164 Airmatic ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
autita
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.10.2011 10:27

164 Airmatic ongelma

Viesti Kirjoittaja autita »

Hei.

Minulla on ML 320 cdi 2005 jossa on airmatic offroad paketilla. Autolla ajettu n. 190 000 km.

Kun auton sammuttaa niin vasen etukulma laskeutuu hitaasti alas n. 40 mm (n. 10 min aikana). Kun auton taas käynnistää se nousee ylös ja on ajossa täysin normaali.

Koska autossa on offroad paketti, alustan korkeutta voi säätää. Kun nostan auton 1:lle tasolle niin vasen etukulma pysyy ylhäällä aivan normaalisti, samoin 2:s ja 3:s korkeudella. Jousituksen sport/normaali/comfort asennolla ei ole vaikutusta laskeutumisongelmaan, elikkä oli se missä asennossa tahansa ja korkeudensäätö ala-asennossa niin vasen etukulma laskeutuu.

Oliskohan kellään foorumilaisella "diagnoosia" ko. ongelmaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 164 Airmatic ongelma

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ilmapalje vuotaa.
Korkeammilla asennoilla palje kääntyy eriasentoon ja hapristunut vuotokohta kääntyy sellaiseen asentoon ettei vuoda.

Tuossa vielä kuva vastaavasta airmatic ässästä.
Tämäkin tolppa painui alas ~30minuutissa. Tuo reikä tiivistyi alumiinista palkeen ulkoputkea vasten eikä vuotanut paikallaan ollessa kovin pahasti.
Hiljaisessa tallissa pyöräkotelosta kuunnellessa kuuli oikein hiljaisen suhinan.

Kuva
autita
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.10.2011 10:27

Re: 164 Airmatic ongelma

Viesti Kirjoittaja autita »

Kiitokset Mika.T diagnoosista.

Autoni on nyt seissyt yli vuorokauden, korkeus asennossa 1. Ei ole laskeutunut yhtään. Voisiko revennyt pussi tiivistyä jotakin pintaa vasten täysin vuotamattomaksi?
autita
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.10.2011 10:27

Re: 164 Airmatic ongelma

Viesti Kirjoittaja autita »

Hei,

Jotta kukaan ei alkaisi "pusseja" ML:ään uusimaan Mika :n diagnoosin perusteella ilmoittelisin ettei pussissa todellakaan ollut mitään vikaa.
Asia on korjaantunut "itsekseen", elikkä lienee jotain "ohjauksellisia" ongelmia, jonkin venttiilin jumimista jne.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 164 Airmatic ongelma

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

No äkkiä tuntuis että harvemmin itsekseen oikeen mikään korjaantuu...
Mutta kosteus ja kaikenlainen ylimääräinen töhnä pi systeemissä kyllä voi aiheuttaa yhtä ja toista.

Mites kompressorin huolto? Imusuodatin ja kuivausryynit?
Jos ei ole vaihdettu niin lähde niistä liikkeelle. Halpa ja helppo juttu. Vaikka vika ei just nyt varsinaisesti niissä olisikaan niin varmuudella jatkaa järjestelmän ikää ja parantaa toimintavarmuutta.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: 164 Airmatic ongelma

Viesti Kirjoittaja Forestman »

autita kirjoitti:Hei.

Minulla on ML 320 cdi 2005 jossa on airmatic offroad paketilla. Autolla ajettu n. 190 000 km.

Kun auton sammuttaa niin vasen etukulma laskeutuu hitaasti alas n. 40 mm (n. 10 min aikana). Kun auton taas käynnistää se nousee ylös ja on ajossa täysin normaali.

Koska autossa on offroad paketti, alustan korkeutta voi säätää. Kun nostan auton 1:lle tasolle niin vasen etukulma pysyy ylhäällä aivan normaalisti, samoin 2:s ja 3:s korkeudella. Jousituksen sport/normaali/comfort asennolla ei ole vaikutusta laskeutumisongelmaan, elikkä oli se missä asennossa tahansa ja korkeudensäätö ala-asennossa niin vasen etukulma laskeutuu.

Oliskohan kellään foorumilaisella "diagnoosia" ko. ongelmaan.
Tarkasta asennon tunnustimen muoviset varret molemmilta puolilta. Pallonivelet jumittaa herkästi. Minulla oli ML:ssä vastaava ongelma. Jumittava varsi voi olla silläkin puolella joka ei laske.
autita
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.10.2011 10:27

Re: 164 Airmatic ongelma

Viesti Kirjoittaja autita »

Tenutähti kirjoitti:No äkkiä tuntuis että harvemmin itsekseen oikeen mikään korjaantuu...
Mutta kosteus ja kaikenlainen ylimääräinen töhnä pi systeemissä kyllä voi aiheuttaa yhtä ja toista.

Mites kompressorin huolto? Imusuodatin ja kuivausryynit?
Jos ei ole vaihdettu niin lähde niistä liikkeelle. Halpa ja helppo juttu. Vaikka vika ei just nyt varsinaisesti niissä olisikaan niin varmuudella jatkaa järjestelmän ikää ja parantaa toimintavarmuutta.
Ok, ei varmaankaan ole vaihdettu, pitää tsekata.
autita
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.10.2011 10:27

Re: 164 Airmatic ongelma

Viesti Kirjoittaja autita »

Forestman kirjoitti:
autita kirjoitti:Hei.

Minulla on ML 320 cdi 2005 jossa on airmatic offroad paketilla. Autolla ajettu n. 190 000 km.

Kun auton sammuttaa niin vasen etukulma laskeutuu hitaasti alas n. 40 mm (n. 10 min aikana). Kun auton taas käynnistää se nousee ylös ja on ajossa täysin normaali.

Koska autossa on offroad paketti, alustan korkeutta voi säätää. Kun nostan auton 1:lle tasolle niin vasen etukulma pysyy ylhäällä aivan normaalisti, samoin 2:s ja 3:s korkeudella. Jousituksen sport/normaali/comfort asennolla ei ole vaikutusta laskeutumisongelmaan, elikkä oli se missä asennossa tahansa ja korkeudensäätö ala-asennossa niin vasen etukulma laskeutuu.

Oliskohan kellään foorumilaisella "diagnoosia" ko. ongelmaan.
Tarkasta asennon tunnustimen muoviset varret molemmilta puolilta. Pallonivelet jumittaa herkästi. Minulla oli ML:ssä vastaava ongelma. Jumittava varsi voi olla silläkin puolella joka ei laske.
Kuulostas aika luontevalta "diagnoosilta" oireisiin nähden. Pitänee tsekata.
Vastaa Viestiin