W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma 18.04.2011 20:35
W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
Vasen yläpallonivel: Hylkkäys katsastuksessa ja välys on päittäin alle 1mm, mutta vaihdettavahan se on. Pitää vaihtaa koko ylätukivarsi ja puslapultit M10, avainväli 16mm näyttäisi ahtaalta. Etupultille taivuttelin 16 mm lenkkiavimen, mutta tämä pultti ottaa/ei ota ilmajouseen irroituksessa? Pitääkö irroittaa imajousi, onko kokemusta? Ahtaan hankalata näyttää ilmajousen osalta irroitus. Pitää purkaa osia, että pääsee käsiksi.
Tarvikeylävarteen pitää porata anturin kiinnitinreikä, mutta sopiiko muuten? Tarvikeylävarsi, n.61€, alkuperäinen 365€.
Tarvikeylävarteen pitää porata anturin kiinnitinreikä, mutta sopiiko muuten? Tarvikeylävarsi, n.61€, alkuperäinen 365€.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
Oikeaan osaan ei tarvitse porata reikiä alkuperäisten varusteiden kiinnittämiseksi.
Ilmajousen irrottamisen jälkeen ei ole ahdasta. En ole yrittänytkään irrottamatta tolppaa.
Ilmajousen irrottamisen jälkeen ei ole ahdasta. En ole yrittänytkään irrottamatta tolppaa.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma 18.04.2011 20:35
Re: W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
Ok. Pneumatiikkaletku ensin irti. Pitääkö koko ilmajousi ottaa sivuun, vai riittääkö yläpää ja puristuuko sitten kasaan?
Re: W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
Mielestäni pitää ottaa, mutta on sen verran aikaa kun viimeksi vaihdoin että joku muu muistanee paremmin...
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma 18.04.2011 20:35
Re: W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
Jostain foorumilta löysin kommentin. "Ilmajousen ilmat ulos helpoiten taivuttamalla paperiliitin suoraksi ja sillä painaen 4mm letkun reiästä venttiiliin." Toimi, ilmajosuen yläpään sai näin painumaan kasaan, mutta sisällä täytyy olla kierrejousi, koska puskee silti melko suoraksi. Sain kuitenkin yläpään näin irti ja väistyy jonkin verran sivulle. Sitten 5sm:n nestekaasupolttimella lämpöä ylätukivarteen. Haarakiilatyökalu väliin ja lekaa päähän > pallonivel irti.
Halvin 16mm lenkkiavain poikki ja hitsasin hydrauliputken jatkoksi. Sopiva taivuttelu ja mahtui jarrupääsylinterin läheltä mutteriin. (Takaisn laitto onkin sitten vaikeampi, varsinkin kun ilmajousi on vielä alapäästä paikoillaan.) Räikkälenkillä ilmajousen vierestä onnistuin saamaan puslapultit aukenemaan ja pois. Onhan pallonivelessä toki välys, vain pystysuunnassa, jotain 0,5mm, mutta kyllä katsastaja helvetisti renkutti sen löytämiseksi.
Ylätukivarsi on nyt irti. Mersun paska konstruktio, kun on pallonivel puristettu suoraan ylätukivarteen. Saadaan myytyä varaosia? Mieluummin laittaisin mallin, jossa nivelen saa pulteilla irti ylätukivarresta. Oi, kun olisi helppo vaihtaa.
Mistä sopiva ylätukivarsi?
(Korjaushistoriaa:
Etujarrulevyt ja palat vaihdettu n. 165tkm. Takana vielä alkuperäiset, nyt 176tkm.
Oikea takailmajousi: n.165tkm. Vaihdettu vahvemmalla oksalla hitsattu Al-säiliö. Kesti n. 1/2 vuotta ja ilmajousi vaihtoon.
170tkm katos voimat. Turbo vain satunnaisesti käyntiin: ERG-venttiili ohitettu ohjelmallisesti ja vielä voimat tallella.
Vasen takaimajousi: 176tkm vaihdettu.)
Lisäsin vielä irroittamani varren kuvan ja jonkun nettikuvan vastaavasta. Mister Auton malli on asiallisempi, kuin tuo tarvikeosa ja sillekin näyttäisi olevan toiminnallinen tila, jos leveys ja pallonivelen sijainti täsmäävät.
Ilmajousi on kyllä oltava poissa tieltä ensin. Miten loppu ilma pois? Onko joku vaihtanut Mister Auton vartta tällaiseen?
Halvin 16mm lenkkiavain poikki ja hitsasin hydrauliputken jatkoksi. Sopiva taivuttelu ja mahtui jarrupääsylinterin läheltä mutteriin. (Takaisn laitto onkin sitten vaikeampi, varsinkin kun ilmajousi on vielä alapäästä paikoillaan.) Räikkälenkillä ilmajousen vierestä onnistuin saamaan puslapultit aukenemaan ja pois. Onhan pallonivelessä toki välys, vain pystysuunnassa, jotain 0,5mm, mutta kyllä katsastaja helvetisti renkutti sen löytämiseksi.
Ylätukivarsi on nyt irti. Mersun paska konstruktio, kun on pallonivel puristettu suoraan ylätukivarteen. Saadaan myytyä varaosia? Mieluummin laittaisin mallin, jossa nivelen saa pulteilla irti ylätukivarresta. Oi, kun olisi helppo vaihtaa.
Mistä sopiva ylätukivarsi?
(Korjaushistoriaa:
Etujarrulevyt ja palat vaihdettu n. 165tkm. Takana vielä alkuperäiset, nyt 176tkm.
Oikea takailmajousi: n.165tkm. Vaihdettu vahvemmalla oksalla hitsattu Al-säiliö. Kesti n. 1/2 vuotta ja ilmajousi vaihtoon.
170tkm katos voimat. Turbo vain satunnaisesti käyntiin: ERG-venttiili ohitettu ohjelmallisesti ja vielä voimat tallella.
Vasen takaimajousi: 176tkm vaihdettu.)
Lisäsin vielä irroittamani varren kuvan ja jonkun nettikuvan vastaavasta. Mister Auton malli on asiallisempi, kuin tuo tarvikeosa ja sillekin näyttäisi olevan toiminnallinen tila, jos leveys ja pallonivelen sijainti täsmäävät.
Ilmajousi on kyllä oltava poissa tieltä ensin. Miten loppu ilma pois? Onko joku vaihtanut Mister Auton vartta tällaiseen?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
En tiedä tuosta mister auton tukivarresta, mutta ainakin orkkiksessa tuo pallonivel on hieman vinossa kulmassa tukivarteen nähden. Mister auton osassa näyttäisi olevan kohtisuorassa.
Itse tilasin tukivarren saksan ebaysta ja hintaa oli toimitettuna 222€, tämä: http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-E-KLASS ... OC:GB:3160" onclick="window.open(this.href);return false;
+
Kuskille ja apparille omat osansa, ei käy ristiin.
Itse tilasin tukivarren saksan ebaysta ja hintaa oli toimitettuna 222€, tämä: http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-E-KLASS ... OC:GB:3160" onclick="window.open(this.href);return false;
+
Kuskille ja apparille omat osansa, ei käy ristiin.
__--W212 350CDI 4Matic--__
__--ex.W211 280CDI 4matic--__
__--ex.W211 280CDI 4matic--__
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma 18.04.2011 20:35
Re: W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
Oikeassa olet, vinossa on tuohon 16mmx32mm vahvaan kaarevaan valuun nähden. Mainitsemasi hinta alkaa jo mullekin kelvata. Ehkä pääsen eteenpäin sillä, kiitos!
Saihan sitä hiemen hakea, mutta kyllä vasuri löytyi sieltä.
Oikea osa tullut 9.9 ja pantu paikoilleen siten, että ilmajousi oli alapäästään kiinni. Yritin ilmaa jouseen syöttää, mutta alashan nurkka painui kun latiian laskin mesen. Oma kompressori sitten oikoi ja vaikuttaa olevan ok koeajon perusteella. Apuna muotoiltu 16mm lenkki ja Bilteman 2-nivelinen räikkälenkki.
Saihan sitä hiemen hakea, mutta kyllä vasuri löytyi sieltä.
Oikea osa tullut 9.9 ja pantu paikoilleen siten, että ilmajousi oli alapäästään kiinni. Yritin ilmaa jouseen syöttää, mutta alashan nurkka painui kun latiian laskin mesen. Oma kompressori sitten oikoi ja vaikuttaa olevan ok koeajon perusteella. Apuna muotoiltu 16mm lenkki ja Bilteman 2-nivelinen räikkälenkki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut PersuMersu, Pe 11.09.2015 20:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
Sulle taitaa vaan mennä vasemmalle ja tuo linkin osa oli oikealle. Mut eiköhän sekin tuolta eBayssa löydy...
__--W212 350CDI 4Matic--__
__--ex.W211 280CDI 4matic--__
__--ex.W211 280CDI 4matic--__
Re: W211 4-matic, Airmatic, yläpallonivel
4-maticin tukivarsi ei ole sama kuin takavetoisen jollainen taitaa olla aiemmassa kuvassa.
wiimax.fi