W124 200D -95 ABS-valo palaa
W124 200D -95 ABS-valo palaa
Juu eli mersussa palaa ABS-valo. Aiemmin paloi ainoastaan märillä keleillä ja nykyään palaa kokoajan. Joskus ei syty heti auton käynnistettyä vaan hetken kuluttua.
Mitä teen asialle?
Mitä teen asialle?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 213
- Liittynyt: Su 31.10.2010 21:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Putsaa anturit.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Joo tätä lähdin tekemään, mutta mikä ihmeen ratkaisu on kuusiokoloilla ollut kiinnittää tuo tsydeemi. Mikä vika jossain tavallisissa pulteissa?? Piti muotoilla kiintoavaimelle sopivaksi kun ei muuten auennut.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Voi olla myös yj-rele joka temppuilee eli se myös tinaukseen.
Toki tutki myös johdot eli ne voi saada kosteudesta itseensä koska itse anturit ja kehät kyllä pysyvät kuivina..luulisin koska paikka on sellainen.
Toki tutki myös johdot eli ne voi saada kosteudesta itseensä koska itse anturit ja kehät kyllä pysyvät kuivina..luulisin koska paikka on sellainen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Joo putsaamisella ei ollut mitään vaikutusta.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
En tiedä mitä tämä tarkoittaa, mutta pihalla seisovassa 300D:ssä oli tuo YJ rele aika identtisen näköinen, niin koitin sen kanssa. Ei vaikuttanut ongelmaan, mutta en tiedä oliko tuo nyt sitten virhe kokeilla ollenkaan.atlas kirjoitti:Voi olla myös yj-rele joka temppuilee eli se myös tinaukseen.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Luulis että yj on 2 sulakkeella tossa.
Kato vaikka että tuleeko akulle yli 11V. Pitäis tietty tulla yli 13V. Jos se laskee noille alle 12V lukemille esim. ilmastointi päällä ja popit kaakossa niin latauksessa on jotain häikkää. Ainakin bensamese voi lähtee helposti käyntiin vajaalla akulla, mutta polttaa asbivaloo koska abs tarvii vähintään tietyn määrän voltteja toimiakseen.
Laturi voi esim. diodivikasena toimia just sen verran että käyntiin lähtee ja kulkee, mutta paljon muuhun ei potku riitä.
Toi sopis sikäli että kuivalla kelillähän arska paistaa ja ilmastointi (jos siinä on) huutaa hoosiannaa jatkuvasti. Siinä vaaditaan laturilta tehova.
Kato vaikka että tuleeko akulle yli 11V. Pitäis tietty tulla yli 13V. Jos se laskee noille alle 12V lukemille esim. ilmastointi päällä ja popit kaakossa niin latauksessa on jotain häikkää. Ainakin bensamese voi lähtee helposti käyntiin vajaalla akulla, mutta polttaa asbivaloo koska abs tarvii vähintään tietyn määrän voltteja toimiakseen.
Laturi voi esim. diodivikasena toimia just sen verran että käyntiin lähtee ja kulkee, mutta paljon muuhun ei potku riitä.
Toi sopis sikäli että kuivalla kelillähän arska paistaa ja ilmastointi (jos siinä on) huutaa hoosiannaa jatkuvasti. Siinä vaaditaan laturilta tehova.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Oma ABS-valo ongelma katosi uudella akulla.
Tuossa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=157019" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=157019" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 300 E -87 Aut.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Miksei noinkin Paskaan akkuun voi hävitä tehot myös..acparma kirjoitti:Oma ABS-valo ongelma katosi uudella akulla.
Tuossa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=157019" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos laturi on esim. 100A nimellisteholla, tulikuumana kuormittaessa se ei välttämättä pukkaa kuin vaikka 85A, koska teho laskee lämmön noustessa. Ton vuoksi kattosin latausta kun kaikki kulutuslaitteet on täböillä ja kone kuumana. Jos jännite vaan tippuu ja tippuu, kunnes menee alle 12V niin se olis ainakin täysin selkee merkki siitä että akussa/laturissa/ näiden välisissä liitoksissa on jotain häikiää.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Ei ollu virhe. Ihan oikea toimenpide.sorsasd kirjoitti:En tiedä mitä tämä tarkoittaa, mutta pihalla seisovassa 300D:ssä oli tuo YJ rele aika identtisen näköinen, niin koitin sen kanssa. Ei vaikuttanut ongelmaan, mutta en tiedä oliko tuo nyt sitten virhe kokeilla ollenkaan.atlas kirjoitti:Voi olla myös yj-rele joka temppuilee eli se myös tinaukseen.
Tarkoittaa vain sitä että siellä on jokin muu vika kuin relevika tai sit oli tosihuono tuuri ja se toinenkin oli rikki. Yleensä se oireilee myös vaihtelevana joutokäyntinä jos autossa on ELR. Jos rieseli lähtee vaivatta käyntiin niin on hyvin todennäköistä että jännite akulla on kunnossa. Sensijaan jonkin kolmesta anturista johto on poikki ja näin silloin kun ABS -valo jää palamaan vaikka autolla ei ole liikuttu yhtään. Jos vika olisi hammaskehien likaisuudessa valo syttyisi vasta liikkeellelähdön jälkeen.
Toki voihan siellä olla muukin vika. Niin ja jos jarrujärjestelmässä on reilusti ilmaa ni olen saanu aikaiseksi sen että ABS-valo jää palamaan kunnes ilman saa pois ABS yksiköstä. En muista ihan tarkkaan mutta taisi olla niin että tässäkin tapauksessa vaati pienen autonliikuttelun?
Antureita tosiaan on kolme eli yksi perämurikassa apparinpuoleisella poskella ja kaksi kummassakin etupyörässä. Kun mittaat ohmeja niin ota kunnollinen mittari joka valitsee automaattisesti mitta-alueen ni ei me se mittaus pieleen eikä me vipuun ja tee vääriä johtopäätöksiä.
Perämurikan tökkeli taitaa olla takapenkin alla apparinpuolella jossain lukkojen alipainepumpun lähellä (jos sellainen on) ja sit etusten on konetilassa likasuojien kupeessa nämä tökkelit. Likasuojissa on myös ne jarrupalatunnistimen tökkelit ja varmistu että mittaat oikeasta tökkelistä. Ne ABS ja jarrupalatunnistimen tökkelit on melkolähekkäin. Johtoa liikuttelemalla löytyy se oikea.
Tässä jotain mittauksia tehty.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ja#p981338" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin ja 95:sen anturi on sitte aivan törkeän kallis ostaa uutena varaosana Taitaa vaihtua se anturi vm93:sissa? Ja vielä..... älä yritä irroittaa sitä perämurikan anturia jos ei ole aivan pakko meinaan se usein on tosiluljaa kiinni ja usein se menee poikki irroitustustilanteessa. Tällekkin on keksitty sellainen hintalappu että .... Just joo..
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Joo tosiaan auto lähtee käyntiin kunhan avainta vähänkin hipaisee, että jos ei siinä akussa nyt sitten olisi. Joskus vika on ilmeisesti jarruvalokytkimessä, mutta sen vaihtaminen ei vaikuttanut. Ja kaikki, mukaanlukien takana olevan anturin putsasin.
Tuttu neuvoi että jos valo syttyy liikkeellelähdön jälkeen, on jokin antureista rikki. Hammaskehätkö ovat ne, joihin anturit osoittavat? Ja tosiaan vanhemman mersun anturit eivät sovi? Olisi varaosa-autoina -88 ja -89 malliset.
Tuttu neuvoi että jos valo syttyy liikkeellelähdön jälkeen, on jokin antureista rikki. Hammaskehätkö ovat ne, joihin anturit osoittavat? Ja tosiaan vanhemman mersun anturit eivät sovi? Olisi varaosa-autoina -88 ja -89 malliset.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Jos valo syttyy kun autolla ajetaan on usein niin että jonkin anturin johto on poikki silleen että välillä on yhteys ja valillä somman kääntely tai tienkuoppa saa aikaan katkoksen. Niin ja hammastus (se mihin anturin pää osoittaa) ruostunut niin ettei anturi kykene lukemaan pulsseja. Etusissa on muistaakseni 92 hammasta. Saa puhdistettua sopivalla piikillä siitä anturin reiästä ja tietty silleen jos irroittaa koko navan.sorsasd kirjoitti:Joo tosiaan auto lähtee käyntiin kunhan avainta vähänkin hipaisee, että jos ei siinä akussa nyt sitten olisi. Joskus vika on ilmeisesti jarruvalokytkimessä, mutta sen vaihtaminen ei vaikuttanut. Ja kaikki, mukaanlukien takana olevan anturin putsasin.
Tuttu neuvoi että jos valo syttyy liikkeellelähdön jälkeen, on jokin antureista rikki. Hammaskehätkö ovat ne, joihin anturit osoittavat? Ja tosiaan vanhemman mersun anturit eivät sovi? Olisi varaosa-autoina -88 ja -89 malliset.
Muistaakseni etuantureitten vastus on 1600ohmin luokkaa ja taka-anturin jossain 700 paikkeilla tai ainakin niissä on ollu mitä itte olen mittaillu. Heittoa antureitten välillä voi olla useitakymmeniä ohmeja. Silloin kun valo jää palamaan käynnistyksen jälkeen ni ei liikuta rattia tai autoa yhtään vaan mittaa tökkeleistä ohmit (Tässä tapauksessa täytyy oikea tökkeli tietää ettei johtoja tarte liikutella). Löytyy se jossa ohmipuntari näyttää paljon isompaa lukemaa. Sen anturin johto on poikki.
Silleen ei välttämättä löydä jos valo syttyy ajaesa koska yhteys johtojenvälilä voi katkoksenjälkeen tulla takaisinkin mutta valo silti palaa. Vikavalo siis jää palamaan seuraavaan käynnistyskertaan asti vaikka kaikki johdot olisivatkin kunnossa.
Toinen tapa jos askartelee ni sen vanhanmallisen ja uuden anturitökkelin väliin tekee johdoituksen. Napaisuudella ei ole väliä. Jos vika korjaantuu sillä ni ehjää anturia tilalle. Jos valo kerta syttyy heti ni tätä vanhanmallista ei tarte edes paikalleen laittaa kunhan johdotus on tökkeleittenvälilä kunnossa. Sitä en muista sopiko vanhanmallinen anturi uuden reikään pultilla paikoilleen.
Se johto kait usein katkeaa siitäkohtaa mistä se eniten liikkuu ja sen pystynee korjaamaankin.
Niitä uudenmallisia ehjiä antureita saa ostetuksi kohtuuhintaan esim. Raptecilta. Minullakin on kaksi uudenmallista ehjää käytettyä hyllyssä ja saapi ne siellä ollakkin.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Jari Ke kirjoitti:sorsasd kirjoitti:En tiedä mitä tämä tarkoittaa, mutta pihalla seisovassa 300D:ssä oli tuo YJ rele aika identtisen näköinen, niin koitin sen kanssa. Ei vaikuttanut ongelmaan, mutta en tiedä oliko tuo nyt sitten virhe kokeilla ollenkaan.atlas kirjoitti:Voi olla myös yj-rele joka temppuilee eli se myös tinaukseen.
Niin ja 95:sen anturi on sitte aivan törkeän kallis ostaa uutena varaosana Taitaa vaihtua se anturi vm93:sissa? Ja vielä..... älä yritä irroittaa sitä perämurikan anturia jos ei ole aivan pakko meinaan se usein on tosiluljaa kiinni ja usein se menee poikki irroitustustilanteessa. Tällekkin on keksitty sellainen hintalappu että .... Just joo..
Sellainen kyse, että onko ne uudemmat peräti Hall-tyyppisiä? ( ei kai ) Vai edelleen magneettiantureita?
(Jaaha en lukenu tarkkaan, eli ovat magneettianturit.)
Ettei vanhempia voisi soveltaa, jos pää on saman kokoinen ja liittimet kanssa?
Mulla on etupyörien vara-anturit 190:seen ja tossa mittasin niin kummastakin sain 1,07 kilo-ohmia.
Yritin vatkata sitä anturaa metallipalan yllä, ja sieltä tuli joitain millivoltteja. Ikäänkuin mitä kovempi vauhti, sen enempi jännitettä. Taidampa itseasiassa nykäistä mersun etutassun ylös ja totean tämän ja mittaustulokset muistiin
...Ja mittaustulokset tässä:
Autossa paikallaan olevat anturit vastus 1,6kOhm/puoli. Ne joita mittasin irrallaan siis 1,07kOhm.
Perhana. Kokeilin niitä irtoantureitten ohmeja myös metallin läheisyydessä, eikä näyttäneet millään 1,6kOhm. Vaan koko ajan abaut 1kOhm. Siis kummatkin. Ne on ehkä vuotta paria vanhemmasta 190:sestä. Mullahan on vm92. Onkohan se nyt niin että noi ei sovi mun mersuun?
Jännite ei noussut vauhdin mukaan kun pyörää pyöritti. Joitai millivoltteja tuli eli jotain tapahtuu. Kumpahan koestin mielenkiinnosta
Frendillä oli muuten Excurcionin etujarrumännät/ palat jumissa ja ne kantoi päällä. Eivät aivan niin pahasti että nurkka-ajossa haistaisi pahemmin. Se sytytti ABS valoa
aina pienen matkan jälkeen.
Onko toi 95 lankun systeemi muuten sellanen, että se pitää buutata kun vikoja on korjattu?
Viimeksi muokannut jarssep, Su 09.08.2015 20:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Anturiviat eivät ole näissä yleisiä, joka ei tietenkään tarkoita sitä etteikö se olisi mahdollista. Sitä se tarkoittaa että käytettyjä oikeanlaisia antureita on tarjolla taatusti riittävästi eikä hinta päätä huimaa.
Palaako se valo nyt koko ajan vai ei ? Jos palaa niin mittailemalla ja viimeistään uusia osia kokeilemalla saa nopeasti selville mikä on rikki. (uusia osia on korjaamolla)
Todella harvoin. Turhaa veikkailua.Joskus vika on ilmeisesti jarruvalokytkimessä, mutta sen vaihtaminen ei vaikuttanut.
Palaako se valo nyt koko ajan vai ei ? Jos palaa niin mittailemalla ja viimeistään uusia osia kokeilemalla saa nopeasti selville mikä on rikki. (uusia osia on korjaamolla)
wiimax.fi
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Kun käynnistän auton, valo ei pala. Kun lähden liikkeelle ja vauhti hieman nousee, valo syttyy ja jää sitten palamaan. Jos pysähdyn, valo palaa yhä. Sama juttu joka ajokerralla.
Putsasin ne hammaskehät myös, ei mitään vaikutusta.
Putsasin ne hammaskehät myös, ei mitään vaikutusta.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Mites sitten renkaat? Onko sekalaista kokoa eri nurkissa?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Ei johdu renkaista.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Miten tuo ohmien mittaus tapahtuu? Millaisella mittarilla? Anteeksi kyselyni, mutta kun ei yksinkertaisesti ole tietämystä.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
https://m.youtube.com/watch?v=7eCJa7JZzfg" onclick="window.open(this.href);return false;
Koska olen vammainen.
Koska olen vammainen.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
https://m.youtube.com/watch?v=fgp6NvueFQE" onclick="window.open(this.href);return false;
Eeehkäpä olis pitäny mitata AC voltagea. Meikä mittas DC voltagea. No v ittu seuraavaksi mittaan saata na AC voltagea per kele!
Eeehkäpä olis pitäny mitata AC voltagea. Meikä mittas DC voltagea. No v ittu seuraavaksi mittaan saata na AC voltagea per kele!
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
jarssep kirjoitti:https://m.youtube.com/watch?v=fgp6NvueFQE
Eeehkäpä olis pitäny mitata AC voltagea. Meikä mittas DC voltagea. No v ittu seuraavaksi mittaan saata na AC voltagea per kele!
sorsasd kirjoitti:Miten tuo ohmien mittaus tapahtuu? Millaisella mittarilla? Anteeksi kyselyni, mutta kun ei yksinkertaisesti ole tietämystä.
Ei siinä mitään en minäkään mikään kokki ole vaikka joskus yritetään jotain väsäillä Missäspäin Suomea nämä potilaat on?
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Kävin motonetistä hakemassa tollasen yleismittarin, huomenna sitten varmaan vaihdetaan antureita. Kiitos vastauksista. Varsinais-Suomessa sijaitsee
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Joo elikkäs nyt kokeilin noita ohmeja mittailla. Vasemmalla näytti 1.666 ja oikealla 1.708. Nämäkö ovat ihan tavallisia lukemia? Pari kuvaa, sanokaa jos teen jotain väärin.
Tämäkö on nyt sitten takapään liitäntä? Tästä en saanut mitään lukemia.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
selkänojan alaosassa oikealla puolella, jos on siinä kohdassa
alta näet mistä piuha tulee pellin läpi, liitin on lähellä, sisäpuolella
alta näet mistä piuha tulee pellin läpi, liitin on lähellä, sisäpuolella
autodidakti
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Siis auton sisäpuolella? Mikäli kyllä, niin kyseessä pitäisi olla tuo josta otin kuvan. Miksi en saa siitä mitattua minkäänlaisia lukemia?
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Mistä se takana oleva anturi pitäisi mitata, kun siitä penkin alla olevasta liitännästä ei ainakaan näy yhtään mitään. Mittari pysyy peruslukemilla.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
Oletettavasti löysit vian. Siitä pitäisi näkyä noin 700ohmia. Olisiko johto poikki meinaan harmaa muistikuva on että se johto menee yhtenäisenä tuosta tökkelisä murikalle. Tarkista vielä se että tuo johto todella menee murikankylkeen. Kun tuo tökkeli on irti ja käynnistät auton pitäisi ABS valo jäädä palamaan jos on murikan anturijohto.sorsasd kirjoitti:Mistä se takana oleva anturi pitäisi mitata, kun siitä penkin alla olevasta liitännästä ei ainakaan näy yhtään mitään. Mittari pysyy peruslukemilla.
Nuo etuset olet mitannu just oikein ja mittarin mitta-aluekkin on just oikein valittu. Nuo mittaamasi lukemat ovat juuri sellaisia kuin pitääkin.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
No tuo johto sijaitsee apukuskin puolella, takapenkin selkänojan takana melko alhaalla. Tulee pellistä läpi. Liitin on erilainen kuin edessä olevissa antureissa. Ajattelin välillä että ehkä en saanut lukemia, kun en osannut erilaisesta liitännästä mitata. Ehkä menee se murikan anturi sitten vaihtoon.
Tosiaan ABS-valo ei jää palamaan, vaikka liitäntä olisi auki. Sama edessä olevien kanssa.
Tosiaan ABS-valo ei jää palamaan, vaikka liitäntä olisi auki. Sama edessä olevien kanssa.
Re: W124 200D -95 ABS-valo palaa
liitin tuntuu olevan juuri oikea
vikaa on, kun ei anna vastusarvoa
aloita osan liotus. On tiukassa, kuten "Jari Ke" mainitsikin
vikaa on, kun ei anna vastusarvoa
aloita osan liotus. On tiukassa, kuten "Jari Ke" mainitsikin
autodidakti