Miksi pystärin bensakone raksuttaa
Miksi pystärin bensakone raksuttaa
Liki dieselmäinen käyntiääni 2-litraisessa bensakoneessa 74-mallisessa pystärissä. Nokkaketju ja kiristin on vaihdettu, ei oikeastaan vaikutusta rallatukseen/raksutukseen. Mikä siinä vielä voisi olla vikana, ketjun ohjaimetko???
Re: Miksi pystärin bensakone raksuttaa
Mikä on pakosarjan kunto/ pakosarjan tiivisteiden kunto? Onko pakosarjan pultit kiinni? Ja venttiilit onko säädössään? Jos kaikki nämä ok, niin entäs nokka-akselien ja nostimien kunto?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Kun on bensa niin veikkaan myös nokka-akselia ja nostajia.
Venttilitkin olen jo säätänyt... Mihinkäs kampiakselin ajoitusmerkit pitäisi osua, kun nokan merkit on kohdillaan? Mietin, onko nokkaa säädetty kiiloilla kompensoimaan ketjun venymistä ja se häiritsisi nyt käyntiä.
Täältä veikataan myös äänilähteeksi kulunutta nokka-akselia ja muuta venttiilikoneistoa. Joskus tuli mitattua äänekkäästä moottorista ajoitus joka sylinterille erikseen, joka pytyllä oli eri ajoitus, eroa oli ääripäissä melkein 10 astetta.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Mulla raksuttaa kanssa oma 220 bensa pystäri. Nokissa on ihan pientä kuluneisuutta, eikä venttiilin säätö poistanut ääntä.
Tämä raksutus/rallatus vaan askarruttaa edelleen. Kylmänä tuo käy kohtalaisen nätisti, mutta rallatus alkaa koneen lämmetessä. Öljynpainemittari näyttää ihan hyviä lukemia, kylmänä 3 kiloa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, kuumana edelleen 3 kiloa kierroksilla, tyhjäkäynnillä 2 kilon tienoilla. Voiko öljynpaine kuitenkin olla liian pieni nokkaketjun kiristimellä tukkeutuneen öljykanavan tai tehottoman öljypumpun takia? Öljypumppua vähän silmäilin samalla kun vaihdoin vuotavan öljypohjan tiivisteen. Sellaisen seikan huomasin, että pumpun siivilässä oleva muovinen imuputki (liitekuvan näköinen) oli hiukan murtunut, mutta liekö tuolla kovin kriittistä merkitystä, eikös koko siiviläkuppi kuitenkin ole öljyn sisällä? Löytyisikö joltakulta kuitenkin varmasti toimivaa öljypumppua edullisesti?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jos ketju ja kiristin on uusia niin sanoisin kyllä äänen lähteen melko varmasti olevan venttiilikoneisto. Ilmeisesti ääni oli siellä jo ennen remonttia?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Mulla rallatti 450 SLC:n venttiilikoneisto ärsyttävästi.
Syynä oli kuopalle kuluneet simmipalat venttiilien ja keinuvipujen välissä.
Kylmänä ei rallattanut pahasti, mutta lämpöisenä rallatti. Ilmeisesti kun kone lämpeni, niin keinuvivun pää lämpölaajeni siten että kosketus kohta siirtyi kuopankohdalle ja välys suureni = raksutus alkoi.
Uudet 4,5mm paksut simmit olisi maksanut 45€ /kpl ja niitä olis pitänyt ostaa 16kpl
En ostanut niitä, vaan kiristin venttiilin välykset ohjearvoa pienemmäksi. Imut 0,05mm ja pako 0,15mm lämpimänä.
Rallatus loppui käytännössä kokonaan.
Jostain syystä välyksen säätö piti tehdä kahteen kertaan. Osa välyksistä rallatti edelleen vaikka ne olin säätänyt "tiukaksi" uudelleen tarkistus osoitti että välys oli edelleen liian iso. Näin oli kahden venttiilin kohdalla. Syytä en tiedä, mutta jälkimmäisen säädön jälkeen rallatukset on kadonnut kokonaan.
Kuvassa minun simmipala. Kaksi kuoppaa johtuu siitä että simmit on jossain vaiheessa käännetty varmaan juuri rallatuksen takia.
Eli jos sinulla on vaan yhdet kuopat, pyöräytä simmejä 180 astetta niin ei rallata. Keinuvipu ei ainakaan M117.982 ota simmin keskelle kiinni.
Syynä oli kuopalle kuluneet simmipalat venttiilien ja keinuvipujen välissä.
Kylmänä ei rallattanut pahasti, mutta lämpöisenä rallatti. Ilmeisesti kun kone lämpeni, niin keinuvivun pää lämpölaajeni siten että kosketus kohta siirtyi kuopankohdalle ja välys suureni = raksutus alkoi.
Uudet 4,5mm paksut simmit olisi maksanut 45€ /kpl ja niitä olis pitänyt ostaa 16kpl
En ostanut niitä, vaan kiristin venttiilin välykset ohjearvoa pienemmäksi. Imut 0,05mm ja pako 0,15mm lämpimänä.
Rallatus loppui käytännössä kokonaan.
Jostain syystä välyksen säätö piti tehdä kahteen kertaan. Osa välyksistä rallatti edelleen vaikka ne olin säätänyt "tiukaksi" uudelleen tarkistus osoitti että välys oli edelleen liian iso. Näin oli kahden venttiilin kohdalla. Syytä en tiedä, mutta jälkimmäisen säädön jälkeen rallatukset on kadonnut kokonaan.
Kuvassa minun simmipala. Kaksi kuoppaa johtuu siitä että simmit on jossain vaiheessa käännetty varmaan juuri rallatuksen takia.
Eli jos sinulla on vaan yhdet kuopat, pyöräytä simmejä 180 astetta niin ei rallata. Keinuvipu ei ainakaan M117.982 ota simmin keskelle kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Kuoppaiset oli painikkeet, mutta ei auttanut tämäkään jumppa. Kuumana käyntiääni on edelleen tavattoman karkea. Täytynee viimeistään talvella purkaa koko kone ja katsoa mitä se on syönyt... Vai olisiko jollain foorumilaisella tarjolla "halpaa ja hyvää" vaihtokonetta, mieluiten 2-litraista?