-

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

-

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
JanneN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 27.11.2012 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: 722.9 Öljyjenvaihto. Huuhtelemalla?

Viesti Kirjoittaja JanneN »

Mä vaihdoin omaan suunnilleen siten, että roppu pois ja anto valua mitä tuli ja sen jälkeen tökkäs sen putken pätkän ropun reijästä pois paikaltaan jolloin valu lisää öljyä pois. Sitten pohja pois ja taas tulee lisää öljyä. Tulikohan mulla tälleen joku viitisen litraa en nyt muista tarkalleen. Sitten laitoin uuden suodattimen ja pohjantiivisteen ja sen ylivuoto putken takas pohjaan paikalleen ja ruuvasin pohjan kiinni. Öljy pohja kannattaa putsaa hyvin sisältä ennen kun laittaa takas. Öljyä pumppasin hiukan enempi takas mitä tuli pois ja laitoin käymää ja kävin vaihteita läpi mitä ohjeissa neuvotaan. Sitten annoin käydä olikohan 45 astetta öljyn lämpötilaks ja otin öljyletkun irti pohjasta ja annoin tulla sen pois mitä suoraan tuli ja kun alko ruikkimaan ni roppu takas kii ja sillä sipuli.

En alkanu mitää huuhtelee sen enempää turpiinia kun öljyn lauhdutintakaan. Öljynlauhdutin tais olla silleen, että aukes kun öljyn lämpötila yli 90 astetta. En tarkalleen tiedä/ottanut selvää miten ohjataan lauhdutusta ja sen takia en ruvenny öljyä mistään lauhduttimen putkesta yrittämään työntää. WIS:in ohjeen mukaan touhusin. Kohta vaihdan taas uudelleen 10tkm ajettu, niin eiköhän siellä suurin osa ainakin ole vaihtunut öljystä. Hyvähän se varmasti olis kunnolla tyhjentää ja vaihtaa kerralla, mutta ite en alkanu ainakaan edellisellä kerralla sen enempää ponnistelemaan. Askel kerrallaan touhuilen aina juttuja joka kerta vähän paremmin kun edellisellä.

Tarviit työkaluja ainakin astian öljylle, että pystyt tietämään paljon tuli ulos. Jonkun laitteen millä tiedät vaihteistoöljyn lämpötilan. Öljyruiskun millä saat öljyn laatikkoon sisään ropunreijästä. Ja sitten tietysti pitäs tietää mikä vaihteistokokoonpano tarkalleen kyseessä. Lauhduttimella vai ilman ja mikä se ylivuotoputki on ja mikä öljypohja. Kaikki vaikuttaa ohjeisiin, miten kuuluu toimia, lähinnä öljymäärän suhteen.

Viisaammat korjaa varmaan asiavirheitä. Tämä oli vaan oma muistelo miten tein. Hyvin on toiminut. Toistaiseksi.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
JanneN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 27.11.2012 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: 722.9 Öljyjenvaihto. Huuhtelemalla?

Viesti Kirjoittaja JanneN »

No ei siitä pruikkimisesta nyt niin tarkkaa kuvausta ole annettu. Kun mietit silleen, että siellä on se ylivuoto putki niin öljyn pinta ku on alapuolella, niin alkaa pruikkimaan käydessä. En tiä kuin paljon se öljy siellä loiskuu koneen tyhjäkäydessä, mutta niin valmistaja on sen ohjeeseensa kirjottanu. Ei se nyt mitään teelusikan tarkkaa touhua voi olla, eikä edes ruokalusikan.

Ainakin WIS ohjeessa puhutaan öljypohjista, joissa muistaakseni vanhemmissa ei viistettä peräpäässä uudemmissa se on. Ja jos vanha niin ohjeessa lukee että pitää vaihtaa mutta minä en vaihtas. Mistäs nyt semmosenki uuden öljypohjan sais.

pillejä oli muistraakseni valkosta ja mustaa ja riippuen kumpi on ni on erilainen ohjeistus lämpötilan suhteen missä öljynpinta valutetaan. Myös öljypohja vaikutti siihen. En tiedä onko kaikissa lauhdutin mutta ohjeessa puhutaan silleen että kaikissa ei välttämättä olis??
Vastaa Viestiin