TLP kirjoitti:Lämmitin on asennettu ohjeiden mukaan, eli lämppärin kennon letkuun.
Kuins TT-Thermo talven pelitti?
Ei ongelmia veden kierron kanssa?
Vastailen tässä vaikka minulta ei edes kysytty
Omat kulkineet, 3kpl (okei 1kpl on vaimon ovat kaikki varustettu TT:illä. Mitään ongelmia en havainnut ja voi mitren mukavaa kun hyttiin tulee oitis lämmintä (eikä tarvitse Eberilllä lämmitelllä, vaikkakin sitäkin pitäs muistaa käyttää "säännöllisesti").
Sama "säännöllisyys" pätee TT-Thermossakin. Lämpiminä- / kesäkausina olisi hyvä tökätä töpseli hetkeksi kiinni.
Yhtään lämmitintä eei ole tullut takaisin jaa ne myllyt ovat 24/7 roikassa talven aikana. '
Siis kun auto on "sähköttä" niin vesi kiertää lämmityslaitteen kennolla saakka jos esim tt-thermolla kierrättää?
Välillä ei ole mitään venttiileitä tms. kiinni? (mielessä kävi pyyhkijöiden alapuolella oleva vesiventtiili, ilmeisesti on auki kun venttiilille ei tule jännitettä?)
Vieläkö sais rakenneltua systeemin että kun tuikkaa roikan seinään niin alkaa tt-thermo töihin, akkulämppäri lämpenemään, auton oma puhallin pyörimään hiljaisella nopeudella ja kaikki ilmansuuntausläpät kääntyisi järkevään asentoon. Sais paiskata sisätilan lämppärin luiskaan! Minkähän kokoinen laturi pitäisi olla? Nyt on Defan 4A ylläpitolaturi... Tuon kokoisella laturilla taitaa lämmetä pelkästään se laturi, ei paljon muut?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
No sehän se olis tottakai (rest) auton omaa puhallinta ym systeemiä kun käyttäis niin varmaan kuivaisi mahdollinen kosteus paremmin.
Se on kyllä tosi että nykyiset sisätilan lämmittimet on aika näppärän kokoisia.
Mutta olishan se paljon tehymmän oloinen...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
tässä on "työn alla" vähän kuvailemasi kaltainen toteutus. Muutamat mutkat kun saadaan aukeamaan, niin pitäs olla siinä.
Noh, varsinaisen "mutkan" kierto ei ole itse probleema, vaan vaihhtoeehdoista kun osaisi sen parhaan kompromissin valita.
Saattaa muovautua vielä useampireittiseksikin....
Antaahan nyt pikkaisen muhhia vielä, viielämpiä aikoja varrotessa. Tai noooh...nyt +4c, hrrr
Tukala kirjoitti:tässä on "työn alla" vähän kuvailemasi kaltainen toteutus.
Toisaalta REST käynnistää auton sähköisen vesipumpun joka taas syö virtaa akulta.
Järkevintä - jos nyt auton oman puhaltimen käyttö on - niin käynnistää vain puhallin tyyliin Webasto/eberi kun TT-Thermossa on itsessään pumppu ja vasta kun nesteen lämpötila on noussut riittävän korkealle.
Remucissahan olisi ohjausmahdollisuus ko toiminnalle kun jostain saadaan nesteenlämpötila selville - CAN:sta?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Tukala kirjoitti:tässä on "työn alla" vähän kuvailemasi kaltainen toteutus.
Toisaalta REST käynnistää auton sähköisen vesipumpun joka taas syö virtaa akulta.
Järkevintä - jos nyt auton oman puhaltimen käyttö on - niin käynnistää vain puhallin tyyliin Webasto/eberi kun TT-Thermossa on itsessään pumppu ja vasta kun nesteen lämpötila on noussut riittävän korkealle.
Remucissahan olisi ohjausmahdollisuus ko toiminnalle kun jostain saadaan nesteenlämpötila selville - CAN:sta?
Nimenomaan, pelkkä puhallin. Sen toteutus ei ole ongelma, saati ettei oma kiertopumppu lähde tulille.
Kataotaan nyt että, miten näiden ohjaukset toteutuu lopulta. Protoaihiona jos olisikin 80-luvun Taunus, niin päänraapimiselta säästyis melkoisesti
6.11Termostaattiohjaus
Valitun lähdön ohjaus voidaan asettaa lämpötilasääteiseksi automaatiksi käyttämällä termostaattiohjaustoimintoa.
6.11.1 Lämmitys termostaattiohjauksella
Pyritään pitämään lämpötila asetetun rajan lähettyvillä, lämmitys käynnistetään, kun on jäähtynyt 6°C rajan alapuolelle.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
TLP kirjoitti:Lämmitin on asennettu ohjeiden mukaan, eli lämppärin kennon letkuun.
Kuins TT-Thermo talven pelitti?
Ei ongelmia veden kierron kanssa?
Jahas, pidin tauon täällä surffailusta ja unohdin koko ketjun.
Mulla hajosi 1kpl TT-Thermoja, mutta takuuna tuli uusi.(oli kuulemma ensimmäinen)
Rupesi vuotamaan nesteet ulos siitä kohdasta, mistä virrat menee laitteelle.
Muutoin pelitti hienosti läpi 'talven'... talveahan ei oikeastaan ollut, lyhyitä pikkupakkasia vain
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Minulla on hyllyssä 6kpl noita taky:n linkin OWL-2
Lämmittimiä, myyn 90e kpl pois ota yht. YV jos kiinnostaa.
Ei takuuta, näissä ei täyty IP44 vaatimus,tässä OWL-2 mallissa on pohjakotelossa reiät, siitä menee
Kosteus ellei saa hyvin kuivaan paikkaan asennettua.
Lisäksi Suomessa on kansallinen vaatimus kaapelin poikkipinta 1,5mm2, näissä on ohuempi kaapeli,
siksi en käytä itse niitä enää. Ostin niitä Saksasta tuontiautoihin ja muutamaan ehdin laittaa,
Sinänsä toimiva laite.
Terve !
Olen ostamassa Tt hermo 1000w KLD:n 1.8-koneeseen.
Soitin tutulle korjaajalle ja kyselin asentamista, kertoi samalla että on hyvä tämän lisäksi laittaa sisätilalämmittin koska jos kovilla pakkasilla laittaa auton käymään ja sieltä tulee heti lämmintä ilmaa niin tuulilasi voi säröillä...totta vai tarua ?
VIISIKANTA kirjoitti:Terve !
Soitin tutulle korjaajalle ja kyselin asentamista, kertoi samalla että on hyvä tämän lisäksi laittaa sisätilalämmittin koska jos kovilla pakkasilla laittaa auton käymään ja sieltä tulee heti lämmintä ilmaa niin tuulilasi voi säröillä...totta vai tarua ?
Ei TT sisätiloja lämmitä paikoilllaan ollessa/moottorin sammuksissa ollessa, sisälämppäri hoitaan sen, TT sitten kun kone käy auton oma lämppäri tuuppaa kokolailla heti lämmintä.
Silti ei tuulilasi siitä taida normaalissa tilanteissa kärsiä, ei siltä niin lämmintä tule, mutta mukavuus sisälämppärin kanssa kasvaa huimasti ja auton ikkunat on sulat heti lähdöstä alkaen, sekä kabiini kuiva.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
En tehnyt parempaa käyrää, otin vaan ruutukaappauksen -29°C lämmityksestä DashCommandilla.
Auto oli ollut 2h roikassa, jotta sisätilan lämppärikin kerkiää vähän tuota "siperiaa" sisältä sulatella.
Ei varmasti tätä korkeammalle enää jaksa 1000KLD nostaa lämpöjä tuossa pakkasessa OM642:een.
Kuitenkin tuo on vähintään riittävästi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
TLP kirjoitti:Ei varmasti tätä korkeammalle enää jaksa 1000KLD nostaa lämpöjä tuossa pakkasessa OM642:een.
Mitä lie OM642:sen ja OM626:sen jäähdytysnestemäärän ero, iskutilavuudessa tuplasti OM642:sen piikkiin, mutta TT-Thermo 500W samoissa olosuhteissa nostaa OM626:ssa moottorin lämmöt melkein samoihin tasoihin.
Onhan isommassa moottorissa toki massaa enemmän, mutta yllättävän samoihin vaikka lämmitystehossa tuplateho.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
TLP kirjoitti:Ei varmasti tätä korkeammalle enää jaksa 1000KLD nostaa lämpöjä tuossa pakkasessa OM642:een.
Mitä lie OM642:sen ja OM626:sen jäähdytysnestemäärän ero, iskutilavuudessa tuplasti OM642:sen piikkiin, mutta TT-Thermo 500W samoissa olosuhteissa nostaa OM626:ssa moottorin lämmöt melkein samoihin tasoihin.
Onhan isommassa moottorissa toki massaa enemmän, mutta yllättävän samoihin vaikka lämmitystehossa tuplateho.
Juu, palataan aiheeseen kun talvi taas tulossa.
Oma TT wörkkii ihan hyvin...
Ja en tiedä OM626:en nestetilavuutta, mutta tuossa 3l koneessa sitä rautaakin lienee lähes tuplat mitä pitää lämmittää.
Se 500W varmasti suhteutuu aika liki samoihin, kun 1000W tuplaten isommassa koneessa.
Aika loogiselta siis kuulostaa, että samoihin lämpöihin lähes pääset ½ pienemmän koneen kanssa ½ pienemmällä teholla.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Laitatin viime talvena Tt hermo 1000w KLD:n Kompressor C200 farkku 1.8-koneeseen ja olen erittäin tyytyväinen, lämmittää veden noin + 60˚ C ja lämmintä puhaltaa heti...ajattelin vielä laittaa kuitenkin sisätilalämmittimen niin ovat myös ikkunat auki kun pakkasilla lähtee likkeellee
Kokeillaan olisiko DEFA laatu parempi että ei tarvitse takuuseen vaihdella ja tuon PTC:n etu korkeamalla oleva termarin katkaisukuin TT:ssä on, niin saa koneeseen enemmän lämpöä - ehkä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Pitäisi C 220cdi -2012 laittaa lämmitin kun ei tuontiautossa ollut valmiina. Kiertovesipumpullinen tt-thermo houkuttelisi, mutta en tahdo löytää asentajaa kuopio läheltä. Tiedustelin kuopion vaunuhuollolta asiaa ja he kyllä myyvät laitetta suoraan hyllystä, mutta eivät ilmeisesti asenna henkilöautoihin. Onko ehdottaa asentajaa sanotaan nyt vaikka kuopion tai jyväskylän seudulta?
taky kirjoitti:
Aikalailla loogista, asennusalusta lähti keväällä kiertoo SLD kyllä jäi hyllyyn, mutta seuraavaan autoon tulossa DEFA PTC letkulämppäri (http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... tc_series/) + kiertovesipumppu.
Kokeillaan olisiko DEFA laatu parempi että ei tarvitse takuuseen vaihdella ja tuon PTC:n etu korkeamalla oleva termarin katkaisukuin TT:ssä on, niin saa koneeseen enemmän lämpöä - ehkä.
PTC vastushan säätyy lämpötilan mukaan. Tässähän taitaa käydä niin, että lämpötilan noustessa lämmitysteho pienenee. Alussa lämmitysteho on siis laitteen maksimiottoteho ja kun PTC elementin vastus lämpenee, sen vastus kasvaa ja läpi kulkeva virta pienenee. Onko näkemystä/kokemusta, millaisella lämpötilakorrelaatiolla PTC vastuksen resistanssi muuttuu? Monesti NTC ja PTC elementtien vastus-lämpötilakorrelaatio on exponentiaalinen.
Lähinnä mietityttää vaan se, että vaikka "termostaatin" katkaisu olisikin kokeammalla, niin lämmittääkö PTC perustainen vastus oikeastaan paremmin vai lopulta huonommin kuin vakioteholla lämmittävä TT-Thermo lämmitystehon pienenemisen vuoksi?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
taky kirjoitti:... ämpärissä dataa mitattuna ko kokoonpanolla.
Hyvä että joku testaa näitä.
Ämpäridatan perusteella voisi karkeasti kyllä tulkita, että vastus ei taida muuttua paljonkaan välillä -15C..75C. Kulmakertoimen muutos selittyy osin jo pelkästään ämpärin ja laboratorion huonelämpötilaeron kasvulla siitä eteenpäin kun ämpärin lämpötila saavuttaa huoneilman lämpötilan. Ämpärissä oleva lämpö alkaa siirtymään huoneilmaan aina vaan kiivaammin, mitä lämpimämmäksi neste lämpenee.
Eihän TT Thermosta olisi identtistä ämpäritestiä verrokiksi?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
TLP kirjoitti:
Tietenkin kaikki tuo ois linkistä klikkaamalla tai muutakin kuin kuvat ensimmäisestä viestistä katselemalla selvinnyt
Pahoittelut mielipahasta jota viestini aiheutti
No problem.
Se tulee siis siihen letkuun, mikä lähtee koneen etuosasta sähköiselle kierrätyspumpulle.
Ainoa fiksu paikka asennella. Omatekoinen tukirauta mulla tuossa.
Vie vaan lämppärin niin alas kun saa vietyä, niin hyvä tulee.
Ei tuu turhia ilmalukkopaikkoja silloin tuohon sähköisen pumpun jälkeen.
Pitää jossain vaiheessa ottaa kuva tuosta itse asennuksesta.
Hei, kiinnostava lämmitin. Ajattelin kokeilla tuohon ärrään. Mietityttää vain, että onhan lämppärikierrossa vesiventtiilit aukiasennossa kun autosta virrat pois? Kai se on sama logiikka kaikis automaatti-ilmastoiduis mersuis... Ärräs olis soppeli tila apparin lampun takana. Siinäkin on lämppärilinjan taukolämmityspumppu siinä kulmalla. Lisäksi oli toinenkin vesipumppu joka kierrättää lohkon vettä... Oliko joku jo keksiny löytyykö lämppäristä pinni, jonka aktivoimalla sais "helposti" flektin läpät auki ja puhaltimen pyörimään ykkösellä? Sais tän lämppärin kanssa sellaisen "webastoefektin"...
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Sellaanen tuli vielä mieleen, että onko kukaa perehtyny tuon REST toiminnon yksityiskohtiin ja kutkentään? Jos sais apureleellä ohjattua sen päälle (ja varmistettua, että pysyy päällä...) niin riittäis ihan tavallinen letkulämmitin lämppärin letkussa. Auton oma pumppu kierrättäis veden...
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Niin, en tiedä riittääkö 1.5kW ihan siihen sisätilan lämmittämiseen, tuskin enää moottorin kaverina ?
Kannattaako sitä pyörää yrittää keksiä uudestaan ?
Jos haluaa 'webastoefektin', niin hankkii webaston tai eberin
Onhan tuota tosin tuolla aiemmin joku jo pohtinut, tiedä saiko valmista ikinä ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
S211 om642 autoon pitäisi laittaa 1000KLD lämmitin. Millaisilla asennus tarvikkeilla tulee varautua? Lämmittimen kiinitystä mietin. Oikea paikka on ymmärtääkseni kiertovesipumpun alapuolelle.
Olishan se klasi ainakin helpompi kravata jos edes vähän sais lämpöä sisäpuolelle.... eihän se tehona muuten mitenkään riitä webaston tavoin lämmittämään. Mutta onhan investoinnis melkoinen ero... 150 vs 1500. Jos sitä lähtis kikkailemaan ja yhdistämään esim tuon rest toiminnon kanssa, niin kannattais varmaan laittaa jollain lämpötilakytkimellä, että rest menee päälle vasta kun lohkosta lämmittimelle tuleva vesi on luokkaa 10 astetta. Muuten ei varmaan lämpee oikein mikään, kun sisäkenno haukkaa kuitenkin watteja vaikka kuinka.
Ei kai tuos asennukses ole sinänsä väliä onko auton kiertovesipumpun ennen vai jälkeen. Kunhan lämmitin on vain alempana kuin nestepinta koko järjestelmässä.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex