Tiedän kyllä miten polttoaineen syöttö pelaa ja mikä kunkin komponentin tarkoitus on, mutta sitä en tajua miksi näissä D-jetronic vehekeissä on paineen tasaaja paluulinjassa, paineen säätimen JÄLKEEN. Sehän on ns. painekello, eli pönttö jossa on kalvo ja jousi.
Anteeksi, ymmärisin kysymyksen hieman väärin, kun molemmat peräkkäiset kalvosäätimet ovat samanlaisia.
Systeemissä on tosiaan kaksi samannäköistä säädettävää kelloa peräkkäin, ensimmäinen kahdella liittimellä oleva on "värähtelyn vaimennin" ja toinen perässä oleva on itse paineensäädin. Näissä ensimmäisissä Boschin D-Jetronceissa oli selvästi pelätty kaikennäköisiä pulsseja polttoainelinjassa, kun mm. 250 CE:ssä on bensapaineen värähtelyjä on myös yritetty poistaa polttoainepumpun päässäkin. Samanlainen systeemi oli tätä ennen noissa mäntäpumpupulla varustetuissa bensaruiskuissakin, eli kaksi ihan samanlaista paineentasaajaa peräkkäin, joista toista aina nimitetään vaimentajaksi.
Sähköruiskuissa homma oli ilmeisen turha, sillä -76 ilmestyneessä L-Jetissä näitä ei enää ollut. Mäntäpumpuissahan on pienempi siirtopaine ja mäntien liike aiheutaa paljon nesteen värähtelyä. En ole varma mutta arvelisin, että se on saattanut aiheuttaa aikanaan ongelmia ilman värähtelyn vaimentamista, systeemi on sitten siirretty noihin ensimmäisiin sähköruiskuihin.
Yleensä olen säätänyt tuon ensimmäisen painesäätimen aika löysälle ja taaemmalla sitten nostanut paineen sopivaksi. Hyvin on toiminut. Kerran olen ensimmäinen tasaajan poistanut kokonaan ja korvannut T-kappaleella, toiminta on siltikin ollut moitteetonta.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.