Ulina Perä/kannatin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Ulina Perä/kannatin

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

313CDI Maxi Sprintteri ulisee jostain sieltä takaa...

Ulinassa on se erikoisuus että se muuttuu kuorman mukaan. Kertooko se jotakin?

Tyhjänä ajettaessa huutaa, mutta kun lyö puol tonnia lastia niin kuuluu vain pieni ulina.

Eli onko se äänen lähde perä vai kardaanin kannatin laakeri, vai mikä se on?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
weltsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 22.03.2006 20:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja weltsu »

Pyöränlaakeri tulee ensimmäisenä mieleen..
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Kohta irtoo pyörä,seki enteilee ku olis junan vessassa :D kokemusta on :P
Merseedespents
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Pyöränlaakeri :shock:

Unohtui mainita sellainen sivuseikka että ääni muuttuu paitsi kuorman, myös kaasupolkimen asennon mukaan.

Pitää testata tuo pyörän laakeri. Eiköhän sen pysty testaamaan nostamalla auto ilmaan ja pyörittämällä rengasta, jos ei kuulu rahinaa niin vika ei ole siinä. Vai?

Itse epäilen tuota kardaanin kannatinlaakeria. Kardaanihan on eri asennossa silloin kun on paljon kuormaa.
Vai onko tuo toive ajattelua? (laakeri halvempi kuin perä)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

uliseeko aina vai vain tietyssä nopeudessa(nopeuksissa) ?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

epk kirjoitti:uliseeko aina vai vain tietyssä nopeudessa(nopeuksissa) ?
Kyllä.
60-65 ja 80-90 on pahimmat, mutta ulisee siis aina kun vauhtia on yli 50km/h
Eli molemmat.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

noniin, perä nostettu ilmaan ja pyöritelty renkaita. Pyörän laakerit tuntuisi olevan kunnossa.

Rengasta kun pyöräyttelee edes takas, niin kannatinlaakerin paikkeilta kuuluu kolahdus. (ilmeisesti siitä laakerin viereisestä nivelestä)

Hankalaa kun ei voi mennä auton alle kuuntelemaan että mistä se ulina tulee 80km/h vauhdissa :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kovasti kannatan kardaanin kannatin laakeria. Tuon pituus kun muuttuu kuorman mukaan ja saattaa laakerin välykset poistua tai toisin päin. Helpoin vielä vaihtaa.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Bomber4 kirjoitti:Kovasti kannatan kardaanin kannatin laakeria. Tuon pituus kun muuttuu kuorman mukaan ja saattaa laakerin välykset poistua tai toisin päin. Helpoin vielä vaihtaa.
Helppo vaihtaa :shock:
koko kardaaninhan osaan varmaankin irroittaa autosta, mutta mitenkäs se kannatinlaakeri lähtee irti siitä kardaanista? ja vielä pitäisi se uusikin saada oikein/rikkomatta paikalleen.
Ohjeita tollolle, kiitos.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
blobar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 23.09.2009 01:39

Viesti Kirjoittaja blobar »

JeremyH kirjoitti:
Bomber4 kirjoitti:Kovasti kannatan kardaanin kannatin laakeria. Tuon pituus kun muuttuu kuorman mukaan ja saattaa laakerin välykset poistua tai toisin päin. Helpoin vielä vaihtaa.
Helppo vaihtaa :shock:
koko kardaaninhan osaan varmaankin irroittaa autosta, mutta mitenkäs se kannatinlaakeri lähtee irti siitä kardaanista? ja vielä pitäisi se uusikin saada oikein/rikkomatta paikalleen.
Ohjeita tollolle, kiitos.
ennen kun irroitat kardanin ,, nii laita merkkejä niin että varmasti tulee samaan asentoon kun oli pysyy tasapaino joolai liidulla laitat merkit
siinä on vauhtia pyöriessä :)
c180T 1997 330000KM
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kardaanin kannattimen meteli ei muutu kaasun mukaan.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

No niin, sprinteri on käynyt oikein korjaamolla (lohkolämppärin laitossa) ja sieltäkin sanottiin että ei se ole kardaanin kannatinlaakeri vaan se on se perä mikä huutaa...
Kai se on sitten pakko uskoa, kun korjaamon sedät, mersuforumilaiset ja volkkarimiehetkin jo laulavat kuorossa että se on perä mikä huutaa...

Mistä saa selville mikä perä mulla on?
Sopiiko VW LT:n perä sprinteriin?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

JeremyH kirjoitti:Mistä saa selville mikä perä mulla on?
Sopiiko VW LT:n perä sprinteriin?
Onko se 4.111 vai mikä?
Lukeeko se jossain?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
blobar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 23.09.2009 01:39

Viesti Kirjoittaja blobar »

JeremyH kirjoitti:
JeremyH kirjoitti:Mistä saa selville mikä perä mulla on?
Sopiiko VW LT:n perä sprinteriin?
Onko se 4.111 vai mikä?
Lukeeko se jossain?
Minä kans pohdin asiaa jo pitkään kuitenkin voin sanoa että tukilaakeri ja se putki pysyy samassa asennossa lastista huolimatta
mutta siinä vieressä on se taite Ristipää sen asento muuttuu lastista riippuen ... voisko perä taittua hieman vedättäessä siis kardaania vääntäen ylähäspäin .. heh tuumii

laittakaa lisää mitä tuumitte
c180T 1997 330000KM
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: Ulina Perä/kannatin

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Mulla ulisee kaikissa nopeuksissa mistä todennäköisemmin johtuu, laakeri vai matopyörä. Pyöränlaakerit ok
Ulisee enemmän moottorijarrulla
Mutta sekin vaihtelee esim tänään kun ajelin niin ei ulissut juurikaan
Öljyt juuri vaihettu
blobar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 23.09.2009 01:39

Re: Ulina Perä/kannatin

Viesti Kirjoittaja blobar »

oldsmobile_83 kirjoitti:Mulla ulisee kaikissa nopeuksissa mistä todennäköisemmin johtuu, laakeri vai matopyörä. Pyöränlaakerit ok
Ulisee enemmän moottorijarrulla
Mutta sekin vaihtelee esim tänään kun ajelin niin ei ulissut juurikaan
Öljyt juuri vaihettu
Se on perä joka ulisee .... siinä perässä on numerot stanssattuna vasemmalla puolen alhaalla ihan perässä
jo pitäis löytyä
c180T 1997 330000KM
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: Ulina Perä/kannatin

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ulina Perä/kannatin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkohan noissa samaa ongelmaa kuin w211 perissäj joissa on vain joka toinen kuula lazkereissa ja ovat vaihtaneet sitten ulinan takia kokonaisia,oikeita laakereita jolloin ulinat hävinneet....säästöäkö?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin