W124 tehdasanteinen vahvistin?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

W124 tehdasanteinen vahvistin?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Tervehdys!

Lueskelin tossa yhdestä topicista että tietyissä W124 malleissa on vahvistin olemassa kaiuttimille jo tehdasasenteisena. Kysymyksessä on ollut sellaiset mallit, joissa on 6 kpl kaiuttimia. Itselläni on juuri kyseinen malli ja vahvistin sijaitsee ymmärtääkseni pelkääjän puolen takalampun etupuolella, takapissapojansäiliön vieressä. Auton siin 300 TDT vm. -91. Topicissa mainittiin että vahvistin on kytketty ovissa oleviin kaijuttimiin. Tästäpä heräsikin vähän kysymyksiä mieleeni:
1.Osaakohan joku kertoa kyseisestä vahvistimesta enemmänkin jotain tietoa?
2. Onkohan joku perillä niistä vahvistimelta lähtevistä kaikista johdoista minkä johdon kuuluu mennä mihinkin ja mikä niiden merkitys on? Kiinostais nimittäin tietää onkohan vahvistin tällä hetkellä käytössä vai ei. Epäilisin että ei ole ainakaan kaikille ovissa oleville kaiuttimille käytössä, koska aikasemmalla omistajalla ollut 4-kanavainen vahvistin paikallaan.
3. Mitenkähän se olis helpoin tapa todeta onko se käytössä vai ei?

Olen kaiuttimien äänimaailmaan muuten tyytyväinen, mutta tarkoitus olisi laittaa lisävahvistusta, jotta basso ei särkisi kovemmalla volumella. Siksi olen kiinnostunut vakio vahvarista että pystynkö hyödyntämään sitä jollain tavalla. Tarkoitus olisi nimittäin laittaa kaksi ylimäärästä 2-kanavaista vahvistinta soittamaan kajareita. Niillä voisin hoitaa esim. kojelaudan sekä etuovien kaiuttimet ja takaovien kajarit vakio vahvistimella, jos se vain on mahdollista.
Jos joku on tutustunut kyseiseen vahvistimeen tai tietää siitä ylipäätään jotain ni kertokaa ihmeessä edes jotain siitä! Auto ollut mulla kaheksan vuotta ja olen aikasemminki ihmetellyt mikä se on ja nyt vasta sekin selvis. :D
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
cgv
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 19.06.2011 20:55
Paikkakunta: ´staro

Re: W124 tehdasanteinen vahvistin?

Viesti Kirjoittaja cgv »

Taitaa olla kaikista parhain laittaa 1kpl 4kanavainen jos pelkät etu kajarit käytössä lasilla ja ovissa ja niille vetää kokonaan uudet piuhat ja hävitää se alkuperäis vahvistin sieltä. Riippuen soittimesta onko jälkiasennettu mistä löytyy rca:t vai onko alkuperäis soitin josta ei rca:ta löydy niin löytyy sellaisiakin vahvistimia mihin signaalin saa syötettyä kaiutin piuhoista. http://www.powerset.fi" onclick="window.open(this.href);return false; löytyy varmasti sopiva ratkaisu kun laitat vaikka Pasille sähköpostia ja kerrot hänelle tilanteen.
Pallosalama 2.8T
V*tunVito 110cdi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 tehdasanteinen vahvistin?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jos mä en nyt aivan huuhaata puhu, niin se lisävahvistin on alun perin ollut kytkettynä vain etuovien kaiuttimiin. Siis siinä ovitaskun takareunassa oleviin lisäbassokaiuttimiin. Muut kaiuttimet sitten ovat olleet kytkettynä suoraan soittimen perään. Suoralta kädeltä en muista, mutta jotenkin on sellainen käsitys, että ton kaiutinpaketin vahvistimineen on saanut sekä alkuperäisellä radiolla että ilman sitä.

En ole sen enempää perehtynyt niihin johdotuksiin, mutta yhteen tuolla härvelillä varustettuun autoon olen joskus vaihtanut soittimen. Siinä oli jo aluksi sellainen soitin, joka ei ollut tehtaalta lähtöisin, eli tarvikemallinen, joskin varmaan samaa ikäluokkaa kuin se autokin. Soittimen kytkennässä ei näkynyt mitenkään se, että siellä jossain on lisävahvistin, joten olettaisin, että se vahvistin ei saa RCA-tasoista signaalia mistään, vaan sinnekin syötetään kaiutinsignaalia, jonka perusteella se sitten syöttää etuovien kaiuttimia.

Tosin joudun myöntämään, että en ole sen auton kanssa koskaan edes varmistanut sitä, että se vahvistin todellakin on kytketty niihin ovikaiuttimiin, eikä ohitettu menemään niin, että soitin suoraan soittaisi myös ovikaiuttimia. En kuitenkaan usko niin olevan, sillä kohtuullisen jykevästi ne etukaiuttimet kuitenkin soivat. Ja olisi myös perin erikoista, että autoon uutena olisi tilattu kalliit lisäkaiuttimet vahvistimella ja sitten heti auton ollessa (vähintäänkin melko) uusi, se vahvistin olisi poistettu käytöstä mutta jätetty paikalleen, joten tuskinpa niin on tehty.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W124 tehdasanteinen vahvistin?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

No itellä menee soittimen takana johdot siten että kojelaudan ja etuovien kajarit soivat soivat samoista johdoista ja takakajarit omistansa. Sitte siellä soittimen takana on myös muistaaksen kaks johtoa pätkästy poikki (harmaa ja ruskea). Tulevat samasta nipusta, josta tulee kojelaudan ja etuovien kajareitten johdot. Mitäköhän nämä johdot lienevät? Keskikonsolissa oleva fader-säädin toimii vaan siten että se rajaa takakajarit pois, mutta ei säädä etukajareita lainkaan. Ei varmaankaan alunperin kuulu toimia niin?

Omasta mielestäni myös etuovien kajarit antavat kyllä hyvän basson, kun ottaa kuitenkin huomioon auton iän. Veljenikin kyseli kun oli kyydissä että onko sulla tässä joku subbari. :D Siitä huolimatta kajarit kuitenkin rupee särkemään melko helposti, jos kuuntelee lujempaa, ellei bassoa säädä pienelle. Mietin vaan että jos auton oma vahvari olis kytketty, olisiko basso sillon särkymätöntä vai onko vahvari vain niin pienitehonen, että siinä ei riitä enään teho suuremmalla äänenvoimakkuudella toistamaan bassoa puhtaasti? Se olis hyvä jos sais varmuuden siitä että kuuluuko kajarijohtojen mennä soittimen takaa ensin vahvarille ja jos kuuluu niin kuinka monta ja sieltä vahvarilta varmaanki vasta sitte jatkaa kajareille.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 tehdasanteinen vahvistin?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Elkku_ kirjoitti:...Keskikonsolissa oleva fader-säädin toimii vaan siten että se rajaa takakajarit pois, mutta ei säädä etukajareita lainkaan. Ei varmaankaan alunperin kuulu toimia niin?
Juu ei kuulu. En tosin tiedä sitä, että pitäiskö niiden etuovikaiuttimien olla ollenkaan siinä faderin takana vai ovatko siitä riippumattomia. Joka tapauksessa faderin kuuluu säätää kojelautakaiuttimia sekä takakaiuttimia.
Elkku_ kirjoitti: Omasta mielestäni myös etuovien kajarit antavat kyllä hyvän basson, kun ottaa kuitenkin huomioon auton iän. Veljenikin kyseli kun oli kyydissä että onko sulla tässä joku subbari. :D Siitä huolimatta kajarit kuitenkin rupee särkemään melko helposti, jos kuuntelee lujempaa, ellei bassoa säädä pienelle. Mietin vaan että jos auton oma vahvari olis kytketty, olisiko basso sillon särkymätöntä vai onko vahvari vain niin pienitehonen, että siinä ei riitä enään teho suuremmalla äänenvoimakkuudella toistamaan bassoa puhtaasti? Se olis hyvä jos sais varmuuden siitä että kuuluuko kajarijohtojen mennä soittimen takaa ensin vahvarille ja jos kuuluu niin kuinka monta ja sieltä vahvarilta varmaanki vasta sitte jatkaa kajareille.
Se on niin kovasti subjektiivinen kysymys, että mikä on lujemmin soittamista, että vaikea sanoa särkymiskynnyksestä. Kyllä oikein toimivalla alkuperäisellä systeemillä saa sen verran painetta puhtaasti, että ovipelti ja pahvit selkeästi tärisevät ja sivupeilien kuvassakin alkaa näkyä, että peili tärisee. Tietty jos kaiutinelementit ovat ne alkuperäiset pahvikartoiset ja ikää niillä sitä kautta vähintään 20 vuotta, niin ne saattavat särkeä, vaikka mikä vahvistin olisi perässä. Se varmaan onkin selvä juttu, että mikä tahansa bassosysteemi alkaa särkeä ääntä hyvin nopeasti, jos soittimesta on säädetty loudness päälle ja / tai bassokorostusta ollenkaan...

Tohon vahvistimen johdotuskysymykseen voi olla hankala saada vastausta täältä, kun on siinä määrin harvinainen varuste ollut Euroopassa. Jenkeissä se muuten oli jostain vuosimallista alkaen vakiona, joten jostain sikäläisiltä foorumeilta vois tuon tiedon löytää.

Jos hyvää äänenlaatua hakee, niin itsekin olen sitä mieltä (kuten cgv tuolla edellä), että vanha vahvistin ja vanhat kaiuttimet kaikki mäkeen ja tilalle uutta (jotain muuta kuin kaikkein halvinta). Siitäkin olen samaa mieltä, että takakaiuttumia ei tarvita mihinkään, ainakaan jos musiikkia haluaa kuunnella. Jos kuuntelee radiosta puheohjelmia, niin silloin ne takakajarit ovat takapenkkiläisille ihan hyvät olemassa - muuten niiden tarpeellisuus on vähän niin ja näin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W124 tehdasanteinen vahvistin?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Tervehdys!

Palaan tähän aiheeseen nyt vielä, kun tuli ajankohtaseksi ruveta repimään sisustaa auki, kun pitää toi radioantenni-johto vaihtaa. Eli nyt on yritetty samalla vähän perehtyä tohon tehdasasenteiseen lisävahvariin ja sen johdotuksiin. Sellanen kysymys tuli vaan mieleen että onkohan alkuperäsessä soittimessa ollut jokaselle kajarille oma kanava? Eli se 6 kappaletta?

Kun tuli vaan semmonen mieleen kun soittimen perässä on nyt 4 kappaletta johtoja katkastuna, että voiskohan ne johdot olla juurikin noitten etuovien kajareitten johdot? Eli juurikin ne jotka ovat vahvistimeen liitetty. Sen lisäks samasta nipusta tulee hiukan aikasemmin musta johto, jonka päässä kaks alkuperästä laattaliitintä, jotka laitettu yhteen. Mietin että onkohan se vahvistimen herätejohto?

Tällä hetkellä on 4-nelikanavainen jälkiasennus-soitin. Ja kojelaudan ja etuovien kajarit ovat ilmeisesti jossain kojelaudan alla haarotettu yhteen kun tulee vaan kahdet johdot soittimen etukanavaan ja takakajareitten johdot tulevat niin ku alunperi on kuulunutkin. Eli sen fader-rullapotikan kautta soittimen takakanaviin.

Mulla ei ole mitään sähkökaavioita, eikä varmuutta että mitä ne neljä poikkastua johtoa ovat soittimen takana. Mulla on kuitenki sellanen ajatus tai kutina mielessä että ne neljä johtoa meneen sinne vahvariin antamaan kaiutinsignaalin ja sieltä menis sitten etuovien kajareille. Vahvariin tulee yhteensä 11 kpl johtoja. Siinä on just 4 kpl saman värisiä kun ne poikkastut johdot ja siitä jatkais sitten 4 kpl johtoja just niihin etuovien kajareille. Sitten ne kolme jäljelle jäävää johtoa olis virta, maa ja heräte.

Eli olis kyl suuri apu jos joku osais siihen ainakin jotain sanoa että onkohan alunperin ollut 6-kanavainen soitin, jos ollut tällä lisävarusteella? Koska jos on ollut niin siitä osais melko varmasti päätellä, että siks on johdot poikkastu ja haarotettu kojelaudan kajareitten kans samoihin johtoihin, että on saatu 4-nelikanavaisella jälkiasennus-soittimella kaikki kuus kaiutinta soimaan.

Toivottavasti joku sai nyt edes jostain jotain tolkkua näistä mun sepustuksista. :D Jos on jotain epäselkoisuutta tai puutetta niin pyytäkää tarkennusta tai kysykää. Puolet on nyt sisustasta levitetty, että nyt olis samalla hyvä hoitaa tämäki kuntoon, joten antakaa neuvoja, jos on jotain ajatuksia aiheesta... Muuten nään pian painajaisia tosta johtoviidakosta :lol:

EDIT: Löysin tälläsen kaaviokuvan järjestelmästä http://i.imgur.com/eQEMk.png tälläseltä sivulta http://www.peachparts.com/shopforum/car ... ctory.html. Jos oikein osaan kaaviota lukea niin soitin olis ollu alunperin myös nelikanavainen. Kaks kanavaan menis fader-potikalle joka jakaa äänen etu- ja takakajareille ja miinus johto haarotetaan yhestä johdosta kahteen kaiuttimeen per puoli. Soittimen kaks jäljelle jäävää kanavaa meneekin sitten tonne vahvistimelle syöttämään kaiutinsignaalia josta se jakaa äänen noille etuovien kajareille. Ymmärsinköhän oikein? Korjatkaa jos olen väärässä.

EDIT2: Kävin tänään autolla vähä vertaamassa johdotuksia kaaviokuvaan ja rupes pienen pohdinnan jälkeen asiat valkenemaan. Alkuperäsestä soittimesta on alunperin lähtenyt vain kaksi kanavaa, jotka ovat menneet fader-potikalle ja sieltä jakaantunut kojelauta- ja takakaiuttimiin. Samat kyseiset "kanavajohdot" jatkaa matkaa sitten vielä fader-potikalta vahvariin jotka antaa kaiutinsignaalin etuovien kajareille. Vahvarilta sitte tietty menee etuovien kajareille johdot.

Ne neljä katkastua johtoa soittimen takana joita aikasemmin ihmettelin tulivat fader-potikalta ja kuuluvat kojelaudan kajareitten johtoihin. Joku on joskus liittänyt ne kaiuttimet suoraan soittimen kanaviin kiinni.

Mietin nyt vaan että jos kytken nuo kojelauta- ja takakajarit nelikanavaisella soittimella niin ku alunperin ollu, eli vain soittimen kahdesta kanavasta, niin sillonhan kajarit saavat puolet vähemmän tehoa, kun kaks kanavaa jää ilman kytkentää. Mitenkähän olis järkevin kytkeä niin että jokasta neljää kajaria soittas soittimen oma kanava? Haarotanko vaan soittimen takaa ne kaks ylimäärästä kanavaa fader-potikalle meneviin johtoihin vai kannattaako ohittaa vaan suosiolla koko säätörulla ja säätää faderia ainoastaan soittimesta, jollon äänenlaatuki ehkä jopa paranis? Etuovikajarithan tulee soimaan tietty vahvarin kautta, joten siihen ei fader-rulla vaikuta millään lailla. Eli niiden kanssa ei ongelmaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin