M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Läpät kangertelee ja mielelläänhän tuon putsaisi karstoistakin.
Onko mitään ihmeempää huomioitavaa? Imusarjahan halkeaa kahteen osaan ja liitokseen ei ilmeisesti ole olemassakaan tiivistettä, vaan pelkät massat?
Viimeksi muokannut sonikki, Ma 29.06.2015 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Onko kukaan aukaissut M112 imusarjaa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sergey on purkanut ja laittanut kuviakin kun rikkonaisia läppi sisässä ja naurettavan heppoiset osat.
haulla sanat sergey,350 imusarja, kuva

Edit....se olikin M272 koneen ongelmia ja ne kuvat oli siitä....tästä m112 ei tietoa..mutta haulla voi löytyä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuossahan tuo olisi nyt atomeina pöydällä. Kuoriin ei tosiaan ole omaa tiivistettä, vaan siellä oli tiivistesilikoonit jo tehtaalta lähtöisin. Sisuskalut liimattu kasaan ja näiden liimauksien aukaisu on välttämätöntä, jos tarvii tuo läppien alipaineletku vaihtaa tai haluaa putsata kunnolla. Kasaan taidan lyödä tuon samalla aineella kun huohotinkotelotkin, eli Permatex Ultra Blackillä.
Oli sen verta tukevassa mämmissä sisältä että ero putsauksen jälkeen on takuudella huomattava. Sanoisin että alkaa olemaan suositeltava toimenpide 200-250tkm ajetussa M112 tai M113 moottorissa.
Myös läpät toimii nyt melkein ajatuksen voimalla, mutta tuskin on pahitteeksi jos rasvaisi akselin. Mitäköhän tuonne laittaisi? "Ompelukoneöljyä"?

Voin laittaa myös kuvia sisuskaluista, jos jotakuta kiinnostaa moinen homma askarrella :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Toinen suositeltava toimenpide on vaihtaa/tarkastaa kampiakselin hihnapyörä. Niistä värinänvaimentimen kumi murentunut ja irtoillu.
Loctite 510 tasotiiviste on myös yksi hyvä vaihtoehto metalli tasopintoihin.
Laita ihmeessä pari kuvaa.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuossa ylempi puolisko. Huomenna pitäisi tulla läppien alipaineletku, niin laitan toisesta puoliskosta kuvia, niin että näkee miten tuo letku siellä on. Syy tuolle "mielenkiintoiselle" alipaineratkaisulle läppien osalta näyttäisi olevan se, että imusarjan sisällä on erillinen (ali)painevaraaja läpille. Vissii ettei läpät avaudu esim. vaihtojen yhteydessä?
Osa liimauksista oli jo pettänyt ja saumakohdissa oli selvästi karstaa välissä muutamassa kohdassa. Myös tuon painevaraajan päätyjen liimaukset oli vuotaneet, mistä syystä varaajassa oli about desi öljyä, aikaisempien huohotusongelmien seurauksena. Ei siis ihme että läpille tuleva alipaine oli mitä oli :roll: Oon vähän huono napsimaan kuvia työntouhussa, eli lähtökohta kuvia ei valitettavasti ole, mutta jokaisella varmaan on sen verta mielikuvitusta, että osaa kuvitella muutaman millimetrin p*skakerroksen joka paikkaan :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä vielä liimauskohdat:

Kuva

Liimaukset lähti auki kun tarjoili kuuilmapuhallinta ja pönkäsi kohtuullisella voimalla ympäriinsä. Tämä vaatii hieman kärsivällisyyttä, tuo imusarja kun on jotain magneesium-seosta (ei paina mokoma möykky juuri mitään) ja sen saa takuudella särki jos peräsuoli pitkällään kampeaa :D Aikaa meni ehkä 30-45min molempien aukaisuun. Ulkopuolelta kun koputtelee vaikka meisselin kahvalla, kuulee missä liima on vielä takertuneena.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Hyviä kuvia.
Ne läpäthän toimii siten että pienillä kierroksilla osakaasulla ovat kiines (pidempi imukanava>parantaa alavääntöä) ja korkeammilla kierroksilla ovat auki. Sähköisesti solenoidilla ohjattu alipaine puoli.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

1750-3900rpm ja läpät on kiinni. Tässä ei ollut voimaa tuolla kierrosalueella edes nimeksi, kun läpät oli jumahtanu auki.
Tuli ihan vanhat kunnon M103 ajat mieleen ku autolla ajeltiin joko ku papparainen tai sitte kone rääkyen kierroksen tapissa :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ei sitten mennytkään kuin elokuvissa tuon letkun kanssa... kuminen letku piti hannoverista tulla, mutta tulikin se siintä eteen päin lähtevä muoviletku. Sitä kumilerssiä ei kuulemma edes saa, eli patentoinniksi menee :? Melko hyvän plänin sitä sai suunniteltuakin 9/4mm kumiletkusta, mutta arveluttaa kun myyjä sanoi kumin kestävän 90C. Menisiköhän tuollainen siellä? Silikoonit kestäis jo 200C, mutta kummassakaan paikallisessa kumiliikkeessä ei ollut oikein sopulia letkua tarjolla.
Kasaamiseen hain Permatex Ultra Copperia (+371C).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Paineenvarain:
Kuva

Ja sen kansi (toisella puolella samanlainen umpinainen ja mm. näistä oli itsellä liimaukset osittain pettäneet):
Kuva

Tuossa varaajan tärkein osa, eli "takaiskuventtiili". Tätäkään ei saa varaosana, joten en uskaltanut irroittaa puhdistusta varten :) Tuollinen silkkariläpystä, mikä sulkee varaajan, kun alipaine imusarjan sisältä häviää.
Kuva

Tuolta varaimen natsasta pitäis saada tuon kolon kautta alipaine läppien säätimelle.
Kuva

Kuva

Tämmöinen siellä kuuluisi siis olla (pujotetaan sisäkautta, niin että tuo juomunäkki jää imusarjan sisään.

Kuva

Ehdotuksia asian säveltämiseen otetaan vielä vastaan?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Teemukoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 25.10.2012 01:32

Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja Teemukoo »

Erittäin ajankohtainen artikkeli, ja auttoi ymmärryksessä. Omassa M112 moottorissa primääri ongelma on öljyvuoto alipaineletkun (imusarjan alla keulassa) liitoskohdasta. Letku itsessään näyttää päällepäin ehjältä, joskin pinta vähän korppuuntunnut 27v. jälkeen. Kun letkua kerran ei ole mahdollista vaihtaa (ainakaan minun toimesta) niin nyt on mietinnässä Saksasta kunnostetun imusarjan hankinta. Mutta mistä ihmeestä tuota öljyä on imusarjaan kertynyt vuodettavaksi asti? Yksi oire minkä olen havainnut moottoritiekiihdytyksessä on omituinen vihellys kierroaslueella, eli alueella kun kuvittelisin läppien aukeavan. Kieliikö tämä imusarjaongelmista vai jostain muusta?
-Kaiken kokeneena voin sanoa että vielä on jotain kokematta
Matti Nykänen-
In Carage:
MB W210 E320 1998
MB W210 E320 4-matic T. 1998
MB W212 E350 Bluetech 4-matic T. 2012
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1287
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M112 / M113 imusarjan aukaisu?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No erittäin ajankohtainen on... 2015 viimeisin viesti ennen sinua. Ehkä sinulle on. Mutta kannattaa huomioida, että ap. kirjoittajat eivät ehkä enää seuraa tätä foorumia.
Vastaa Viestiin