Löydä minulle mersu -haaste

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Rommikokkola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Löydä minulle mersu -haaste

Viesti Kirjoittaja Rommikokkola »

Hei!

Täältä varmaan parhaimman tiedon saa. Kokemusta Mersuista on ainoastaan kerta-ajo vuosia sitten sukulaisen omistamalla sekä taksin kyydissä olleena. Entinen ranskan farkku vetelee viimeisiään ja haaveissa olisi farkku-mersu. Tietokone jumittaa ja sivujen lataaminen kestää, joten ajattelin pyytää nyt teidän apua, jotka tästä asiasta paljon tiedätte. Autoista en juurikaan ymmärrä perustallikkaa enempää, huollot on aina niin edellisessä kuin tulevissakin korjaamolla, iteltä onnistuu vain perusjutut. Mersustahan kritiikkinä aina se sama; ei kannata, koska varaosat/huollot/vakuutukset kalliita... noh, enpä tiedä, ei se tuo nykynenkään mitenkään halpa ole ollut, kaikenlaista on joutunu korjaamaan.

Farkkumalli siitä syystä, että siihen on tottunut ja se käytännöllinen, kun kuljettaa kamoja esim. reissuun lähtiessä, metästys sekä myös koiran kuljettaminen. Lapsia ei ole eikä varmaan hetkeen tule, mutta kaksi aikuista kylläkin, eikä pitkiä. Enimmäkseen kulkemista taajamassa, harrastuksien ja sukulaisten vuoksi pitempiä ajoja jonkun verran tulee. En yhtään ole seurannut, mutta heitetään lonkalta, että 10 000 km vuosi vaikka. Bensiinikoneella olen katsellut, mutta en sitten tiedä kumpi lopulta kannattaisi, enkä kyllä tiedä minkä verran bensa-mersulla ajelee? Auto olisi ainakin seuraavaksi viideksi vuodeksi. Edellinen on ollut kyllä 7 vuotta.

Olen yrittänyt katsella autoja hintaluokassa 10-13 000, mutta eipä oikein mitään tahdo löytyvän, noh pyyntihän on aina pyynti... 20 000 olisi ihan maksimi mitä maksaisin. Ja olisihan siitä kiva saada tulevaisuudessa jotain vaihdossakin. Ensin oli tarkoitus ostaa uusi auto, mutta teki miten teki, oli merkki mikä tahansa, hinta nousee reilusti yli 25 000 euroa, ihan muista kuin mersuista, joten ei kiitos. Nettimyynnit on tulvillaan volkkaria, skodaa, kiaa, citikkaa ja pari opelia/toyotaa/pösöä siinä sivussa ehkä, 13-19000 euron pyynneillä; ei kiitos. Sitä paitsi kulutukset kaupunkiajossa tunnustaa huitelevan ihan yhtä korkealla, kuin isommillakin koneilla... Tuntuu että melkein samoilla hinnoilla alkaa jo saada kunnon mersunkin, mitä noista pyytävät ja jotenkin tuntuu, että oisiko tuo mersu kuitenkin kestävämpi peli....

Joten jos löydät minulle etsimäni mersun, heitä linkkiä jatkeeksi tai kerro jotain muita vinkkejä, mitä malleja ja ominaisuuksia olisi hyvä katsella. Auto voi olla kauempaakin, mutta tietysti Keski-Suomestahan tuo olisi ideaali, toisin sanoen helpommin koeajo toteutettavissa. Mielellään liikkeestä, koska pitäisi saada rahoituksella ja vaihdossa entisestä autosta tuskin saanee kuin 4000 euroa.

Ja pyydän anteeksi, jos viestini ei ole foorumin mukainen, tai on väärässä osiossa tms. Kovin on hankala tämän risan tietokoneen kanssa tehdä yhtään mitään, joten toivotaan parasta, että lataa edes tämän viestin.

Tässä äkkiseltään katsomani mersu, mitä mieltä? Paljonkohan olisi hinnassa tinkivaraa, on meinaa niin reilusti yli budjetin, että huhhuh. http://www.autotalli.com/vaihtoauto/339 ... =14&page=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos kaikille ja suuri kiitos jo etukäteen, jos joku vaivautuu auttamaan :)
Rommikokkola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Re: Löydä minulle mersu -haaste

Ai niin. Automaatti-laatikolla. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä :)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Noilla kilsoilla bensa on luultavasti järkevämpi.

En tiedä minkälaista metsästystä harrastat, mutta omilla metsästysreissullani olen havainnut sekä nelivedon että ilmajousituksen (=mahdollisuus nostaa maavaraa) hyödyllisiksi.

Minulta saisi hyvän tarkoitukseen muuten sopivan auton (ks. allekirjoitus), mutta se ei ole bensa eikä liikkeestä (en tiedä onko nuo nettiauton mainostamat rahoituskuviot mitenkään käyttökelpoisia). Mittojen mukaan tehdyn 1-2 koiran häkin (puolitettavissa jos tarvitsee kuljettaa vain yhtä koiraa) voisin antaa kaupan päälle.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
petrivet
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja petrivet »

Bensamersuja on vähän myynnissä.Ilmeisesti niissäkään ei ole suurempia ongelmia. Enemmän noista diesel autojen vioista kuulee.

Miten olisi vaikka tuommoinen.Yksityinen myyjä

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/7441152" onclick="window.open(this.href);return false;

Toinen vastaava oli Turussa

Ajokilometrejä ei suuremmin kannata säikähtää. Itsellä on kolme vuotta vastaavasta dieselistä kokemusta. Muuten toimii hyvin, mutta virtalukko hajosi kerran ja parkkivalon polttimot ei pitkään kestä
C220 T CDI A
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jakoketju pitää 180:iin vaihtaa hyvissä ajoin, itse en tohtisi sataatuhatta pitempään ajaa. Miellyttävä moottori muuten.
Bensan ja dieselin välillä valitseminen on enemmän makuasia 10tkm ajolla, niin suurta eroa ei tule kun laskee verot ja polttoainekulut yhteen.
Luultavasti vähimmillä remonteilla moottorin osalta pääsee 204-korisessa kun valitsee alkupään dieselin eli OM646-koneella varustetun.
wiimax.fi
Rommikokkola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Mitä käytännön eroa c- ja e-sarjoilla? Ilmeisesti c pienempi, joka siis välttäisi? Metästystä on lintua, jänistä ja kaurista, välillä seisoja kyydissä. Kalastusta myös. Noista 180 ym. numeroista en ymmärrä mitä eroa?

Tarkastin ajetut kilometrit, joita viim. 3-4 vuoden aikana välillä 12-15000 km vuodessa.
Dieselistä ei kokemusta, että senkään vertaa en osaa erottaa bensaan eroja, muutoin kuin kustannukset.

Ilmajousitus kuulostaa hyvälle, nelivedolle ei ole vielä koettu tarvetta ja pelottaa korjauskustannukset sille, joten ei ole sen takia nelivetoa ajateltu. Mutta huonoilla, kuoppasilla ja kivisillä teillä tietysti tulee ajettua ja en tiedä miten teillä muilla, mutta meidän kaupungissa talvella teiden kunnossapito on kyllä aivan luokattoman surkeaa.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Rommikokkola kirjoitti:Mitä käytännön eroa c- ja e-sarjoilla? Ilmeisesti c pienempi, joka siis välttäisi? Metästystä on lintua, jänistä ja kaurista, välillä seisoja kyydissä. Kalastusta myös. Noista 180 ym. numeroista en ymmärrä mitä eroa?

Tarkastin ajetut kilometrit, joita viim. 3-4 vuoden aikana välillä 12-15000 km vuodessa.
Dieselistä ei kokemusta, että senkään vertaa en osaa erottaa bensaan eroja, muutoin kuin kustannukset.

Ilmajousitus kuulostaa hyvälle, nelivedolle ei ole vielä koettu tarvetta ja pelottaa korjauskustannukset sille, joten ei ole sen takia nelivetoa ajateltu. Mutta huonoilla, kuoppasilla ja kivisillä teillä tietysti tulee ajettua ja en tiedä miten teillä muilla, mutta meidän kaupungissa talvella teiden kunnossapito on kyllä aivan luokattoman surkeaa.
C on pienempi kuin E. Käymällä tutustumassa selviää mikä riittää. Numerot kertovat käytännössä tehon (ei suoraan, mutta mitä isompi numero sitä tehokkaampi kone; en tiedä onko jotain poikkeuksia - ohjelmoidut on sitten oma lukunsa). Ennen vanhaan numero kertoi suoraan tilavuuden (200 = 2l), mutta näin ei ole ollut enää (kymmeniin?) vuosiin.

Neliveto on todellisuudessa murheettomampi kuin ilmajousitus, tosin ainakin E-sarjan jakolaatikon öljynvaihdot pitää muistaa etenkin jos renkaat ovat jossain vaiheessa erikokoiset (epätasainen kuluminen, vararengas). En tiedä onko C-sarjan 4Maticin (kai niitäkin on?) jakolaatikko samanlainen. Ei se ilmajousituskaan mikään mörkö ole, tosin jos ainoa paikka korjata autoa on merkkikorjaamo, niin voi se kalliiksikin tulla.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja G280E »

Tuossa hintahaarukassa, ääni 211 kopalle!
E on kaikin puolin paremmin tehty ku C.suurin asia minkä huomaa heti koe ajossa on melutasoero.Taksimiehet(tulee kohtuullisesti käytettyä)moittii C mallia juuri tuon äänekkyyden vuoksi.
Tuohon hintaan löytyy varmasti tosi hyvä eemeli.
omasta jäi pelkästään hyvää sanottavaa,pieni kulutus(320cdi)miellyttävä,herraskainen kyyti,lämmin talviauto,turvallisen tukeva ajettava.
Itse en osaa ajatella bensa ajokkia ja totuuden nimissä,kun on pieniruokainen diesel auto,tulee helpommin lähdettyä reissunpäällekkin kun matkaaminen on huokeaa.
Nelivedon parhaat ominaisuudet tulee esille sit talvella,eivätkä ne ole ihan vähäiset!
Eemelin alusta kannattaa tutkia tiuhemmalla kammalla(välykse nivelissä ja puslissa)ei niinkään merkitystä jos yhdessä tai kahdessa on välyksellistä,mut omalla kohdalla sattu niin et lähes kaikki nivelet ja puslat meni alustasta vaihtoon kerralla,sillon tulee kohtuullinen lasku ja kaikki tämä vain sen vuoksi et auto antaa ajaa vaik ei olis ihan kunnossakaan,välttämättä edes katsatuksessa kaikkia välyksiä ei huomata.mulla kuitenkin alkoi jo kiihdytyksissä auto vetelemään niin että vein sen huoltoliikkeeseen tarkistettavaksi.niveliä menee joka autossa,et tää ei ole mikään ihme juttu jos jokunen nivel kaipaa vaihtoa,mut tarkkuutta alustan kanssa,varmaan C-kopassa sama juttu??
W163 400 cdi
Rommikokkola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Saanen vielä tiedustella; kannattaako noita edes harkita, 1.6 litran bensafarmareita automaatilla?
petrivet
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja petrivet »

Miksi ei? Mersun koneita ne on ja kompressorilla voimaa on samat kuin 1.8 :sta.
C220 T CDI A
Vastaa Viestiin