Pari vuottahan tässä meni tuon toisen germaanin parissa.
No, vanha suola janottaa ja Paawo kärpänenkin iski arkaan paikkaan. Joten ei kait se auta tuhlaajapojan kun palata takaisin riviin. Moottorina on suora kuutonen, 1600bar vakiopaineilla, siis OM648.
Jos aloittaisin tällaisen cdi-mersujen ahdinketjun.
Harrastajan kannaltahan tässä on nyt tapahtunut merkittävä harppaus ahdintekniikan suhteen. Koneistetut (billett) komressorisiivet, ne jotka tekee sen ahdon siis, niiden saatavuus, valikoima ja hinta ovat lopultakin pudonneet itseasiassa edullisiksi. VNT-ahtimien kokoluokassa hinta reilun satasen luokkaa. Käyttöominaisuuksiltaan ne ovat käytännössä ylivoimaisia saman kokoluokan valusiipeen verrattuna.
Pakosiiveksi nyt saa sitä Garrettin alunperin AMGlle tehdyn ahtimen siipeä, joka kestää hyvin tehoa, heräävyys hiukan muita huonompi.
Tämä compo, billett/AMG antaa hyvin lisäpotkua js toimii.
Tätä minun ei tarvi enää kokeilla, vaan nyt aivan jotain muuta.
Ensimmäisenä on ajatus kokeilla sellaista juttua, jossa ahtimen kompurasiipi päivitetään täysin vakiolla, mutta koneistetulla siivellä. Ja tämä on jo tehtykkin, onhan mulla jo auto kaksi päivää ollut...
Ideana tässä olisi jonkinlainen "budjettiviritys".
Cooleri, kompurasiipi, hiukkaspönttö pois ja ohjelma.
Kokeilen, mitä railpaine nostettuna vakioilla suuttimilla oikein lähtee, kun punnertaa tosissaan. Tässä olisi kaikki palaset vielä edullisia, lisäksi vääntö jää luontojaan sellaiselle tasolle, jonka ehyt voimansiirto kestää.
No, ajatus oli kaunis, mutta niinkuin hyvään kertomukseen kuuluu, niin alussa vähän rämmitään.
Viritys katsotaan aivan onnistuneeksi, jos teho laskee vaan sopivasti... vai miten se nyt menikään ...

Neljän tuuman daunpaippi on vähän tyttömäistä touhua, väh. kuusituumainen se olla pitää, ... aikamiehen autossa.

Vaikeinta hiukkaspöntön irrotuksessa oli saada kaikki anturit ja putket ehjänä irti.

No, siis korjaamisella näkyy taas kuitenkin alkavan.
Määränsäätimellä kokeillaan aluksi.
Kun toimii, niin penkitetään.
Jospa teho edes hiukka yli kolmen sadan menisi ja väännöt pikkuisen 700n yli, ihan hyvät ja nykyaikaiset arvot olisi vielä vahalle autolle.
Etupuskurin irroitukseen kaipaisin pientä vinkkiä.
Kiinalaisen laitto tuossa odottelee.