S211 642 viritys
Re: S211 642 viritys
Mites tuo turbon päivitys, onko heti kiirus ohjelmalle ja downpipen muutoksen tekoon vai voiko ajella vanhalla ohjelmalla?
Re: S211 642 viritys
Voi aloitella turbon vaihdolla. Alaviive lisääntyy isompien turbon siipien takia. Kun pelkkä ilma ei vetoja yksinään lisää, syöttöjä tarvitaan:D
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Re: S211 642 viritys
Joo, 7-pykälää on tässä autossa. 5-vaihteinen mahtaa pysyä paremmin vetoalueella suomen nopeuksilla. 7-lovinen kun tykkää ajattaa 1000-2000rpm kierroksilla rauhallisesti kurvaillessa. Tällä uudella ahtimella nyt, kun kunnon löyly lähtee siitä 2000rpm kohdalta, aiheuttaa jonkin verran viiveitä kiihdytyksiin. Esim. rekan perässä 80km/h ajellessa kierroksia on 1200-1300rpm, kaasu pohjaan ja laatikko pudottaa kerrasta kaksi vaihdetta pienemmälle, mutta silti ollaan vielä alle 2000rpm ja silloin laatikko pudottaa vielä yhden pykälän ja sitten kyllä mennäänkin rajusti. Satasesta ongelma on jo pienempi, 7-vaihteella 100km/h / 1500rpm. Pari pykälää alaspäin kerralla ja vitosella päästään jo vetoalueelle.mirmir69 kirjoitti:Hyvä juttu Timo T.![]()
Hienoa, että tämän om642 jutut pelaa sielläkin, eli tämä on toistettava konsepti. Sulla on varmaan 7-vaihteinen laatikko? Mulla on viisi-vaihteinen(4matic) ja vielä en oo siitä mitään vikakoodeja saanut aikaan, liekkö mulla liian vähän syöttöä
Oletko päässyt ilman määriä mittaamaan, vaikka obd anturilla? Garminin ecoroute naviin saa näppärän obd anturin, jolla voi moottorin sielun elämää seurailla. Harmi tosin siinä on, että ahdot näyttää vain 1,55 bar asti.
Avarsitko pakosarjojen yhteen?
Ja oliko sulla loukun jälkeiset kahdet lähdöt lytistettyjä, tarvisko tehdä niille mittään?
Hyvinkö suttaa "takavetosena".?
7kk ja 12tkm ajeltuna mulla tällä setillä ilman ongelmia, jos ei airmatic lisäilmasäiliön vuotoa lasketa vedoista johtuvaksi
Kävin tuossa läppäri sylissä ajelemassa moottoritietä. 270g/s sain maksimi-ilmamääräksi. Liekö tuosta nyt se 10-15g/s puuttuu? Ilmanputsarit alkaa olla 20tkm ajettu, eli mahtaa olla jo tukossa. Pitää ne vaihtaa ja käydä kokeilemassa uudestaan. Ahtolämpö pysyy alle 30'C näillä +10'C keleillä.
Pakosarjojen yhdyskappale jyrsittiin isommaksi ja pakopaine-anturin/egr:n lähtö tulpattiin kokonaan. Hiukkaspöntön jälkeiset supistukset jäivät vielä paikalleen. Ne on kyllä helppo vielä korjatakin jos tarvetta tulee.
Suoraan lähdettäessä 245mm leveä takarengas pitää vielä kohtuu hyvin, jos vähänkään mutkaan lähtee kiihdyttämään ja kaasua polkee, alkaa kolmio kyllä vilkkumaan 100km/h päälle. Vielä kun sen sutivan turbiinin saa pitämään niin mahtaa kumikulut kasvaa edelleen.

280CDI on siitä vielä jännä laitos, että tässä on samat pikkujarrut kuin 200/220CDI:ssä. 320CDI/320/500 on sitten isommat laikat ja monimäntäiset satulat. Nyt voimaa on niin paljon, että nuo pikkujarrut alkavat tuntumaan alamittaisilta. Botniaringillä 100km ja uudet etu- ja takapalat sulivat pois, vaikka yritin säästellä jarruja välillä. Aiempaan verrattuna nyt vain saa niin paljon enemmän vauhtia edeltävällä suoralla.


Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Re: S211 642 viritys
Mitenkäs teillä on tuon downpipen kanssa? Eilen tuli CLK:Sta otettua turbo irti ja vietyä Hevosvoima.comin miehille, en tiedä miten E:Sarjassa on tilaa väkertää putkea, mutta CLK on ainakin pirun ahdas ja downpipe on käytännössä vain DPF.
Turbolta lähtö on 90" kurvilla siitä 10 cm ja dpf, tässä ei muuta ongelmaa ole kuin että on niin saakelin tiukka väli tulipellin ja koneen välissä että ei taida 3" putkea siihen saada käännettyä. Mitä mieltä olette, saisiko sieltä sen about 350hp järkevillä lämmöillä, jos tyhjää DPF:n ja suolistaa katin?
Turbolta lähtö on 90" kurvilla siitä 10 cm ja dpf, tässä ei muuta ongelmaa ole kuin että on niin saakelin tiukka väli tulipellin ja koneen välissä että ei taida 3" putkea siihen saada käännettyä. Mitä mieltä olette, saisiko sieltä sen about 350hp järkevillä lämmöillä, jos tyhjää DPF:n ja suolistaa katin?
Re: S211 642 viritys
.
Kyllä mahtuu, olen kahteen CLK,hon tehnyt ohjelmaa, joissa molemmissa oli sellainen.
Otappa yhteyttä vaikka Petehriin.
Kyllä mahtuu, olen kahteen CLK,hon tehnyt ohjelmaa, joissa molemmissa oli sellainen.
Otappa yhteyttä vaikka Petehriin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: S211 642 viritys
tade- kirjoitti:Mitenkäs teillä on tuon downpipen kanssa? Eilen tuli CLK:Sta otettua turbo irti ja vietyä Hevosvoima.comin miehille, en tiedä miten E:Sarjassa on tilaa väkertää putkea, mutta CLK on ainakin pirun ahdas ja downpipe on käytännössä vain DPF.
Turbolta lähtö on 90" kurvilla siitä 10 cm ja dpf, tässä ei muuta ongelmaa ole kuin että on niin saakelin tiukka väli tulipellin ja koneen välissä että ei taida 3" putkea siihen saada käännettyä. Mitä mieltä olette, saisiko sieltä sen about 350hp järkevillä lämmöillä, jos tyhjää DPF:n ja suolistaa katin?
Se turbon jälkeinen mötikkä on katti ja DPF on seuraava, DPF on auton alla.
BMW E31 850i V12
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Re: S211 642 viritys
Juu näinhän se on. Kiitos tuikku vinkistä, downpipe löytyy Rapteciltä, samalla tilasin uuden pakosarjan kun kuulin että originaali ei ole kovin vakuuttava toteutukseltaan (murenee sisältä). Parisen viikkoa menee pakosarjassa kun ei sattunut olemaan valmiita (DP oli). Pakosarja pitäisi vissiin onnistua vaihtaa ilman koneen irroitusta? Ainakin Petehri oli Raptecilta sitä mieltä... Kolmen viikon päästä olisi tarkoitus olla auton nipussa, ohjelman tekijää olen miettinyt ja tullut siihen tulokseen että eiköhän se ole Kajaaniin matka jos tuikku ottaisi tuikutettavaksi?
Re: S211 642 viritys
Ahdasta on tosiaan turbon ja tulipellin välissä mallista riippumatta.
Kumpi malli tade-lle tulee pakosarjoista? Pitkä kollektorisarja vai lyhyt tukkisarja? Noista on vielä näkyny melko vähän kokemuksia, kumpi mahtaa olla käytännössä parempi...
Tuolla omalla on nyt veivattu reilu 7000km turbon ja dp:n vaihdon jälkeen. Hyvin on mennyt, ahtoputki alkuun pari kertaa poksahteli irti. Vikavalo jäi vielä viimeisten viritysten jälkeen palamaan tauluun, mutta viikonloppuna yritetään selättää se Tuikun kanssa.
Kumpi malli tade-lle tulee pakosarjoista? Pitkä kollektorisarja vai lyhyt tukkisarja? Noista on vielä näkyny melko vähän kokemuksia, kumpi mahtaa olla käytännössä parempi...
Tuolla omalla on nyt veivattu reilu 7000km turbon ja dp:n vaihdon jälkeen. Hyvin on mennyt, ahtoputki alkuun pari kertaa poksahteli irti. Vikavalo jäi vielä viimeisten viritysten jälkeen palamaan tauluun, mutta viikonloppuna yritetään selättää se Tuikun kanssa.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Re: S211 642 viritys
En tullut kysyneeksi kumman tekee, sanoin vain että kumman nopeemmin saisi
Katsotaan mitä mestari loihtii...

Re: S211 642 viritys
tade- kirjoitti:En tullut kysyneeksi kumman tekee, sanoin vain että kumman nopeemmin saisiKatsotaan mitä mestari loihtii...
Lyhyt tukkisarja tulossa...
Re: S211 642 viritys
Moi!
Laitetaampa päivitystä tästä ekana tehdystä viritelmästäkin. Reilu 15 tkm vedelty näillä uusilla virityksillä ja pari vaivaakin saatu ulos kaiveltua. Tuossa viime kuun alussa syttyi jarrupalojen valo, kesärenkaita vaihdellessa näytti, että uloimmissa paloissa oli vielä puolet jäljellä. Mutta puolentoista viikon päästä sisemmät palat menivät raudoille ja kerkesivät tuhota jarrulevyt. Tietysti olin silloin Saksassa työreissulla ja auto jälkikasvun ajussa.
Sitten seuraavalla viikolla tuli kotoa ilmoitus Saksaan, että mersu on ruvennut supsuttamaan ja käryämään tyhjäkäynnillä. No sieltä oli antautunut 2. ja 6. sylinterin suuttimien pohjatiivisteet. Niitten vaihdolla oli positiivinen vaikutus kesälämpöjen myötä lisääntyneeseen savutukseen. Eli liekkö olleet jo vähän vuotavina jonkin aikaan. Eli nyt näillä n.400 hp:n syötöillä voimatupruttelu on ihan siedettävää. Eli 1. ja 2. vaihteella vähän pölläyttää, kun ahdot ei silloin kerkeä nousta kuin n. 1.6 bar. Loppuvaihteilla ei savua juuri tule, kun rasitusta on tarpeeksi ja ahdot nousee sinne pyydettyyn 2,2 bar:iin. Kovin tämä tuntuu toimivalta setiltä
Laitetaampa päivitystä tästä ekana tehdystä viritelmästäkin. Reilu 15 tkm vedelty näillä uusilla virityksillä ja pari vaivaakin saatu ulos kaiveltua. Tuossa viime kuun alussa syttyi jarrupalojen valo, kesärenkaita vaihdellessa näytti, että uloimmissa paloissa oli vielä puolet jäljellä. Mutta puolentoista viikon päästä sisemmät palat menivät raudoille ja kerkesivät tuhota jarrulevyt. Tietysti olin silloin Saksassa työreissulla ja auto jälkikasvun ajussa.
Sitten seuraavalla viikolla tuli kotoa ilmoitus Saksaan, että mersu on ruvennut supsuttamaan ja käryämään tyhjäkäynnillä. No sieltä oli antautunut 2. ja 6. sylinterin suuttimien pohjatiivisteet. Niitten vaihdolla oli positiivinen vaikutus kesälämpöjen myötä lisääntyneeseen savutukseen. Eli liekkö olleet jo vähän vuotavina jonkin aikaan. Eli nyt näillä n.400 hp:n syötöillä voimatupruttelu on ihan siedettävää. Eli 1. ja 2. vaihteella vähän pölläyttää, kun ahdot ei silloin kerkeä nousta kuin n. 1.6 bar. Loppuvaihteilla ei savua juuri tule, kun rasitusta on tarpeeksi ja ahdot nousee sinne pyydettyyn 2,2 bar:iin. Kovin tämä tuntuu toimivalta setiltä

S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Re: S211 642 viritys
Taijettu kumia polttaa kun takapalat kulahtanut. 

Re: S211 642 viritys
Joo jostain syystä takajarrut näissä nokilekoissa laahaa 

Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: S211 642 viritys
Täällä nyt mersu "nipussa" lyhyen tukkimallin pakosarjat, 3"dp, arctic performancen muokkaama ahdin, dpf tyhjätty, egr tulpattu kokoojalta ja imusarjan päästä, sekä poikkastu mutka imuputken sisältä. Kuitenkin ilmennyt ongelma, eli auto viheltää silloin kun ei ole vetoa, vihellys on ihan tasaista ja se kuulostaa tulevan kuskin puolelta suht edestä. Irrotettiin jo moniurahihnakin kun epäiltiin ohjaustehostin -> ei ollut mikään apulaitteista. Pakosarja epäilyttää, mutta savua sieltä ei näy tulevan, eikä nokee oo missään, vaikka ajanu 200km. Lisäksi omituista että sieltä kuuluisi tasainen vihellys, eikä semmoinen räpätys?? Ääni lakkaa kun kierrokset nousee yli 3500 ja ääni ei tule myöskään kun vedättää / antaa koneelle kuormaa, vain vapaalla tai siten että ei ole kuormaa.. Mistä voisi vihellys johtua? Egr ei ole ohjelmasta pois, vain tulpattu... Ajatuksia?
Re: S211 642 viritys
.
Ahdinhan se siellä ääntää, ei ole vaarallista.
Siipien asentoa säätämällä loppuu.
Ahdinhan se siellä ääntää, ei ole vaarallista.
Siipien asentoa säätämällä loppuu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: S211 642 viritys
Ääni tulee vain kun imusarjasaa alipaine, ääni häviää heti kun tullaan nollaan tai boostin puolelle... ajautuko ääni sieltä imukoteloon? Korvakuulolla soi eniten nimenomaan koneen etuosassa??
Re: S211 642 viritys
Onkos kukaan ajatellut laittaa vesi/ilma välijäähdytintä autoon. Esim mallia motonetti. Onko käyttökelpoinen tai tehokas?
S211 320 CDI V6 4matic tuikutettu
Re: S211 642 viritys
.
Ei kannata.
Monimutkainen ja kallis kunnolla toteutettuna.
Ei kannata.
Monimutkainen ja kallis kunnolla toteutettuna.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: S211 642 viritys
Niin, tuollainen ilma/ilma-cooleri, joka vielä jää puskurin taakse piiloon toimii niin hyvin, että miksi nähdä enempää vaivaa vesi/ilma-coolerin kanssa. 30cdi amg:ssä ja 400cdi:ssä taitaa juuri tuo vesi/ilma-cooleri tuottaa harmaita hiuksia tehonnousun kanssa.
Sattuneesta syystä on dataa tuon oman coolerin toiminnasta. Kävin Hallin nopeusmittauspäivillä ajamassa kaasu pohjassa mailin matkan. Kolme vetoa, joista kaksi vikatilaan kesken kaiken. "Turbon säädin ilmoittaa viasta" - molemmilla kerroilla vikatila tuli kun mittari näytti 240km/h. Olosuhdetiedoissa nesteen lämpötila 102'c ja ahtoilma 26'c, kun ulkolämpötila 22'c. Cooleri siis toimii hyvin, turbon säädin ei niinkään...
Itse pähkäilin, että pitkässä vedossa moottorin lämpötila turbon vieressä nousee niin korkeaksi, että vnt-servossa alkaa näkyä alkavaa vikaantumisen merkkiä. Isosti ei vielä vika haittaa, liikenteen seassa en ole saanut vikatilaa päälle (vielä?), tien päällä kun harvoin pääsee vetämään sinne nopeusmittarin loppupuolelle. Murehditaan siitä lisää, kun alkaa temppuilemaan useammin.
Se ainoa ehjä mittaustulos nopeusmittauksessa antoi tuloksen 237km/h.
Kohta on 10tkm veivattu tällä viimeisellä setupilla. Hyvin se edelleen pelaa. Ylimääräinen vikavalon tillityskin saatiin Tuikun kanssa selätettyä, vaikka aavistuksen koville oli ottavinaan.
Sattuneesta syystä on dataa tuon oman coolerin toiminnasta. Kävin Hallin nopeusmittauspäivillä ajamassa kaasu pohjassa mailin matkan. Kolme vetoa, joista kaksi vikatilaan kesken kaiken. "Turbon säädin ilmoittaa viasta" - molemmilla kerroilla vikatila tuli kun mittari näytti 240km/h. Olosuhdetiedoissa nesteen lämpötila 102'c ja ahtoilma 26'c, kun ulkolämpötila 22'c. Cooleri siis toimii hyvin, turbon säädin ei niinkään...

Itse pähkäilin, että pitkässä vedossa moottorin lämpötila turbon vieressä nousee niin korkeaksi, että vnt-servossa alkaa näkyä alkavaa vikaantumisen merkkiä. Isosti ei vielä vika haittaa, liikenteen seassa en ole saanut vikatilaa päälle (vielä?), tien päällä kun harvoin pääsee vetämään sinne nopeusmittarin loppupuolelle. Murehditaan siitä lisää, kun alkaa temppuilemaan useammin.
Se ainoa ehjä mittaustulos nopeusmittauksessa antoi tuloksen 237km/h.
Kohta on 10tkm veivattu tällä viimeisellä setupilla. Hyvin se edelleen pelaa. Ylimääräinen vikavalon tillityskin saatiin Tuikun kanssa selätettyä, vaikka aavistuksen koville oli ottavinaan.

Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Re: S211 642 viritys
Outo tuo ahtolämpö, jos tosiaan 240:n vauhdissa 26 astetta?? Vaikka on isokin kiinankuuleri, niin kyllä se tuommosessa vedossa nousee jo aika ylös.
Ootko varma että ahtolämpöanturi pelaa kunnolla? Muutama auto käynyt töpselin nokassa, missä anturi on näyttänyt kokoajan jotain kiinteää lukemaa.
Tai sitten sulla on vaan niin hyvä kuuleri
Ootko varma että ahtolämpöanturi pelaa kunnolla? Muutama auto käynyt töpselin nokassa, missä anturi on näyttänyt kokoajan jotain kiinteää lukemaa.
Tai sitten sulla on vaan niin hyvä kuuleri

Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: S211 642 viritys
Paljonkohan on ollut ahtopaineet noissa olosuhdetiedoissa?
matalat on kyllä ahtolämmöt.
matalat on kyllä ahtolämmöt.
Re: S211 642 viritys
aiemminkin joskus tänne samasta asiasta kirjottanut, mutta mitä itse noita joskus mittailin, niin kaksi samaa moottoria, eri autot. om602 koneet ja toisessa pumppu ja kiinancooleri yms ja toinen vakio. täyskiihdytys jonnekkin 200 korville, niin vakiossa imusarjasta mitattu lämpötila oli jotain 120 astetta, kun tuossa, missä oli yli 2 kertaset tehot ja cooleri, niin ilman lämpötila oli muistaakseni 40 astetta. ja kesäkelillä.
meinaan vaan, että jos on hyvä cooleri, niin kyllä se varmaan aika hyvin toimii, kun mulla oli aika pieni kiinancooleri ja sekin toimi noinkin hyvin.
meinaan vaan, että jos on hyvä cooleri, niin kyllä se varmaan aika hyvin toimii, kun mulla oli aika pieni kiinancooleri ja sekin toimi noinkin hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: S211 642 viritys
.
Hyvällä coolerilla ahtolämpö tosiaankin vaan muutaman asteen korkeampi, kun ulkoilman lämpö, itsekkin todennut tämän mitatessani omiani.
Hyvällä coolerilla ahtolämpö tosiaankin vaan muutaman asteen korkeampi, kun ulkoilman lämpö, itsekkin todennut tämän mitatessani omiani.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: S211 642 viritys
Moi!
Laitetaampa päivitystä om642 härpäkkeeseen. VNT vikatila mato ryömi tännekkin päin eilen illalla. Lähdin ajelemaan puolilämpimällä koneella (auto oli lainassa veikkaan, että kenkää oli saanut
), ja pienen polkaisun jälkeen tuli hillittömät nykäisyt 2500 kierroksen jälkeen. Tuntui, että nyt se turbiini antautui
. Pari lisäpolkaisua ja eka moottorin vikatila valo oli totta tässä tekeleessä. Talliin päästyä testeri esiin ja vikakoodeja lukemaan, sitä ei olisi kyllä tarvittu, koska virrat sammutettua vnt säätömoottori jäi elämään omaa elämäänsä. Ja vnt säätömokkulaan vikatila kohdistuikin. Nollaus ja tallissa tuntui pelaavan. Tänään töihin ja jotenkin toimi mutta, välillä ahdot ei noussut millään. Kotia tullessa muutamia kiihdytyksiä, ja aina nykäisi rankasti n. 3000 rpm kohdilla kaasua annettaessa.
No kotona arvelin, että puhdistan uudestaan vnt moottorin, kun edellisestä aukaisusta oli jo kolme vuotta aikaa. Tanko irti, ja nykäisin vnt vivusta siivet auki ja kas kummaa kuului metallinen ääni ja vipu jäi ylös jumiin
Vivun nitkuttelua ja aina jumi yläasentoon, ei ihme jos vnt moottoria ahdisti. Totesin, että turbo purkuun ensi viikolla kun loma alkaa.
Mutta, tunnin päästä motin jäähdyttyä arvelin vielä nitkutella vnt vipua lisää. Otin vivun irti, vedin siivet ylös ja jätin ne sinne auki asentoon meisselin varaan, kone käyntiin ja armotonta kaasuttelua. Ja kas kummaa oisko siipien väliin mennyt roska irronnut, koska siipien narina loppui ja ne rupesi liikkumaan herkästi niinkuin pitääkin
Täytyy pitää tarkkailu luokalla ja toivoa, ettei pakosarjoista ole alkanut mujua lähtemään maailmalle
Laatikko ruvennut hiukan inisemään pikku vaihteilla, eiköhän tuo jouda lomalla siekkisen pajalle hiljennettäväksi
Jakoketjunkin vaihtoaika tilattu elokuulle, venymis ennakoiden muutosten eliminoimiseksi.
Laitetaampa päivitystä om642 härpäkkeeseen. VNT vikatila mato ryömi tännekkin päin eilen illalla. Lähdin ajelemaan puolilämpimällä koneella (auto oli lainassa veikkaan, että kenkää oli saanut


No kotona arvelin, että puhdistan uudestaan vnt moottorin, kun edellisestä aukaisusta oli jo kolme vuotta aikaa. Tanko irti, ja nykäisin vnt vivusta siivet auki ja kas kummaa kuului metallinen ääni ja vipu jäi ylös jumiin

Vivun nitkuttelua ja aina jumi yläasentoon, ei ihme jos vnt moottoria ahdisti. Totesin, että turbo purkuun ensi viikolla kun loma alkaa.
Mutta, tunnin päästä motin jäähdyttyä arvelin vielä nitkutella vnt vipua lisää. Otin vivun irti, vedin siivet ylös ja jätin ne sinne auki asentoon meisselin varaan, kone käyntiin ja armotonta kaasuttelua. Ja kas kummaa oisko siipien väliin mennyt roska irronnut, koska siipien narina loppui ja ne rupesi liikkumaan herkästi niinkuin pitääkin

Täytyy pitää tarkkailu luokalla ja toivoa, ettei pakosarjoista ole alkanut mujua lähtemään maailmalle

Laatikko ruvennut hiukan inisemään pikku vaihteilla, eiköhän tuo jouda lomalla siekkisen pajalle hiljennettäväksi

Jakoketjunkin vaihtoaika tilattu elokuulle, venymis ennakoiden muutosten eliminoimiseksi.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Re: S211 642 viritys
ilmeisesti sulla on alkuperäiset pakosarjat?mirmir69 kirjoitti: Täytyy pitää tarkkailu luokalla ja toivoa, ettei pakosarjoista ole alkanut mujua lähtemään maailmalle
kovat haaveet on turbon päivitykseen,
epäilys on itsellä että pakosarjat ovat alkaneet tervehtiä turboa joten pistähän juttua kun kerkeät
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Re: S211 642 viritys
No niin, turboon kurkistettu ja näyttäisi siltä, että pakosiipi on suanut siipeensä

Tuossa snakella otettu epäselvä kuva, mutta pakosiipien vnt-puoleisesta päästä on lähtenyt paloja irtoutumaan ulkoilmaa kohden. Osa niistä jäi vnt siipien väliin ahdistamaan. Puhaltelin ja imuroin pakopuolta sekä jopa ruikkasin sinne mr. Musckeliä, haaveena, että metallin mujuset vapautuisivat pakoputkea kohti
.
Hyvin tuo vielä ahtaa ja ilma virtaa, jos mujua ei ole vnt siivikossa. Uutta siipeä en vaihda ennenkuin selviää mistä tämä lähti purkautumaan. Orig. pa(s)kosarjat on suurin syylliseksi epäilty, ellei pakosiipi ole alkanut huvikseen murentumaan
. Täytyy kurkata sinne pakosarjoihin lomilla ja laitetella raptecille viestiä, että Vieläkö Teillä on W211:een käypäsiä om642 pikkuputkipakosarjoja hyllyssä 

Tuossa snakella otettu epäselvä kuva, mutta pakosiipien vnt-puoleisesta päästä on lähtenyt paloja irtoutumaan ulkoilmaa kohden. Osa niistä jäi vnt siipien väliin ahdistamaan. Puhaltelin ja imuroin pakopuolta sekä jopa ruikkasin sinne mr. Musckeliä, haaveena, että metallin mujuset vapautuisivat pakoputkea kohti

Hyvin tuo vielä ahtaa ja ilma virtaa, jos mujua ei ole vnt siivikossa. Uutta siipeä en vaihda ennenkuin selviää mistä tämä lähti purkautumaan. Orig. pa(s)kosarjat on suurin syylliseksi epäilty, ellei pakosiipi ole alkanut huvikseen murentumaan


S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Re: S211 642 viritys
Do diin!
Tutkintaa jatkettu
VNT siivet saatu liikkumaan suhtkot herkästi, mutta outo rynkytys jatkui parhaimman väännön kohdilla n. 2500 rpm.
Rynkytys on niin terävää, että epäilys heräsi, että näikohän vnt siivet tai vnt moottori moista voi aiheutta vaikka kipeetä on saaneetkin
No maalaisen käytännön testit kehiin. Ekaksi vaihdoin toisen vnt-ohjaimen. Ei vaikutusta, edelleen saa rynkkäämään.
No sitten otin vnt-tangon irti ja passasin nippusiteellä siivet sopivaan kiinteään asentoon, jossa ahtoja syntyy

Ja eikun saa vieläkin rynkyttämään
Eli tästä päädyimme siihen loppupäätelmään, että turbiini tai (joku muu vaihteistossa?) on ottanut siipeensä, ja vnt oireet olivat vain seuraus metallin välissä olosta ja siitä kun ahtopaine säätö yrittää korjata turbiinin nykimisen antamia kuormituspiikkejä 
Hyvin kyllä pystyi ajelemaan vakio vnt-siipien asennolla, ei vikatiloja kun vähän seurasi ahtoja, ahdot kävi parhaimmillaan n 2.5 bar
, harmi kun en kerennyt ilmamäärää siinä kohdassa näkemään ja eihän tuosta ahdosta hetkellisesti ainakaan vielä akselikaan katkennut
. Eli jos vnt moottori piiputtaa, eikun vipu irti ja hyvälle kohdalle noin puoleen väliin ja ajo voi jotenkin jatkua
Sitten pudotin vielä MPPS:llä meseen ohjelman ennen ahdin kokeilua. Eli lastu dpf:n poistolla, joka mulla oli hieman kovempi normi settiin verrattuna, kun tuikun kanssa tämän koneen rajoja on haluttu etsiä (n. 300hp / 700nm). Tälläkin sain auton rynkyttämään, muttei niin herkästi kuin ison ahtimen ohjelmalla. Jätin voimaohjelman sisään, kun sillä kulkee niin mukavasti, vaikka sattuisi vikatila nyt laatikon takia tai uudestaan tulevan pakosarja nöyhdän takia iskemään.
Eli eipä tullut turhaan Siekkiseltä laatikon vahvistusta tilattua, kunhan poijat vaan tuletvat lomilta töihin niin mese viedään sinne hoitoon
.
Viimeisen pakosarja aihion sain rapteciltakin tilattua, valmistuneen tällä viikolla
AMG pakosiivet on tiukassa, mistähän johtuu, että ne on tyhjenetty turbokauppojen hyllystä
Toimitusaika vielä tuntematon. 
Auto on linkuttavassa ajokunnossa, mutta täyteen toimintakuntoon takaisin saaminen voisi rassata päivittäisiä ajosuoritteita.
Mutta, tähän löytyi myös lääke, joka hankkii hintansa kun voi osat tilata rauhassa järkevään hintaan ja eikä tarvia stressata auton ajokunnossa olemisesta
Löysin kyliltä tämmöisen löydön, joka saa luvan palvella kunnes 4matic on saatu taas 400hp kuosiinsa
Ajonautinto 'lumikki' pelastaa paikasta A paikkaan B pääsemisen

Ja takkaapäin!

Ja on muuten hillittömän tehokas 1.8 bensa 1996 , jota ei pääse räpläämään! 300 tkm vedetty ruosteeton löytö. Ei ilmastointia, ei vakkaria ja manuaalilaatikolla, kannattaa reippaasti viritellä käyttöautoa
Tutkintaa jatkettu

VNT siivet saatu liikkumaan suhtkot herkästi, mutta outo rynkytys jatkui parhaimman väännön kohdilla n. 2500 rpm.
Rynkytys on niin terävää, että epäilys heräsi, että näikohän vnt siivet tai vnt moottori moista voi aiheutta vaikka kipeetä on saaneetkin

No maalaisen käytännön testit kehiin. Ekaksi vaihdoin toisen vnt-ohjaimen. Ei vaikutusta, edelleen saa rynkkäämään.
No sitten otin vnt-tangon irti ja passasin nippusiteellä siivet sopivaan kiinteään asentoon, jossa ahtoja syntyy

Ja eikun saa vieläkin rynkyttämään


Hyvin kyllä pystyi ajelemaan vakio vnt-siipien asennolla, ei vikatiloja kun vähän seurasi ahtoja, ahdot kävi parhaimmillaan n 2.5 bar



Sitten pudotin vielä MPPS:llä meseen ohjelman ennen ahdin kokeilua. Eli lastu dpf:n poistolla, joka mulla oli hieman kovempi normi settiin verrattuna, kun tuikun kanssa tämän koneen rajoja on haluttu etsiä (n. 300hp / 700nm). Tälläkin sain auton rynkyttämään, muttei niin herkästi kuin ison ahtimen ohjelmalla. Jätin voimaohjelman sisään, kun sillä kulkee niin mukavasti, vaikka sattuisi vikatila nyt laatikon takia tai uudestaan tulevan pakosarja nöyhdän takia iskemään.
Eli eipä tullut turhaan Siekkiseltä laatikon vahvistusta tilattua, kunhan poijat vaan tuletvat lomilta töihin niin mese viedään sinne hoitoon

Viimeisen pakosarja aihion sain rapteciltakin tilattua, valmistuneen tällä viikolla

AMG pakosiivet on tiukassa, mistähän johtuu, että ne on tyhjenetty turbokauppojen hyllystä


Auto on linkuttavassa ajokunnossa, mutta täyteen toimintakuntoon takaisin saaminen voisi rassata päivittäisiä ajosuoritteita.
Mutta, tähän löytyi myös lääke, joka hankkii hintansa kun voi osat tilata rauhassa järkevään hintaan ja eikä tarvia stressata auton ajokunnossa olemisesta

Löysin kyliltä tämmöisen löydön, joka saa luvan palvella kunnes 4matic on saatu taas 400hp kuosiinsa

Ajonautinto 'lumikki' pelastaa paikasta A paikkaan B pääsemisen

Ja takkaapäin!
Ja on muuten hillittömän tehokas 1.8 bensa 1996 , jota ei pääse räpläämään! 300 tkm vedetty ruosteeton löytö. Ei ilmastointia, ei vakkaria ja manuaalilaatikolla, kannattaa reippaasti viritellä käyttöautoa

S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Re: S211 642 viritys
Samanlainen rynkytys tuli vakioautolla, kun korjasin v6 turbon säätimen, mutta unohdin laittaa tangon kiinni
Tehokas pakokaasujarru..

Tehokas pakokaasujarru..
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: S211 642 viritys
Korjailuissa on omat juttunsaKumipää kirjoitti:Samanlainen rynkytys tuli vakioautolla, kun korjasin v6 turbon säätimen, mutta unohdin laittaa tangon kiinni![]()
Tehokas pakokaasujarru..
Kummalisia oireita myös
tulee jos eksyy väärän moinen säädin paikaansa
Vaikapa kelkan säädin hiukan keskeneräisellä ohjelmalla
Mökkillä
'
'
Re: S211 642 viritys
Vastaisin topikin otsikon nimen alle seuraavaa. Kyseiseen moottoriin laitoin motonetin 450x300 välijäähdyttimen ja asuntovaunua vetäessä samassa lämpötilassa samalla nopeudella 500 kilometrin matkalla kulutus putosi noin litran sadalla. Eikä se mitään. Tänään Tuikutuksen jälkeen 600 kilometrin matkalla kulutus putosi siis asuntovaunu perässä toisen litran sadalla loppumatkan tunturiylämäistä huolimatta. Luulisin ohjelmoinnin aikaansaaneen moottorin ja automaatti vitoslootan yhteistyön parantumisen, kun ei tartte vaihtaa pienemmälle tehonpuutteen vuoksi joka mäessä. Hienoa, sanoisin. Kulutuslukemat voivat olla vääriä, mutta suunta on kuitenkin selvästi havaittavissa.
S211 320 CDI V6 4matic tuikutettu