W124 200D -95 500tkm täyteen
W124 200D -95 500tkm täyteen
Eli tulipa mersulla nyt 500tkm mittariin, mutta auto on ollut minulla vasta 5tkm ajon verran. Historia on täysin pimennossa moottoriöljyjen vaihtoa lukuunottamatta, nämä vaihdoinkin heti auton saatuani. Eli mitäs tälle varsin varmalle menopelille kannattaisi tehdä? Ensin mieleen tuli vaihteisto ja peräöljyjen vaihto ja polttoainesuodattimet. Onko tarvetta tsekkailla ketjun ja muiden siellä sijaitsevien härpäkkeiden kuntoa? Myös dieselpumpun huoltoa olen ajatellut, mutta onko sille mitään tarvetta kun auto käy ja kukkuu juuri niin kuin pitääkin?
Ainoa vika joka autossa tällä hetkellä on se, että mittariston ja keskikonsolin valot on pimeänä (kaikki varoitusvalot mittaristossa kyllä toimii). Kannattaako ne kaikki ostaa suosiolla mersuliikkeestä jolloin saa kaikki oikeat polttimot kerralla (ja sulakkeet, mittariston takanahan taitaa joku sulake sijaita?), vai onko jossain luotettavaa listaa mittaristossa ja keskikonsolissa sijaitsevista polttimoista? Olisi kiva saada kerralla kaikki vaihdettua, ettei tarvitse kahta kertaa availla.
Kiitokset jo kaikista vastauksista!
-Jussi
Ainoa vika joka autossa tällä hetkellä on se, että mittariston ja keskikonsolin valot on pimeänä (kaikki varoitusvalot mittaristossa kyllä toimii). Kannattaako ne kaikki ostaa suosiolla mersuliikkeestä jolloin saa kaikki oikeat polttimot kerralla (ja sulakkeet, mittariston takanahan taitaa joku sulake sijaita?), vai onko jossain luotettavaa listaa mittaristossa ja keskikonsolissa sijaitsevista polttimoista? Olisi kiva saada kerralla kaikki vaihdettua, ettei tarvitse kahta kertaa availla.
Kiitokset jo kaikista vastauksista!
-Jussi
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
On siellä mittariston takana pieni sulake, tässä uskoisin ongelmana olevan himmentimen takapuolella olevan liuskan irronneen.
Tuo pikkusulake hajotessaan pimentää keskikonsolin (lämpösäätimien) valot. Omastani juuri tinasin tuon liuskan, silloin oli kaikki muut paitsi varoitusvalot pimeinä.
Liuska on tinattavissa kun vetää mittariston pois rattia kohti, mittarinvaijeri irti ja pistoke pois edestä, siten itse ainakin pääsin tinaamaan.
Nyt en muista lamppujen mallia, seuraavan lampun hajotessa ajattelin vaihtaa ledit tilalle. Entisessä oli ja pidin niiden valoa parempana.
Tuo pikkusulake hajotessaan pimentää keskikonsolin (lämpösäätimien) valot. Omastani juuri tinasin tuon liuskan, silloin oli kaikki muut paitsi varoitusvalot pimeinä.
Liuska on tinattavissa kun vetää mittariston pois rattia kohti, mittarinvaijeri irti ja pistoke pois edestä, siten itse ainakin pääsin tinaamaan.
Nyt en muista lamppujen mallia, seuraavan lampun hajotessa ajattelin vaihtaa ledit tilalle. Entisessä oli ja pidin niiden valoa parempana.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Jos tinauksen jälkeen huomaat pimeitä polttimoita keskikonsolissa, niin ainakin KL-varaosista saa oikeita. Lasikantainen 12V 0,36W on oikea polttimo ja noin pienellä wattimäärällä ei tahdo Biltemasta löytyä. 1,2W ei parane laittaa koska kuumenee liikaa.
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Kiitoksia nopeista vastauksista! Vielä pikainen lisäkysymys, että mikähän antenni mahtaisi sopia kivuttomimmin tähän autoon? alkuperäinen on mennyt poikki ja radio suhisee vähän turhan paljon 

Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Eli se piiska on poikki?
Jos näin, rassaa se rikkinäinen piiskanpätkä pois, niin sieltä juuresta paljastuu muistaakseni M6 kierre. Siihen löytynee tarvikeantenni. Itse löysin Biltemasta.
Jos näin, rassaa se rikkinäinen piiskanpätkä pois, niin sieltä juuresta paljastuu muistaakseni M6 kierre. Siihen löytynee tarvikeantenni. Itse löysin Biltemasta.
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Juurikin näin
Kiitoksia.

Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Itse vaihtaisin kaikki öljyt, nesteet ja suodattimet. Eli mainitsemiesi kohteiden lisäksi jäähdytys- ja jarrunesteet, ilmansuodatin sekä ohjaustehostimen öljy. Huomaa, että ohjaustehostimen öljysäiliössä on suodatin, eli sekin vaihtoon. Sitten vaan lähdet ajelemaan seuraavaa 500 tkm pätkää. 

508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Jees laitetaanpa ne kaikki sitten vaihtoon, tarvii vain löytää jostain monttu
Ilmansuodattimen vaihdoinkin öljynvaihdon yhteydessä, on tullu tavaksi vaihtaa aina samalla.

Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Mahtaakohan onnistua ilman monttua/nostinta tuo perä- ja laatikkoöljyjen vaihto? Kävin äsken hakemassa pa-suodattimet ja öljyt niin tuumin tässä, että rupeanko edes koittamaan tunkilla ja pukeilla.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Onnistuu se tunkilla ja pukeilla, jos vaan on riittävän korkealle nostavat ja itsellä riittävästi mielenkiintoa auton alla ryömimiseen. Silleen itse olen aina tehnyt - ei se niin hauskaa tai miellyttävää ole, mutta ihan hyvin mahdollista kuitenkin.puunakki kirjoitti:Mahtaakohan onnistua ilman monttua/nostinta tuo perä- ja laatikkoöljyjen vaihto? Kävin äsken hakemassa pa-suodattimet ja öljyt niin tuumin tässä, että rupeanko edes koittamaan tunkilla ja pukeilla.
Saatan neuvoa ihan turhaan selvää asiaa, mutta varmuuden vuoksi kuitenkin... Jos se on manuaalivaihteinen, niin ennen öljyn pois laskemista on syytä varmistaa, että saa täyttötulpan auki. Se on aika ahdas väli, johon ei mikä tahansa avain sovi. Itse avasin sen niin, että laitoin hylsyn (kuusiokoloreikä siinä tulpassa), ja hylsyn varresta väänsin kiintoavaimella. Tavallinen kuusiokolohylsy ei minkään sortin räikkä- tai muun vääntimen kanssa olisi siihen mahtunut. Eikä kyllä mahdu edes se hylsy, jos se on kovin pitkä. Hylsyn kokoa en ulkoa tietenkään muista...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Jos auto on pukeilla, niin sitten todella tukevilla ja turvallisilla pukeilla. Voi joutua nimittäin melko lujasti niitä proppuja vääntämään.
wiimax.fi
Re: W124 200D -95 500tkm täyteen
Ehkä se on parempi sitten jättää omat tunkkiviritykset sikseen. Harmilloista vaan kun omalla pajalla on kaikki työkalut, niin ruveta niitä nyt muualle roudaamaan. Äsken vaihtelin pa-suodattimet ja ai että oli helppoa! Alfan huoltamiseen verratuna tämähän on varsin rentouttavaa puuhaa! 

Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94