Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Eilen vasta kysyin paisuntasäiliönkorkista muttei kukaan tiennyt tai vastannut, kuitenkin selvisi että nykyinen alkaa vuotaa kun lämmöt nousee 80 asteeseen.
Käytettiin tyhjäkäynnillä pihassa konetta himpun yli 80 ast., mutta syyläri oli aivan kylmä alaosasta ja haalea ylhäältä. Ylävesiletku oli tulikuuma eli ainakin termari toimii, sekin 2v vanha ainoastaan.
Jäähdyttääkö syyläri niin hyvin paikallaanollessa ettei se lämpene ollenkaan, muistaakseni senkin täytyis olla kauttaaltaan tulikuuma. Tuntuu ettei vesi nyt kierrä, lämppärille kyllä tulee kuumaa ohjaamoon.
Puhallettiin paineella enimmät pölyt syylärin läpi, mutta ehkä tarpeen vielä liottaa se jollain aineella ja kuumalla vedellä päältäpäin, sisältä putsattiin jo liotinaineella veden seassa. Miten saa testattua, että vesi kiertää???
Nokkakolarin jälkeen piti vaihtaa syyläri ja ne sen tunnelimuovit, mutta työntää paineella vedet ulos kun lopettaa ajon ja lämmöt noin 90 astetta. Onneks ei ole öljyä veden seassa,kansiremppa tehty 2v sitten.
Käytettiin tyhjäkäynnillä pihassa konetta himpun yli 80 ast., mutta syyläri oli aivan kylmä alaosasta ja haalea ylhäältä. Ylävesiletku oli tulikuuma eli ainakin termari toimii, sekin 2v vanha ainoastaan.
Jäähdyttääkö syyläri niin hyvin paikallaanollessa ettei se lämpene ollenkaan, muistaakseni senkin täytyis olla kauttaaltaan tulikuuma. Tuntuu ettei vesi nyt kierrä, lämppärille kyllä tulee kuumaa ohjaamoon.
Puhallettiin paineella enimmät pölyt syylärin läpi, mutta ehkä tarpeen vielä liottaa se jollain aineella ja kuumalla vedellä päältäpäin, sisältä putsattiin jo liotinaineella veden seassa. Miten saa testattua, että vesi kiertää???
Nokkakolarin jälkeen piti vaihtaa syyläri ja ne sen tunnelimuovit, mutta työntää paineella vedet ulos kun lopettaa ajon ja lämmöt noin 90 astetta. Onneks ei ole öljyä veden seassa,kansiremppa tehty 2v sitten.
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Pitäisi joku letku irroittaa ja sitten kierroksia niin että lentääkö neste kunnolla...voi olla että vesipumpun siivet on rikki kun niitä on tehty ihan muovi rattailla eli joko se halkeaa tai sitten irtoaa akselistaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Jos paisuntasäiliön korkki on kuvanmukaista mallia, tarkista onko tuo keskikohdan musta muovikiekko paikallaan.
Omassa 124:ssa (diesel) tuo muovinpalanen oli lähtenyt irti ja pudonnut paisuntasäiliöön. Rinkula mahtui paisarin letkuun, mutta ei enää jatkona olleeseen metalliputkeen. Muovikiekko jäi siis jumiin ja toimi eräänlaisena takaiskuventtiilinä. Moottori kävi kuumana, kun termostaatin eteen muodostui ilmakupla ja vedet puskivat paineella paisuntasäiliön kautta ulos. Ei silloin ihan ensimmäisenä tullut tuo mahdollisuus mieleen...
Lienee harvinaista, mutta helppo kuitenkin tsekata.
Omassa 124:ssa (diesel) tuo muovinpalanen oli lähtenyt irti ja pudonnut paisuntasäiliöön. Rinkula mahtui paisarin letkuun, mutta ei enää jatkona olleeseen metalliputkeen. Muovikiekko jäi siis jumiin ja toimi eräänlaisena takaiskuventtiilinä. Moottori kävi kuumana, kun termostaatin eteen muodostui ilmakupla ja vedet puskivat paineella paisuntasäiliön kautta ulos. Ei silloin ihan ensimmäisenä tullut tuo mahdollisuus mieleen...
Lienee harvinaista, mutta helppo kuitenkin tsekata.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Kyllä syyläri "melko" tehokas vempain on ja tyhjäkäynillä tuskin kokonaan kuumaksi saa, ellei tuki täysin /lähes täysin.
Aiemmin jo tulikin, että moottorin käydessä nappaa jonkin letkun irti.
Ilma voi useastikin tehdä kiusaa ja paikoissa missä ei suinkaan niin luulisi.
Itse koeajatutan moottorit niiden ollesa vielä pukissa kiinni, esim. putkityön, tms. jälkeen.
Alhaalta puutarhaletkulla "teennäistä" kiertoa jo ennen starttia, joten poistaa ilmavaivat edellään.
Aiemmin jo tulikin, että moottorin käydessä nappaa jonkin letkun irti.
Ilma voi useastikin tehdä kiusaa ja paikoissa missä ei suinkaan niin luulisi.
Itse koeajatutan moottorit niiden ollesa vielä pukissa kiinni, esim. putkityön, tms. jälkeen.
Alhaalta puutarhaletkulla "teennäistä" kiertoa jo ennen starttia, joten poistaa ilmavaivat edellään.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
kyl silti hieman haiskahtaa palaneelle..kansitiiviste..tuliko uusintakiristystä tehtyä ed.kansiremontin aikaan?moni vetää ennakkoon suosituksia kireämmälle heti kylmänä,mut se ei ole sama asia.
termostaattivika myös mahdollinen.moottorin ollessa kylmä,pääosin vesi kiertää vain lohkossa,jäähdyttimelle se pääsee vasta termarin auettua,sikäli mikäli termostaatti on juminut kiinni asentoon,moottorin täytyis kuumeta kiehumispisteeseen asti.paisuntasäiliön korkkivika ei tyhjennä vesiä koneesta,vaan päästää paineen ulos,tietysti jos kansitiiviste on menny palotilasta vesitilaan,aiheuttaa se vesitilassa paineistusta,mikä taas ajaa veden järjestelmästä sinne mistä pääsee helpoiten eli avattua korkkia päin,tai korkin paineenkestokyvyn ylityttyä samaa reittiä..
termostaattivika myös mahdollinen.moottorin ollessa kylmä,pääosin vesi kiertää vain lohkossa,jäähdyttimelle se pääsee vasta termarin auettua,sikäli mikäli termostaatti on juminut kiinni asentoon,moottorin täytyis kuumeta kiehumispisteeseen asti.paisuntasäiliön korkkivika ei tyhjennä vesiä koneesta,vaan päästää paineen ulos,tietysti jos kansitiiviste on menny palotilasta vesitilaan,aiheuttaa se vesitilassa paineistusta,mikä taas ajaa veden järjestelmästä sinne mistä pääsee helpoiten eli avattua korkkia päin,tai korkin paineenkestokyvyn ylityttyä samaa reittiä..
W163 400 cdi
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Katoin korkin,erilainen sillä keskellä metallihattu joka ruosteessa.Siinä lukema 120 ja vuotaa juuresta,saako niitä tiukempia? Ihme vaan kun toimi pari vuotta hyvin mutta nyt kolarin jälkeen eri syylärillä alkoi heti temppuilee. Muistan nyt, että syyläri lämpeni heti kauttaaltaan kun sammutti koneen äsken kokeiltaessa. Sillonhan termarin oltava kunnossa eli jäähdyttää niin hyvin tyhjäkäynnillä ettei lämpiä, vesipumppu vaihettu 10 000km sittten ja kansi jälkikiristettiin sillon. Koneistaja sanoi ettei kansi toimi moottoritienopeuksilla jos pahvi palanut, nyt toimi hyvin mutta puhalti vedet kotona vasta ulos sammutettua eikä öljyn seassa ollut vettä eikä päinvastoin kun katoin just. Vaihan vielä sen vuotavan korkin, putsaan syylärin ulkoapäin ja kokeilen toimiiko vesipumppu äskeisillä ohjeilla. Niin ja ylävesiletku on tulikuuma 80 asteessa vaikkei syyläri ole eli termari on sillon oltava kunnossa,sekin vasta 2v vanha. Kiitos kaikille vastauksista, ne auttaa...
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
jos kansitiiviste porsii palotilan ja vesitilan välistä,ei se aja vesiä ja öljyjä sekaisin.vain ylimääräistä painetta jäähdytysjärjestelmäänja joissain tapauksissa pientä noen muodostusta paisarin korkkiinmrmorris kirjoitti:Katoin korkin,erilainen sillä keskellä metallihattu joka ruosteessa.Siinä lukema 120 ja vuotaa juuresta,saako niitä tiukempia? Ihme vaan kun toimi pari vuotta hyvin mutta nyt kolarin jälkeen eri syylärillä alkoi heti temppuilee. Muistan nyt, että syyläri lämpeni heti kauttaaltaan kun sammutti koneen äsken kokeiltaessa. Sillonhan termarin oltava kunnossa eli jäähdyttää niin hyvin tyhjäkäynnillä ettei lämpiä, vesipumppu vaihettu 10 000km sittten ja kansi jälkikiristettiin sillon. Koneistaja sanoi ettei kansi toimi moottoritienopeuksilla jos pahvi palanut, nyt toimi hyvin mutta puhalti vedet kotona vasta ulos sammutettua eikä öljyn seassa ollut vettä eikä päinvastoin kun katoin just. Vaihan vielä sen vuotavan korkin, putsaan syylärin ulkoapäin ja kokeilen toimiiko vesipumppu äskeisillä ohjeilla. Niin ja ylävesiletku on tulikuuma 80 asteessa vaikkei syyläri ole eli termari on sillon oltava kunnossa,sekin vasta 2v vanha. Kiitos kaikille vastauksista, ne auttaa...
jäähdyttimen lämpenemisen ymmärrän paremmin auton käydessä,en niinkään sammutettaessa,kielii sekin hieman ilmalukosta auton käydessä.
Termostaatti on epäkunnossa myös kiinni juuttuneena,eli ei päästä nestettä syyläriin missään lämpötilassa jolloin jäähdytin on koko ajan kylmä.jos moottorin lämpötila nousee termostaatin avautumislämpötilaa korkeammaksi,eikä siltikään jäähdytin lämpene,on vika mitö ilmeisimmin termostaatissa..pikku juttu käyttää termari kokonaan pois ja käydä ajelemalla eliminoimassa yksi vianmahdollisuus pois pelistä.
Mut toivotaan jotain vähäisempää vikaa;)
Viimeksi muokannut G280E, Ke 26.08.2015 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 400 cdi
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Kieltämättä, kannen/tiivisteen puoleen kallistuu, mutta älähän hyvää kirvestä vielä kaivooon heitä.
äskeinen vastaukseni lähti vähäsen etuajassa, mutta eipä tähän äkkiseltän mitään selvännäkijätaitoja siltii tullut.
Ja ohi aiheenkin näyttää osaltani menevän
Tuo "puutarhaletku" on 11/2" letku, eri sovitteilla. Mutta lähinä siksi siitä mainitsin että, saa kierrätettyä irtomoskat kohtuu hyvin pois, samoin ilmalukot, lisäksi toimittaa blokilämmittimen virkaa, jos tarvis.
Ylhäältä poisto, mielellään oman termari ollessa kiinni, mutta poistoletkussa on lisäksi termarikotelo.
...Hittto.. Nyt iski ihan black-outin vielä päälle, häipyi täysin mielestä mitä olin ehdottamassa/kysymässä.
äskeinen vastaukseni lähti vähäsen etuajassa, mutta eipä tähän äkkiseltän mitään selvännäkijätaitoja siltii tullut.
Ja ohi aiheenkin näyttää osaltani menevän
Tuo "puutarhaletku" on 11/2" letku, eri sovitteilla. Mutta lähinä siksi siitä mainitsin että, saa kierrätettyä irtomoskat kohtuu hyvin pois, samoin ilmalukot, lisäksi toimittaa blokilämmittimen virkaa, jos tarvis.
Ylhäältä poisto, mielellään oman termari ollessa kiinni, mutta poistoletkussa on lisäksi termarikotelo.
...Hittto.. Nyt iski ihan black-outin vielä päälle, häipyi täysin mielestä mitä olin ehdottamassa/kysymässä.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
80 asteessa kuuluukn olla "tulikuuma" vaikka nyrkki/kkäsi huonohko lämpömittari onkin.mrmorris kirjoitti: Niin ja ylävesiletku on tulikuuma 80 asteessa vaikkei syyläri ole eli termari on sillon oltava kunnossa,sekin vasta 2v vanha. Kiitos kaikille vastauksista, ne auttaa...
Jos nyt ne markettien muutaman kympin inframittaritkaan mitenkään absoluuttisia
Termarin otat pois ja kokeile liikkuuko, sen jälkeem heität teevesikattilaan.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Ei nykyään enää kannen pultteja jälkikiristellä kun on venyvät pultit.
Jos venymättömät niin kylläkin mutta ei kai niitä ole kuin jossakin 70 luvun moottoreissa.
Jos venymättömät niin kylläkin mutta ei kai niitä ole kuin jossakin 70 luvun moottoreissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Jahas,,joko 124:ssa on venypultit..jos olisin tuon tienny,en olis tohtinu vetää vanhan 250 dieselini kansipultteja varrtia kireemmälle,ku kansitiiviste alko vuotaan paisariin..onneks en tienny,vuoto loppu ja auto vaihtui,viel puolen vuoden pääst soitti ajokin sillonen uus omistaja ja kehui autoaatlas kirjoitti:Ei nykyään enää kannen pultteja jälkikiristellä kun on venyvät pultit.
Jos venymättömät niin kylläkin mutta ei kai niitä ole kuin jossakin 70 luvun moottoreissa.
123:ssa sit ei ole venyviä,eihän...niitä on tullu auottua ja samoilla pulteilla aina kannet takaisin ei ole kyllä ongelmia ollu ja momenttiin ja jälkikiristyksellä .
Venyvissä pulteissa loppukiristys tehdään asteittain samaan syssyyn.
No tämäkin oli hyvä tietää
W163 400 cdi
Re: Kuinka saada vedet kiertoon lankusta?
Alfamerin oppaassa on annettu kansipulttien pituudet ja todetaan, että ne on vaihdettava, jos ovat venyneet yli annettujen mittojen:
Maksimitituudet kirjan mukaan. 80mm pultti 83,6mmm, 102mm pultti 105,6mm ja 115mmpultti 118,6mm.
Maksimitituudet kirjan mukaan. 80mm pultti 83,6mmm, 102mm pultti 105,6mm ja 115mmpultti 118,6mm.