Ylläpitolaturi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kesseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 18.02.2015 00:28

Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja kesseli »

Moi! MB E 200 CDI. Vm. 2011. Varustettu Webastolla. Ostin tänään Defa 1204 akkulaturin, 4A/12V. Siksi hommasin laturin koska kylmillä ilmoilla joutuu käyttämään Webastoa ja työmatka on lyhyt, n. 10 km.
Onko kokemuksia em. laturista? Riittääköhän parin tunnin lataus yönseutuna? Käytän W:toa kymmenisen minuuttia ennen liikkeelle lähtöä. Kovilla pakkasilla - jos niitä ensi talvena on - ehkä 20 minuuttia/puoli tuntia.
Viime keväänä kävin kerran, tai pari kertaa viikossa ajamassa vähän pitemmän lenkin.
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Moi

Mulla on MB E320 vm.07 ja työmatka huikiat 4km. Käytän webastoa talvisin aamuisin ja iltasin. Kerran tai pari kertaa viikossa laitan auton ylläpitolaturiin, laturi on exide 12v/7A. Tällä menolla on menty jo monta talavia.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
kesseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 18.02.2015 00:28

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja kesseli »

Jep! Mulle antaa tuo tolppa sähköä vain kaksi tuntia. Sama duunipaikan parkissa. Luulisi akun pysyvän virroissaan jos joka aamu ja ilta lataa sen pari tuntia?
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Rassaat sen kellon jumiin niin johan tulee virtaa, näin meillä töissä :D
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6289
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mulla on tuo sama defa, pidän sen kovilla pakkasilla yön yli piuhassa, muuten hyvin satunnaisesti. Eipä sitä oikein tiedä ennenkuin kokeilee, W211 on siitä 'kiva' että se alkaa herjaileen mukavuustoiminnoista aika äkkiä jos lataus ei riitä :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3821
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tähän on hankala vastata tarkasti, mutta hyvää osviittaa tulis Tuulilasin jutusta:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/pakkane ... -korjaamon

Siellä sanotaan mm.
Tuulilasi kirjoitti:Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa suhteellisen paljon ergiaa. Tyypillinen lisälämmittimen teho on 40-80 W. Se tarkoittaa noin 5 ampeerin virrankulutusta (missä ei ole vielä otettu huomioon hehkutuksen tarvitsemaa virrankulutusta).
Jos lisälämmitin käy 30-40 minuuttia, akun kapasiteetista on kulunut noin 5 ampeerituntia. Usein samaaa aikaan auton tuuletusjärjestelmä käyttää puhallinta, mikä lisää hieman kulutusta. Sitten auto käynnistetään, mikä tietysti syö lisää virtaa, arviolta noin 2 ampeerituntia. Auto lähtee käyntiin, mutta ennen ajoa on akusta purettu virtaa jo 7 ampeerituntia.
Eli, jos tuo sopisi tuollaisenaan tähän tapaukseen, että 7 Ampeerituntia kuluu siihen, että auton saa esilämmitettyä ja käynnistettyä, niin silloin se 4 Ampeerilla lataaminen kaksi tuntia riittää juuri ja juuri. Toisaalta, jos se lataus tehdään silloin, kun akku on kylmä ja lisäksi akku on edes kohtuullisen täynnä, niin laturi ei luultavasti saa tuupattua sinne virtaa koko aikaa täydellä teholla, jolloin sillä laturilla ei varmaankaan saada edes sitä 7 Ampeerituntia lisää varausta kahdessa tunnissa. Toisaalta taas, jos lataus ajoitetaan niin, että samalla kun Webasto tekee hommiaan, niin laturikin on päällä, niin silloin laturin täysi teho saadaan käyttöön, kun kaikki laturista irtoava sähkö menee suoraan Webastolle, eikä sillä ole merkitystä, miten hyvin akku pystyy ottamaan virtaa vastaan.

Toisaalta, jos se Webaston käyttö on tosiaan vain sen 10min per 2 tunnin lataus, niin kyllä se siihen kaiken järjen mukaan pitäisi hyvinkin riittää. Varsinkin, jos laturi on päällä samaan aikaan Webaston kanssa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja PEPI »

SamuliR kirjoitti:Rassaat sen kellon jumiin niin johan tulee virtaa, näin meillä töissä :D
:thumbup: :thumbup:

Mulla on työpaikalla omassa tolopassa kello rikki. Makia homma käyttää ylläpitolaturia ku ei tartte juosta kääntään. Autossa tosin ei oo sähkölämmitintä ollenkaan.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja tomant »

kesseli kirjoitti:Moi! MB E 200 CDI. Vm. 2011. Varustettu Webastolla. Ostin tänään Defa 1204 akkulaturin, 4A/12V. Siksi hommasin laturin koska kylmillä ilmoilla joutuu käyttämään Webastoa ja työmatka on lyhyt, n. 10 km.
Onko kokemuksia em. laturista? Riittääköhän parin tunnin lataus yönseutuna? Käytän W:toa kymmenisen minuuttia ennen liikkeelle lähtöä. Kovilla pakkasilla - jos niitä ensi talvena on - ehkä 20 minuuttia/puoli tuntia.
Viime keväänä kävin kerran, tai pari kertaa viikossa ajamassa vähän pitemmän lenkin.
Osta kunnollinen automaattilaturi, jossa ylläpitotoiminto, esim. CTEK. Sellaisella voi akku olla jatkuvasti latauksessa eikä se lataa akkua kuivaksi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja M_M »

tomant kirjoitti:Osta kunnollinen automaattilaturi, jossa ylläpitotoiminto, esim. CTEK. Sellaisella voi akku olla jatkuvasti latauksessa eikä se lataa akkua kuivaksi.
Defan 1204 on kyllä automaattilaturi joka ei lataa akkua kuivaksi tai tee muutakaan typeryyttä... Joten vähän turhaa neuvoa automaattisen ylläpitolaturin ostanutta ostamaan automaattinen ylläpitolaturi. :roll:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja tomant »

M_M kirjoitti:
tomant kirjoitti:Osta kunnollinen automaattilaturi, jossa ylläpitotoiminto, esim. CTEK. Sellaisella voi akku olla jatkuvasti latauksessa eikä se lataa akkua kuivaksi.
Defan 1204 on kyllä automaattilaturi joka ei lataa akkua kuivaksi tai tee muutakaan typeryyttä... Joten vähän turhaa neuvoa automaattisen ylläpitolaturin ostanutta ostamaan automaattinen ylläpitolaturi. :roll:
Kun kysyit:"Riittääköhän parin tunnin lataus yönseutuna?", en ymmärtänyt, että käytössä on tosiaan ylläpitolaturi. Sellaisella ei tarvitse ladata muutamaa tuntia, vaan se voi ladata ja pitää akun jatkuvasti lämpimänä ja täydessä latauksessa. Anteeksi, että yritin turhaan neuvoa sellaista, joka on jo ostanut ylläpitolaturin, mutta ei ymmärrä ylläpitolaturin toimintatapaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

tomant kirjoitti:
M_M kirjoitti:
tomant kirjoitti:Osta kunnollinen automaattilaturi, jossa ylläpitotoiminto, esim. CTEK. Sellaisella voi akku olla jatkuvasti latauksessa eikä se lataa akkua kuivaksi.
Defan 1204 on kyllä automaattilaturi joka ei lataa akkua kuivaksi tai tee muutakaan typeryyttä... Joten vähän turhaa neuvoa automaattisen ylläpitolaturin ostanutta ostamaan automaattinen ylläpitolaturi. :roll:
Kun kysyit:"Riittääköhän parin tunnin lataus yönseutuna?", en ymmärtänyt, että käytössä on tosiaan ylläpitolaturi. Sellaisella ei tarvitse ladata muutamaa tuntia, vaan se voi ladata ja pitää akun jatkuvasti lämpimänä ja täydessä latauksessa. Anteeksi, että yritin turhaan neuvoa sellaista, joka on jo ostanut ylläpitolaturin, mutta ei ymmärrä ylläpitolaturin toimintatapaa.

tomant
Vastasit ymmärtämättä tolpan 2 tunnin rajoitusta.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Nozki kirjoitti:Tähän on hankala vastata tarkasti, mutta hyvää osviittaa tulis Tuulilasin jutusta:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/pakkane ... -korjaamon

Siellä sanotaan mm.
Tuulilasi kirjoitti:Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa suhteellisen paljon ergiaa. Tyypillinen lisälämmittimen teho on 40-80 W. Se tarkoittaa noin 5 ampeerin virrankulutusta (missä ei ole vielä otettu huomioon hehkutuksen tarvitsemaa virrankulutusta).
Jos lisälämmitin käy 30-40 minuuttia, akun kapasiteetista on kulunut noin 5 ampeerituntia. Usein samaaa aikaan auton tuuletusjärjestelmä käyttää puhallinta, mikä lisää hieman kulutusta. Sitten auto käynnistetään, mikä tietysti syö lisää virtaa, arviolta noin 2 ampeerituntia. Auto lähtee käyntiin, mutta ennen ajoa on akusta purettu virtaa jo 7 ampeerituntia.
Eli, jos tuo sopisi tuollaisenaan tähän tapaukseen, että 7 Ampeerituntia kuluu siihen, että auton saa esilämmitettyä ja käynnistettyä, niin silloin se 4 Ampeerilla lataaminen kaksi tuntia riittää juuri ja juuri. Toisaalta, jos se lataus tehdään silloin, kun akku on kylmä ja lisäksi akku on edes kohtuullisen täynnä, niin laturi ei luultavasti saa tuupattua sinne virtaa koko aikaa täydellä teholla, jolloin sillä laturilla ei varmaankaan saada edes sitä 7 Ampeerituntia lisää varausta kahdessa tunnissa. Toisaalta taas, jos lataus ajoitetaan niin, että samalla kun Webasto tekee hommiaan, niin laturikin on päällä, niin silloin laturin täysi teho saadaan käyttöön, kun kaikki laturista irtoava sähkö menee suoraan Webastolle, eikä sillä ole merkitystä, miten hyvin akku pystyy ottamaan virtaa vastaan.

Toisaalta, jos se Webaston käyttö on tosiaan vain sen 10min per 2 tunnin lataus, niin kyllä se siihen kaiken järjen mukaan pitäisi hyvinkin riittää. Varsinkin, jos laturi on päällä samaan aikaan Webaston kanssa.
Ite olen tämän kirjoituksen kannalla paljon. Ite laittaisin tässätilanteessa ylläpitolatutin latamaan akkua tunnin tai puoltoista tuntia ennen webaston käynnistystä. Kerkiäisi ladata akkua etukäteen. Sitten ku webasto syttyy niin laturi jaksaa melkein ruokkia kokonan webaston.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja G280E »

Näiden shamppoopullon kokoisten "ylläpitolaturien"hyöty on tasan +-0.nippa nappa pitää pakkasella akun edes siinä varauksessa missä on.
Tän verran saanu tietoa paikallisen,pitkaikaisen akkufirman luotsaajalta,ku olin sellaista omaani hankkimassa.
Parempi laittaa samoilla tulilla pikkasen isompi laturi sinne konepesään joka antaa aina kun töpseli pistetään kärsään,etenkin jos vain pari tiimaa kerrallaan saa virtaa ja lyhyttä matkaa pää osin ajetaan,tämähän on ihan selviö.
Nämä varsinaiset ylläpitolaturithan maksaaki ihan ku oikeet laturit.
Työkoneisiin näitä yhteen väliin laitettiin,ei mitään apua,kun aamuyöstä tarvi lumitöihin lähtee..Siis ei huomattu eroa siihen oliko laturi vai ei,ennen ja jälkeen.
Niissä kun aina joku imee jonkin verran virtaa,vaikka päävirrat katkaistaan.
W163 400 cdi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3821
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

G280E kirjoitti:Näiden shamppoopullon kokoisten "ylläpitolaturien"hyöty on tasan +-0.
...
En kyllä tuota väitettä suoraan allekirjoita. Omassa autossa nimittäin kun mulla on juuri tässä keskustelussa alun perin puheena ollut Defan kiinteä ylläpitolaturi ja Remucin ohjain lämmittimelle, niin sillä Remucilla pystyy kulloistakin jännitetasoa seuraamaan etänä. Helposti. Viime talvena huomasi ihan selvästi eron tilanteessa, jossa ensin lämmitin oli päällä sen noin puoli tuntia ja sen jälkeen ajelin töihin - sekin on noin puoli tuntia ja sitten iltapäivällä katsoin, että mihin lukemaan jännite on pudonnut. Äkkiseltään muistelisin, että iltapäivän lukema 90Ah akulle oli luokkaa 12,7V, jos auto oli ollut laturin päässä illan ja yön ja vastaavasti se putosi siihen johonkin 12,3 Volttiin vastaavassa tilanteessa, jos laturia ei ollut käytetty. Autoa säilytetään öisin katoksessa ja työpaikalla sen joutuu jättämään kadun varteen, joten ei sillä laitteella kunnolla lämmintä akkua pääse lataamaan. Remucilla näkee myös varsin näppärästi jännite-eron kun lämmitin on päällä ilman ulkoista laturia vs. vastaava tilanne, jossa laturi on kytketty. Niin joo, toi Defa ei kyllä ole shampoopullon kokoinen, vaan aika paljon pienempi. ;)

Ei vaan, työkoneista kun puhuttiin, niin jos niissä on esim. 2kpl 135Ah akkuja, niin niitä nyt saakin tuommoisella pikkulaturilla ladata vaikka kuinka helkutin kauan ennen kuin se oikein missään näkyy. Ja itse asiassa kun CTek on varmaan se yleisin tai ainakin tunnetuin ylläpitolaturi, niin ei niistä pienimpiä malleja, niitä shampoopullon kokoisia, ohjeen mukaan edes saa käyttää kovin isoille akuille. Sitä en tiedä, miksi se niin on, mutta niissä on hyvin selvästi rajattu, että kuinka ison kapasiteetin akkua enimillään niillä saa ladata.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Nozki kirjoitti:
G280E kirjoitti:Näiden shamppoopullon kokoisten "ylläpitolaturien"hyöty on tasan +-0.
...
En kyllä tuota väitettä suoraan allekirjoita. Omassa autossa nimittäin kun mulla on juuri tässä keskustelussa alun perin puheena ollut Defan kiinteä ylläpitolaturi ja Remucin ohjain lämmittimelle, niin sillä Remucilla pystyy kulloistakin jännitetasoa seuraamaan etänä. Helposti. Viime talvena huomasi ihan selvästi eron tilanteessa, jossa ensin lämmitin oli päällä sen noin puoli tuntia ja sen jälkeen ajelin töihin - sekin on noin puoli tuntia ja sitten iltapäivällä katsoin, että mihin lukemaan jännite on pudonnut. Äkkiseltään muistelisin, että iltapäivän lukema 90Ah akulle oli luokkaa 12,7V, jos auto oli ollut laturin päässä illan ja yön ja vastaavasti se putosi siihen johonkin 12,3 Volttiin vastaavassa tilanteessa, jos laturia ei ollut käytetty. Autoa säilytetään öisin katoksessa ja työpaikalla sen joutuu jättämään kadun varteen, joten ei sillä laitteella kunnolla lämmintä akkua pääse lataamaan. Remucilla näkee myös varsin näppärästi jännite-eron kun lämmitin on päällä ilman ulkoista laturia vs. vastaava tilanne, jossa laturi on kytketty. Niin joo, toi Defa ei kyllä ole shampoopullon kokoinen, vaan aika paljon pienempi. ;)

Ei vaan, työkoneista kun puhuttiin, niin jos niissä on esim. 2kpl 135Ah akkuja, niin niitä nyt saakin tuommoisella pikkulaturilla ladata vaikka kuinka helkutin kauan ennen kuin se oikein missään näkyy. Ja itse asiassa kun CTek on varmaan se yleisin tai ainakin tunnetuin ylläpitolaturi, niin ei niistä pienimpiä malleja, niitä shampoopullon kokoisia, ohjeen mukaan edes saa käyttää kovin isoille akuille. Sitä en tiedä, miksi se niin on, mutta niissä on hyvin selvästi rajattu, että kuinka ison kapasiteetin akkua enimillään niillä saa ladata.
Olen samaa mieltä, kyllä ylläpitolaturista on hyötyä. Defalta löytyy ainakin 10A:n laturi, jolloin 2-tunnin lataus riittää hyvin. Mitä taas tulee CTek:n laturiin, kannattaa ostaessa miettiä mihin sitä käyttää. Omassa R129:ssä on pienin CTekin laturi, joka riittää 100Ah-akun ylläpitolataukseen. Mutta jos akku päässyt purkautumaan, tällöin maksimi akun koko on muistaakseni 30Ah. Eli kesäkärryn akun ylläpitolataukseen ei tarvitse ostaa sitä tehokkainta mallia.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6289
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Defaltahan on se 10 ämpärinenkin malli olemassa... ja kyllä munkin mielestä 4A yön yli jotain auttaa, ottaa se kylmä akku nyt mitä ottaa, kaikki se vähäkin on plussaa, eihän weba käytössä olleessaan kuitenkaan ota kuin suunnilleen saman verran (muistelen pelkän weban olevan alta 50W jatkuvassa käytössä, auton puhallin päälle)

Edit: Vmoi73 ehti ensin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin