W 201 laakerit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

W 201 laakerit

Viesti Kirjoittaja mattijs »

190:n etupyörän laakeri alkoi jyristää, joten uusi laakeripaketti ja vaihtamaan. Mutta.... Kyseessä on v -84 auto, 200:n bensakone, laakeripaketeissa on pienempi 40 ja isompi 59 mm (ulkohalkaisija), tai pienempi 45 mm isompi 59 mm. Mutta tässä meidän autossa isompi laakeri onkin 54 milliä ulkohalkaisijaltaan. Onkos meidän autoa rakenneltu ja vaihdettu etupyörien akselit ja navat vai mistä on kyse?
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laakeri vaihtuu vuonna -83; jos oikein ymmärsin olet mitannut molemmista paketeista ettei ole sopivat ?
Miten lie 124 laakerin koko, ei ole tullut koskaan mitattua.

Outo juttu näin äkkiseltään.
wiimax.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

ota ne vanhat laakerit malliksi ja käy hakeen sanlaiset jostain laakeri liikkeestä... ja saattaa niillä olla taulukko suoraa laakereista ja voivat jäljittää mistä mersusta se oikein on....jos sattuu... vaan taulukko tietoa olemaan...
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Kyllä oli laakerit hakusessa. Tilattiin Vehosta valmistenumeron perusteella :D , eipä ollut sen kummemmat kuin tarvikeliikkeissä ja KL-varusteen myymissä :o . Eli sisempi / isompi laakeri oli liian suuri. No laakeriliikkeistä sitten löytyi, kun mallin kanssa meni hakemaan. Vaan paikalle laittaessa meni juuri tuo isompi laakeri rikki, tuli kait kiristettyä liikaa tai olisiko ollut rasvaa liian paksulti. Jotta uutta laakeria haeskelemaan - taisi sinne laakerikauppaan yksi vielä jäädä.
Olisikohan niin, että suutari pysyköön lestissään - vai miten sitä sanottiin.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"meni juuri tuo isompi laakeri rikki, tuli kait kiristettyä liikaa tai olisiko ollut rasvaa liian paksulti."

Mikä siinä särkyi ? :shock:

Liika rasva ei kyllä hajota mitään, ja tosi tiukalle pitää laittaa jos jo asennettaessa hajoaa.

Jätä siihen pieni välys kun asennat . (0,01-0,02 mm päittäin)
wiimax.fi
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Ihme juttu tosiaan tuo laakerin särkyminen, laakerin merkki taisi olla Koyo. Olisikohan voinut johtua jotenkin epäsopivasta (ehkä liian iso) stefasta. No, joka tapauksessa kiristin akselin mutteria koko ajan pyörää pyörittäen, ja ihan kevyesti se yhdellä kädellä pyörittäen pyöri - kunnes kuului naks, ja purettuani löytyi 3 - 4 mm pitkä kulmikas metallin pala laakereiden välistä, siis sieltä keskiöstä. No kokosin sen kuitenkin, kun en muutakaan voinut, ja on ainakin pienen ajon kestänyt. Nyt on uusi laakeri hankittu. Kaipa sitä asennusta vielä pitää itse vain yrittää.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Vastaa Viestiin