G een ilmajousitus.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Asensin Pitkään Geehen ilmajousitus sarjan , ihan perus tee itse sarja. Mutta ongelma että auto on koko ajan noin 1.5cm vinossa eli oikeanpuolen jouset noin 1.5cm pidemmällä :( .

Haluaisin laittaa automaatti säädön joka ohjaisi aina suoraan tai jotain vastaavaa , kuitenkin valmiit ohjaukset maksavat turhan paljon joten onko kellään mitään ideoita.

Kuva
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Mulla ois tähän useampikin idea. En raaski ruveta nyt autonratista tarinoimaan mutta tämä on sen verran mielenkiintoinen aihe, että voisin illemmalla tarinoida. :thumbup:
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Juu kaikki ideat otetaan vastaan kun itsellä ei oikein sytytä ..
Vähän taakse lisää tilaa jousille vielä.
Kuva
Kuva
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Mistä saisi hyviä ja järkihintaisia venttiileitä jousiin ???
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jjruutiainen kirjoitti:Asensin Pitkään Geehen ilmajousitus sarjan , ihan perus tee itse sarja. Mutta ongelma että auto on koko ajan noin 1.5cm vinossa eli oikeanpuolen jouset noin 1.5cm pidemmällä :( .
Ilmajousituksesta en mitään tiedä, mutta tuo vinossa oleminen voi johtua siitäkin että on liian korkeat jouset niin panhard vääntään auton koria vinoon tätä tapahtuu myös ihan rautaisilla korotusjousilla.
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

JSJ kirjoitti:
jjruutiainen kirjoitti:Asensin Pitkään Geehen ilmajousitus sarjan , ihan perus tee itse sarja. Mutta ongelma että auto on koko ajan noin 1.5cm vinossa eli oikeanpuolen jouset noin 1.5cm pidemmällä :( .
Ilmajousituksesta en mitään tiedä, mutta tuo vinossa oleminen voi johtua siitäkin että on liian korkeat jouset niin panhard vääntään auton koria vinoon tätä tapahtuu myös ihan rautaisilla korotusjousilla.

Se minullakin mielessä mutta outoa kun joka kohdassa sama puoli korkeammalla vaikka olis alhaalla . Täytyy ottaa tangot irti ja testata, ehkä unibalit voisi toimia paremmin.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jjruutiainen kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
jjruutiainen kirjoitti:Asensin Pitkään Geehen ilmajousitus sarjan , ihan perus tee itse sarja. Mutta ongelma että auto on koko ajan noin 1.5cm vinossa eli oikeanpuolen jouset noin 1.5cm pidemmällä :( .
Ilmajousituksesta en mitään tiedä, mutta tuo vinossa oleminen voi johtua siitäkin että on liian korkeat jouset niin panhard vääntään auton koria vinoon tätä tapahtuu myös ihan rautaisilla korotusjousilla.

Se minullakin mielessä mutta outoa kun joka kohdassa sama puoli korkeammalla vaikka olis alhaalla . Täytyy ottaa tangot irti ja testata, ehkä unibalit voisi toimia paremmin.
Ei se sitten ole panhardeista jos matalassa asennossakin on samalla lailla. Unibalit ei toimi panhardeissa menee väljäksi ihan hetkessä ja pitää sitten hirveää kolinaa.
t3mppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 08.08.2012 21:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja t3mppa »

Kerros vähän millasia jousia oot tonne ajatellu jne? Kysy toki jos kysyttävää ilmoista niin autan toki. Katoppa toi w639 projekti ketju missä näkyy viton ilma projektista jotain :)
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuossa asentamista , piti ottaa uudelleen ja tehdä tilaa kun ei laskenut tarpeeksi alas .
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onhan sulla nyt joka nurkalle oma venttiili?

Jos esim taka-akselin vasen ja oikea jousi on letkutettu rinnakkain ilman mitään erotusventtiiliä niin toki auto on vinossa jos esim kuskinpuoli painaa autossa enemmän.
Siinä tilanteessa kuskinpuolen jouselle pitää saada hieman suurempi paine.
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Ei ole vielä kaikkiin venttiileitä , mitin että miten saisin edullisesti järjestelmän mikä pitäisi auton vaaterissa . ja muutenkin mistä löytyisi järkihintaisia hyviä. ? :shock:
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja votsi »

Katoppa tuolta: https://lowtoys.mycashflow.fi/category/24/ohjaus" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyy kaikki tarvittavat osat ja soittamalla varmasti saat neuvoja miten kannattaa toteuttaa.
S213 350CDI 4-MATIC -18
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Pahoittelut, että tää vastaus hiukan venähti. Aloin alkuviikosta tekemään itsenäistä ilmajousituksen ohjainyksikköä.

Ohjaus 8 venttiilille, tiedonkeruu neljältä kulma-anturilta sekä paine-anturilta. Kolme alustan esiasetuskorkeutta, jotka on vapaasti valittavissa. Päivitysväli 4000ms jolloin töyssyihinajo ei aiheuta välitöntä alustan reagointia.

Korkeuden valinta tehdään kosketusnäytöllä jossa näkyy ainakin säiliön paine ja ehkä jotain muuta dataa.

Piirisuunnittelu ja osat ovat valmiit mutta koodia tulee useampi sata riviä niin työ ei valmistu tällä viikolla tai tässä kuussa.

Jos mielenkiinto heräili niin pistä vaikka yv'llä viestiä niin kerron lisää. Itse controllerin osat näyttöineen tulee maksamaan noin 45€
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Eipä tässä kiirettä. . Juu tuollaiset hinnat kiinnostaa .
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
pikkuhärski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 21.08.2012 17:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja pikkuhärski »

Itse tekisin ohjauksen niin että joka kulmaan asento anturi, ja yksi paine anturi. Ohjailisin Siemens Logolla. Logoja löytyy kyllä halvalla käytettyjä voin tarvittaessa luopua noin 50€ Eikä se uusikaan paljoa maksa N.100€ ja siihen pari korttia lisäksi. Onko tämä auto maasto käytössä jos on niin asettaa korkeus antureille vaatimuksia jotta kestää. Multa voisi löytyä tarvitta paine anturi. Minkälaiset paineet tämmöisessä järjestelmässä.

- Helppo ohjelmoida
- toiminta varma
- 12v käyttöjännite
- laajennus mahdollisuus
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: G een ilmajousitus.

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Siemenssin logoa en laittais edes piharoskikseeni.. :lol:

Sen verran on tullut privaviestejä koskien tuota controlleria, että taidan tehdä projektikertomuksen omaan topikkiinsa.
Vastaa Viestiin