W123 huono käynnistyvyys kylmänä
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
W123 huono käynnistyvyys kylmänä
Huomasin tässä kylmien aamujen myötä että tuo 240D lähtee aika nihkeästi käyntiin, joten utelenkin täällä sellaista että miten nuo hehkut yleensä kuluvat, kun tuossahan käsittääkseni on hehkut kytkettynä sarjaan että jos yksi palaa niin mikään ei hehkuta, olenko oikeassa? Kun tuntuisi että kun lähtee käyntiin niin ei kävisi kaikilla heti.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Akku tosiaan alkaa olemaan jo jotain 5-6 vuotta vanha. Piuhan päässä kun on puolisen tuntia ollu niin lähtee kuin uutena...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tokenee toki, pariminuuttia kun on louskuttanu niin käy niin kuin ei olisi koskaan huonosti käynytkään.
Eli onko suurin vika siis akku.
Eli onko suurin vika siis akku.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: W123 huono käynnistyvyys kylmänä
Varmuutta ei ole tuosta 123:sta, mutta tuntuisi käsittämättömältä että hehkuja voisi sarjaan kytkeä (kyllä vastuksia tietty yleensä voi). Saatikka että kukaan rakentaisi noin hölmön systeemin jossa kaikkien hehkujen käyttö pysähtys yhteen vialliseen.Jani Haataja kirjoitti:Huomasin tässä kylmien aamujen myötä että tuo 240D lähtee aika nihkeästi käyntiin, joten utelenkin täällä sellaista että miten nuo hehkut yleensä kuluvat, kun tuossahan käsittääkseni on hehkut kytkettynä sarjaan että jos yksi palaa niin mikään ei hehkuta, olenko oikeassa? Kun tuntuisi että kun lähtee käyntiin niin ei kävisi kaikilla heti.
Kannattaisi tarkistaa ne hehkut, yksikin rikkinäinen hehku vaikuttaa huomattavasti käynnistymiseen. Tuo hetken roikassa olo kielisi kanssa tuosta hehku viasta, akkua en epäilisi jos kerran jaksaa startata hehkutuksen jälkeen.
Re: W123 huono käynnistyvyys kylmänä
Alkuperäisessä vanhanmallisessa lankahehkujärjestelmässä hehkut on kytketty sarjaan. Monesti tilalle on laitettu uudemman malliset hehkut, jotka on kytketty rinnan. Vanhaan koneeseen on saatavana pikahehkuja, mutta vanha hehkurele ei sovellu suoraan niihin. Vanha systeemi on ollut käytössä ainakin vielä 70-luvulla.markox kirjoitti:Varmuutta ei ole tuosta 123:sta, mutta tuntuisi käsittämättömältä että hehkuja voisi sarjaan kytkeä (kyllä vastuksia tietty yleensä voi). Saatikka että kukaan rakentaisi noin hölmön systeemin jossa kaikkien hehkujen käyttö pysähtys yhteen vialliseen.Jani Haataja kirjoitti:Huomasin tässä kylmien aamujen myötä että tuo 240D lähtee aika nihkeästi käyntiin, joten utelenkin täällä sellaista että miten nuo hehkut yleensä kuluvat, kun tuossahan käsittääkseni on hehkut kytkettynä sarjaan että jos yksi palaa niin mikään ei hehkuta, olenko oikeassa? Kun tuntuisi että kun lähtee käyntiin niin ei kävisi kaikilla heti.
Kannattaisi tarkistaa ne hehkut, yksikin rikkinäinen hehku vaikuttaa huomattavasti käynnistymiseen. Tuo hetken roikassa olo kielisi kanssa tuosta hehku viasta, akkua en epäilisi jos kerran jaksaa startata hehkutuksen jälkeen.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Mahtaakohan 240:ssä olla samanlainen jälkihehku kuin 3.0:ssa? Kokeilepas kääntää avain hehkuasentoon, polttele rauhassa tupakki, ja iske Mersu tulille. Keuhkoja tervatessa voi samalla kuunnella jos hehkurele napsahtaa pois päältä noin 15sek päästä hehkuvalon sammumisesta (jos vaikka onkin ajastettu jälkihehku).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Enpäs muuten ole koskaan kuullut napsauttavan pois päältä, toisin kuin japsidiisseleissä missä odottelin aina että napsahti...
Yksi vaihtoehtohan voi myös olla että joku hehku antaisi läpi... 2 hehkua vaihdettu toissa talvena kuulemma kun on antanut lämmön väärään paikkaan...
Yksi vaihtoehtohan voi myös olla että joku hehku antaisi läpi... 2 hehkua vaihdettu toissa talvena kuulemma kun on antanut lämmön väärään paikkaan...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Pohdintaa
Ensinnäkin akku vaikuttaa kylmäkäynnistyksen onnistumiseen ylipäänsä mutta ei sillä sen jälkeen ole mitään merkitystä moottorin käyntiin. Luonnollisesti, jos joku hehkutulppa on pimeänä, niin kone ontuu kylmänä, kunnes lämpiää. jos sulla on isolla , oliko se nyt peräti 19mm, avainvälillä olevat hehkut, joista menee semmonen kippurainen rautalanka aina seuraavan, niin ne on sitten kaikki kerralla pois pelistä, kun yksi pimenee.
Jos hehkut ok, mittaa puristuspaineet moottorista. Esimerkiksi venttiilit, kun antaa koneistamossa hiota, niin kylmäkäynnistyvyys ja käyntiääni paranevat huomattavasti. Oire voi viitata myös ohivuotoon sylinterissä/sylintereissä, esim.männänrengas voi olla murusina.
Jos hehkut ok, mittaa puristuspaineet moottorista. Esimerkiksi venttiilit, kun antaa koneistamossa hiota, niin kylmäkäynnistyvyys ja käyntiääni paranevat huomattavasti. Oire voi viitata myös ohivuotoon sylinterissä/sylintereissä, esim.männänrengas voi olla murusina.
Venttiilien säätö kuten joku aikaisemmin mainitsikin. Joka syksy kannattaa ennen pakkasia tarkistaa venttiili-välykset näistä vanhoista noki koneista.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Taidan ensialkuun kokeilla vain uusien hehkujen ja akun laittoa, alkavat nuo muut ehdotukset olemaan jo sen verran työläämpiä ettei aivan maasto oloissa kehtaa alkaa värkkäämään...
Venttiilinvälyksistä en tiedä kun en edes moisia varmaan edes osaa säätää...
Tuohon on sitten varmaan kaikista kannattavin homma tehdä täysi koneremppa jos joutuu kantta raottamaan...
Venttiilinvälyksistä en tiedä kun en edes moisia varmaan edes osaa säätää...
Tuohon on sitten varmaan kaikista kannattavin homma tehdä täysi koneremppa jos joutuu kantta raottamaan...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Ventiilivälysten tarkistus helpompi ja halvempi kun uusien hehkujen ja akun vaihto. Kl:ltä ainakin joskus sai nuo erikois avaimet suht edullisesti. Muistaakseni valmistajan peräti Hazet. Alkuperäiset DB-erikoisavain numerotkin niissä taisi olla.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Oli aikoinaan itselläni 300D -82 mallia ja siinä ei ratkaisevasti auttanut akun eikä hekujen vaihto vaan ruiskutussuuttimet oli niin loppu että ei syntynyt sumua. Vain lorotusta tuli suuttimesta, näin tämän demona dieselhuollossa. Hehkujen uusinta paransi tilannetta kyllä mutta ei riittävästi. Hehkut oli rinnan kytketty.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tuntuisi lähtevän paremmin käyntiin kun odottelee vielä hehkuvalon sammuttua parikymmentä sekunttia ennen kuin starttaa... Tosin ei ole ollut pakkasta viime aamuina...
Jotenkin tuntuisi, että tuossa on tyhjäkäyntikin ollut minun aikanani ainakin hiukan turhan pienellä ja säätövaijeri on tuttuun tyyliin poikki...
Muistelin tuon starttioireen olleen myös viime talvena mutta tuli silloin lähes joka aamu startattua johdon päästä...
Jotenkin tuntuisi, että tuossa on tyhjäkäyntikin ollut minun aikanani ainakin hiukan turhan pienellä ja säätövaijeri on tuttuun tyyliin poikki...
Muistelin tuon starttioireen olleen myös viime talvena mutta tuli silloin lähes joka aamu startattua johdon päästä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Dieselmoottorin kylmäkäynnistyvyyteen vaikuttaa kokonaisvaltaisesti moottorin ohivuodot, polttoainesuuttimien kunto, hehkutulpat ja tietysti nuo edellämainitut venttiilinvälykset.
Jos epäilet, että hehkutulpat olisivat rikki, niin ne voit mitata seuraavalla tavalla.
Ota hehkutulppiin menevät johdotukset irti niin, että sinulla on sylinterikannessa kiinni pelkästään se hehkutulppa.
Ota sieltä hyllystäsi -jossa itsestäänselvyytenä (
)- on yleismittari, jolla voit mitata diodeja ja muita mukavia puolijohteita (Eli siinä olisi sellainen toiminto, että kun laitat mittapäät yhteen, niin se sähköpuntari alkaa vinkumaan tai muuta merkkiääntä antamaan...) . Kytke tämä toiminto päälle ja laita toinen mittapää moottorin lohkoon kiinni ja töki toisella mittapäällä jokaisen hehkutulpan liitinpäätä. Jos joku hehkutulpista ei piippaa, on se silloin rikki ja vaihtoon.
Toinen tapa on ottaa kaikki hehkutulpat irti ja kytkeä ne taas johtoihin kiinni, laittaa ne runkoa vasten sekä kytkeä virta päälle. Silloin näet myös sen, että kuinka kuumaksi ne lämpeää. Älä laita minkään maalipinnan tai muoviosien läheisyyteen, koska ne helähtävät ihan punahehkuun asti ollessaan kunnossa.
Dieselsuuttimien kunto on tosin jo kotikonstein mielestäni aikalailla hankala itse tarkistaa. Käytä autoa jossain dieselhuollossa, jossa suuttimet otetaan irti ja koeponnistetaan testipenkissä.
Itselläni kylmäkäynnistyvyys parani huomattavasti suutinkärkien vaihdon jälkeen, kun aikoinaan vielä 200D:llä ajelin, samoiten - ainankin persuksissa tuntui, että myös - koneen alakierrosvääntö, jos sellaisesta edes voi 200D:n kohdalla puhua, olisi hitusen parantunut.
Akku on kanssa dieselauton kanssa puljatessa olla ehdottoman hyvässä kunnossa. Pelkät ampeerituntimäärät eivät kerro akusta kaikkea, vaikka se on yleisin mittasuure, jolla akun valinta suoritetaan. Kannattaa myös ottaa huomioon käynnistysvirran määrä, koska se on kuitenkin se, joka sen voiman siihen hetkelliseen käynnistyshetkeen tuo.
Milloin olet muuten vaihtanut polttoainesuodattimet, jos suodattimiin on paljonkin tullut kesänaikana kondenssivettä, niin sekin vaikuttaa käynnistyvyyteen. Jos suodatinpaperi on täynnä parafiinikiteitä ja vettä, niin ei sen läpi oikein minkäänlainen polttoaine pääse kulkemaan pienelläkään pakkasella.
Omat kokemukset W123 dieseleistä oli ainankin sellaiset, että nuo kaikki asiat pitää olla aikalailla tiptop, jos meinaa kovankin talven yli selvitä helposti ja saada auton käyntiin silloin kun sen tarvitsee. Muuten se on vähän sitä ja tätä...
Jos epäilet, että hehkutulpat olisivat rikki, niin ne voit mitata seuraavalla tavalla.
Ota hehkutulppiin menevät johdotukset irti niin, että sinulla on sylinterikannessa kiinni pelkästään se hehkutulppa.
Ota sieltä hyllystäsi -jossa itsestäänselvyytenä (

Toinen tapa on ottaa kaikki hehkutulpat irti ja kytkeä ne taas johtoihin kiinni, laittaa ne runkoa vasten sekä kytkeä virta päälle. Silloin näet myös sen, että kuinka kuumaksi ne lämpeää. Älä laita minkään maalipinnan tai muoviosien läheisyyteen, koska ne helähtävät ihan punahehkuun asti ollessaan kunnossa.
Dieselsuuttimien kunto on tosin jo kotikonstein mielestäni aikalailla hankala itse tarkistaa. Käytä autoa jossain dieselhuollossa, jossa suuttimet otetaan irti ja koeponnistetaan testipenkissä.
Itselläni kylmäkäynnistyvyys parani huomattavasti suutinkärkien vaihdon jälkeen, kun aikoinaan vielä 200D:llä ajelin, samoiten - ainankin persuksissa tuntui, että myös - koneen alakierrosvääntö, jos sellaisesta edes voi 200D:n kohdalla puhua, olisi hitusen parantunut.
Akku on kanssa dieselauton kanssa puljatessa olla ehdottoman hyvässä kunnossa. Pelkät ampeerituntimäärät eivät kerro akusta kaikkea, vaikka se on yleisin mittasuure, jolla akun valinta suoritetaan. Kannattaa myös ottaa huomioon käynnistysvirran määrä, koska se on kuitenkin se, joka sen voiman siihen hetkelliseen käynnistyshetkeen tuo.
Milloin olet muuten vaihtanut polttoainesuodattimet, jos suodattimiin on paljonkin tullut kesänaikana kondenssivettä, niin sekin vaikuttaa käynnistyvyyteen. Jos suodatinpaperi on täynnä parafiinikiteitä ja vettä, niin ei sen läpi oikein minkäänlainen polttoaine pääse kulkemaan pienelläkään pakkasella.
Omat kokemukset W123 dieseleistä oli ainankin sellaiset, että nuo kaikki asiat pitää olla aikalailla tiptop, jos meinaa kovankin talven yli selvitä helposti ja saada auton käyntiin silloin kun sen tarvitsee. Muuten se on vähän sitä ja tätä...

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Näemmä avittaa käynnistyvyyttä kun antaa hehkuttaa 10-20 sekunttia valon sammumisen jälkeen... Tosin siltikkin pitää minuutti tai kaks pitää jalkaa kaasulla ennenkuin alkaa käymään kohtuullisesti...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Onko tosi et pitää minuutti -2 pitää jalkaa kaasulla ennenkuin käy kunnolla?
Paha lähteä arvailemaan mikä vialla, mut oma kokemukseni oli et 124:ssä oli syksyllä kaikki hehlut pimeänä (syynä rele) ja aamuisin lämpötiöa 0-2 astetta!
Autoa sai sahata käyntiin n.10sekuntia mut sitten ku lähti niin kävi heti hyvin.
Eikö ainakin tuossa 124 pumpussa ole se toiminto, joka pitää auton käynnissä kylmänä (jolloin kierrokset hieman korkeammalla)?
Jos 123:ssa on sama toiminto niin sen toiminta varmasti kannattaa tarkastaa...
Paha lähteä arvailemaan mikä vialla, mut oma kokemukseni oli et 124:ssä oli syksyllä kaikki hehlut pimeänä (syynä rele) ja aamuisin lämpötiöa 0-2 astetta!
Autoa sai sahata käyntiin n.10sekuntia mut sitten ku lähti niin kävi heti hyvin.
Eikö ainakin tuossa 124 pumpussa ole se toiminto, joka pitää auton käynnissä kylmänä (jolloin kierrokset hieman korkeammalla)?
Jos 123:ssa on sama toiminto niin sen toiminta varmasti kannattaa tarkastaa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
124:ssä toiminto on automaattinen.Jube kirjoitti: Eikö ainakin tuossa 124 pumpussa ole se toiminto, joka pitää auton käynnissä kylmänä (jolloin kierrokset hieman korkeammalla)?
Jos 123:ssa on sama toiminto niin sen toiminta varmasti kannattaa tarkastaa...
123:ssa homma hoidetaan kojelaudasta kierrettävästi nupista.

w115,123,124,126,210 yms.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Sattuu olemaan vaijeri poikki ja muistaakseni on aika arvokas uusia...jarski kirjoitti: 123:ssa homma hoidetaan kojelaudasta kierrettävästi nupista.
Täytyy hommata uudet hehkut ensialkuun...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti: