ilman pätkimisiä, suljetulla alueella totta kai.

Tähän samaan remonttiin nostin imusarjan pois, puhdistin imusarjan ja vaihdoin kaikki tiivisteet sekä käytin suuttimet ultraäänipesussa ja virtausmittauksessa. Lisäksi EGR tuli tulpattua. Murtuneita alipaineletkuja tuli myös vaihdeltua. Lisäksi joulupukki toi viimejouluna uuden moottorin yläpuolen johtosarjan, mikä on näissäkin mallia biohajoava.
Sisustaan ei pahemmin ole korjauksia tarvinut suorittaa, mitä nyt luistoneston katkaisijan asennus keskikonsoliin. Edellisen katkaisijan tökerö asennus on nähtävissä kuvista, kuskin raitisilmapuhaltimen yläpuolelta.
Lisäksi sisävalot vilkkuivat tympeästi turvavyön varoitusvalon tahdissa, syy löytyi kattokonsolin palaneesta vastuksesta.
Kattoluukku myös antautui jossain vaiheessa, joten se sai uuden vaijerin, kiskot ja rasvat
Vasemmassa etulokasuojassa oli reikä, tuttu peltiseppä korjasi lokasuojan kun uuden hinta on aika suolainen marmoritiskillä (lokarista ei nyt uutta vastaavaa ihan tullut mutta kelvannee toistaiseksi)
Muita pikkufiksejä ovat normaalit öljynvaihdot, termarin ja jäähdytysnesteiden vaihto,jarrupalojen vaihto EBC-redstuffiin. Ilmastoinnin täyttö. Taakse laitoin säädettävät cambertangot. Tangot ovat lentokonealumiinista koneistettu, ei hitsattuja puslan päitä yms. Tankoja myynnissä mikäli jollakin kiinnostus heräsi. Käyvät ainakin w124, w201 ehkä w210 koriin.
Pikkutuninkina hommasin K&N paneelisuodattimet autoon.
Iso nippu osia odottaa asentamista autoon hallilla.. Halli ja auto sijaitsevat harmikseni toisella paikkakunnalla, joten se häiritsee hieman harrastamista.
Sitten vaikka en pidäkään näistä todo listoista, missä ihmiset kirjoittelevat mitä kaikkea pitäisi tehdä, kun olisi aikaa ja rahaa niin laitan kuitenkin omanikin esille.
- SRS boksin vaihto, kun Abs valo palaa
- Korjata keskikonsolin valaistus, valot palaa jonkin aikaa mutta sitten pimenevät yhtäkkiä
- Brabus tyyppiset lampunaluspaneelit väsätä, jospa niistä olisi jotakin hyötyä ilmanoton kannalta
- Teräspunosjarruletkut vaihtaa ja samalla jarrunesteet vaihtaa
- Fiksata loppuun 17” AMG OZ vanteet, tällähetkellä setuppi 9”+10”
- Ruostekorjaukset ja ylimaalaus
- Jenkkiparkit
- Puulistojen fiksaus
- Muistipenkin asennus hanttarin puolelle
- Raitisilmasuodattimen asennus
- Lukkoperä pitäisi saada (quaife tai wavetrack )
Eiköhän siinä ole tarpeeksi tekstiä, sitten niihin kuviin. Kuvat ovat muutaman vuoden vanhoja, mutta eiköhän ne kelpaa..

-jnes