Noniin, pitäisi ruveta helmat uusimaan kun on reikiä tunkinreikien vieressä, oon kattellu netistä helmapeltejä mutta jäänyt epäselväksi että onko ne vaan sivuhelmat vai tulevatko pohjaa myöti tunkinreikien ylitse? mistä "parhaimmat"? esim, http://www.topautoosat.fi/van-wezel-1286280.html" onclick="window.open(this.href);return false; , tuossa todella halvat mutta kuvakyllä näyttää et olisi vaan sivuhelmat, onko viisaampi vaan ostaa arkki peltiä ja ruveta väsäämään? mitenkäs ootte uudet helmat käsitellyt/suojannu? tälläisiä peltiseppä niksejä ottaisin vastaan. sinkkipohjamaali, maali, lakka?, kotelomassa? massa?
Ebay.de saa korjaus palat tunkin reikien kohtaan..jos muovihelmat niin siellä saa olla mitä vain röpellyksiä kun ne ei näy.
Itse tempaisin koko reiät tukkoon ja tasaiseksi ja tunkki kulkee aina mukana kontissa.
Pohjamaali,pintamaali...akryylillä tai matalli ja lakka...millainen värinyt siinä on....jos haluaa tosi hyvän niin happoväri pohjalle.
Kaikki ruosteinen kohta pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Tos on toi mun kevätprojekti. Ruostesuojauksessa tärväsin sinne jopa laakerirasvaa paikkapaikoin. Yleensä kumiosat ei kyllä kestä moisia rasvoja, mutta ei noi vielä ole turvonneet.. ainakaan toistaseksi.. varo ettet laikkaa noita kuvissa näkyviä letkuja/piuhoja paskaksi. Tsägällä mulla oli kulunut/kulutettu laikka eikä se yltänyt tuhon teille.
Zinkit penslasin pariin otteeseem ja jopa hienostelin oikealla värikoodilla kolikolimaalin päälle + ruikkumassa.
Toi tunkin paikan sisärakenne ei vaikuttanu kovin vaikeelta jos olis joutunu sitä hitsaan palasista.
Aijuu ja ne helmamuovit on ylhäältä pienillä ristipäillä kiinni, ovitivarin takana. Voi olla sitten todella paskamaiset saada irti koska ruoste. Suurimman osan sain ehjänä irti pienellä iskumeisselillä, kun olin ensin tuhonnut pari tavallista ruuvaria.
Siis joo muovihelmanen on. Joo täytyykin ettiä nuo palaset. Olisiko heittää linkkiä tai haku sanaa? Ostan valmiit palaset niin ei tarvikikkaila ja helmakoteloihi sit pellistä vaa ku einäy. Ootteko pistehitasannu ja sitten kemisk/kuitua päälle vai suoraa saumaa kun palanen täppäilty kiinni. Vähän tyhmiä kysymyksiä mut wkat helmat edessä jne niin kaikki vinkit kiinnostaa. Olisiko tuo sitte suojaus nii pohjalle sinkkimaali sitten noverox ja sitten? Aattelin tunkinreikiin ostaa ku muutamapuuttu niin ne kumitapit ja sitte vetää kunnon vaseliiniä täytee ja töttöröt päälle?
En oo kyllä itte ikinä saumaan mitää kuituja vetäny, saati pakkelia, siis tollasiin mestoihin. Koko matkalta vaan umpeen. Sähkö on halpaa Suomessa. Kyllä kestää prkl. ...paitsi jos oot hurja ja vaihdat koko helmat... muisyaakseni ne on alumperin pistehitsattu ja koriliimaa välissä. Jos on joutavaa aikaa niin eihän siinä minkään...
Riippuu nyt tietysti vähän laitteista ja miten viitsii... Meillä meni ekat 4 tuntia korjatessa migiä, kun se poltti langan sinne letkun sisään. Oli pääsy lankarullan jarrusäätö lipsahtaan löysäksi, ja lanka sykkyrälle → paloi sisään. Uskomatonta kyllä, kun nirhasin sinne rautalangalla ja akkuporalla pyörittäen koko matkalta, lopulta alko taas lanka kulkeen.
Tossa oli suojakaasut käytössä. Tasan kerran oon kokeillu ydintäytelangalla ilman suojakaasuu, enkä itseasiassa halua enää ollenkaan kokeilla ilman suojakaasua. Joko sitä on kädetön, tai laite oli hirveä tai kummatkin, mutta mitään ei meinannu saada mokomalla aikaan. Kaipa sellasella jotain kottikärrejä voi tinailla.
Joo kaasuttomalla ihan sähkövehkeellä itte vedelly putkistot sun muut omat ja muiden rassit ja ei ongelmaa siinä ollut. Atlas onko nuo siis pohjaan ne tunkin nostokohat pohjaan mitä kyselin mihin tulee ne kumi tupit/tapit vai sinne muovihelman sisään helman palaset?
Noi on siihen sivu helmaan ja itse olen kuminosto lätkän alle tehnyt ihan pellistä kun vanhan poistaa niin näkee rakenteen niin uuteen peltiin tekee isomman reiän jonka hitsaa itse vahvike koravakkoon helman sisällä olevaan rakenteeseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Omassa -88 W124 300TD:ssä on tunkinreikien alapolella sellaiset kumiset nostolätkät. Mahtavatko olla vakiokamaa? Meinaan mitä järkkeä olla nostolätkä jos siitä reijästä pitää nostaa? Tuo mesen tunkkisysteemi on kyllä älyvapaa. Kyllähän sen lapsikin tajuaa että se tunkki raapii sen reijän maalit ja sitten ruostuu.
Omassa autossa ei luojan kiitos ostohetkellä ollut tuota reikään tuikattavaa tunkkia mutta oli tosiaan nuo lätkät jolla auton saa ylös.
Nojoo, itse vedin juuri eilen kaksi niistä rikkiruostuneista ihan umpeen. Peltiä, ja sattuipa olemaan paksua sellaista käden ulottuvilla, joten nyt ainakin vauriot ovat visusti piilossa...
ja tuosta hitsauksesta vielä, että juuri kaverin väyrystä pari viikkoa hitsanneena ja pariinkin otteeseen leimalla käyttämällä sitä romua komentivat konttorilla, että yhtenäisellä saumalla pitää hitsata. yhtenäistä se olikin, joku muutama kohta, missä ei ollu ihan umpeen asti yhtenäistä, niin napinaahan siitä tuli. siis helmoja hitsailtiin.
Klapaucius kirjoitti:Omassa -88 W124 300TD:ssä on tunkinreikien alapolella sellaiset kumiset nostolätkät. Mahtavatko olla vakiokamaa? Meinaan mitä järkkeä olla nostolätkä jos siitä reijästä pitää nostaa? Tuo mesen tunkkisysteemi on kyllä älyvapaa. Kyllähän sen lapsikin tajuaa että se tunkki raapii sen reijän maalit ja sitten ruostuu.
Omassa autossa ei luojan kiitos ostohetkellä ollut tuota reikään tuikattavaa tunkkia mutta oli tosiaan nuo lätkät jolla auton saa ylös.
Nojoo, itse vedin juuri eilen kaksi niistä rikkiruostuneista ihan umpeen. Peltiä, ja sattuipa olemaan paksua sellaista käden ulottuvilla, joten nyt ainakin vauriot ovat visusti piilossa...
Onhan ne gumitörsät varsin näppärät kun ajaa nosturille vaikka renkaan vaihtoon... ei tartte lankkuja ym. palikkaa sinne virittää...
Omast mielest se ruuvitunkki on osoittautunu aivan käteväksi. Se kaatuu vain yhteen suuntaan siinä missä japsien saksitunkit kaatuu joka suuntaan Ladassahan siinä tapissa oli muistaakseni vielä nivel, eli neuvostoliittolaisella varmuudella kaatuu päälle tilanteessa kuin tilanteessa. Puhumattakaan niistä 19,90 eur. ns. hallitunkeista, joilla raavit muutamaan otteeseen rystyset asvalttiin kun sitä asettelee minne lie.
Kunnolla rasvaa sinne reikään ja ympärystöön kanssa, niin pysyy vehkeet kunnossa...
Tunkinreikien ruosteiden takia ei kannata noita helmapeltejä ostaa, eivät oo kalliita mutta eivätpä sitten kaksisia muutenkaan, ohutta peltiä. Vääntelee 1,5mm pellistä korjauspalat niin paljon helpompi hitsata ja kestää varmaan muutenkin paremmin sen nostelun. Sisäpuolelle kotelosuja-ainetta. Ei mitään öljysekoituksia jotka valuu ajan myötä pois, vaan vahamaisen pinnan tekevää ja valumatonta kotelosuojaa.
Tänään (19.6.) purin kaikki muovihelmat pois tarkastusta varten. Etummaisten tunkinreikien ympäriltä oli hapan, seka helman pohjasta kaikkiaan viidestä kohti kumitulppien ympäriltä. Luulin että ne ovat vedenpoistoaukkoja, mutta olivatkin siis umpinaisia. Mikä virka niillä on ollut?
En siis tarkoita niitä nostolätkiä, vaan niitä noin sormenpäänkokoisia kumitulppia mitä on helmassa.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Verkke kirjoitti:Tänään (19.6.) purin kaikki muovihelmat pois tarkastusta varten. Etummaisten tunkinreikien ympäriltä oli hapan, seka helman pohjasta kaikkiaan viidestä kohti kumitulppien ympäriltä. Luulin että ne ovat vedenpoistoaukkoja, mutta olivatkin siis umpinaisia. Mikä virka niillä on ollut?
En siis tarkoita niitä nostolätkiä, vaan niitä noin sormenpäänkokoisia kumitulppia mitä on helmassa.
Luultavasti tarkoitat niitä autotehtaan korin pintakäsittelyssä tarvittavia reikiä. Kyseessä on ns. elektro- ja kataforeesi-menetelmä, jossa koko kori upotetaan maalialtaaseen. Siinä kori on joko anodina tai katodina, allas toisena napana, ja se sähköisesti varautuva pohjamaali pääsee niistä rei'istä koteloiden sisäpinnoille (ja liika maali vastaavasti valuu pois). Sähköinen varaus saa sen vesiohenteisen maalin tarttumaan kiinni metalliin, maalin saostuminen saa aikaan tasaisen maalikerroksen.
Niitä reikiä on myöhemmin hyvä käyttää myös kotelosuojauksessa.
Vein Mersun hitsattavaksi mutta päätin tehdä suojauksen itse. Ensin siis happomaali. Mitä sen jälkeen? Alustamassa/ suoja? Joku muu maali? Kyse siis vain alustasta ja osasta helmaa joka jää alimmaisena muovin alle.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Verkke kirjoitti:Vein Mersun hitsattavaksi mutta päätin tehdä suojauksen itse. Ensin siis happomaali. Mitä sen jälkeen? Alustamassa/ suoja? Joku muu maali? Kyse siis vain alustasta ja osasta helmaa joka jää alimmaisena muovin alle.
Myö oon laittanut happomaalia/sinkkispray 3 krt, sitten pohjamaali 3krt, sitten pintamaali 3 krt. Lopuksi kerros massaa. tai tällein olen Pohjan paikat tehnyt. Hitsisaumaan olen vetänyt sormella vielä koriliimaa ennen massausta.
Eikö aja saman asian vetää happomaali esim. 9 kertaa jos massa tulee kuitenkin päälle? Pajalla olisivat vetäneet pelkän massan, niin halusin tehdä sen huolellisemmin.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Mersu tuli pajalta ja vedin sinne kirkkaaseen peltiin happomaalia. Ostin Motoxin suihkutettavaa alustasuojamassaa emmittyäni olisiko parempi Dinitrolin siveltävä alustamassa. Mitä sanotte? Lähinnä ettei tule liian paksua kerrosta että saa muovihelman vaivattomasti takaisin paikalleen.
Muovihelman ruuvit - voiko käyttää samankaltaisia kilohinnalla myytäviä ruuveja, vai pitääkö olla alkuperäisiä? Lähinnä siis onko kierre jotenkin ainutlaatuinen.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
2k epoksia paljaalle peltipinnalle jos hyvän haluaa. Sinkkispray ei sovi minnekkään muualle kuin hitsattavien peltien väliin. Eikä noi 1k happosprayt sen parempia ole oikeisiin tuotteisiin verrattuna.
Laskin tuossa että jos Merteililta tilaisi kaikki helmamuovin kiinnitysruuvit, ne kustantaisi 50€. No eihän nyt muutama ruuvi niin paljon voi maksaa.. Osa ruuveista, kuten tiivisteen alla olevat, oli melko hyviä putsauksen jälkeen, mutta muut aika huonossa hapessa. Löytyykö rautakaupasta sopivia ruuveja? Erikoisempi kierre näyttäisi olevan vain noissa tiivisteen alla olevissa.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Vastaan itse edelliseen: peltikateruuvit ovat erinomaisia, varsinkin kun löytyi helman kanssa saman värisiä. Eivät myöskään ruostu kuten alkuperäiset ruuvit.
Kumitiivisteen alus jäi pari ruuvia vajaaksi, mutta pysyy noinkin. Irrottaessa nitkahti vähän ja meni kanta pilalle. Näiden irrottamiseen sellainen vinkki, että kun poraa ruuvin kuumaksi, niin lähtee pihdeillä kääntämällä pois.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04