ECU ohjelmointi hässäkkää, ajonesto päällä, apuja ?
ECU ohjelmointi hässäkkää, ajonesto päällä, apuja ?
Löytyskö ajonestolaitteen ongelmaan apuja?
Auto on w463 eli G malli, om606, 1997.
Viikko sitten ajelin töihin ja auto pelas aamulla aivan normaalisti.
Kuitenkin, seistyään pari-kolme tuntia toimiston pihalla, ei auto enää startannut millään. Startti kyllä pyörii normaalisti.
Tähän mennessä tehtyä / havaittua:
- molempiin avaimiin uudet paristot (jolloin kävi ilmi ettei toinen avain avaa ovia, mutta autoa on kyllä ajettu / startattu tällä avaimella)
- kaikki sulakkeet katsottu, ovat ehjät
- vikakoodit luettu, vikakoodit oli tulleet kaukosäätimestä ja ajonestolaitteesta. Nollattu, startattu -> ei tullut uudestaan
- kaikki muut vikakoodit nollattu (eivät tulleet uudelleen ainakaan starttaamisella)
- mitään polttoainesyöttöön tai muuhun tähän ongelmaan viittaavia vikakoodeja ei ollut
- akku ladattu täyteen
- paineltu ovia lukkoon/auki miljoona kertaa, kaikki ovet lukittuu/aukeaa
- painettu kahdesti kaukosäädintä, annettu avaimen olla tämän jälkeen virtalukossa 1-45min, ei vaikutusta
- piuhan nokassa näytti siltä, että laite parittaa molemmat avaimet autoon normaalisti
- koitettu toisella ylijännitereleellä, jolloin lopputulos sama, mutta hehkutusvalo ei syttynyt (eli tod näk tämä toinen ylijänniterele rikki?)
- aiemmin, kun vikatila ei ollut päällä, taustapeilin punainen ja vihreä valo vilkkuivat yhtäaikaa, kun ovet lukitsi tai avasi. Nyt kun ovet avaa, vilkkuu vain vihreä. Kun lukitsee, vilkkuu vain punainen. Kun autoa hehkuttaa/starttaa, vilkkuvat punainen ja vihreä vuorotellen.
Pitääkö vielä käydä ostamassa pakkauusi ylijänniterele ja kokeilla sillä?
Mistä muualta vikaa voisi etsiä? Mitä voisi kokeilla ennen kuin ostaa uuden ylijännitereleen? Olisiko sittenkin polttoainesyötön juttu, joka ei jostain syystä anna vikakoodia?
Mitään oireita tai kummallista ei ennen vian ilmenemistä autossa ollut.
Auto on w463 eli G malli, om606, 1997.
Viikko sitten ajelin töihin ja auto pelas aamulla aivan normaalisti.
Kuitenkin, seistyään pari-kolme tuntia toimiston pihalla, ei auto enää startannut millään. Startti kyllä pyörii normaalisti.
Tähän mennessä tehtyä / havaittua:
- molempiin avaimiin uudet paristot (jolloin kävi ilmi ettei toinen avain avaa ovia, mutta autoa on kyllä ajettu / startattu tällä avaimella)
- kaikki sulakkeet katsottu, ovat ehjät
- vikakoodit luettu, vikakoodit oli tulleet kaukosäätimestä ja ajonestolaitteesta. Nollattu, startattu -> ei tullut uudestaan
- kaikki muut vikakoodit nollattu (eivät tulleet uudelleen ainakaan starttaamisella)
- mitään polttoainesyöttöön tai muuhun tähän ongelmaan viittaavia vikakoodeja ei ollut
- akku ladattu täyteen
- paineltu ovia lukkoon/auki miljoona kertaa, kaikki ovet lukittuu/aukeaa
- painettu kahdesti kaukosäädintä, annettu avaimen olla tämän jälkeen virtalukossa 1-45min, ei vaikutusta
- piuhan nokassa näytti siltä, että laite parittaa molemmat avaimet autoon normaalisti
- koitettu toisella ylijännitereleellä, jolloin lopputulos sama, mutta hehkutusvalo ei syttynyt (eli tod näk tämä toinen ylijänniterele rikki?)
- aiemmin, kun vikatila ei ollut päällä, taustapeilin punainen ja vihreä valo vilkkuivat yhtäaikaa, kun ovet lukitsi tai avasi. Nyt kun ovet avaa, vilkkuu vain vihreä. Kun lukitsee, vilkkuu vain punainen. Kun autoa hehkuttaa/starttaa, vilkkuvat punainen ja vihreä vuorotellen.
Pitääkö vielä käydä ostamassa pakkauusi ylijänniterele ja kokeilla sillä?
Mistä muualta vikaa voisi etsiä? Mitä voisi kokeilla ennen kuin ostaa uuden ylijännitereleen? Olisiko sittenkin polttoainesyötön juttu, joka ei jostain syystä anna vikakoodia?
Mitään oireita tai kummallista ei ennen vian ilmenemistä autossa ollut.
Viimeksi muokannut knato, Ma 21.09.2015 11:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: ajonesto päällä, w463 ?
rispaantunut maajohto, sylinterikopalle (?) menevä, joka aiheutti ilmeisesti sen että ecu oli hukannu ajoneston/avaimien tiedot.
Uusi johto + ohjelmointi tepsi ja homma pelaa. Merkkiliike hoiti homman kotiin.
Uusi johto + ohjelmointi tepsi ja homma pelaa. Merkkiliike hoiti homman kotiin.
Re: ajonesto päällä, w463 ?
Ei ole tietoo,mut mä luulen et kirahvi,vaik kumpi voittiki sen tappelun..knato kirjoitti:rispaantunut maajohto, sylinterikopalle (?) menevä, joka aiheutti ilmeisesti sen että ecu oli hukannu ajoneston/avaimien tiedot.
Uusi johto + ohjelmointi tepsi ja homma pelaa. Merkkiliike hoiti homman kotiin.
hieno homma et vika löytyi ja saatiin lisää asiaa korvien väliin vastaisuuden varalle

Katsokaas,ei nää yksinpuhelutkaan hukkaan mene

Magee peli sulla!!
W163 400 cdi
Re: ajonesto päällä, w463 ?
monologi jatkuu.... eipä ollu maajohdossa vika kun vika teki comebackin, eli "huolto" kustannus meni kankkulan kaivoon.
Eli mistä voisi tutkia perimmäistä syytä sille että ajonesto ei lähde avaimella pois päältä?
Taas tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, aamulla auto toimi, mutta seistyään puolitoista tuntia ei mihinkään, vaan vilkuttaa vuorotelleen vihreetä ja punasta peilissä = ajonesto päällä. Akussa virtaa, avaimissa virtaa, yms, kaikki pitäs olla kunnossa niinku aiemminkin.
Ei viittis sokkona alkaa johonki ecu boksin vaihtoon, tekis mieli saada se perimmäinen syy selville. Vai liekö sitten vaan ecu boksi paskana?
Eli mistä voisi tutkia perimmäistä syytä sille että ajonesto ei lähde avaimella pois päältä?
Taas tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, aamulla auto toimi, mutta seistyään puolitoista tuntia ei mihinkään, vaan vilkuttaa vuorotelleen vihreetä ja punasta peilissä = ajonesto päällä. Akussa virtaa, avaimissa virtaa, yms, kaikki pitäs olla kunnossa niinku aiemminkin.
Ei viittis sokkona alkaa johonki ecu boksin vaihtoon, tekis mieli saada se perimmäinen syy selville. Vai liekö sitten vaan ecu boksi paskana?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5865
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ajonesto päällä, w463 ?
Mikäs vika koodin testeri nyt antaa,knato kirjoitti:monologi jatkuu.... eipä ollu maajohdossa vika kun vika teki comebackin, eli "huolto" kustannus meni kankkulan kaivoon.
Eli mistä voisi tutkia perimmäistä syytä sille että ajonesto ei lähde avaimella pois päältä?
Taas tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, aamulla auto toimi, mutta seistyään puolitoista tuntia ei mihinkään, vaan vilkuttaa vuorotelleen vihreetä ja punasta peilissä = ajonesto päällä. Akussa virtaa, avaimissa virtaa, yms, kaikki pitäs olla kunnossa niinku aiemminkin.
Ei viittis sokkona alkaa johonki ecu boksin vaihtoon, tekis mieli saada se perimmäinen syy selville. Vai liekö sitten vaan ecu boksi paskana?
kun tuolla aiemin oli joku vika koodi ollut,
kai teit ennen sen pois kuitaamista
ohjeen mukaiset tarkistukset ja niisä ei mitään löytynyt
Mökkillä
'
'
Re: ajonesto päällä, w463 ?
-en tiedä mitä vikakoodeja on nyt tullut, vai onko mitään, kun ei ilmeisesti näe edes niitä
-puuttui jälleen pätkä dataa, ilmeisesti tieto, jolla auto parittaa avaimen ecuun ja muihin komponentteihin
-uusi (käytetty) ECU ostettu, sama osanumero kuin alkuperäisessä
-molemmat ECUT resetoitu, siirretty autossa paikallaan olleesta boksista data toiseen, molemmat toimii, ei fyysistä vikaa -> valmiita ohjelmointia varten
-aiemmin ECUn pystyi merkkiliike ohjelmoimaan kun vika tuli ensimmäisen kerran. Nyt sitä ei voi enää ohjelmoida millään koneella, koska joku "juuritieto" puuttuu
-ei tietoa miten asiassa tulisi edetä, muutoin kuin tilaamalla uuden ECUN tehtaalta ja mahdollisesti uuden avaimen, joskaan takeita ei ole että sittenkään homma pelaa
pari kysymystä:
1. Kuka olisi Suomessa spesialisti, joka tämän kaltaisiin asioihin ja ohjelmointi/ajonesto sielunelämään on syventynyt ? Olen vähän neuvoton kun asia ei etene merkkiliikkeessä, vaikka varmasti tekevät siellä minkä voivat.
2. onko tosi että autoa ei voi ohjelmoida jos jotain tietoa puuttuu? Maalaisjärki kertos äkkinäiselle että vuonna 2015 vois ohjelmoida vm.1997 auton vaikka lähtötilanne olisi nolla, siis että Ecu tyhjä ja avaimet hukassa, mutta maalaisjärki ei näissä aina päde.
Kaikki neuvot ovat tervetulleita.
-puuttui jälleen pätkä dataa, ilmeisesti tieto, jolla auto parittaa avaimen ecuun ja muihin komponentteihin
-uusi (käytetty) ECU ostettu, sama osanumero kuin alkuperäisessä
-molemmat ECUT resetoitu, siirretty autossa paikallaan olleesta boksista data toiseen, molemmat toimii, ei fyysistä vikaa -> valmiita ohjelmointia varten
-aiemmin ECUn pystyi merkkiliike ohjelmoimaan kun vika tuli ensimmäisen kerran. Nyt sitä ei voi enää ohjelmoida millään koneella, koska joku "juuritieto" puuttuu
-ei tietoa miten asiassa tulisi edetä, muutoin kuin tilaamalla uuden ECUN tehtaalta ja mahdollisesti uuden avaimen, joskaan takeita ei ole että sittenkään homma pelaa
pari kysymystä:
1. Kuka olisi Suomessa spesialisti, joka tämän kaltaisiin asioihin ja ohjelmointi/ajonesto sielunelämään on syventynyt ? Olen vähän neuvoton kun asia ei etene merkkiliikkeessä, vaikka varmasti tekevät siellä minkä voivat.
2. onko tosi että autoa ei voi ohjelmoida jos jotain tietoa puuttuu? Maalaisjärki kertos äkkinäiselle että vuonna 2015 vois ohjelmoida vm.1997 auton vaikka lähtötilanne olisi nolla, siis että Ecu tyhjä ja avaimet hukassa, mutta maalaisjärki ei näissä aina päde.
Kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Re: ECU ohjelmointi hässäkkää, ajonesto päällä, apuja ?
cdi203 voinee auttaa 

W213 220d +W242 electric drive
Re: ECU ohjelmointi hässäkkää, ajonesto päällä, apuja ?
Eipä CDI203 taida enää kirjoitella tällä palstalla. Kannataa koitaa tuolta mese.fi foorumin puolelta panna yv:tä sillemarkoala kirjoitti:cdi203 voinee auttaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: ECU ohjelmointi hässäkkää, ajonesto päällä, apuja ?
- Mikäli ECU on kadottanut pätkän dataa (esim. jotain ajonestoon/avaimiin liittyvää) niin uutta ohjelmaa ei voine millään laitteella kirjoittaa eculle "vanhan päälle" ? Vai voiko?
- Mikäli molemmat avaimet on poistettu käytöstä, onko ne ohjelmoitavissa takaisin ?
- mikäli esim.95-2000 ikäisestä autosta katoaa eculta dataa selittämättömästi, on itse ecu boksi rikki (muistipiiri tms?) ja ainoa vaihtoehto vian korjaamiseksi on tehdasuuden ecun hankinta? (koska vanhaa ei voida ohjelmoida toimivaksi, sillä jokin oleellinen pätkä tietoa puuttuu?)
- Näissä ilmeisesti systeemi on rakennettu sellaiseksi, että kussakin autossa on oma dna komponenteissa, ja ainoa (ainakin virallinen) korjausmalli em. ongelmille on hankkia tehdasuudet osat?
Heh, hakkerit tunkeutuu NSA koneisiin ja mihin tahansa valtiohallinnon sivuille, mutta koitappa 1997 mersun Ecua! ei onnistu
- Mikäli molemmat avaimet on poistettu käytöstä, onko ne ohjelmoitavissa takaisin ?
- mikäli esim.95-2000 ikäisestä autosta katoaa eculta dataa selittämättömästi, on itse ecu boksi rikki (muistipiiri tms?) ja ainoa vaihtoehto vian korjaamiseksi on tehdasuuden ecun hankinta? (koska vanhaa ei voida ohjelmoida toimivaksi, sillä jokin oleellinen pätkä tietoa puuttuu?)
- Näissä ilmeisesti systeemi on rakennettu sellaiseksi, että kussakin autossa on oma dna komponenteissa, ja ainoa (ainakin virallinen) korjausmalli em. ongelmille on hankkia tehdasuudet osat?
Heh, hakkerit tunkeutuu NSA koneisiin ja mihin tahansa valtiohallinnon sivuille, mutta koitappa 1997 mersun Ecua! ei onnistu

Re: ECU ohjelmointi hässäkkää, ajonesto päällä, apuja ?
Merkkiliikehän voisi ottaa ne molemmat avaimet takaisin käyttöön hhtwinillä muistaakseni ajoneston alta niin ainakin sais avaimilla keskuslukon pelaamaan. Sillon oltas taas 'lähtötilanteessa'
Taitaa tälläpalstalla olla ecu guru finlandmercds nimimerkkiä käyttävä
Taitaa tälläpalstalla olla ecu guru finlandmercds nimimerkkiä käyttävä
Re: ECU ohjelmointi hässäkkää, ajonesto päällä, apuja ?
Mikäli moottorinohjain kadottaa tietoja, on se rikki.knato kirjoitti:- Mikäli ECU on kadottanut pätkän dataa (esim. jotain ajonestoon/avaimiin liittyvää) niin uutta ohjelmaa ei voine millään laitteella kirjoittaa eculle "vanhan päälle" ? Vai voiko?
- Mikäli molemmat avaimet on poistettu käytöstä, onko ne ohjelmoitavissa takaisin ?
- mikäli esim.95-2000 ikäisestä autosta katoaa eculta dataa selittämättömästi, on itse ecu boksi rikki (muistipiiri tms?) ja ainoa vaihtoehto vian korjaamiseksi on tehdasuuden ecun hankinta? (koska vanhaa ei voida ohjelmoida toimivaksi, sillä jokin oleellinen pätkä tietoa puuttuu?)
- Näissä ilmeisesti systeemi on rakennettu sellaiseksi, että kussakin autossa on oma dna komponenteissa, ja ainoa (ainakin virallinen) korjausmalli em. ongelmille on hankkia tehdasuudet osat?
Heh, hakkerit tunkeutuu NSA koneisiin ja mihin tahansa valtiohallinnon sivuille, mutta koitappa 1997 mersun Ecua! ei onnistu
Staarissa on ihan selvät protokollat ecun vaihtoon, sen voi tehdä joko siirtämällä dataa vanhasta, tai runkonumeron (varusteluettelon) perusteella.
Tässä tapauksessa ei varmaan kannata vanhasta mitään siirtää.
Jotta moottorinohjaimen voi ottaa uudelleen käyttöön, täytyisi sen olla "tyhjä", ohjelmoimaton.
Ei välttämättä tarvi olla fyysisesti uusi, voi esim ebays,tä ostaa samalla hw numerolla toisen, josta voi tehdä "käyttämättömän", yksinkertaisimmillaan se onnistuu sieltä ohjaimesta entisen runkonumeron poistamisella.
Tämän jälkeen ajoneston/ecun uudelleennaittaminen onnistuu, vaikka siellä merkkiliikkeessä, tai missä vaan, jossa on sopivan vanha staari, jossa ohjelmat vielä on fyysillisesti siellä staarin kansioissa.
Toinen keino on yksinkertaisesti ajonestopiirin vaihtaminen toiseen, samanlaiseen moottorinohjaimeen.
Tässä tapauksessa ei varmaan kannata entisestä ottaa mitään.
Ohjainlaite ei normaalisti kyllä hukkaa tietojaan, kannattaisi hiukan polttaa ruutia siihenkin, miksi tiedot vaan häviää, ettei korjaus mene kohta hukkaan.
Päteviä muistipiirin kolvaajia on Suomessa hurumykket, yksi erittäinkin taitava on Sercap, sitten on tietenkin Rengaspalvelu Karjalainen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5