Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Vaihdoin siis 2003.v 220cdi avantgarde malliin rautajouset pussien tilalle kun ne räjähti. Nyt ongelmana on ettei xenon valojen korkeussäätö ei toimi. Onko ketään joka tietäisi miten tuon korkeussäädön saa toimimaan?
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Onko sieltä poistettu myös ne tasonsäätöanturit?
Niiden signaalin perusteella säätyy myös valot.
Niiden signaalin perusteella säätyy myös valot.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
En tiedä ei kai kaikki pitäisi olla niin että ilmajouset voi asentaa takaisin jos haluaa. Eikö takaanturia/ antureita voi ottaa pois käytöstä? Valot toimisi etuantureiden kautta? En ymmärrä autoista mitään mutta hylky tuli leimalla kun valot ei säätyny aitomaattisesti.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Farkku vai Sedan, jospa etuantureita ei edes ole? Muutenkin aika vähäistä se etupään korkeuden muutos jos nyt moottorissa toisinaan litra enemmän öljyä ja toisinaan litra vähemmän. Takakontissa taas voi olla vaikka muutama pönikkä sitä öljyä, tai muuta painoa.
Parasta selvittää onko takapään tasoanturi toiminnassa ja johdotettu (ja versiokoodattu) niin että valojen korkeussäätö toimii (tai sitten palauttaa ne ilmapussit).
Parasta selvittää onko takapään tasoanturi toiminnassa ja johdotettu (ja versiokoodattu) niin että valojen korkeussäätö toimii (tai sitten palauttaa ne ilmapussit).
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
On etuanturit ja farkku on kyseessä. Mulla on myös 320cdi farkku sama vuosimalli. Kokeilin laittaa paljon painoo perään ja lamput ei tasannu valojen korkeutta. Säätäiskö valot kuitenkin niiden etuantureiden kautta?
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Se vertaa etu ja taka-antureiden signaaleja ja säätää sen mukaan valokeilaa.
Eli molemmat päät pitää olla toiminnassa.
Eli molemmat päät pitää olla toiminnassa.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Onkohan tuo C vai E? Onkohan tuo farkku vai sedan? Ihan vain mielenkiinnosta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Mika.T
Mikä vertaa? Pystyykö sen taka tsydeemin nyt muuttaan kun on rautajouset?
Mikä vertaa? Pystyykö sen taka tsydeemin nyt muuttaan kun on rautajouset?
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Mika.T
Missä taka sijaitsee ne tasonsäätö anturit?
Missä taka sijaitsee ne tasonsäätö anturit?
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Valojen korkessäädön poksi.reinari kirjoitti:Mika.T
Mikä vertaa? Pystyykö sen taka tsydeemin nyt muuttaan kun on rautajouset?
Sen pitää tietää perän ja keulan korkeus että se osaa säätää ajovaloja.
Jos perä painuu alas ja keula on normaalissa korkeudessa niin tasoanturien signaaleista ohjainpoksi tietää korin asennon ja säätää valojen suuntausta alemmas. Ja päinvastoin, esim reilummassa jarrutuksessa kun keula painuu alas ja perä nousee niin ajovalojen keilaa nostetaan.
Noin toimii ainakin xenon valoilla varustetut mallit.
Sen kummemmin tietämättä korimallia niin sanon että takapään anturi on perämurikan vieressä ja sille tulee tanko kallistuksen vakaajalta.
Takana on siis vain yksi tasoanturi.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Kiitos vinkistä! Nostetaan tänään auto naapurin nosturille ja ruvetaan pähkäileen.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Saako sitä perän anturia jotenkin tiputettua pois pelistä? Että valojen ohjaus toimis vaan sen etuanturin kautta?
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Eihän auto voi tietää korin asentoa jos on vain toisessa päässä anturi.
Pitäähän sen päästä vertaamaan kummankin pään asentoa, jotta se tietää korin asennon suhteessa maapintaan. Siitähän se sitten päättelee mihin valokeila tulee säätää, että valot on oikealla korkeudella.
Pitäähän sen päästä vertaamaan kummankin pään asentoa, jotta se tietää korin asennon suhteessa maapintaan. Siitähän se sitten päättelee mihin valokeila tulee säätää, että valot on oikealla korkeudella.
S205 C 180 d Bluetec
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Joo luettiin testerillä ja se herjas että ne takapussien johdot on irti siksi ei valojen säätö toimi. Onko kukaan tehnyt jousienvaihtoa ja saanut xenonien korkeus säädön toimimaan?
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Tökkää johtoihin ilmajousien yläpäissä olevien venttiilien käämin resistanssin arvoinen vastus.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Siellä on siis edelleen Airmatic/tasonsäädön ohjainlaite paikallaan? Eikö kannattaisi kytkeä kuten auto jossa on teräsjouset ja Xenonit. Mika.T:n ehdotuksella voi hyvinkin päästä eroon ekasta ongelmasta mutta luulisi tulevan muitakin esim. kun auto on kuormattu.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Sehän pyörittää kompuraa edelleen ja yrittää nostaa perää ylös turhaan.
Minkälainen savotta tuo mahtaa olla koodata rautajousiseksi jolloin mittaristoon ei tule airmaticin herjoja eikä kompura pumppaa ilmaa taakse ja samalla hajottaen itsensä.
Minkälainen savotta tuo mahtaa olla koodata rautajousiseksi jolloin mittaristoon ei tule airmaticin herjoja eikä kompura pumppaa ilmaa taakse ja samalla hajottaen itsensä.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Nii onko tämä nyt C vai E-sarjalainen?
C-sarjassa voisi onnistuakkin koodaus/kytkennän muutos, kun sitähän on saanut ilman tasonsäätöä?
E-sarjassa kyllä vähän hankalampi tapaus.
Onhan siellä edessä kuitenkin rautajouset? Vai onko tämä Airmaticilla?
Vastuksella kyllä voisi päästä herjoista eroon, mutta eihän se osaa säätää niitä valoja, kun näkee peränkorkeuden samana kokoajan, vai meneekö sinne pusseille erikseen anturit. No voihan sen kompurankin repiä pois, mutta itse ainakaan jaksaisi katsoa mittaristossa nippua herjoja kokoajan.
jaksa sen enempää paneutua asiaan, kun ei tiedä edes mistä korimallista puhutaan
C-sarjassa voisi onnistuakkin koodaus/kytkennän muutos, kun sitähän on saanut ilman tasonsäätöä?
E-sarjassa kyllä vähän hankalampi tapaus.
Onhan siellä edessä kuitenkin rautajouset? Vai onko tämä Airmaticilla?
Vastuksella kyllä voisi päästä herjoista eroon, mutta eihän se osaa säätää niitä valoja, kun näkee peränkorkeuden samana kokoajan, vai meneekö sinne pusseille erikseen anturit. No voihan sen kompurankin repiä pois, mutta itse ainakaan jaksaisi katsoa mittaristossa nippua herjoja kokoajan.
jaksa sen enempää paneutua asiaan, kun ei tiedä edes mistä korimallista puhutaan
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
E-sarjaakin on saanut teräsjousilla, sedan mallisena (W211). Siellä voi kyllä löytyä koodausmahdollisuudet tasonsäädön poistoon farkullekin jos ei ihan normi versiokoodausvalikoista niin vähän syvemmältä.
On tuossa hyviä vihjeitä korimallistakin mutta mukavampaa olisi jos auton tiedot ihan selkeästi kerrottaisiin varsinkin kun niitä jo threadissa udeltiin.
Muistaakseni näitä muutoksia foorumilaiset aiemminkin tehneet, harmillista että kukaan ei ilmaannu ohjeita jakelemaan.
On tuossa hyviä vihjeitä korimallistakin mutta mukavampaa olisi jos auton tiedot ihan selkeästi kerrottaisiin varsinkin kun niitä jo threadissa udeltiin.
Muistaakseni näitä muutoksia foorumilaiset aiemminkin tehneet, harmillista että kukaan ei ilmaannu ohjeita jakelemaan.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Hetken asiaa mietittyäni, eikös C-sarjassa ole toteutettu tasonsäätö vanhaan malliin, jousilla+hydraulisilla iskareilla, jolloin kompuraa ei ole ollenkaan. Tuossa puhuttiin takapusseista, joten lieneekö kyse sitten E-sarjasta?
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
W211 takapään ilmajousien yläpäässä on sähkölla avautuvat venttiilit jotka avataan kun perän tasoa muutetaan, ja jotka on nyt otettu pois.noroljan kirjoitti: Vastuksella kyllä voisi päästä herjoista eroon, mutta eihän se osaa säätää niitä valoja, kun näkee peränkorkeuden samana kokoajan, vai meneekö sinne pusseille erikseen anturit.
tasoanturi on erikseen.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Tätä jäin miettimään. Eihän siinä ole mitään järkeä jäädyttää valojen säätö jos jousituksen tasonsäätö sattuu olemaan rikki. Ei oikein sittenkään jos valot säätyisivät ala-asentoon tuossa vikatilassa.reinari kirjoitti:Joo luettiin testerillä ja se herjas että ne takapussien johdot on irti siksi ei valojen säätö toimi. Onko kukaan tehnyt jousienvaihtoa ja saanut xenonien korkeus säädön toimimaan?
Takapään tasoanturin mittaustietohan menee kyllä tasonsäädön ohjainlaitteen "läpi" valojen tasonsäädölle mutta miksi signaalia ei välitettäisi jos itse tasonsäädössä on joku ongelma. Eihän se valojen säätömoduuli oleta että takapää on aina tasossa, mittaa se teräsjousisessa sedanissakin todellisia takapään lukemia esim. kuorma päällä.
En muista että toimintakuvaus kertoisi vikatilanteesta mitään. Voiskohan vaan olla että se valojen säätöjen toimimattomuus olisikin johtunut jostain muusta ongelmasta kuin takapään jousipussien venttiileiden irtonaisista johdoista?
Se kompressorihan edelleen saisi ohjauksen kuten noroljan yllä sanoi mutta siihen liittyvät herjat ei sentään katsastusta estä.
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Malli on 220cdi e avantgarde vm03 ja takana vain nuo ilmajouset
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
eikös nyt olis järkevää laittaa sinne ne pussit ja se tasonsäätö toimintaa kun on hyvä varuste . ajanmyötä nuo tietty kuluvat mutta tuskin enään sinun aikana hajoavat muutakuin asennusvirheestä johtuen. silloin toimii kaikki ja ei roiku se perä vaikka kyytiin tavaraa lastaakin
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Niinpä, unohtuu mainita ne järkevimmät vaihtoehdot. Varmaan yllä tulkittiin että omistaja on ratkaisun päättänyt ja jokaisen oma asia se valinta mutta kyllä tuo mainitsemasi kommentti ainakin kertaalleen pitäisi keskusteluun mukaan tuoda.shade_z kirjoitti:eikös nyt olis järkevää laittaa sinne ne pussit ja se tasonsäätö toimintaa kun on hyvä varuste . ajanmyötä nuo tietty kuluvat mutta tuskin enään sinun aikana hajoavat muutakuin asennusvirheestä johtuen. silloin toimii kaikki ja ei roiku se perä vaikka kyytiin tavaraa lastaakin
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Olisin kyllä laittanutkin mutta auto on menossa myyntiin kun hankin jo uuden 320 e mallin. Halpuus houkutti korjauksessa☺ Taitaa kuitenkin tulla kalliimmaksi..
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Ja sitten me peijoonin mersumehet ollaan usein, esim. tämänkin foorumin ansiosta, niin peijoonin valveutuneita, että autoa ostaessa syynätään sitä tarkasti, myös varusteiden osalta. Ihmetystä ostajassa voi herättää, kun autossa on rautajouset vaikka pitäisi olla ilmapussit. Voihan toki olla, että jonkun mielestä asialla on plusmerkki, mutta ei ostajakandidaatille ainakaan kannata sanoa, että kun se oli halvempi vaihtoehto....
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Mahtaa olla kiva ylläri ostajalle (jos ei siis ole huomannut/kerrottu), kun lastaa kontin täyteen ja perä viistää maata.
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Onkohan nuita S211 saatu, katsastettua rautajousille,kun mallia ei ikinä ole valmistettu rautajousilla. Ilmajousethan pitää perän korkeuden vakio korkeudessa,kuormasta riippumatta,toisin kuin vieterijouset! En ole kyllä tyyppihyväksyttyä sarjaa nähny myynnissä, kyseiseen autoon!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Vaihdatin rautajouset ilmajousien tilalle
Ei taida olla katsastuskelponen. Palautus takaisin vakioksi, tai sitten peltoautoksi. Käsittämättömiä ideoita nämä "viritykset"
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99