R129 1990 alkuperäiset vanteet
R129 1990 alkuperäiset vanteet
Moi,
tarkoitus olisi hommata jollain aikavälillä orkkisvanteet otsikon mukaiseen autoon. Nyt alla pykälää uudemman korimallin isommat vanteet. Eli hakusessa siis 16 tuumaiset orkkisalut. Mutta mitä kaikkia vannemalleja tuohon on ollut (1990) saatavana? Ainakin ne 15-reikäset Kanaldeckelit ja sitten ne AMG Evot vissiin. Entäpä kasireikävanteet, oliko jo 1990 vai vasta myöhemmin? Onko muitakin? Olen koettanut netistä etsiä, mutta isompaa selvyyttä en ole saanut asiaan. Noista Kanaldeckeleistä olen varma, että ne kävisi. Nekin alkaa jo olla hinnoissaan esim, saksassa.
tarkoitus olisi hommata jollain aikavälillä orkkisvanteet otsikon mukaiseen autoon. Nyt alla pykälää uudemman korimallin isommat vanteet. Eli hakusessa siis 16 tuumaiset orkkisalut. Mutta mitä kaikkia vannemalleja tuohon on ollut (1990) saatavana? Ainakin ne 15-reikäset Kanaldeckelit ja sitten ne AMG Evot vissiin. Entäpä kasireikävanteet, oliko jo 1990 vai vasta myöhemmin? Onko muitakin? Olen koettanut netistä etsiä, mutta isompaa selvyyttä en ole saanut asiaan. Noista Kanaldeckeleistä olen varma, että ne kävisi. Nekin alkaa jo olla hinnoissaan esim, saksassa.
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Hinnastossa 2.1. 1990 mainitaan vain 15-reikäiset aluvanteet, jotka olivatkin vakiona R129:ssä. 8-reikäiset esiintyvät eka kerran 2.1.1991 -hinnastossa 342 DM lisähintaan.
AMG-vanteet tulivat saataville vasta 24.4.1992 -hinnastossa.
AMG-vanteet tulivat saataville vasta 24.4.1992 -hinnastossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Asiaan liittyen, kuinkahan leveän renkaan noille alkuperäisille 15-reikäisille vanteille saisi/kannattaisi laittaa? Ilman että pilaisi ajettavuutta/mukavuutta.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Tuolta listan lopusta SL baureihe 129
http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... d_rim.html
esim. 8x16 ET 34 / 225/55/16 on ok, Suomen uraisille teille ja karkealle asfaltille...
Itsellä (tosin eri autossa) leveämpi vanne -> 8¼ x 16 ET34 ja 225/55/16 istuu ok.
http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... d_rim.html
esim. 8x16 ET 34 / 225/55/16 on ok, Suomen uraisille teille ja karkealle asfaltille...
Itsellä (tosin eri autossa) leveämpi vanne -> 8¼ x 16 ET34 ja 225/55/16 istuu ok.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Mulla on juuri nyt takana 245/45/17 ja edessä 225/50/17. Jonkunverran hakee ja täryttää. Otaksun, että orkkiskoko voisi olla erityisesti suomen tiellä parempi, joskin ei tietysti niin näyttävä.
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Minusta tuntuu, että nykyisin se orkkis-15-reikäinen voi olla näyttävämpi, kun useimmissa on leveät tarvikevanteet allaB.Ewing kirjoitti:Mulla on juuri nyt takana 245/45/17 ja edessä 225/50/17. Jonkunverran hakee ja täryttää. Otaksun, että orkkiskoko voisi olla erityisesti suomen tiellä parempi, joskin ei tietysti niin näyttävä.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Kaposissa alkupään orggisvanteissa on se ongelma, että takana rengas jää runsaasti lokarin sisälle. Vanteiden ET ei ainakaan minun mieleen ole kovin hyvän näkönen. Tietysti jos rakentaa museorekisteriin tähtäävää R129:ä niin vanteet pitää olla ajanmukaiset, eikä siinä auta makuasiat mitenkään.
Oma auto on rullannut tehtaalta lisävarusteina tilatuilla 18" AMG-I vanteilla (koottava 2-osainen vanne, edessä 245 ja takana 275 leveänä). Ajettavuus on omaan makuun tosi hyvä ja mukavuuspainotteisen pehmeä, mutta olen toisaalta rakentanut alustan kokonaan uusiksi ja vastaamaan täysin alkuperäistä. Jos alla on esim. alkuperäiset jouset, jotka on usein kuolleet alaspäin vuosien saatossa n 2-3cm, on ajettavuus varmasti vanteilla kuin vanteilla vähintääkin 'jännittävä'.
Oma auto on rullannut tehtaalta lisävarusteina tilatuilla 18" AMG-I vanteilla (koottava 2-osainen vanne, edessä 245 ja takana 275 leveänä). Ajettavuus on omaan makuun tosi hyvä ja mukavuuspainotteisen pehmeä, mutta olen toisaalta rakentanut alustan kokonaan uusiksi ja vastaamaan täysin alkuperäistä. Jos alla on esim. alkuperäiset jouset, jotka on usein kuolleet alaspäin vuosien saatossa n 2-3cm, on ajettavuus varmasti vanteilla kuin vanteilla vähintääkin 'jännittävä'.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302 (mr)
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302 (mr)
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Niinkuin Entwicklung38 tuossa sanoi, olisin samaa mieltä. Orggisnäköiseksi ok, muuten tarkasteltuna lähemmin jää vanne- rengasyhdistelmä hiukan sisään 16- tuumaisilla. Lähinnä tarkoitin istuvuudella renkaan istuvuutta vanteelle.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Itse arvostan tosiaan orkkista aika pitkälle, siinä mielessä samoilla linjoilla Timo L:n kanssa. Takaraivossa tosin jo pyörii ajatus museorekisteröinnistä viiden vuoden päässä. Mitäpä jos orkkiksiin heittäisi spacerit taakse, että ei painuisi niin sisään. Minkäköhänlainen viritelmä siitä tulisi...
Verrokkia ei itsellä ole muuta kuin kuin 2003 vuoden V70 ja kyseessähän on tietty ihan erilainen ja eri ikäinen auto. Mutta se kyllä ei ole niin herkkä ottamaan häiriötä tiestä, vaikka on 300 tuhatta menty. Paras olisi tietty jos pääsisi kokeilemaan toista hyväkuntoista R129:iä.
Verrokkia ei itsellä ole muuta kuin kuin 2003 vuoden V70 ja kyseessähän on tietty ihan erilainen ja eri ikäinen auto. Mutta se kyllä ei ole niin herkkä ottamaan häiriötä tiestä, vaikka on 300 tuhatta menty. Paras olisi tietty jos pääsisi kokeilemaan toista hyväkuntoista R129:iä.
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Pikkasen menee OT otsikon puolesta, kun ei vanteista puhuta pelkästää mutta:
Museorekisterissä kun auto on, tippuu käyttökustannukset murto-osaan ja siihen ehdotomasti kannattaa yrittää. Autolla ei silloin tietysti voi ajella kesäisin päivittäin mutta jos leluja on monta = silloin todella passeli ratkaisu.
Jos R129 ns. vaeltaa urissa, kannattaa tarkistaa että ohjauksen simpukassa ei ole väljää. Sitä voi kiristää ja siihen saa kuulemma myös korjaussarjaa. Itsellä on kokemusta vain tuosta kiristämisellä ja sen jälkeen on menty hienosti 'suoraan' 35tkm. Etupää pyöränlaakereistä kannattaa myös tarkistaa ettei ole klappia, ja säätää ne kohdalleen. Laitehan on kuitenkin maksanut uutena reilusti yli millin mummoissa ja harva varmaan uskoon kuinka hyvän siitä vanhasta lopulta saa, kun jaksaa vaan panostaa kaikki ongelmakohdat pois.
Museorekisterissä kun auto on, tippuu käyttökustannukset murto-osaan ja siihen ehdotomasti kannattaa yrittää. Autolla ei silloin tietysti voi ajella kesäisin päivittäin mutta jos leluja on monta = silloin todella passeli ratkaisu.
Jos R129 ns. vaeltaa urissa, kannattaa tarkistaa että ohjauksen simpukassa ei ole väljää. Sitä voi kiristää ja siihen saa kuulemma myös korjaussarjaa. Itsellä on kokemusta vain tuosta kiristämisellä ja sen jälkeen on menty hienosti 'suoraan' 35tkm. Etupää pyöränlaakereistä kannattaa myös tarkistaa ettei ole klappia, ja säätää ne kohdalleen. Laitehan on kuitenkin maksanut uutena reilusti yli millin mummoissa ja harva varmaan uskoon kuinka hyvän siitä vanhasta lopulta saa, kun jaksaa vaan panostaa kaikki ongelmakohdat pois.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302 (mr)
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302 (mr)
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: R129 1990 alkuperäiset vanteet
Tuo on varmasti juuri ihan totta mitä e38 sanoo. Voi olla että moni paikka saattaa olla pikkaisen väsähtänyt, kun ikää kuitenkin ihan aikuisen verran ja toki kilometritkin huomioiden. En sano, että autoni kulkisi huonosti, mielestäni aika hyvinkin lopulta, mutta on todella vaikea arvioida, kuinka paljon parempi se saattaisi olla, jos eri osa-alueet kävisi alustapuolelta läpi. Vaeltaminen on kuitenkin aika vähäistä ja juuri sen tuntuista, mitä se yleensä on kun Suomen oloihin liian leveillä renkailla ajelee. Saman huomaa monesti ihan arkiautolla, kun on vaikka 205 kesärenkaat ja talvirenkaat 185, niin yllättävän hyville tuntuu 185 renkaat huonolla asfalttitiellä - ei sieppaa niitä uria.
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975