190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Keijokoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 06.01.2011 10:31

190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja Keijokoo »

päivien päivää,

taas alkavat omat neuvot loppua (eipä niitä tosin paljoa ollut)... auto siis otsikon mukainen 8 venttiiili ja probleemana puhdittomuus. Auto vetää ja kiihtyy hyvin n. 3000 rpm asti mutta siihen veto katkeaa kuin seinää eikä auto väkisinkään jaksa kiertää sinne punarajalle. Olen mitannut bensanpaineet (nätisti yli 5 bar koko ajan). Tutkin myös bensapumpun releen aika tarkoin ja missään kolvauksissa yms ei mielestäni vikaa ollut. autoon on jo vaihdettu ilmaputsari, tulpat, tulpajohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. tulipa vaihdetttua myös yksi helvetin kallis boshin lämpötila-anturi.. Auto on siis tehnyt heti ostosta lähtien tätä. katsastukseen ongelmana oli säädät päästöt kohdillee mutta seos ruuvista ilmanputsarikopan läpi sekin onnistui lopulta. Tänään katselin ja ihmettelin tuota EHAaa ja joskus sen seosruuvin kansi on kyllä ollut jäljistä päätellen auki joten olisiko joku asiaan vihkiymätön voinut sitä ropata? mittasin myös virran johtojen välistä joka oli n. 6mA tyhjäkäynnillä. EHAsta johdot pois nyppäämällä tyhjäkäynti laskee normaaliin mutta itse ongelma ei poistu... Vinkkejä? mitä voisi tutkia ja miten? voisiko kenties tuossa ohjainlaitteessa ollaa vikaa??
Tosiaan ongelma on myös tuo korkea tyhjäkäynti lämpöisenä, joka on n. 1500 rpm. Tyhjäkäyntimoottoria olen koittanut putsailla mutta ei asiaan vaikuta. EHAn johdot toisin päin yhdistämällä tyhjäkäynti tippuu n. 500 rpm eli niin että auto juuri ja juuri käy...
Voisiko vikakoodien lukemisesta olla jotain hyötyä vian etsimiseen? ps. tarvittaessa käytössä on kaikki normaaliin autokorjaamoon kuuluvat vempeleet..
Kiitoksia kovasti jos joku tätä viitsisi kanssani pähkäillä! :)
Viimeksi muokannut Keijokoo, La 12.02.2011 08:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Keijokoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 06.01.2011 10:31

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja Keijokoo »

sehän nyt unohtu vielä että imuvuotoja tutkin startti pilotin kanssa ja mitään vuotoon viittaavaa en havainnut.
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja ari y »

Korkea tyhjäkäynti voisi johtua kaasuvivuston mikrokytkimestä tai vivuston jousista, 2kpl pitäisi olla.
Kolvasitko myös ylijännitereleen tinaukset?
Toi ettei kierrä enempää viittais,että vikatila päällä.
Onko autossa lambda-anturia?Jos on, sekin kannattaisi mitata.
Keijokoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 06.01.2011 10:31

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja Keijokoo »

yj rele on ilmeisesti sitten vuorossa huomenna.. Minkä näkösiä arvoja lambdan tulisi näyttää?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsopa kun polttoaine paineputki menee määränjakajaan pumpulta, niin siinä nipassa on sihti,olisiko se tukossa vähän?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vikatilaa ei ole tässä mallissa vaan siellä on jotain vikaa.No kunhan laittelet näitä perus juttuja niin sitten jossain vaiheessa potikka irti ja puhdistus ja säätö.Ihan kuin joku on liikutellut potikkaa ja ehaa.
Eli vivuston jouset kuntoon.Läpällä on kolmijohtoinen kytkin,sen pitää tunnistaa tyhjäkäynti alue jolloin ecu havaitsee tyhjäkäynti tarpeen ja tk-moottori alkaa pelaamaan.Kolvaa molemmat releet läpi,älä edes tutki silmällä,kaikki läpi uusiksi kerralla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijokoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 06.01.2011 10:31

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja Keijokoo »

nyt illan päätteeksi kolvailtu releet läpi ja tarkistettu tuo vivusto sekä katkaisija.. Seuraavaksi varmaan tuon asentopotikan ja ehan kimppuun..?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsopa ensin se sihti siellä polttoainelinjastossa.
Se potikka on sitten säädettävä kohdilleen.Ehan säätö taas ongelmallinen koska tuisku pitäis minun mielestä saada ensin pelaamaan edes tyhjäkäynnillä koska nyt ei ole mitään mihin vertailla.Ehan säädöllä muutenkin vain hienosäädetään seos.
Paljonkos tämä mersu on ajettu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijokoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 06.01.2011 10:31

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja Keijokoo »

sihti määräjakajan kyljessä oli auki ja samalla kerralla vaihdoin uuden polttoainesuodattimen mutta vika ei korjaantunut. Mittailin myös bensanpaineet uudestaan ja tällä kertaa myös ajossa ja pysyivät nätisti koko ajan yli 5 bar.. Oli muuten mielenkiintoinen viritys teippailla mittari tuulilasiin kiinni :D jos pa pumpun releessä olisi vikaa niin eikös paineet silloin tippuisi? voisivatko suuttimet olla tukossa? auto kyllä muuten käy todella nätisti ja paikallaan kiertää ihan normaalisti.. voisiko lambda heittää seokset laihalle? autolla on ajettu 300 000 km
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja petri »

Keijokoo kirjoitti: Auto vetää ja kiihtyy hyvin n. 3000 rpm asti mutta siihen veto katkeaa kuin seinää eikä auto väkisinkään jaksa kiertää sinne punarajalle.

Mulla oli aikoinaan samanlainen ongelma Honda Accordissa, joka korjaantui puolan vaihdolla.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos lambda on rikki niin koko sähköruisku lopettaa toimimasta ja se siirtyy mekaaniselle käytölle.Otapa auto käydessä yj-rele irti ,muuttuuko kierrokset?Siitä tietää toimiiko jetti vai onko sähköistä vikaa esim.lambda.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijokoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 06.01.2011 10:31

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla sekä korkea tk

Viesti Kirjoittaja Keijokoo »

tässä meni pari päivää muissa työhommissa mut nyt olisi taas tarkoitus palata sorvin ääreen.. Eli vaihdoin autoon uuden lambda anturin mutta se ei mihinkään vaikuttanut.. Sitten kävi niin hassusti että tuo bensapumpun rele päätti vaihtaa hiippakuntaa ja auto piti hinata kotiin. tilasin uuden releen auto lähti taas käyntiin mutta ongelma ei mihinkää ole poistunut. YJ releen kun ottaa irti niin auto sammuu ja lähtee kyllä käyntiin mutta sama puhdittomuus vaivaa edelleen. tyhjäkäynnin btw sain kohdalleen kun säädin CO ruuvia hiukkasen. Autoon on laitettu tarvike katalysaattori, voisiko se olla niin tukossa että auto ei jaksa vetää? vaiko olisko syyllisenä nuo suuttimet?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jotain häikkää siellä on koska auto ei saa sammua jos otat yj-releen irti.Suuttimia älä turhaan vaihda ,en usko että siellä vikaa on.Katin voit tieten tarkistaa koska raaka bensa tuhoaa sen ja nyt taitaa olla niin että edellinen omistaja,hönellä on ollut samaa vikaa kun katti on mennyt vaihtoon.
Mutta nyt pitää ensin etsiä sähköinen vika ke-jetistä.Vika paikkoja on monta.Lambdan olet jo vaihtanut.Oletko tinannut yj-releen?Sitten kaasuläpällä oleva asento tunnistin ,toimiiko?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijokoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 06.01.2011 10:31

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja Keijokoo »

yj rele on juu tinattu kertaalleen uusiksi. äsken kävin irrottamassa tuon asenton tunnistimen ja siinähän on ne kaksi liuskaa mitkä ilmeisesti kuuluisivat olla mustat eikä kuten tässä eli metallille kulunut? voiko tuo vaikuttaa auton käytökseen niin paljon?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllähän se vaikuttaa jos on vielä säädetty päin seiniä se potikka.
Mielestäni metallille kuluminen ei sekoita konetta jos kontakti on koko alueella jees,ettei pätki ,tai katkea lopusta kokonaan.Senhän voit testata ohmi-alueella kun se on paikallaan onko lukema jatkumo ettei tule katkoksia.
Monesti kylläkin potikka uusitaan juuri siksi kun se kuluu metallille.Liuskoja sitten älä vääntele koska se muuttaa bensakarttaa ihan ihmeelliseksi ja sen kyllä huomaa ajossa.Muutenkin kun ajattelee miten pieni sen potikan liikerata on,säädellessä sen tajuaa paremmin kun ruuvien kiristys muuttaa sen ihan pyllylleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tomi651
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 06.04.2015 23:47

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja tomi651 »

Up!!! Itsellä samaa vikaa!! Onko tähän ratkaisua??
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Edelliset neuvot japumppukin voi olla lopussa...paineet saisi ollamin 5.5bar.
Tankki sihti tukos..paine varaaja laskee läpi....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Onko pakoputkisto millaisessa kunnossa, irroneet katin sisuskalut saa ainakin aikaan moista.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
tomi651
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 06.04.2015 23:47

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja tomi651 »

Putki ok ja b paineet vikaa ei vain löydy..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 2.3 puhdittomuus yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yksi vika paikka on myös kulunut nokka akseli...joissakin on karkaisu vikaa
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin