Webasto ajastinkello CDI 220:seen
Webasto ajastinkello CDI 220:seen
Nonni, nyt tarvittaisiin asiantuntemusta E220Cdi webaston herättämiseen ennen käynnistystä.
Auto tullut jälkitoimituksena saksasta, on vuosimallia -99 ja siinä on tuo ajonaikainen webasto joka asennettu jo tehtaalla. Webasto ilmeisemmin joku thermotop malleista, kuitenkin 5.*kw.
C-kittiä näemmä myydään paikassa jos toisessakin, mutta kun siihen sisältyy tuo vesipumppukin jota en tarvitsisi kun tuossa sellainen jo on.
Hommasin jo tuollaisen Telestart kaukosäätö (T80) hässäkän siihen Vileeniä lainaten "kun halvalla sai"
Paketissa kaikkea vastaanottimesta piuhahässäkkään ja pari kaukosäädintäkin, tuolla sarjalla ei käsittääkseni kuitenkaan saa webastoa toimimaan ns. esilämmittimenä, vai saako?
Mitä siis tarvitsen että saan tuon vehkeen toimimaan? Kaikki topikkia liippaavat kaskustelut olen jo kahlannut läpi mutta sitä ihan oikeaa vastausta en niistä löytänyt.
Auto tullut jälkitoimituksena saksasta, on vuosimallia -99 ja siinä on tuo ajonaikainen webasto joka asennettu jo tehtaalla. Webasto ilmeisemmin joku thermotop malleista, kuitenkin 5.*kw.
C-kittiä näemmä myydään paikassa jos toisessakin, mutta kun siihen sisältyy tuo vesipumppukin jota en tarvitsisi kun tuossa sellainen jo on.
Hommasin jo tuollaisen Telestart kaukosäätö (T80) hässäkän siihen Vileeniä lainaten "kun halvalla sai"
Paketissa kaikkea vastaanottimesta piuhahässäkkään ja pari kaukosäädintäkin, tuolla sarjalla ei käsittääkseni kuitenkaan saa webastoa toimimaan ns. esilämmittimenä, vai saako?
Mitä siis tarvitsen että saan tuon vehkeen toimimaan? Kaikki topikkia liippaavat kaskustelut olen jo kahlannut läpi mutta sitä ihan oikeaa vastausta en niistä löytänyt.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Laitoin tuollaisen "kitin" A-mersuun. Ensiksi sain sellaisen kitin jossa ei ollut pumppua jonka minä tarvitsin, siis niitä on erinlaisia kittejä.
Itse ostin mersulta mallikohtaisen kitin.
Yleiset C-kitit taitavat sisältää pumpun.
Maahantuojalta tai liikkeestä pitäis myös saada ilman pumppua tai muuten hyvitystä jos ei sitä tarvitse.
Sisälämmitystä paljaalla Telestart kaukosäätö (T80) hässäkällä ei saa sillä siihen tarvitaan rele joka lyö tuulettimen päälle.
En ole ihan varma mitä piuhoja sulla on mutta lämmitin ei tarvitse kuin yhden jolla se lähtee pörisemään kun annetaan virtaa. Silloin moottorin kyllä pitäis lämmetä.
Etsi käsiis asennus ohjeet niin niistä selviää miten toimia. Jotain ohjeita/linkkejä oli myös täällä esillä aikaisemmin.
Itse ostin mersulta mallikohtaisen kitin.
Yleiset C-kitit taitavat sisältää pumpun.
Maahantuojalta tai liikkeestä pitäis myös saada ilman pumppua tai muuten hyvitystä jos ei sitä tarvitse.
Sisälämmitystä paljaalla Telestart kaukosäätö (T80) hässäkällä ei saa sillä siihen tarvitaan rele joka lyö tuulettimen päälle.
En ole ihan varma mitä piuhoja sulla on mutta lämmitin ei tarvitse kuin yhden jolla se lähtee pörisemään kun annetaan virtaa. Silloin moottorin kyllä pitäis lämmetä.
Etsi käsiis asennus ohjeet niin niistä selviää miten toimia. Jotain ohjeita/linkkejä oli myös täällä esillä aikaisemmin.

A170cdi-00 1999-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Lisäämpähän tämän linkin Webastoista. Taidat tarvita sitä.
http://www.techwebasto.com/heater_main/ ... 63378A.pdf
Ei tainnut tuosta minun mongerruksesta asia vielä selvitä kunnolla...

http://www.techwebasto.com/heater_main/ ... 63378A.pdf
Ei tainnut tuosta minun mongerruksesta asia vielä selvitä kunnolla...

A170cdi-00 1999-
Mikä on helpoin tapa nähdä kumpi versio Webastosta on c220CDI:ssä, vm98. Thermotop Z ilman kiertovesipumppua vai Thermotop C kiertovesipumpulla? Otanko pohjamuovin irti vai oiken eturenkaan ja palan lokarin muoveista?
Turbocompound:n linkin mukaan tuossa Z:kin olisi kiertovesipumppu, mutta se on "combustion air fan assemblyssä"
Taidanpa huomenna alkaa soittelemaan ympäri suomea jotta tuo asia viimeistään selviää. Olisi paljon halvempaa jos riittäisi pelkkä releiden, ajastinkellon sekä johtosarjan ostaminen.
Kiertovesipumppu maksaa noin 240 euroa
Turbocompound:n linkin mukaan tuossa Z:kin olisi kiertovesipumppu, mutta se on "combustion air fan assemblyssä"
Taidanpa huomenna alkaa soittelemaan ympäri suomea jotta tuo asia viimeistään selviää. Olisi paljon halvempaa jos riittäisi pelkkä releiden, ajastinkellon sekä johtosarjan ostaminen.
Kiertovesipumppu maksaa noin 240 euroa

- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Käännä ohjaus täysin oikealle.Ota irti muovinen suoja sisälokasuojan
etuosasta,on kiinni edessä alhaalta 2 peltiruuvia-ja loput 3kpl. 10mm
ruuvia näkyvät.
Lähtee vetämällä pois ,saattaa alareunasta vielä pantata vähän kiinni,
riuhtase irti.
Itse Webasto kiinni kolmella mutterilla,helpoin ottaa kokonaan irti.
Letkut klemmareilla kiinni,laita letkuihin puristimet konehuoneen puolelta,
ei tule nesteet ulos.
Tyyppi lukee tarrassa ,vio olla aika kulunut teksti,itselläni mallia Z/C.
Kiertovesipumppu motonetista n.70-80 e.
etuosasta,on kiinni edessä alhaalta 2 peltiruuvia-ja loput 3kpl. 10mm
ruuvia näkyvät.
Lähtee vetämällä pois ,saattaa alareunasta vielä pantata vähän kiinni,
riuhtase irti.

Itse Webasto kiinni kolmella mutterilla,helpoin ottaa kokonaan irti.
Letkut klemmareilla kiinni,laita letkuihin puristimet konehuoneen puolelta,
ei tule nesteet ulos.
Tyyppi lukee tarrassa ,vio olla aika kulunut teksti,itselläni mallia Z/C.
Kiertovesipumppu motonetista n.70-80 e.
C220 CDI vm.2000
[quote="Miljoona(tuntia)"]Käännä ohjaus täysin oikealle.Ota irti muovinen suoja sisälokasuojan
etuosasta,on kiinni edessä alhaalta 2 peltiruuvia-ja loput 3kpl. 10mm
ruuvia näkyvät.
Noinhan se juuri irtosi. Tyyppinä näytti olevan Thermotop Z ilman kiertovesipumppua.
Iltapäivän kiersin oulun webastoliikkeitä ja asentajia läpi. Aikas vaihtelevat kommentit tuli eri suunnilta. Osan mielestä tarvii kiertovesipumpun ja toisten mielestä ei.=> onko tuo auton alkuperäinen pumppu siis sähköinen jota voi ohjata ilman että auto on käynnissä? Motonetin pumput ovat hinnaltaan edulliset mutta soveltuvatko tuohon webastokäyttöön eli jälleen kyse onko sähköinen pumppu.
Toinen mielenkiintoinen seikka oli hinnoittelu. C-kitti eli ajatinkello+johtosarja+ vesipumppuThermotopiin n 400e. Ja asennettuna koko homma yhteensä 500e. (yksi liike ilmoitti että C-kitti vesipumpulla asennettuna 500e yhteensä. Kysyin että jollei vesipumppua tarvi niin vastaus oli että hinta on sama 500e?)
Ilman vesipumppua C-kitti 290e joten pelkkä pumppu siis tuosta laskien 110e. Mutta kysyttäessä pelkkää pumpun hinta, vastaus oli että ei-merkki-pumppu 130e ja webaston oma pumppu 200-300e???
Tarkoitus oli ostaa Jonin kautta halvemmalla kello+johtosarja. Tällöin loppuu webastoasentajien mielenkiinto ja osa ei asenna ollenkaan kun ei osat tule talosta ja loput sanovat että asennus kestää 5h !! ja tuntipalkka n 50-80e!! Joten nyt tulee 100e:n sijasta asennukselle hintaa 250-400e
etuosasta,on kiinni edessä alhaalta 2 peltiruuvia-ja loput 3kpl. 10mm
ruuvia näkyvät.
Noinhan se juuri irtosi. Tyyppinä näytti olevan Thermotop Z ilman kiertovesipumppua.
Iltapäivän kiersin oulun webastoliikkeitä ja asentajia läpi. Aikas vaihtelevat kommentit tuli eri suunnilta. Osan mielestä tarvii kiertovesipumpun ja toisten mielestä ei.=> onko tuo auton alkuperäinen pumppu siis sähköinen jota voi ohjata ilman että auto on käynnissä? Motonetin pumput ovat hinnaltaan edulliset mutta soveltuvatko tuohon webastokäyttöön eli jälleen kyse onko sähköinen pumppu.
Toinen mielenkiintoinen seikka oli hinnoittelu. C-kitti eli ajatinkello+johtosarja+ vesipumppuThermotopiin n 400e. Ja asennettuna koko homma yhteensä 500e. (yksi liike ilmoitti että C-kitti vesipumpulla asennettuna 500e yhteensä. Kysyin että jollei vesipumppua tarvi niin vastaus oli että hinta on sama 500e?)
Ilman vesipumppua C-kitti 290e joten pelkkä pumppu siis tuosta laskien 110e. Mutta kysyttäessä pelkkää pumpun hinta, vastaus oli että ei-merkki-pumppu 130e ja webaston oma pumppu 200-300e???
Tarkoitus oli ostaa Jonin kautta halvemmalla kello+johtosarja. Tällöin loppuu webastoasentajien mielenkiinto ja osa ei asenna ollenkaan kun ei osat tule talosta ja loput sanovat että asennus kestää 5h !! ja tuntipalkka n 50-80e!! Joten nyt tulee 100e:n sijasta asennukselle hintaa 250-400e

Olethan varmaan katsonut, onko sinun autossa webaston kiertovesipumppua siinä turbon vieressä.
Ainakin Väyrysen kiertovesipumpun hinta riippuu kovasti siitä onko pumpussa kaksi vai kolme letkun paikkaa. Kolme reikäisessä mallissa yhdestä lähdöstä lähtee nestekierto lasinpesimen nesteen lämmitykselle.
Noissa C-kiteissäkin on eroja. Mersun omassa C-kitissä tulee lämpöanturi, joka käynistää puhaltimen vasta kun neste on tarpeeksi lämmintä.
Kitin laittaminen ei ole oikeasteen kovinkaan monimutkainen juttu. Varsinkin jos on mersun oma kitti, niin tökkii vaan valmiit liittimet kiinni toisiinsa.
Ainakin Väyrysen kiertovesipumpun hinta riippuu kovasti siitä onko pumpussa kaksi vai kolme letkun paikkaa. Kolme reikäisessä mallissa yhdestä lähdöstä lähtee nestekierto lasinpesimen nesteen lämmitykselle.
Noissa C-kiteissäkin on eroja. Mersun omassa C-kitissä tulee lämpöanturi, joka käynistää puhaltimen vasta kun neste on tarpeeksi lämmintä.
Kitin laittaminen ei ole oikeasteen kovinkaan monimutkainen juttu. Varsinkin jos on mersun oma kitti, niin tökkii vaan valmiit liittimet kiinni toisiinsa.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift
Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
W211 200 CDI -07 Facelift
Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Tarvitset pumpun jos sulla sellaista ei ole.220cdi kirjoitti:[
Noinhan se juuri irtosi. Tyyppinä näytti olevan Thermotop Z ilman kiertovesipumppua.
Iltapäivän kiersin oulun webastoliikkeitä ja asentajia läpi. Aikas vaihtelevat kommentit tuli eri suunnilta. Osan mielestä tarvii kiertovesipumpun ja toisten mielestä ei.=> onko tuo auton alkuperäinen pumppu siis sähköinen jota voi ohjata ilman että auto on käynnissä?
Voithan asentaa sen itse.Tuntuu sulla pysyvän meisseli kädessä.

Joka tapauksessa, kun olet ostanut kitin niin näet mitä se sisältää ja alat suunnittelemaan ja jos tuntuu liian hankalalta antaa jonkun muun asentaa.
Tai kyselet neuvoa täältä.

Kun vain saa laitettua neste puolen niin sillähän voi silti ajaa ja laittaa sitten hiljalleen loput silloin kun kerkiää/pystyy.
A170cdi-00 1999-
Pumppu
Juu, pumppu on juuri tuollainen jonka Mikke kuvaili, eli kolme vesiputkeahan siinä.
Luulin tosiaan että tuo on Webaston pumppu mutta nyt kun ole selaillut manuaaleja niin sehän taitaakin olla se "rest"-toiminnon (automaatti-ilmastointi) pumppu, luulisi kuitenkin tuon riittävän pyörittämään vettä myös webastolle? Osaakos joku sanoa onko näin?
Tuo Jani Anttilan tekele A-meseen näytti olevan mallia "Halpa".
Tässä Janin yhteenveto:
Vielä kun joku tekisi samanlaisen yhteenvedon väykyn webastokellon asennuksesta.
Sähköhommat kun normaalisti olen mankan asennusta lukuunottamatta teettänyt niin releen (sisäpuhaltimelle) malli pitäisi jostain löytää ja tuli sellainenkin seikka mieleen että eikös se voisi olla jollain viiveellä toimiva niin säästyisi hieman akkuakin.
Kiitos jo kaikille vastanneille, erityisen hyvä oli mersumiehen linkki tuonne webaston tech-saitille.
Luulin tosiaan että tuo on Webaston pumppu mutta nyt kun ole selaillut manuaaleja niin sehän taitaakin olla se "rest"-toiminnon (automaatti-ilmastointi) pumppu, luulisi kuitenkin tuon riittävän pyörittämään vettä myös webastolle? Osaakos joku sanoa onko näin?
Tuo Jani Anttilan tekele A-meseen näytti olevan mallia "Halpa".
Tässä Janin yhteenveto:
Ja täältä löytyy koko viestiketju. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=2999Loppujen lopuksi homma on äärimmäisen yksinkertainen. Ei muuta kuin kaupasta viikkokello tai joku muu ajastin härpäke ja sitten vain yksi johto webastolle (ja mahdollisesti tuo rele puhaltimelle). Ainakin A-mallissa johto on yksinkertaisinta vetää akun vierestä. A- mallissahan akku on apukuskin jalkojen alla ja vebasto on siinä heti vieressä. Akkukotelosta on läpivienti valmiiksi parhaassa mahdollisessa paikassa. Liitospaikka on helppo löytää. Johto tulee webaston 6-napaisen liittimen nastaan numero 1 (niissä on merkintä).
Itse toteutin operaation muller sc2821 viikkokellolla, jonka duunista ostin (lue otin). Kellosta irroitin näyttö/näppisosan ja asensin sen siististi keskikonsoliin ja sitten sen releosan laitoin tiiviiseen koteloon, jonka myös "ostin". Kotelon laitoin sitten tuonne akun viereen. Homma on erittäin helppo ja kustannukset kohdallani olivat 0€ (vrt. veholla pelkät osat n. 400€.) Jostakin automaatiokomponentteja myyvästä liikkeestä saanet nuo osat n. 50€ hintaan.
Vielä kun joku tekisi samanlaisen yhteenvedon väykyn webastokellon asennuksesta.
Sähköhommat kun normaalisti olen mankan asennusta lukuunottamatta teettänyt niin releen (sisäpuhaltimelle) malli pitäisi jostain löytää ja tuli sellainenkin seikka mieleen että eikös se voisi olla jollain viiveellä toimiva niin säästyisi hieman akkuakin.
Kiitos jo kaikille vastanneille, erityisen hyvä oli mersumiehen linkki tuonne webaston tech-saitille.
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Luulis tuon väyrysessäkin toimivan samalla tavalla.
EDIT: Tuo rele ei ole mikään ihmeellinen. Meet vaan motonettiin tai vastaavaan ja ostat vaihtokärkisen ajoneuvoreleen, jonka kärjet kestää vähintään sen mitä lämmityslaitteen sulakekin. Pienempikestoisellakin releellä pärjää mutta silloin et voi pitää puhallinta täysillä webastoa käytettäessä (Releen kärjet palaa). Muistathan mitoittaa myöskin releen kärjille tulevat johdot riittäviksi ettei piuhat sula. Sopiva johtopaksuus voisi olla esim. 4-6 mm2, Katso mallia paksuudesta sulakerasian pohjasta lämppärin sulakkeen kohdalta.
EDIT: Tuo rele ei ole mikään ihmeellinen. Meet vaan motonettiin tai vastaavaan ja ostat vaihtokärkisen ajoneuvoreleen, jonka kärjet kestää vähintään sen mitä lämmityslaitteen sulakekin. Pienempikestoisellakin releellä pärjää mutta silloin et voi pitää puhallinta täysillä webastoa käytettäessä (Releen kärjet palaa). Muistathan mitoittaa myöskin releen kärjille tulevat johdot riittäviksi ettei piuhat sula. Sopiva johtopaksuus voisi olla esim. 4-6 mm2, Katso mallia paksuudesta sulakerasian pohjasta lämppärin sulakkeen kohdalta.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Eikös tuo rest-toiminto ole sellainen, että kun sammuttaa lämpimän moottori, niin voi painaa rest- nappia ja lämmin neste alkaa kiertää lämmityslaitteessa ja puhallin käynistyy. Puhallin ja kiertovesipumppu sammuu sitten kun neste on jäähtynyt tarpeeksi.
Rest-toiminnon pumppu riittää kyllä webastolle.
Rest-toimintoon kuuluu kaksi relettä ja C-kitin puhaltimen johdon kun kytkee sopivaan kohtaan toiseen releeseen, niin restin lämpöanturi käynistää puhaltimen kun neste on tarpeeksi lämmintä.
Sitten vaan kitin toinen johto yhteen webastolle menevään piuhaan ja se on siinä.
Muita releitä ei tarvita, kuin vain C-kitin mukana tulevat.
Kannattaa sitten aina muistaa tarkistaa kytkentään sopiva sulakkeen koko.
Rest-toiminnon pumppu riittää kyllä webastolle.
Rest-toimintoon kuuluu kaksi relettä ja C-kitin puhaltimen johdon kun kytkee sopivaan kohtaan toiseen releeseen, niin restin lämpöanturi käynistää puhaltimen kun neste on tarpeeksi lämmintä.
Sitten vaan kitin toinen johto yhteen webastolle menevään piuhaan ja se on siinä.
Muita releitä ei tarvita, kuin vain C-kitin mukana tulevat.
Kannattaa sitten aina muistaa tarkistaa kytkentään sopiva sulakkeen koko.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift
Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
W211 200 CDI -07 Facelift
Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Rest-toiminnon pumppu riittää kyllä webastolle.
Jos nyt oikein ymmärsin tuon Miken tekstin niin tuo rest pumppu on siis yhtäkuin auton oma alkuperäinen vesipumppu (siinä turbon vieressä siis). Ja myös vehon asentajalta kysyessäni sain vastaukseksi, että auton oma pumppu riittää ja toista vesipumppua ei tarvi webastolle. Kun vaan kytkee piuhat oikein.
C-kitissähän ei muuta ole kellon, johtosarjan ja pumpun lisäksi kuin 2 relettä. Nuo releet voi ostaa myös irto-osina ja hinta yhteensä 40e.
Ruuvarit ja muut meisselit pysyy kädessä mutta nuo sähkökaaviot eivät ainakaan vielä taivu halutulla tavalla joten pitää löytää oulun lähistöltä sopiva asentaja joka osaa hommansa ja kytkee webaston toimimaan auton omalla vesipumpulla.
Jos nyt oikein ymmärsin tuon Miken tekstin niin tuo rest pumppu on siis yhtäkuin auton oma alkuperäinen vesipumppu (siinä turbon vieressä siis). Ja myös vehon asentajalta kysyessäni sain vastaukseksi, että auton oma pumppu riittää ja toista vesipumppua ei tarvi webastolle. Kun vaan kytkee piuhat oikein.
C-kitissähän ei muuta ole kellon, johtosarjan ja pumpun lisäksi kuin 2 relettä. Nuo releet voi ostaa myös irto-osina ja hinta yhteensä 40e.
Ruuvarit ja muut meisselit pysyy kädessä mutta nuo sähkökaaviot eivät ainakaan vielä taivu halutulla tavalla joten pitää löytää oulun lähistöltä sopiva asentaja joka osaa hommansa ja kytkee webaston toimimaan auton omalla vesipumpulla.
Tutkittu ja pähkäilty
Juu, nyt on tutkailtu webastoa joka suunnasta. Irroitin tuon tohottimen ja irroitus toimi juuri niinkuin Miljoona... kertoi, näin siis myös väyrsessä. Kauhtuneesta tarrasta saattoi hädin tuskin erottaa mallin joka oli Z/C ja ilman omaa kiertopumppua.
Kytkentä toimi niinkuin Jani kertoi, eli siihen ykkösnapaan virtaa ja tuhina alkoi!
Testasin toimintaa seuraavasti.
Kytkin 12V Janin kertomaan Webaston napaan no 1 ja painoin rest-napista puhalluksen päälle (tämähän kytkee myös vesikierron).
Vesi kiersi ja putket lämpeni niin että lopuksi koneen kansi oli niin lämmin että melkein ois päällä kahvit keittäny (käytin puoli tuntia).
Rest toiminto ohjekirjasen mukaan toimii n. puoli tuntia käynnistyksestä, oli keli tai koneen lämpo mitä tahansa.
Olisiko mahdoton idea saada tuo rest kytkettyä ajastinkelloon, homma toimisi kuin junan vessa, ei releitä eikä muutakaan ylimääräistä. Toisaalta Webaston kertakäyttö rajoittuisi tuon Rest-toiminnon maksimiin joka on puoli tuntia, mutta tuleeko webastoa muutenkaan käytettyä tuon kauempaa?
Kytkentä toimi niinkuin Jani kertoi, eli siihen ykkösnapaan virtaa ja tuhina alkoi!
Testasin toimintaa seuraavasti.
Kytkin 12V Janin kertomaan Webaston napaan no 1 ja painoin rest-napista puhalluksen päälle (tämähän kytkee myös vesikierron).
Vesi kiersi ja putket lämpeni niin että lopuksi koneen kansi oli niin lämmin että melkein ois päällä kahvit keittäny (käytin puoli tuntia).
Rest toiminto ohjekirjasen mukaan toimii n. puoli tuntia käynnistyksestä, oli keli tai koneen lämpo mitä tahansa.
Olisiko mahdoton idea saada tuo rest kytkettyä ajastinkelloon, homma toimisi kuin junan vessa, ei releitä eikä muutakaan ylimääräistä. Toisaalta Webaston kertakäyttö rajoittuisi tuon Rest-toiminnon maksimiin joka on puoli tuntia, mutta tuleeko webastoa muutenkaan käytettyä tuon kauempaa?
Re: Tutkittu ja pähkäilty
Näkyy tämä viestiketju katkenneen ikäänkuin kesken. Itseänikin kiinnostaisi onnistuisiko tuo ylläoleva systeemi. Täällä susirajalla kun menee kyselemään Webaston lisäsarjoja, niin paras vastaus on sen "Eipä ole tietoa" lisäksi, että kannattaa laittaa kokonaan uusi. Tulee pa-pumput, kv-pumput asennus ja takuut.. Hintaakin vain n. 2000 euroa.Aaron kirjoitti:Juu, nyt on tutkailtu webastoa joka suunnasta. Irroitin tuon tohottimen ja irroitus toimi juuri niinkuin Miljoona... kertoi, näin siis myös väyrsessä. Kauhtuneesta tarrasta saattoi hädin tuskin erottaa mallin joka oli Z/C ja ilman omaa kiertopumppua.
Kytkentä toimi niinkuin Jani kertoi, eli siihen ykkösnapaan virtaa ja tuhina alkoi!
Testasin toimintaa seuraavasti.
Kytkin 12V Janin kertomaan Webaston napaan no 1 ja painoin rest-napista puhalluksen päälle (tämähän kytkee myös vesikierron).
Vesi kiersi ja putket lämpeni niin että lopuksi koneen kansi oli niin lämmin että melkein ois päällä kahvit keittäny (käytin puoli tuntia).
Rest toiminto ohjekirjasen mukaan toimii n. puoli tuntia käynnistyksestä, oli keli tai koneen lämpo mitä tahansa.
Olisiko mahdoton idea saada tuo rest kytkettyä ajastinkelloon, homma toimisi kuin junan vessa, ei releitä eikä muutakaan ylimääräistä. Toisaalta Webaston kertakäyttö rajoittuisi tuon Rest-toiminnon maksimiin joka on puoli tuntia, mutta tuleeko webastoa muutenkaan käytettyä tuon kauempaa?
E 270 CDI Elegance Aut -99 varkku
Toteutus rippuu vähän vuosimallista mutta jos autossa on Webasto niin ei sitä kannata alkaa siihen rest-nappulaan mitään säveltää kun Väyrysen ilmastoinnin säätimessä on valmis liitin johon Webastolta tuleva sähkö kytketään. Säädin säätää sitten läpät ja puhaltimet oikein. Tarvitaan kello ja lämpötila-anturi ja siinä se.