Toki kiinnostaa. Jos vaan viitsit kirjoitella, niin tuon oheisen linkin tyylinen ohje ois HIANO.Ja jos tarvis ko. rakennus ohjeille niin voin kirjoitella
automaattivalot w124-koriin
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 13.10.2004 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ei taida ihmiset näitä taksi mallin 200D malleja paljo arvostaa.. valot kun on kytketty niin komiasti....... Autom. valot on ja toimii. Katkasijana toimii käsijarru poljin, eli kun taksi on tolpalla valot on pois päältä. Asiakas nousee kyytiin vapautat jarrun ja valot syttyy´, fiksua eikö???? kurkkasin tonne muovien sisään näyttää olevan kolmella releellä kytketty, jos joku haluaa (tarvii) kaaviota voin sen tänään sieltä kurkata töiden jälkeen..
OFFTOPIC: ei kellään olis täälä mansen suunnassa myynnissä 15"aluja vaikka mersun omia talvipyöriin myynnissä??
OFFTOPIC: ei kellään olis täälä mansen suunnassa myynnissä 15"aluja vaikka mersun omia talvipyöriin myynnissä??
Alle 12tkm/kk on reilaamista.
Jees. Näyttää yksinkertaisemmalta kuin se toinen. Tämähän sopisi johdon väliin lähestulkoon heittämällä. Jäähdytyssiili pitäisi varmaan johonkin piilottaa. Miten maajohdon mitoitus? Meneekö systeemi sekaisin tilanteessa, jossa 12 V -napa on ilmassa, lamppunapa 12 voltissa ja GND normaalisti maassa? Eli valot päällä katkaisijasta ja automatiikan rele auki.
Kyllähän tuosta sijoittelukuvasta aikalailla osviittaa saa mutta jotkut juotoskohdat peittävät komponenttiarvomerkinnät. Iso elko on vissiin 220 uF / 15 V? Mitä tulee 12 V:n ja regulaattorin väliin? Regulta tulee kai 8 V eikä 18 V? Elkon rinnalla on kai joku diodi, mutten saa selvää mikä. Tuo fettimäärä on kai tarkoitettu jollekin IIISOOOLLE kuomalle? Montako parille lampulle (2)?
t.
Risto
Samaa mieltä.capriceman kirjoitti:Ne555 piiri on helpompi käyttää, ei tartte opareita....
Pulssinleveys on säädettävänä myös...
Alla oleva piirikortti ohjaa + jännitettä niin kuin pitäisikin
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport/kehitys/lamps/
Hieman epäselvä on kytkis mutta ...

t.
Risto
E500 – 211.070
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Fet mitoitus on tehty niin että jäähdytintä ei tarvita.
Voisin tehdä lyhyen ohjeen, jolloin selkiintyy tuo komponentti juttu...
Siis piirilevy on suunniteltu niin että kumpikin ajolamppu voidaan kytkeä siihen...
Piirikortti voidaan ohittaa ilman kortin irroitusta järjestelmästä, eli ohitetaan reippaasti kytkimellä 12V ja 12V PWM yhteen.
Kortin GND suoraan maahan.
Voisin tehdä lyhyen ohjeen, jolloin selkiintyy tuo komponentti juttu...

Siis piirilevy on suunniteltu niin että kumpikin ajolamppu voidaan kytkeä siihen...

Piirikortti voidaan ohittaa ilman kortin irroitusta järjestelmästä, eli ohitetaan reippaasti kytkimellä 12V ja 12V PWM yhteen.
Kortin GND suoraan maahan.
Viimeksi muokannut capriceman, Ti 19.10.2004 12:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moikka,
Ohessa alustava ohje
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport ... ps/pwm.pdf
Fetit eivät ole IRFZ44 vaan IRF9540 Eli P-kanava fettejä...
Ohessa alustava ohje

http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport ... ps/pwm.pdf
Fetit eivät ole IRFZ44 vaan IRF9540 Eli P-kanava fettejä...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moikka,
Käy myös IRF96XX mutta hieman lämpenee, eli kokonaisteho hukka 2-6W
Eli ei tarvitse vieläkään jäähdytystä
Oli hieman ylimitoitettu toi fettejen määrä, mutta parempi ylimitoittaa jolloin sopii monet fetit tilalle...
Minulta löytyy IRF9622 fettiä(edullisempi), joka käy tilalle, mutta lämpöteho on jo 6W, hieman isompi kotelo jotta tuulettuu niin toimii ihan ok
kolmella IRF9540 fetillä pärjää jos laittaa niihin pienen jäähärin
Käy myös IRF96XX mutta hieman lämpenee, eli kokonaisteho hukka 2-6W
Eli ei tarvitse vieläkään jäähdytystä

Oli hieman ylimitoitettu toi fettejen määrä, mutta parempi ylimitoittaa jolloin sopii monet fetit tilalle...
Minulta löytyy IRF9622 fettiä(edullisempi), joka käy tilalle, mutta lämpöteho on jo 6W, hieman isompi kotelo jotta tuulettuu niin toimii ihan ok

kolmella IRF9540 fetillä pärjää jos laittaa niihin pienen jäähärin

Termos,
En ole noiden fettien kanssa kovin paljon puljannut, joten tyhmä kysymys seuraa: toimisiko IFR9530 100 V, 12 A, RDS(ON) 0,3 ohmia (2,15 €)?
On varmaan jossain kirjoissa ollut nuo fettiasiat vaan kun ei aikoihin käytä, niin...
Mistä itse olet hankkinut nuo fetit? Itse olen tavallisesti hankkinut tarvikkeet SP-elektroniikasta, kun se on melkein nurkan takana. Toisaalta tuommoinen paketti kannattaa jo tilata muualta, jos hintaeroa on oikeasti.
t.
Risto
PS. Kuormitetaanko vielä listaa vai mennäänkö YV:n puolelle?
Jees. On tieten parempi, ettei jää alimitoitetuksi. Ja hyvä on myös, että voi tuo siilin jättää pois,.capriceman kirjoitti:Käy myös IRF96XX mutta hieman lämpenee, eli kokonaisteho hukka 2-6W
Eli ei tarvitse vieläkään jäähdytystä![]()
Oli hieman ylimitoitettu toi fettejen määrä, mutta parempi ylimitoittaa jolloin sopii monet fetit tilalle...
Tuo 9622 näyttää olevan SP:ssä kokonaista kymmenen senttiä halvempi kappaleelta, eli ei suuremmin vaikuta budjettiin.Minulta löytyy IRF9622 fettiä(edullisempi), joka käy tilalle, mutta lämpöteho on jo 6W, hieman isompi kotelo jotta tuulettuu niin toimii ihan ok


Mistä itse olet hankkinut nuo fetit? Itse olen tavallisesti hankkinut tarvikkeet SP-elektroniikasta, kun se on melkein nurkan takana. Toisaalta tuommoinen paketti kannattaa jo tilata muualta, jos hintaeroa on oikeasti.
t.
Risto
PS. Kuormitetaanko vielä listaa vai mennäänkö YV:n puolelle?
E500 – 211.070
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi,
IRF9622 fetit on hinnaltaan noin 50-70 centtiä kappaleelta vaikka ostaisit yksittäin. Tuo SP hinta kuullostaa todella kovalta !
IRF9540 noin 1.5-2 euroo kappale
Multa löytyy tota IRF9622 fettiä, ostin joskus hieman enemmän ja jäipä siis ylimääräisiä...jos tarttet
Ja kysymykseen >> IRF9530 käy myös
IRF9622 fetit on hinnaltaan noin 50-70 centtiä kappaleelta vaikka ostaisit yksittäin. Tuo SP hinta kuullostaa todella kovalta !
IRF9540 noin 1.5-2 euroo kappale

Multa löytyy tota IRF9622 fettiä, ostin joskus hieman enemmän ja jäipä siis ylimääräisiä...jos tarttet

Ja kysymykseen >> IRF9530 käy myös
NE555
Mikähän NE555:n kytkentä capricemanin piirilevyllä on kyseessä?
Selailen nimittäin juuri piirin data sivuja: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/ne555.html
Tiesitkö muuten, että Operating free-air temperature °C:
NE555 0 70
SA555 −40 85
SE555 −55 125
Kohdassa APPLICATION INFORMATION/pulse-width modulation huomaan, että tuohon tarvitaan lisäksi kellosignaali, no thanks.
Kohdassa astable operation alkaa mielenkiinto herätä. Tuolla ei saada aikaan oikeaa PWM:ää, mutta rajoituksineen riittävä viritys valotehon ohjaukseen.
Jos vastukset RA ja RB korvataan potentiometrillä (RP), niin saadaan
tH = 0.693 x RP x C = vakio, jossa RP = potikan nimellisvastus (= RA + RB) ja
tL = 0.693 x RPB x C = ~0 . . . ~tH, jossa RPB:tä säädetään potikalla välillä ~0 . . . ~RP
Koska säätötaajuus on f = 1/(tH + tL) ja duty cycle = tH/(tH + tL), niin äärisäädöillä
tLmin = 0, fmin = 0,5/tH ja duty cycle min = 50%
tLmax = tH, fmax = 1/tH ja duty cycle max = 100%
Tuo riittää valojen säätöön mainiosti. Taajuuden muuttumisella per duty cycle ei ole käytännössä mitään merkitystä, kun taajuus on kHz-luokkaa.
Säätö kannattaisi autossa kytkeä vaihtoreleen kautta, jolloin erillisellä kytkimellä (löytyykö potikoita, joissa myös kytkintoiminto?) vois valita tuleeko virta säätimen ohjaamana (päivä käyttö) vai suoraan.
Tässähän on kyseessä "high side control" (koska valoilla on common ground) ja transistori siinä on P-FET.
Komponenttien määrä kytkennässä PITÄÄ pitää minimissä, ei siinä montaa tarvita.
Virityshän toimii yleis 12V valohimmentimenä tehoalueella 50 - 100%.
Eli näin teoriassa, entä käytännössä???
Selailen nimittäin juuri piirin data sivuja: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/ne555.html
Tiesitkö muuten, että Operating free-air temperature °C:
NE555 0 70
SA555 −40 85
SE555 −55 125
Kohdassa APPLICATION INFORMATION/pulse-width modulation huomaan, että tuohon tarvitaan lisäksi kellosignaali, no thanks.
Kohdassa astable operation alkaa mielenkiinto herätä. Tuolla ei saada aikaan oikeaa PWM:ää, mutta rajoituksineen riittävä viritys valotehon ohjaukseen.
Jos vastukset RA ja RB korvataan potentiometrillä (RP), niin saadaan
tH = 0.693 x RP x C = vakio, jossa RP = potikan nimellisvastus (= RA + RB) ja
tL = 0.693 x RPB x C = ~0 . . . ~tH, jossa RPB:tä säädetään potikalla välillä ~0 . . . ~RP
Koska säätötaajuus on f = 1/(tH + tL) ja duty cycle = tH/(tH + tL), niin äärisäädöillä
tLmin = 0, fmin = 0,5/tH ja duty cycle min = 50%
tLmax = tH, fmax = 1/tH ja duty cycle max = 100%
Tuo riittää valojen säätöön mainiosti. Taajuuden muuttumisella per duty cycle ei ole käytännössä mitään merkitystä, kun taajuus on kHz-luokkaa.
Säätö kannattaisi autossa kytkeä vaihtoreleen kautta, jolloin erillisellä kytkimellä (löytyykö potikoita, joissa myös kytkintoiminto?) vois valita tuleeko virta säätimen ohjaamana (päivä käyttö) vai suoraan.
Tässähän on kyseessä "high side control" (koska valoilla on common ground) ja transistori siinä on P-FET.
Komponenttien määrä kytkennässä PITÄÄ pitää minimissä, ei siinä montaa tarvita.
Virityshän toimii yleis 12V valohimmentimenä tehoalueella 50 - 100%.
Eli näin teoriassa, entä käytännössä???
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi,
Ne555 on toiminut labrassani -40 asteeseen ihan nätisti. Testi rajoina on piireille ollut +141-158 astetta ja pakkas asetuksilla en ole saanut piirejä rikki.
No muitakin "militari" mallejakin on...kuten Proton sanoi
Kytkiksessä muuttuu kyllä PWM, eikä mitään kello signaalia tarvita
Proton: Eli näin teoriassa, entä käytännössä???
Käytännössä siis toimiva kytkis...
Ne555 on toiminut labrassani -40 asteeseen ihan nätisti. Testi rajoina on piireille ollut +141-158 astetta ja pakkas asetuksilla en ole saanut piirejä rikki.
No muitakin "militari" mallejakin on...kuten Proton sanoi

Kytkiksessä muuttuu kyllä PWM, eikä mitään kello signaalia tarvita

Proton: Eli näin teoriassa, entä käytännössä???
Käytännössä siis toimiva kytkis...
Re: ajovaloautomatiikasta
Ompa Nivalassa ja Tampereella katteet kohallaan kun Ylivieskan kärkkäisellä kyseinen motikka 15€!epk kirjoitti:sitä oon sivusilmällä katselle, hintaa motonetissä tais olla reilusti yli 35€??Jani kirjoitti:Treen motonetissa taitaa olla myynnissä juuri tuota samaa sarjaa.0090463 kirjoitti:Hei, suomessa valmistetaan valmiita ajovaloautomatiikoja 124 ja 201-
malleihin, muistaakseni nivalan autosähkö ja hinta oli noin 35e./sarja.
Tarvii vain tinata 5 piuhaa niin toimii. Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.

Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mulla ei ole kokemusta vielä kun ei ole keretty asentaa,mutta eikös jollain ollu paikallaan semmonen?Kertoisitko kokemuksista?capriceman kirjoitti:Moi,
Miten toi kaupan laite toimii ?
Onko viiveitä ja toimiiko valokytkin niin kuin normaalisti, eli ohittaa koko ko. laitteen.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Mika.T kiejoitti
rele ei vedä ennenkuin lataus valo sammuu koska releen heräte johtoihinhan tulee valon palaessa molempiin napoihin plussaa...
Ootko nyt aivan varma tosta edellisestä?
Eiks siihen herätteeseen tule plussa kun auto käy?
rele ei vedä ennenkuin lataus valo sammuu koska releen heräte johtoihinhan tulee valon palaessa molempiin napoihin plussaa...
Ootko nyt aivan varma tosta edellisestä?

Eiks siihen herätteeseen tule plussa kun auto käy?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Huomiovalot
Terve!
Aina välillä tulee mieleen, jospa kaivelisi vanhat huomiovalot naftaliinista. Ne kiusaavat mukavasti sumuvalovihollisia, joilla kiehahtaa heti, jos keulalla loistaa jotain ajovaloista poikkeavaa. Kirkkaudesta riippumatta
Muistan 123:sta 'valottaessani' tarvinneeni kaksi diodia yhden sijaan, jotta sain tuupattua parkit palamaan. Mersussahan parkit on jaettu kahdelle sulakkeelle. Maininnan arvoinen fiitseri oli se, ettei mittarivalot palaneet huomiovalojen kanssa => säästää mittarivalopolttimoita.
Nyt on alla tuo 124:nen ja pitäisi löytää vastaavat kytkentä pisteet, johon noiden diodien läpi työnnetään jännite parkeille. Kun minulla ei ole sähkökuvaa käytettävissäni, niin joku tähänkin viestiketjuun osallistuneista osanee heittää hyvän kytkentäpäikan... Enkä muista, mihin kytkin 123:n piuhat
Sulakerasiaan noita ei voi kytkeä, kun samojen sulakkeiden takana on muutakin...
Aina välillä tulee mieleen, jospa kaivelisi vanhat huomiovalot naftaliinista. Ne kiusaavat mukavasti sumuvalovihollisia, joilla kiehahtaa heti, jos keulalla loistaa jotain ajovaloista poikkeavaa. Kirkkaudesta riippumatta

Muistan 123:sta 'valottaessani' tarvinneeni kaksi diodia yhden sijaan, jotta sain tuupattua parkit palamaan. Mersussahan parkit on jaettu kahdelle sulakkeelle. Maininnan arvoinen fiitseri oli se, ettei mittarivalot palaneet huomiovalojen kanssa => säästää mittarivalopolttimoita.
Nyt on alla tuo 124:nen ja pitäisi löytää vastaavat kytkentä pisteet, johon noiden diodien läpi työnnetään jännite parkeille. Kun minulla ei ole sähkökuvaa käytettävissäni, niin joku tähänkin viestiketjuun osallistuneista osanee heittää hyvän kytkentäpäikan... Enkä muista, mihin kytkin 123:n piuhat

Sulakerasiaan noita ei voi kytkeä, kun samojen sulakkeiden takana on muutakin...
Terveisin
Tero
Tero
Re: Huomiovalot
Ainakin 230:ssa vasemman parkin sulakkeelta menee sähköä vain parkeille. Oikealta menee myös sumuvaloille ja valokatkaisijalle (K30, mittarivalot). Periaatteessahan ei haittaa, jos noille jännitettä meneekin. Mittarivalot eivät pala, jos ei katkaisin ole parkki- tai ajovaloasennossa ja sumareitahan ei ole pakko päivällä käyttää.dieselflosse kirjoitti:Sulakerasiaan noita ei voi kytkeä, kun samojen sulakkeiden takana on muutakin...


Noille sulakkeiden kannoille on kyllä tosi näppärä tehdä kytkennät, kun ovat johdot ruuveilla kiinni. Onko tuo huomiovalokytkentä semmoinen, että parkin johtoa ei tarvitse pätkiä vaan sille tuodaan vaan virta diodin kautta? Jos väliin ei laiteta diodia, niin silloinhan virta menee silti sumareille riippumatta siitä, mihin kohtaan johtoa kytkentä tehdään, jos ei sitten siinä vianhaisteluboksissa ole jotain diodeita. Miten muuten boksi reagoi, jos virrat kytketään joillekin lampuille boksin ohi?
t.
Risto
E500 – 211.070
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moikka,
Valoboxia ei pidä ohittaa, silloin virranmittaus ei toimi lainkaan >> siitä aiheutuu vikalampun syttyminen.
Rakensin itse viimevuonna automaattivalot autoon ja hyvin on pelannu.
ELi toimii siten että kun pistää padan käyntiin niin hetken päästä syttyy ensin parkit ja sen jälkeen ajovalot.
Kaikki johdotus tapahtuu "kuskin" jalkotilassa eli järjestelmä ohittaa parkki kytkimen ja ajovalo kytkimen. Lisäksi olen samaan kytkentään rakentamassa
saattovaloja joten sitten laite olisi melkein perfect...
Sitten releitä ei kannata laittaa sinne laturin D-linjaan koska äkkinäinen jännitteen muutos releen kelalla aiheuttaa jännitepiikin laturin elektroniikalle, josta se voi hajota. Toisaalta D-linjaa ei ole suunniteltu kuormitettavaksi kuin 0.8-1.0A joten laturissa oleva alasveto transistori voi vioittua jos virta ylitetään.
Valoboxia ei pidä ohittaa, silloin virranmittaus ei toimi lainkaan >> siitä aiheutuu vikalampun syttyminen.
Rakensin itse viimevuonna automaattivalot autoon ja hyvin on pelannu.
ELi toimii siten että kun pistää padan käyntiin niin hetken päästä syttyy ensin parkit ja sen jälkeen ajovalot.
Kaikki johdotus tapahtuu "kuskin" jalkotilassa eli järjestelmä ohittaa parkki kytkimen ja ajovalo kytkimen. Lisäksi olen samaan kytkentään rakentamassa
saattovaloja joten sitten laite olisi melkein perfect...

Sitten releitä ei kannata laittaa sinne laturin D-linjaan koska äkkinäinen jännitteen muutos releen kelalla aiheuttaa jännitepiikin laturin elektroniikalle, josta se voi hajota. Toisaalta D-linjaa ei ole suunniteltu kuormitettavaksi kuin 0.8-1.0A joten laturissa oleva alasveto transistori voi vioittua jos virta ylitetään.
Re: automaattivalot w124-koriin
Hei, olen tässä tutkiskellut tuota valoautomatiikka asiaa ja ymmärrän miten se tehdään releen kanssa liitokset ja mihin, siinä on vain sellainen pulma, että en tiedä mihin olisi järkevintä pistää tuo rele. Ajovalojen päävirta johdon väliin ja heräte jostakin mihin tulee virta avainta käännettäessä ja miinus heräte starttin herätteeseen, jotta sammuisivat käynnistettäessä. mutta mistä se valojen päävirta johto löytyy? Ja pitäisikö se ennen sulakerasiaa pistää vai valokatkaisijan jälkeen/ennen... Autoni on w202 c180 -95 mutta ei tuo järin paljoa eroa 124.