W 201 M102 ruiskun säätö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

PicsArt_1435865711009.jpg
PicsArt_1435866100991.jpg
PicsArt_1435868699800.jpg
PicsArt_1435868777877.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Sain sen mielestäni käymään noin 50/50... täytyisi kyllä todentaa vielä pakokaasumitttarilla..

Koka ajan kyllä paremmin käy :)

Ehkä se hirviön luonto tässä seviää.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

jarssep kirjoitti:Sain sen mielestäni käymään noin 50/50... täytyisi kyllä todentaa vielä pakokaasumitttarilla..

Koka ajan kyllä paremmin käy :)

Ehkä se hirviön luonto tässä seviää.
Oletko EHA:n virtoja tsekkaillut? Jos ehasta säätö hukassa niin vaikuttaa kyllä tyhjäkäyntiinkin jonkin verran. Yleismittarista abikoilla ehan jalkoihin mittajohdot ja tasakaasulla pitäis olla 0ma tuntumassa. Jos miinusmerkkinen luku niin muistaakseni säätää vastapäivään ja positiivinen niin toiste päin. Säätöruuvi löytyy messinkisen talttaruuvin alta pieni 2 mm kuusiokolo. Ehan säädön voi tehdä myös x11 liittimestä pulssisuhdemittauksella. prosentit pitäis olla 40% @2500rpm
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

PicsArt_1436030587674.jpg
Ojiz kirjoitti:
jarssep kirjoitti:Sain sen mielestäni käymään noin 50/50... täytyisi kyllä todentaa vielä pakokaasumitttarilla..

Koka ajan kyllä paremmin käy :)

Ehkä se hirviön luonto tässä seviää.
Oletko EHA:n virtoja tsekkaillut? Jos ehasta säätö hukassa niin vaikuttaa kyllä tyhjäkäyntiinkin jonkin verran. Yleismittarista abikoilla ehan jalkoihin mittajohdot ja tasakaasulla pitäis olla 0ma tuntumassa. Jos miinusmerkkinen luku niin muistaakseni säätää vastapäivään ja positiivinen niin toiste päin. Säätöruuvi löytyy messinkisen talttaruuvin alta pieni 2 mm kuusiokolo. Ehan säädön voi tehdä myös x11 liittimestä pulssisuhdemittauksella. prosentit pitäis olla 40% @2500rpm

Eihän tässä mitään opi ellei tee... 4mm pyöreet abikot, vähän piuhaa ja hauenleukoja...

Digimittarilla:

1. Liitin tyhjiksellä 0,00A , 2500 rpm 0.011A

2. Liitin tyhjiksellä 0.012A, 2500 rpm 0,00A

Analogisella mittarilla:

Kummankin liittimen virrat seilaa välillä 0.0--- jotain ampeereja, eli jotain säätöä tekee koko ajan.

Kun kaasun päästää alas, mittarin neula käy asteikon päässä, eli silloin haukkaa virtaa enempi, hetkellisesti...

Siitä X11 liittimestä en saanut loppupelissä mitään järkeä. Laitoin ruiskun perussäädön korvakuulolla ja nyt rulluttaa tasaisemmin kuin naapurin huntai. Ei liene siis tarvetta lähteä sitä EHAa nyt ronkkimaan vielä :)

Muttam...

Tein tästä vm92 mallista sen verran tutkintaa, että saako tietokoneen sylkemään ylipäätään mitään koodia ledivalolla. Ja missä järjestyksessä toi tehdään...

Nyhdin yksi kerrallaan EHAn, Potikan, Tyhjäkäyntiluistin, Lämpöanturin, Kaasun asentotunnistimen (en kokeillut kierroksilla WOT:ta) ja Lambdan piuhat irti ja kollasin vilkutuksia...

Tuloksena voidaan todeta että ainakin tyhjäkäynnillä auton tietokone tunnistaa:


3 väläystä: Engine Coolant Sensor.

4: Air Flow Sensor (potikka)

5: Lambda Sensor.


Tyhäkäyntiluistia, kaasuläppäanturia tai EHAa en saanut vilkuttamaan ainakaan tuolla kertaa...


Koodit näkee moottori käynnissä. Koodit sai pois, kun otti akun kengän irti.

Ts. Ensin nollaus, akun kenkä irti, ja sitten katsomaan välähdyksiä :) Whittu mikä kampe.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Ehan säätöalue kuuluisi olla luokkaa +-10ma eli 0.01A -0.00A mutta tärkeintä on että luku muuttuu eli eha kokoajan säätää seosta. kierroksilla ja tyhjiksillä siis ihanne arvo olisi 0mA, mutta vaatii kärsivällisyyttä säädön tekijältä ja onhan se vähän hienosäätöä. :D
PS. itse jouduin 5 kertaa avaamaan ehan että päästiin +1ma haarukkaan ja kaikki paikat pensassa :)
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Okkei.. Kävin juuri ohimennen koestamassa päästöarvot mittarilla.

Tyhjäkäynti CO 0.52 2500 rpm CO 0,32 (max 0,5/ 0.2)

Thyjäkäynti HC 150 2500 rpm HC 80
(max 100)

Sen kummemmin ei alettu kikkailemaan, mutta kokeilin säätää perussäätöä hieman suuntaan ja toiseen. Tällä ei ollut oikein mitään vaikutusta. Ikäänkuin EHA säätäisi
arvot aina takaisin näkemäänsä "ihannearvoon." Ne arvot ei seilaa mitenkään erityisemmin, vaan pysyy aika tasan noissa ym. lukemissa koko ajan. Lambdahan tässä on puoli vuotta vanha, ja oikea boschi tähän malliin.

Se voi olla juu että kohta joutuu olemaan sormet bensassa säätämässä sitä EHAa :)

Leimaan tässä on vielä aikaa ensi kevääseen, mutta ei tuo varmaan niin rikkaalla käy että polttaisi kattia... Tasaseen käy, lähtee paremmin alakiertoksilla ja pakonuottikin muuttui...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Oliko se niin, että EHA: ruuvia kiinipäin, ja laihemmalle menee? Jotain googletin että n. 6,6mm ruuvin syvyys pinnasta, mutta se on varmaan karkea säätö.

Tuntuis olevan tosi pienestå kiinni, kun noi päästöarvot on ihan koko ajan siinä hilkulla, eikä perussäädön varovainen muuttaminen vaikuta mitään :)
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

jarssep kirjoitti:Oliko se niin, että EHA: ruuvia kiinipäin, ja laihemmalle menee? Jotain googletin että n. 6,6mm ruuvin syvyys pinnasta, mutta se on varmaan karkea säätö.

Tuntuis olevan tosi pienestå kiinni, kun noi päästöarvot on ihan koko ajan siinä hilkulla, eikä perussäädön varovainen muuttaminen vaikuta mitään :)
En nyt takuuseen mene mutta muistaakseni rikastaa kun kääntää myötäpäivään eli (amppeerit nousee). 1/8 auki ja ehasi on tod.näk aika hyvissä säädöissä jo :wink:
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Ojiz kirjoitti:
jarssep kirjoitti:Oliko se niin, että EHA: ruuvia kiinipäin, ja laihemmalle menee? Jotain googletin että n. 6,6mm ruuvin syvyys pinnasta, mutta se on varmaan karkea säätö.

Tuntuis olevan tosi pienestå kiinni, kun noi päästöarvot on ihan koko ajan siinä hilkulla, eikä perussäädön varovainen muuttaminen vaikuta mitään :)
En nyt takuuseen mene mutta muistaakseni rikastaa kun kääntää myötäpäivään eli (amppeerit nousee). 1/8 auki ja ehasi on tod.näk aika hyvissä säädöissä jo :wink:

On se nyt kettu jos ei tässä tuota kräkkää, onhan tässä ÄO todistetusti yli 75! Uhkaan vaihtaa katalasysaattorin ja olla hiljaa sen eliniän ajan!

Mutta en tee sitä, koska turhautuminen sekä jatkuvat takaiskut ovat mielestäni ihanoita juttuja. Itun mersu. Ittu aatana että piti näihin sekaantua erkele.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W 201 M102 ruiskun säätö?

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Bensanpaineet kohaleen niin ei tarvi enempää miettiä.
Vastaa Viestiin