300 TE -90 ja hämärä vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mica
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:17

300 TE -90 ja hämärä vika

Viesti Kirjoittaja mica »

Startatessa saa sahata minuuttitolkulla, eikä välttämättä lähde tulille, joskus saattaa käynnistyä, käy vähän aikaa ja sammuu, vika viittaisi bensapuoleen.
Jos auton saa vauhtiin, ei moottoritienopeuksissa tunnu juurikaan ongelmia.
Bensafiltteri vaihdettu eilen, tankkiin kaadettu 25 litran sekaan purkki jäänestoa. Bensapumppu lähtee normaalisti jyskyttämään, kun virrat kääntää päälle.
Tulppaani antaa hyvän kipinän. Viime talvi tapeltiin, kun ei antanut kipunaa, oli sytkäboksi kajahtanut. Ei kestä eikä pelaa kimin eikä oma mursu, täytyykö siirtyä takaisin Volvoihin, ei kai ??
Onko mitään hajua kenelläkään asiasta ? :oops:
The only difference between men and little boys, is the price of their toys.
Avatar
mica
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:17

Viesti Kirjoittaja mica »

:roll: Onko mahdollista, ettei bensapumppu tekisi riittävästi painetta ?
Välillä startatessa lautanen kilahtaa niin, että voisi kuvitella seoksen olevan aivan liian laihalla, mutta kun kukaan ei ole sitä ruuvannut....
The only difference between men and little boys, is the price of their toys.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hold it.
Onko vika koneen ollessa kylmä vai kuuma vai molempia?
Kuluuko bensaa selvästi enemmän tai vähemmän kuin aikaisemmin?
Kat-malli?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
mica
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:17

Viesti Kirjoittaja mica »

Bensaa tuntuu kuluvan (ainakin muijan puheiden mukaan) enemmän, kun ennen. Kattikin mahan alta löytyy.
Kylmänä lähtee ehkens hieman paremmin tulille, kun lämpimänä.
The only difference between men and little boys, is the price of their toys.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Olisihan se tietty mahdollista, että bensansaantiinkin liittyy. Ei pumpun tuottoon, vaan siihen, että systeemistä häviävät paineet seisokin aikana. Koetahan ensi kerralla käynnistäessäsi tehdä niin, että käännät avaimen 3-4 kertaa nollillta käyntiasentoon ennen kuin starttaat. Anna sen pumpun surahtaa loppuun asti joka kerralla. Tällöin pumppu kehittää paineita järjestelmään, ja surahdus tulee juuri siitä että värkki tuottaa ns. esipaineet.
Tätä teoriaa vastaan sotii se, että lyhyemmän tauon jälkeen käynnistäminen on vaikeaa.

Vahvasti vioisin kyllä epäillä myös, että lämpötila-anturi jakelee väärää tietoa ja olettaa koneen olevan jatkuvasti kylmä tai kylmähkö. Tällöin seokset ovat turhan rikkaalla :arrow: enempi kulutusta ja kuuma kone ei varsin hyvin käynnisty kylmästartissa tarvittavalla rikkaalla sopalla. Auto voi kuitenkin kulkea melko mukavasti, kunhan sen saa käyntiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
mica
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:17

Viesti Kirjoittaja mica »

Tuon avaimenkääntötempun olen kokeillut muutamaan otteeseen, muttei silläkään tunnu olevan mitään vaikutusta käynnistyvyyteen.
Toisaalta taas bensa haisee aika ruhtinaallisesti startatessa...
Auton ollessa käynnissä ja tyhjäkäynnillä kaasua polkaistessa nopeasti kone ikäänkuin yrittäisi tukehtua, eikö se ole sen merkki, että kone ei saa riittävästi kakkua tai että palava seos on liian laihalla.
Minkähänlainen mötikkä tuo lämpötila-anturi mahtaapi olla ja missä se fyysisesti sijaitsee ??

nimim. epätoivo valtaa alaa... :cry:
The only difference between men and little boys, is the price of their toys.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mica kirjoitti:Tuon avaimenkääntötempun olen kokeillut muutamaan otteeseen, muttei silläkään tunnu olevan mitään vaikutusta käynnistyvyyteen.
Toisaalta taas bensa haisee aika ruhtinaallisesti startatessa...
Auton ollessa käynnissä ja tyhjäkäynnillä kaasua polkaistessa nopeasti kone ikäänkuin yrittäisi tukehtua, eikö se ole sen merkki, että kone ei saa riittävästi kakkua tai että palava seos on liian laihalla.
Minkähänlainen mötikkä tuo lämpötila-anturi mahtaapi olla ja missä se fyysisesti sijaitsee ??
:
Anturi on sellainen pikkuinen boksi koneen päällä, etuosassa. Mutta mikä niistä se oli, sitä en ulkoa muista. Toivottavasti joku muistaa. Ainakin nimimerkki ponton tietäisi varmaan, millaisia arvoja anturista pitäisi saada mitattua.

Tuo, että bensa haisee startatessa, kertoo toki että bensaa tulee.
Mites paljon autolla on muuten ajettu? Suuttimetkin kuluvat kilometrien aikana ja voivat aiheuttaa hyvinkin samantapaisia oireita kuin kertomasi -- etenkin huonoa käynnistyvyyttä.

Lambda-anturin vika voisi "nyykähtämisen" ja kulutuksen kasvun perusteella olla mahdollinen sekin. Anturin johdot ovat pelkääjänpenkin edessä maton alla. Nyppää ne irti ja koeta starttailla ja ajella ja aisti , muuttuko käytös.

Sen verran on myös epäselvää, onko vika tullut vähitellen vaiko "yhdessä yössä".?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Se ruiskun lämpöanturi on kannen päällä takimmainen, kaksinapainen anturi.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
mica
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:17

Viesti Kirjoittaja mica »

Tuo vika ilmestyi lähinnä yhdessä päivässä, alkoi röpeltämään ja sitämyötä ei sitten enää käynnistynytkään.
Kilometrejä on vajaa 350 000.
Pari kuukautta sitten mitattiin lambda-anturi, ennen katsastusta ja arvot olivat kohdallaan.
Suuttimien puhdistusainetta en vielä ole kaatanut tankkiin, mutta se on aivan kohda edessä.
The only difference between men and little boys, is the price of their toys.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Röpeltäminen viittaa kipinäongelmiin ja samoin huono reagointi kaasuun.
Putsaa ja tarvittaessa vaihda jakajan kansi tai suihkauta sinne jotain crc:tä tai vastaavaa...
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Autodata veikkaa vaikean startauksen ja suuren bensankulutuksen syylliseksi cold start injector:ia , eikös tuo auto ole ke-jetronicilla varustettu. Tämä on vaan veikkaus, tietoa ja kokemusta ko. vehkeestä ei ole :(
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
mica
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:17

Viesti Kirjoittaja mica »

juhape kirjoitti:Röpeltäminen viittaa kipinäongelmiin ja samoin huono reagointi kaasuun.
Putsaa ja tarvittaessa vaihda jakajan kansi tai suihkauta sinne jotain crc:tä tai vastaavaa...
Perhana vieköön, nyt kun sanoit, niin alkoipa mietityttää tuo jakajan kansi ja kipinäongelmat... :shock: , vaikka silti joku panee hanttiin, että tuo vika olisi bensapuolella. Tulpat näytti ihan asiallisilta ja antoi kyllä hyvänkin kipinän.
Tosin, paineen alla tuosta kipinästä saattaa hävitä yli puolet tehoista.
The only difference between men and little boys, is the price of their toys.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kyllä virranjakajaosastolle viittaisi, kun tuosta röpeltämisestä + äkkiä ilmaantumisesta tuli puhe.

Oliko se nyt nimimerkki Pasi M, jolla myös auto (samaisella M103-koneella)kävi varsin hyvin, kunnes sitten yhtenä päivänä vehje suunnilleen kieltäytyi kaikesta yhteistyöstä, ja lähti vaivoin käyntiin ja kävi huonosti. Lopulta vika löytyi: virranjakajan kansi + pyörijä olivat ihan aikuistenoikeasti loppu. Niistä oli jossain topicissa muutama kuvakin. Vaihto auttoi.
Kannattaa nyt micankin tsekata nämä osat, ja tarvittaessa hakea uudet, joiden on syytä olla orginaaliosat -- laatu ja kestoikä on ihan toista kuin huonoissa tarvikkeissa. Huonot jakajaosat kuormittavat muuten puolaakin turhaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mica kirjoitti: Tulpat näytti ihan asiallisilta ja antoi kyllä hyvänkin kipinän.
Tosin, paineen alla tuosta kipinästä saattaa hävitä yli puolet tehoista.
Silmä saattaa huijata kipinän arvioinnissa. Täällä puitiin taannoin 230E:n tapausta, jossa myös tuli silmämääräisesti arvioituna hyvä kipinä, kun tulppaa testattiin irti pytystä. Silti auto jätti käynnistymättä. Lopulta selvisi, että vika oli puolassa. Se "hyvännäköinen" kipinä ei sittenkään ollut riittävän hyvä seoksen sytyttämiseksi. :shock:
Puolassa tms. tuskin on sinulla vikaa, jos auto kuitenkin jossain vaiheessa käynnistyy.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ja tulpanjohdot myös kannattanee vaihtaa samalla kertaa, ei nekään ikuisesti kestä.
Tuppaavat vaan olemaan pirun hintavia nuo m103: syttyosat :evil:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jani kirjoitti:Ja tulpanjohdot myös kannattanee vaihtaa samalla kertaa, ei nekään ikuisesti kestä.
Tuppaavat vaan olemaan pirun hintavia nuo m103: syttyosat :evil:
No, johtojen osalta voi säästää hankkimalla Bremin kaapelit. Laatu on samaa kuin Boschissakin mutta hintaa satku Boschin melkein 180 euroa vastaan.
Plus että Boschin johdot myydään metritavarana ja itse saa väkertää päät kiinni :arrow: say goodbye to viimeinenkin toimintavarmuus.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
mica
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:17

Viesti Kirjoittaja mica »

Jumalattoman isot kiitokset kaikille keskusteluun tähän asti osallistuneille ongelman ratkaisijoille.
Toivottavasti voin olla itse samassa tilanteessa ja auttaa omalta osaltani jossakin vaiheessa, ainakin jollain osa-alueella...
Haenpa huomenna jakajan kannen, tulppaanit ja uudet piuhat.
Kerron, kuinka kävi. :P
The only difference between men and little boys, is the price of their toys.
Avatar
mica
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:17

Viesti Kirjoittaja mica »

Noniin, vanha sotaratsu käy ja toimii jälleen, kierroslukumittarikin on kun naulattu paikoilleen, ei huoju suuntaan eikä toiseen.
Virranjakajan kansi oli AIKUISTEN OIKEESTI loppu, kuten täällä jo Aku P mainitsikin. :D Keskihiilikin lentänyt huutsin ......
Virranjakajan kansi, pyörijä ja tulpat lähtivät Veholta matkaan, kustannus oli karvan alle 150 €.
Kiitos vielä kerran avuliaille !!
Laittaisin kannesta ja pyörijästä kuvan tänne, jos se vaan jotenkin olisi mahdollista....
The only difference between men and little boys, is the price of their toys.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mica kirjoitti:Noniin, vanha sotaratsu käy ja toimii jälleen, kierroslukumittarikin on kun naulattu paikoilleen, ei huoju suuntaan eikä toiseen.
Virranjakajan kansi oli AIKUISTEN OIKEESTI loppu, kuten täällä jo Aku P mainitsikin. :D Keskihiilikin lentänyt huutsin ......
Virranjakajan kansi, pyörijä ja tulpat lähtivät Veholta matkaan, kustannus oli karvan alle 150 €.
Kiitos vielä kerran avuliaille !!
Laittaisin kannesta ja pyörijästä kuvan tänne, jos se vaan jotenkin olisi mahdollista....
Wou! Hyvä juttu että vika selvisi, ei tarvitsekaan palata Volvoon... :wink:
Eikä se 150 € ole niin paljon rahaa kuin jos olisi saanut äkkiä poltettua noiden pa-laitteiden kanssa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

mica kirjoitti:Noniin, vanha sotaratsu käy ja toimii jälleen, kierroslukumittarikin on kun naulattu paikoilleen, ei huoju suuntaan eikä toiseen.
Virranjakajan kansi oli AIKUISTEN OIKEESTI loppu, kuten täällä jo Aku P mainitsikin. :D Keskihiilikin lentänyt huutsin ......
Virranjakajan kansi, pyörijä ja tulpat lähtivät Veholta matkaan, kustannus oli karvan alle 150 €.
Kiitos vielä kerran avuliaille !!
Laittaisin kannesta ja pyörijästä kuvan tänne, jos se vaan jotenkin olisi mahdollista....
Jes hyvä että tuli kuntoon. Tuli mieleen tuo kipinäongelma kun itselle kävi keväällä vähän samanlainen juttu.
Vaihdoin silloin jakokopan ylä- ja alapuolen välisen tiivisteen ja sen jälkeen auto ei menannu käynnistyä tai käydä kunnolla. Jakajassahan se vika oli. Tosin mulla auttoi kunnollinen putsaus.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Vastaa Viestiin