W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Eli seuraavaa tapahtui eilen:
Irroittelin vm-98 200 cdi -koneesta imusarjan puhdistusta varten.
2.5h jälkeen osa oli irti.
Läppiä kääntelevä lattarauta oli kiinni vain 4.pytyn läpässä. (voisiko joku selittää tuon läppäsysteemin tarkoituksen, kiitos)
Irroittelin läpät ja putsailin moskasta.
Itse imusarjan puhdistus ja läpät takaisin kiinni.
Läppärautakin naksahti pihdeillä akseleihin.
Imusarjan ja kannen välisen pinnan hioin 240:llä irti vanhoista tiivistemoskista.
Kannen puolelta putsailin suurimmat pois.
Uusi tiiviste ja imusarja kiinni.
Kone käyntiin -> ok.
Öljynvaihto + kone käyntiin -> ok
Löpönsuodattimen vaihto + kone käyntiin -> ok
Auto tallista pihaan.....20s jälkeen alkoi runsas savutus ja kolina.
5min jälkeen kone päälle -> savutus jatkui. Kolina loppui.
Rohkeasti koeajolle -> savutus hävisi. ei kolinaa.
Pienen lenkin jälkeen pysähdys ja auto käynnissä.
Savutus ja kolina alkoi uudestaan....runsas valkoinen/vaaleanharmaa savu. Kolina ehkä 4.pytyltä.

Mitäs meni vikaan?
Miten imusarjan irroitus ja kiinnitys saa tämmöistä aikaiseksi?

Kiitoksia etukäteen.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Hakuammutaan nyt tähänkin jotain:

Ne läpät imusarjassa ahdistaa ilman menoa, ja ilma virtaa silloin suuremmalla nopeudella alakierroksilla. Sama efekti, kuin esim. kuplan boxerikoneessa on helvetin pitkät ja kapeat imuputket → vääntöä on, mutta kierroksilla ahtaat eli ei minkäänlaista hyötyä huudattaa kuplaa orgiksena.
Sitten kun läpät mersussa aukeaa, saadaan ne virtausnopeudet kohdilleen kierroksilla.

Jos suodattimen vaihdoit, niin oliskohan siellä vain ilmaa, se ainakin aiheuttaa perkeleellistä nakutusta dieseleissä.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Ilmaa polttoainejärjestelmässä?
Eikö ilma aiheuta vain sen, että kone ei käynnisty?
Savu on tosiaan sankkaa ja valkoista. Ei vaikuta jäähdytysaineelta, sillä ei hälvene nopeasti.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja jarssep »

trapmax kirjoitti:Ilmaa polttoainejärjestelmässä?
Eikö ilma aiheuta vain sen, että kone ei käynnisty?
Savu on tosiaan sankkaa ja valkoista. Ei vaikuta jäähdytysaineelta, sillä ei hälvene nopeasti.

Mun käsittääkseni dieseleissä sinne ruiskutetaan polttoainetta jo ennenkuin mäntä on yläkuolokohdassa. Sen seoksen olisi tarkoitus alkaa siinä vaiheessa jo hieman palamaan, jotta kun sinne lyödään loput dieselit sisään, se prosessi on jo käynnissä, eikä sinne pääse syntymään äkillisesti palavia keskittymiä. Sen palamisen pitäisi tapahtua ikäänkuin pehmeän hallitusti. Jos sielä on ilmaa ja paineet viturallaan niin ei se kauhean hallitusti sitten pala.

Tästä puuttuu muuten tieto siitä, miten toi kone toimi ennenkuin lähdit irrottelemaan mitään...Ja siis kulkeeko kuitenkin niinkuin kuuluu lätkä lattiassa?


Vanhat kiisselithän savutti perkeleesti valkoista kun ne löi kylmänä käyntiin. Se tulee siitå kun nafta ei vielä pala kunnolla ja siinä seassa on myös vesihöyryä. Eli periaatteessa, jos sulla on suutin paskana, se voi päästää liikaa polttoainetta ja se käryttää valkosta . Arvailuahan tämä nyt on. Puristuksetkin voi olla pielessä, onhan noita syitä ja mahdollisuuksia.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilma ei aiheuta kolinaa tms. ääntä.
wiimax.fi
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Jaa? Kun satulamallisen tankin väliputki oli tukossa, ja se haukkasi ilmaa, kyllä vaan oli melko järkyttävää paukutusta se koneen käynti, ennenkuin ilmasi ittensä.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Ennen imusarjan irroitusta toimi normaalisti. Mustaa savua tuli kyllä täyskiihdytyksessä ja matalilla kierroksilla pintakaasulla/kevyessä kiihdytyksessä.
En ole ajanut ton kolinan kanssa pientä testiä lukuunottamatta, jolloin ajoin n. 5km. Tämän testiajon aikana kolinaa ei ollut ja savutuskin lakkasi.
Ongelmat alkoivat, kun kävin testiajon päätteeksi sisällä ja vehje oli päällä pihalla....kolina ja savutus alkoi uudelleen.

Irti on ollut siis vain termostaatti, imusarja egr-venttilineen ja asianmukaiset piuhat, jotta imusarjan sai irti.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Pysyykö moottorin lämmöt normaalina kun se käy tyhjäkäyntiä, vai tippuuko ne ikäänkuin liian alas? Onko siis moottorin lämmöillä yhteys savutukseen/ nakutukseen?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Lämmöt nousi normaalille tasolle.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W210 200 CDI Savutus ja kolina (imusarja irti+kiinni)

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Päivitystä aiheeseen:
Kolina ja savutus loppui, mutta kone menee vikatilaan säännöllisesti.

Ratkaisu:
-irroittelin kaikki suuttimien liittimet
-irroitin railin kummastakin päästä liittimet
-irroitin apukuskin puolelta läheltä tuulilasia liittimen (samassa johtonipussa, kuin viimeisen suuttimen liitin)
-WD40 kaikkiin liittimiin ja muutaman kerran irti-kiinni-irti-kiinni

Savutus ja kolina lakkasi.

Nyt kone menee tosiaan limp mode:en, eli ei käynnistyksestä ~1min päästä enää yli 3000rpm
Pitänee ottaa yhteyttä *:n omistaviin tahoihin Tampereen seudulla.

Kiitoksia dealerille ja jarssepille kommenteista.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Vastaa Viestiin