ABC-ALUSTA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
alatalo55
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 09.02.2014 18:05

ABC-ALUSTA

Viesti Kirjoittaja alatalo55 »

Sl 500 v2002 tekis mieli mutta tuo ABC ilmajouset vähan hiertää, juttuja kun niistä lukee mitä täälläkin niistä kirjoitetaan, niin aika ongelma netuntuvat olevan.Toimiiko ne edes hyvin huollettuna, auto tulis vain kesäkäyttöön.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: ABC-ALUSTA

Viesti Kirjoittaja M_M »

En minä paljoakaan näistä ymmärrä, mutta käsittääkseni ABC tarkoittaa hydraulista alustaa ja ilma-alustan nimi on Airmatic joten kumpikohan näissä "ABC-ilmajousissa" nyt sitten hiertääkään?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ABC-ALUSTA

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

alatalo55 kirjoitti:Sl 500 v2002 tekis mieli mutta tuo ABC ilmajouset vähan hiertää, juttuja kun niistä lukee mitä täälläkin niistä kirjoitetaan, niin aika ongelma netuntuvat olevan.Toimiiko ne edes hyvin huollettuna, auto tulis vain kesäkäyttöön.
Tuon ikäisessä on hydraulialusta
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ABC-ALUSTA

Viesti Kirjoittaja karra »

Mielestäni täällä on ollut ABC alustastakin juttua jossain topikissa paljon, mutta haulla (kun ei voi hakea sanalla ABC) en löytänyt muuta kuin tämän:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=136776" onclick="window.open(this.href);return false;

Nimimerkki Avantgarde kertoi minulle kerran että jos oikein pahasti menee remonttiin niin toimintatonni ei todellakaan riitä vaan pitää olla toimintakymppitonni.

Itse suunnittelin aikanaan CL:n ostoa mutta tästä syystä se jäi. Juttelin lauantaina mersukorjaamoa pitävän kaverin kanssa, oli CL 600 mersulla Kouvolassa ja hän vahvisti minulle sen asian että jos autoa on säännöllisesti huollettu niin se saattaa toimia ihan hyvin jos sitä edelleen huolletaan. Tämä tarkoittaa siis tiheää alustahydrauliikan öljyjen ja suodattimien vaihtoja. Sinne kertyy likaa ja pienikin likamäärä aiheuttaa ongelmia.

Eli mahdollisimman vähän ajettu, mielellään tasalämmössä (tämä on minun mielipide, SL on yleensä kesäauto Saksassakin) ja usein huollettu voisi olla turvallinen ostos.

Olihan noita CL:iä kourallinen Itätähdessäkin eli kyllä niillä ajetaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: ABC-ALUSTA

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tossa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=154465" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaikea löytää autoa joka on hyvin huollettu alustan osalta, kun öljynvaihto ei kuulu edes huolto-ohjelmaan :cry: Ehkä joltain löytyisi, joka on ensiksi rempannut sen kokonaan ja sen jälkeen huoltanut.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: ABC-ALUSTA

Viesti Kirjoittaja M_M »

Yleisesti hydraulialustasta vaikuttaa tosiaan olevan mielipide se, että asiallisesti huollettuna se on ihan kestävä peli. Tarkoittaa öljyjen ja suodattimen vaihtoa riittävän usein. Suodatin noissa on jossain vaiheessa ilmeisesti vaihtunut tiheämmäksi (10 mikrosta -> 3 mikroon) eli kai siellä mersullakin on huomattu ettei järjestelmä siedä sitä likaa.

Käytetyn ostossa on tietysti hankalaa tietää miten sitä on huollettu. Alustan tutkisin tarkkaan öljyvuotojen löytämiseksi ja mielellään starilla ajaisin "rodeota" samalla pumpun paineita katsellen. Myös nuo joka nurkasta löytyvät painevaraajat voi muistaakseni testata starilla. Tosin jos joku niistä on pettänyt niin se saattaa ilmetä jo ihan sillä kun laskee hidastetöyssyyn vähän "liian kovaa", jos mittaristoon tulee herjoja niin se on luultavasti risan painevaraajan syytä (tai sitten pumppu vetää ihan viimeisiään...).

Kesäautoon ABC ei ehkä ole se paras valinta, järjestelmä pysyy luultavasti paremmassa kunnossa säännöllisellä käytöllä kuin sillä että kaikki venttiilit ym hilppeet jätetään niille sijoilleen juuttumaan puoleksi vuodeksi. :cry:

EDIT: Puhuin soopaa, painevaraajia ei ole joka nurkassa, vaan etupäälle on yksi, takapäälle toinen ja paluulinjassa sitten kolmas pienempi.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: ABC-ALUSTA

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Oman 600:sen "huollot" alustan suhteen:

14.4.2005 (37770 km) Tandem-pumppu (takuuseen) + öljyt
14.11.2005 (46230 km) Tandem-pumppu (takuuseen) + öljyt
2.8.2011 (99000) Tandem-pumppu + öljyt 4.5l

Kaikki muu on alkuperäistä ABC-systeemissä, eli kyllä se jotain kestää.

Nyt on 142 tkm mittarissa ja öljyjen+suodattimen vaihto pitäisi todellakin tehdä.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Vastaa Viestiin