Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
toyotafani-89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 04.01.2013 22:03

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja toyotafani-89 »

Niin no käyhän se niinkin! Mutta mistä löytys nokkapukkien momentit?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=390" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten tuoltakun avaat tarpeeksi sivuja niin löydät täydet ohjeet ja momentit..siellä se on josssakin

http://www.w124performance.com/service/ ... ngine/104/" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Palstalaiset olikin mielenkiintoinen keskustelu palstalla tämä. On edessä kansi remontti ainakin ventiilien ohjurien kumit on varmaan jo vaihdon tarpeessa. Täytyy tutustua noihin jutussa olleisiin ohjeisiin kunnolla ensin. Kiitos hyvästä jutusta ! :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jotkut sanoi että ohjuri kumit olisi helppo vaihtaa paikallaan muta itse yhtä tehneenä piti kyllä ottaa kansi pois kun meinasi mennä hermot...taaemmat ainakin tosi hankalat...tosin jos paneutuu ihan kunnolla ja tekee tosi hyvän työkalun varta vasten tolle koneelle...jossakin oli ihan pätevä työkalu joka pultattiin kanteen ja ruuvaamalla ajettiin jouset kasaan..paine ilma sylinteriin.Ei se kannen irroitus kyllä mennyt turhaan kun karsta palt olivat tehneet montuuja seeti pintaan niin kevyt hionta niin tulihan hyvä ja orkkis pahvi samalla vaihtui kun ei se ikuinen ole kuitenkaan.
300-24 koneisessa pitää sitten muistaa että nokkien oikealla puolella oleva pikkuratas niin siinä on VASENKÄTINEN KIERRE ettei tule vahinkoa...sama juttu muuten m111 koneisissa kin mutta 320 taitaa olla jo pitkät ohjurit molemmin puolin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
toyotafani-89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 04.01.2013 22:03

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja toyotafani-89 »

Tänään purin kannen ja läppäsin venat yms.. Antoivat paikallisesta varaosaliikkeestä kaksi sarjaa venttiilivarten kumeja että voi katsoa kummat ovat oikeat.. Toisessa paketissa oli sekä vihreitä kumeja ja punaisia kumeja. Punaset tuntu imupuolelle paljon nahkeemmilta ja pitävämmiltä, mutta asentaessa menivät kasaan kun koitin lyödä niitä paikoilleen :( heitin sitten sinne toisesta paketista vihreän väriset jotka ei ollu niin pitävämmän oloset venttiiliv varteen.. Saa nähdä pitääkö. Onko muilla kokemusta näistä väreistä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Venttiilit eri paksuiset ja ontullut vastaan että on erilaisia sarjoja myynnissä että ei käy yksi ja sama.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:Jotkut sanoi että ohjuri kumit olisi helppo vaihtaa paikallaan muta itse yhtä tehneenä piti kyllä ottaa kansi pois kun meinasi mennä hermot...taaemmat ainakin tosi hankalat...tosin jos paneutuu ihan kunnolla ja tekee tosi hyvän työkalun varta vasten tolle koneelle...jossakin oli ihan pätevä työkalu joka pultattiin kanteen ja ruuvaamalla ajettiin jouset kasaan..paine ilma sylinteriin.Ei se kannen irroitus kyllä mennyt turhaan kun karsta palt olivat tehneet montuuja seeti pintaan niin kevyt hionta niin tulihan hyvä ja orkkis pahvi samalla vaihtui kun ei se ikuinen ole kuitenkaan.
300-24 koneisessa pitää sitten muistaa että nokkien oikealla puolella oleva pikkuratas niin siinä on VASENKÄTINEN KIERRE ettei tule vahinkoa...sama juttu muuten m111 koneisissa kin mutta 320 taitaa olla jo pitkät ohjurit molemmin puolin.
No pittäpä sitten suosiolla vaihtaa kansi pahvi ja tarkistuttaa kannen suoruus. Tuossa ylempänä olevassa nopeassa videossa taitaavat vaihtaa myös vennttiilit ja ohjurit uusiin ? :thumbup:
Meseillään
Avatar
toyotafani-89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 04.01.2013 22:03

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja toyotafani-89 »

Taas pari kysymystä... Kasasin koneen ja täräytin tulille, kaikki kuulosti hyvältä, mutta kun kierrätti noin. 2000rpm kohdalle niin kauhea rapina kuului venttiilikopan tienoilta. Ensimmäisenä tuli mieleen imunokan ajoitus.. Otin "vanossilta" piuhat irti niin hiljeni samantien.. Onko siis "vanossin" ajoitus pielessä? Ja huomasin myös että jakoketjun kopan välistä vuoti öljyä.. Tiiviste sarjassa ei kuitenkaan kyseistä tiivistettä tullut mukana. Mistä sen löytäisi? Kiitos jo etukäteen !
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja tomant »

toyotafani-89 kirjoitti:Taas pari kysymystä... Kasasin koneen ja täräytin tulille, kaikki kuulosti hyvältä, mutta kun kierrätti noin. 2000rpm kohdalle niin kauhea rapina kuului venttiilikopan tienoilta. Ensimmäisenä tuli mieleen imunokan ajoitus.. Otin "vanossilta" piuhat irti niin hiljeni samantien.. Onko siis "vanossin" ajoitus pielessä? Ja huomasin myös että jakoketjun kopan välistä vuoti öljyä.. Tiiviste sarjassa ei kuitenkaan kyseistä tiivistettä tullut mukana. Mistä sen löytäisi? Kiitos jo etukäteen !
Tarkista nokkien ajoitus. Tarkista myös jakoketjun kiristäjän oikea kokoaminen ja se, että öljynpaine nousee normaalisti?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vanos piti kääntää muistaakseni nokaan nähden oikealle ja tällöin merkit kohdalleen...yhdenkin hampaan heitto on ihan vähän siellä reikien kohdalla että vaikea erottaa sitä...katso tarkkaan ja varmista se asennus kohta vanokselle mutta muistelen sen olevan että veto suunnassa siinä ei ole välystä ja kun vanos aukeaa aikaistuu nokan toiminnot.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
toyotafani-89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 04.01.2013 22:03

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja toyotafani-89 »

Voisin väittää että kiristimen kasasin oikein ja öljynpaineet ovat ihan normit.. Kai se nokkien ajoitus on tarkistettava vielä. Uskon että vanos heittää hampaalla koska auto muuten käy nätisti ja tosiaan ilman vanossin johtoja kiertää mukavasti :) Tiivisteille ois kuitenkin kova tarve. Tällä hetkellä tiivisteliimalla koppa kasassa ja tuntus vuotavan aika reilusti :/
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja rikugien »

Sorsso kirjoitti:Ajottaminen on helppoa...

Nokkien ja kampiakselin merkit kohdalleen.
[ http://www.benzworld.org/forums/attachments/w140-s-class/345091d1291255697-m104-timing-please-help-me-154-priv-grm-dvig-1042.jpg ]

Ja sitten pyörittää imunokan hammasrattaan myöhäiselle eli myötäpäivään (ketjun vetosuuntaan) niin paljon ko menee...

PS: Imunokan alapuolella olevan laahaimen ylimmäisen tapin joudut vetään pois... vaarana tapin vaurioituminen... Eli voi olla hyvä ajatus hommata uusi tappi heti alkuunsa.
Lainataan vanhaa topiccia.

Minkäs takia tuo tappi pitää vetää pois?
W123 200 -84
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jakoketjun ylin ohjurin kiinnitys tappi on kannessa ja se pitää ottaa pois tai ohjuri katkeaa ha menee jakokopan purku hommiksi että ohjuri vaihtuu...sitten jakopäässä voi olla vasuri pultteja...m111 ja 300-24 ainakin on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja rikugien »

atlas kirjoitti:Jakoketjun ylin ohjurin kiinnitys tappi on kannessa ja se pitää ottaa pois tai ohjuri katkeaa ha menee jakokopan purku hommiksi että ohjuri vaihtuu...sitten jakopäässä voi olla vasuri pultteja...m111 ja 300-24 ainakin on.
Siis kansi on jo paikallaan ja jakokoppa pois. Meinaan vaan muuttaa jakoa nokka-akseleita pyörittämällä yhden pykälän. Ketjua voi nostaa sen verran, koska ketjun jakoketjun kiristin on löysällä ja ketju nippusiteillä laahaimissa kiinni (ettei ketju hyppää alakerrassa rattaiden yli). Minun ei siis varmaan enää tarvitse poistaa tappia?
W123 200 -84
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos jakoa muutat niin ei tartte..vain kannen pois ottaessa tappi pois.
Ennakko ratas taidettiin vetää veto suunnassa väljät pois ja merkkiin..siellä klo 9 ja 3 piti olla pienet reiät pukkien keski kohdalla rattaan takana.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin