M112 / M113 imusarjan aukaisu?
M112 / M113 imusarjan aukaisu?
Läpät kangertelee ja mielelläänhän tuon putsaisi karstoistakin.
Onko mitään ihmeempää huomioitavaa? Imusarjahan halkeaa kahteen osaan ja liitokseen ei ilmeisesti ole olemassakaan tiivistettä, vaan pelkät massat?
Onko mitään ihmeempää huomioitavaa? Imusarjahan halkeaa kahteen osaan ja liitokseen ei ilmeisesti ole olemassakaan tiivistettä, vaan pelkät massat?
Viimeksi muokannut sonikki, Ma 29.06.2015 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Onko kukaan aukaissut M112 imusarjaa?
Sergey on purkanut ja laittanut kuviakin kun rikkonaisia läppi sisässä ja naurettavan heppoiset osat.
haulla sanat sergey,350 imusarja, kuva
Edit....se olikin M272 koneen ongelmia ja ne kuvat oli siitä....tästä m112 ei tietoa..mutta haulla voi löytyä.
haulla sanat sergey,350 imusarja, kuva
Edit....se olikin M272 koneen ongelmia ja ne kuvat oli siitä....tästä m112 ei tietoa..mutta haulla voi löytyä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?
Tuossahan tuo olisi nyt atomeina pöydällä. Kuoriin ei tosiaan ole omaa tiivistettä, vaan siellä oli tiivistesilikoonit jo tehtaalta lähtöisin. Sisuskalut liimattu kasaan ja näiden liimauksien aukaisu on välttämätöntä, jos tarvii tuo läppien alipaineletku vaihtaa tai haluaa putsata kunnolla. Kasaan taidan lyödä tuon samalla aineella kun huohotinkotelotkin, eli Permatex Ultra Blackillä.
Oli sen verta tukevassa mämmissä sisältä että ero putsauksen jälkeen on takuudella huomattava. Sanoisin että alkaa olemaan suositeltava toimenpide 200-250tkm ajetussa M112 tai M113 moottorissa.
Myös läpät toimii nyt melkein ajatuksen voimalla, mutta tuskin on pahitteeksi jos rasvaisi akselin. Mitäköhän tuonne laittaisi? "Ompelukoneöljyä"?
Voin laittaa myös kuvia sisuskaluista, jos jotakuta kiinnostaa moinen homma askarrella
Oli sen verta tukevassa mämmissä sisältä että ero putsauksen jälkeen on takuudella huomattava. Sanoisin että alkaa olemaan suositeltava toimenpide 200-250tkm ajetussa M112 tai M113 moottorissa.
Myös läpät toimii nyt melkein ajatuksen voimalla, mutta tuskin on pahitteeksi jos rasvaisi akselin. Mitäköhän tuonne laittaisi? "Ompelukoneöljyä"?
Voin laittaa myös kuvia sisuskaluista, jos jotakuta kiinnostaa moinen homma askarrella

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?
Toinen suositeltava toimenpide on vaihtaa/tarkastaa kampiakselin hihnapyörä. Niistä värinänvaimentimen kumi murentunut ja irtoillu.
Loctite 510 tasotiiviste on myös yksi hyvä vaihtoehto metalli tasopintoihin.
Laita ihmeessä pari kuvaa.
Loctite 510 tasotiiviste on myös yksi hyvä vaihtoehto metalli tasopintoihin.
Laita ihmeessä pari kuvaa.
Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?
Tuossa ylempi puolisko. Huomenna pitäisi tulla läppien alipaineletku, niin laitan toisesta puoliskosta kuvia, niin että näkee miten tuo letku siellä on. Syy tuolle "mielenkiintoiselle" alipaineratkaisulle läppien osalta näyttäisi olevan se, että imusarjan sisällä on erillinen (ali)painevaraaja läpille. Vissii ettei läpät avaudu esim. vaihtojen yhteydessä?
Osa liimauksista oli jo pettänyt ja saumakohdissa oli selvästi karstaa välissä muutamassa kohdassa. Myös tuon painevaraajan päätyjen liimaukset oli vuotaneet, mistä syystä varaajassa oli about desi öljyä, aikaisempien huohotusongelmien seurauksena. Ei siis ihme että läpille tuleva alipaine oli mitä oli
Oon vähän huono napsimaan kuvia työntouhussa, eli lähtökohta kuvia ei valitettavasti ole, mutta jokaisella varmaan on sen verta mielikuvitusta, että osaa kuvitella muutaman millimetrin p*skakerroksen joka paikkaan 






Tässä vielä liimauskohdat:

Liimaukset lähti auki kun tarjoili kuuilmapuhallinta ja pönkäsi kohtuullisella voimalla ympäriinsä. Tämä vaatii hieman kärsivällisyyttä, tuo imusarja kun on jotain magneesium-seosta (ei paina mokoma möykky juuri mitään) ja sen saa takuudella särki jos peräsuoli pitkällään kampeaa
Aikaa meni ehkä 30-45min molempien aukaisuun. Ulkopuolelta kun koputtelee vaikka meisselin kahvalla, kuulee missä liima on vielä takertuneena.
Osa liimauksista oli jo pettänyt ja saumakohdissa oli selvästi karstaa välissä muutamassa kohdassa. Myös tuon painevaraajan päätyjen liimaukset oli vuotaneet, mistä syystä varaajassa oli about desi öljyä, aikaisempien huohotusongelmien seurauksena. Ei siis ihme että läpille tuleva alipaine oli mitä oli








Tässä vielä liimauskohdat:

Liimaukset lähti auki kun tarjoili kuuilmapuhallinta ja pönkäsi kohtuullisella voimalla ympäriinsä. Tämä vaatii hieman kärsivällisyyttä, tuo imusarja kun on jotain magneesium-seosta (ei paina mokoma möykky juuri mitään) ja sen saa takuudella särki jos peräsuoli pitkällään kampeaa

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?
Hyviä kuvia.
Ne läpäthän toimii siten että pienillä kierroksilla osakaasulla ovat kiines (pidempi imukanava>parantaa alavääntöä) ja korkeammilla kierroksilla ovat auki. Sähköisesti solenoidilla ohjattu alipaine puoli.
Ne läpäthän toimii siten että pienillä kierroksilla osakaasulla ovat kiines (pidempi imukanava>parantaa alavääntöä) ja korkeammilla kierroksilla ovat auki. Sähköisesti solenoidilla ohjattu alipaine puoli.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?
1750-3900rpm ja läpät on kiinni. Tässä ei ollut voimaa tuolla kierrosalueella edes nimeksi, kun läpät oli jumahtanu auki.
Tuli ihan vanhat kunnon M103 ajat mieleen ku autolla ajeltiin joko ku papparainen tai sitte kone rääkyen kierroksen tapissa
Tuli ihan vanhat kunnon M103 ajat mieleen ku autolla ajeltiin joko ku papparainen tai sitte kone rääkyen kierroksen tapissa

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?
Ei sitten mennytkään kuin elokuvissa tuon letkun kanssa... kuminen letku piti hannoverista tulla, mutta tulikin se siintä eteen päin lähtevä muoviletku. Sitä kumilerssiä ei kuulemma edes saa, eli patentoinniksi menee
Melko hyvän plänin sitä sai suunniteltuakin 9/4mm kumiletkusta, mutta arveluttaa kun myyjä sanoi kumin kestävän 90C. Menisiköhän tuollainen siellä? Silikoonit kestäis jo 200C, mutta kummassakaan paikallisessa kumiliikkeessä ei ollut oikein sopulia letkua tarjolla.
Kasaamiseen hain Permatex Ultra Copperia (+371C).










Paineenvarain:

Ja sen kansi (toisella puolella samanlainen umpinainen ja mm. näistä oli itsellä liimaukset osittain pettäneet):

Tuossa varaajan tärkein osa, eli "takaiskuventtiili". Tätäkään ei saa varaosana, joten en uskaltanut irroittaa puhdistusta varten
Tuollinen silkkariläpystä, mikä sulkee varaajan, kun alipaine imusarjan sisältä häviää.

Tuolta varaimen natsasta pitäis saada tuon kolon kautta alipaine läppien säätimelle.


Tämmöinen siellä kuuluisi siis olla (pujotetaan sisäkautta, niin että tuo juomunäkki jää imusarjan sisään.

Ehdotuksia asian säveltämiseen otetaan vielä vastaan?

Kasaamiseen hain Permatex Ultra Copperia (+371C).










Paineenvarain:

Ja sen kansi (toisella puolella samanlainen umpinainen ja mm. näistä oli itsellä liimaukset osittain pettäneet):

Tuossa varaajan tärkein osa, eli "takaiskuventtiili". Tätäkään ei saa varaosana, joten en uskaltanut irroittaa puhdistusta varten


Tuolta varaimen natsasta pitäis saada tuon kolon kautta alipaine läppien säätimelle.


Tämmöinen siellä kuuluisi siis olla (pujotetaan sisäkautta, niin että tuo juomunäkki jää imusarjan sisään.

Ehdotuksia asian säveltämiseen otetaan vielä vastaan?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?
Erittäin ajankohtainen artikkeli, ja auttoi ymmärryksessä. Omassa M112 moottorissa primääri ongelma on öljyvuoto alipaineletkun (imusarjan alla keulassa) liitoskohdasta. Letku itsessään näyttää päällepäin ehjältä, joskin pinta vähän korppuuntunnut 27v. jälkeen. Kun letkua kerran ei ole mahdollista vaihtaa (ainakaan minun toimesta) niin nyt on mietinnässä Saksasta kunnostetun imusarjan hankinta. Mutta mistä ihmeestä tuota öljyä on imusarjaan kertynyt vuodettavaksi asti? Yksi oire minkä olen havainnut moottoritiekiihdytyksessä on omituinen vihellys kierroaslueella, eli alueella kun kuvittelisin läppien aukeavan. Kieliikö tämä imusarjaongelmista vai jostain muusta?
-Kaiken kokeneena voin sanoa että vielä on jotain kokematta
Matti Nykänen-
In Carage:
MB W210 E320 1998
MB W210 E320 4-matic T. 1998
MB W212 E350 Bluetech 4-matic T. 2012
Matti Nykänen-
In Carage:
MB W210 E320 1998
MB W210 E320 4-matic T. 1998
MB W212 E350 Bluetech 4-matic T. 2012
Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?
No erittäin ajankohtainen on... 2015 viimeisin viesti ennen sinua. Ehkä sinulle on. Mutta kannattaa huomioida, että ap. kirjoittajat eivät ehkä enää seuraa tätä foorumia.