W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Ei valtavan iso ääni, mutta erittäin ärsyttävä..
Kuuluu edestä vasemmalta. Olin varma että lähde on kallistuksenvakaajan nivel, mutta ei ole.
Ääni on hiukan metallinen, ikäänkun naputuksen ja lievän kolahduksen välillä.
Kuuluu hiljaisessa vauhdissa parhaiten kun rengasmelu ja moottorimelu ovat pienimmät.
Sama ääni kuuluu sekä terävissä kuopissa, mutta myös pienissä pateissa. Ei siis tarvitse terävää iskua, vaan nopeaa liikettä jousituksessa.
Liittyy selvästi sihen kun rengas tekee liikkeen ylös-alas.
Eilen tutkittu nosturissa ja testiajolla kolmen miehen voimin, mitään ei löydy. Tutkittu perääkin kohti aina kardaanin tukilaakereita myöten.
Toisaalta ihmetytti eturenkaita nytkytettäessä pystysuunnassa iso laakerivälys kummallakin puolelella. Tarkemmin syynätessä, ainakin puolet "tyhjästä liikkeestä" tulee ylempää, iskaritolppa heiluu mukana. Toisaalta, kumpikin pyörä edessä identtinen ja ääntä tulee vain kuskinpuolelta.
Auto 250CDI farkku, mittarissa 150tkm.
Ideat loppu, olisiko täällä parempia...
Kuuluu edestä vasemmalta. Olin varma että lähde on kallistuksenvakaajan nivel, mutta ei ole.
Ääni on hiukan metallinen, ikäänkun naputuksen ja lievän kolahduksen välillä.
Kuuluu hiljaisessa vauhdissa parhaiten kun rengasmelu ja moottorimelu ovat pienimmät.
Sama ääni kuuluu sekä terävissä kuopissa, mutta myös pienissä pateissa. Ei siis tarvitse terävää iskua, vaan nopeaa liikettä jousituksessa.
Liittyy selvästi sihen kun rengas tekee liikkeen ylös-alas.
Eilen tutkittu nosturissa ja testiajolla kolmen miehen voimin, mitään ei löydy. Tutkittu perääkin kohti aina kardaanin tukilaakereita myöten.
Toisaalta ihmetytti eturenkaita nytkytettäessä pystysuunnassa iso laakerivälys kummallakin puolelella. Tarkemmin syynätessä, ainakin puolet "tyhjästä liikkeestä" tulee ylempää, iskaritolppa heiluu mukana. Toisaalta, kumpikin pyörä edessä identtinen ja ääntä tulee vain kuskinpuolelta.
Auto 250CDI farkku, mittarissa 150tkm.
Ideat loppu, olisiko täällä parempia...
Viimeksi muokannut 338LM, Pe 18.09.2015 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Iskareiden yläpään laakerit? Muun merkkisiin noita pari kertaa joutunu laitattaa.
CLK 500 -05
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Miksi ei.
Vaan miten moisen paikantaisi/toteaisi varmaksi ennen vaihtojumppaa ja osien tilailua? Pitäisikö sen narista/paukkua/varoitella muutenkin paikallaan renkaita käännellessä jos on sökö?
Vaan miten moisen paikantaisi/toteaisi varmaksi ennen vaihtojumppaa ja osien tilailua? Pitäisikö sen narista/paukkua/varoitella muutenkin paikallaan renkaita käännellessä jos on sökö?
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Arvaus ihan heittona vai peräti kokemusperäinen veikkaus?markoala kirjoitti:Etuiskarit vaihtoon.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Lähinnä ominaisuus. Loppuhan ne sachsit on tuolla ajomäärällä.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Tarkennusta metsäisen retken jäljiltä. Ajoin pitkästä aikaa metsäautotiellä. Tien pinnassa karkeaa sepeliä ja pientä nypyä. 30km/h ja ääni kuuluu tärinässä taukoamatta. Jatkuva kalkatus, ei terävä ääni mutta kuuluu todella selvästi. Pointtina siis se että paljon liikettä ei rengas tarvi, tärinä riittää.
Voiko iskarista kuulua tuommoista? Omalla n 20v autoilu-uralla ei koskaan ole iskarit koliseet. Vaikka kertahan se olisi ensimmäinenkin.
Voiko iskarista kuulua tuommoista? Omalla n 20v autoilu-uralla ei koskaan ole iskarit koliseet. Vaikka kertahan se olisi ensimmäinenkin.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Mulla tuossa w211:ssä samanlainen ääni selvityksen alla. Iskarit uuden karheat Bilsteinit, joten itse rohkenen ainakin omalla kohdalla epäillä iskareita.
Selkeiten ääni kuuluu mateluvauhdissa mukulakivillä, reilumassa vauhdissa ja joustoissa ei kuulu mitään. Samoiten alustaa syynätty itseni ja parin ammattilaisen toimesta: ei löysää tai muutakaan epämääräisen missään.
Ilmoittelethan jos saat vian paikannettua
Selkeiten ääni kuuluu mateluvauhdissa mukulakivillä, reilumassa vauhdissa ja joustoissa ei kuulu mitään. Samoiten alustaa syynätty itseni ja parin ammattilaisen toimesta: ei löysää tai muutakaan epämääräisen missään.
Ilmoittelethan jos saat vian paikannettua

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Joillakin katastusasemilla on vianhakupalvelu. Maksaa vain kympin ja viat löytyy. Ainakin Kallantien asemalla.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
iskarin yläpäälle täältäkin veikkaus. eihän sitä 100% voi kukaan sanoa ennenku purkaa, mut vahva veikkaus.
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
itse annan ääneni kallistuksenvakaajan korikumille. Niistä on välillä pirun vaikee saada väljyyttä näkyviin, varsinkin jos on järee vakaaja. Ja päästää juuri kuvailemasi äänen.
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Perskuta. Käynpäs paikallisella konttorilla- iskaritestihän tärisyttää taatusti niin että vika kuuluu.
Kallistuksenvakaakan korikumin syynäsin jo nosturissa. En toki irti ottanut, mutta päällepäin näyttää kyllä priimalta.
Kallistuksenvakaakan korikumin syynäsin jo nosturissa. En toki irti ottanut, mutta päällepäin näyttää kyllä priimalta.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
rahanhaaskausta se kun tiedät jo et se naputtaa...mielummin maksat jollekin korjaamolle sen saman.
Välillä noita erikoisia ääniä moni ei löydä. esim. itellekin tuli uudehko audi mistä kukaan ei ollu löytänyt vaikka edellispäivänä oli katsastettu ja pyydetty varta vasten etsimään vika, niin se oli pohjapanssari otti pakoputkeen auton/moottorin liikkuessa.
Välillä noita erikoisia ääniä moni ei löydä. esim. itellekin tuli uudehko audi mistä kukaan ei ollu löytänyt vaikka edellispäivänä oli katsastettu ja pyydetty varta vasten etsimään vika, niin se oli pohjapanssari otti pakoputkeen auton/moottorin liikkuessa.
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Ongelma ei ole autonosturien, työkalujen tai edes osanvaihtotaitojen puute. Ongelma on se että perinteisillä nitkutteluilla syy ei kertakaikkiaan löydy. Ja mahdollisuuksia on liikaa, arvaamalla ei ole vara alkaa ripustuksenosia vaihtamaan.
Vaan jos ajan konttorille iskaritesteriin kuuntelukepin ja taskulampun kanssa, alkaa kolina paikallistua paljon paremmin..
Vaan jos ajan konttorille iskaritesteriin kuuntelukepin ja taskulampun kanssa, alkaa kolina paikallistua paljon paremmin..
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Sama ongelma Vitossa en ole löytäny kun vakaajan korikumit väljät mutta voiko noin kova ääni niistä lähtee.
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Konttorilla käyty. Täryytetty iskaritesterissä moneen kertaan, kuten myös tutkittu montussa "nivelen nitkutuskoneen" kohdalla kolmen katsastajan voimin.
Iskaritestissä ei kuulu mitään. Epäilen- vaan en tiedä varmaksi- että vaatisi hiukan isompaa liikettä renkaalle kun testeri saa aikaan.
Otin iskaritornin suojakannen pois, iskarin pää kyllä tekee (kumin salliman liikkeen rajoissa) selvästi liikettä ylös-alas.
Toisena vaihtoehtona se että renkaan pitää pyöriä ja/tai koko auton täristä. Hakkasin taas montun päällä pohjapanssareita, ei kuulu kolinaa irtokivistä tai unohtuneista työkaluista.
Seuraavaksi kokeilen niin että ajan tärytestiajoa jarru kevyesti päällä. Jos kuuluu satuloista tai paloista, pitäisi hiljentyä sillä.
Iskaritestissä ei kuulu mitään. Epäilen- vaan en tiedä varmaksi- että vaatisi hiukan isompaa liikettä renkaalle kun testeri saa aikaan.
Otin iskaritornin suojakannen pois, iskarin pää kyllä tekee (kumin salliman liikkeen rajoissa) selvästi liikettä ylös-alas.
Toisena vaihtoehtona se että renkaan pitää pyöriä ja/tai koko auton täristä. Hakkasin taas montun päällä pohjapanssareita, ei kuulu kolinaa irtokivistä tai unohtuneista työkaluista.
Seuraavaksi kokeilen niin että ajan tärytestiajoa jarru kevyesti päällä. Jos kuuluu satuloista tai paloista, pitäisi hiljentyä sillä.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Muistaakseni foorttissa nuo iskarin yläpään laakerit kolahteli kun käänteli paikallaan pyöriä laidasta laitaan
Montuissa kuulosti kuin joku olis ollut irti jossain keulilla päin.

CLK 500 -05
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Mulla on w203:ssa ääntä etupäässä oikealla, eikä vikaa löydy. Leima tuli eilen joten katsurikaan älynnyt vaivaa. Tiedän, että ajoin pyörän isoon monttuun kesällä, mutta olen käynyt kaikki alatukivarret läpi (ne oli jopa irti ja käsissä) ja ne tuntuivat olevan ehjät. Etummaisen alatukivarren kumi tuntui hennolta (pusla liikkui käsin helposti) joten se voisi olla entinen. Se oli mielestäni myös märkä. Eikö näissä tukivarren kumeissa ollut öljyt sisällä vai muistanko oikein? Jos öljyt ulkona tukivarsi entinen.
Iskari- tai yläpäävikaa epäilen seuraavaksi.
Iskari- tai yläpäävikaa epäilen seuraavaksi.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Onko pohjaanlyöntikumi tiukka iskarin varteen? Muutamassa 204 löytyny tuommone vika
muut tekee mitä osaa, minä mitä haluan!!!
MB 300dt -89 MB E320T cdi -03
ex. MB E320 T cdi -03 ex. MB E320 T cdi -00
ex. MB 250TD -90 ex. ski-doo mxz 600 -04
ex. honda cbr 900rr -96 ex. MB 190E 1.8 -90
ex. MB 190 2.6 -87 ex. MB E250D -93
ex. MB E300dt 4-matic -93 ex. MB C200 cdi T -01
ex. MB 300d aut. -91
ex. MB 190 2.0e -84
ex. MB 190 2.5D -92
MB 300dt -89 MB E320T cdi -03
ex. MB E320 T cdi -03 ex. MB E320 T cdi -00
ex. MB 250TD -90 ex. ski-doo mxz 600 -04
ex. honda cbr 900rr -96 ex. MB 190E 1.8 -90
ex. MB 190 2.6 -87 ex. MB E250D -93
ex. MB E300dt 4-matic -93 ex. MB C200 cdi T -01
ex. MB 300d aut. -91
ex. MB 190 2.0e -84
ex. MB 190 2.5D -92
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Tere!
Minulla oli W211:ssä 2005 samanlaista naputusta. Vika korjaantui, kun vaihdoin uudet "koiranluut" kallistuksenvakaajaan. Varmaankin ne vanhat koiranluiden joustinkumit olivat kuoleentuneet, eikä niissä näkynyt selvää väljyyttä.
Minulla oli W211:ssä 2005 samanlaista naputusta. Vika korjaantui, kun vaihdoin uudet "koiranluut" kallistuksenvakaajaan. Varmaankin ne vanhat koiranluiden joustinkumit olivat kuoleentuneet, eikä niissä näkynyt selvää väljyyttä.
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Terve.
Itsellä w212 2011 ja kuullostaa ihan samalta vialta kuin itselläni. Vika löytyi kallistuksenvaakajan koiranluusta, mutta vaikka kuinka sitä väänneltiin ja kolisteltiin ei siitä väljystä huomannu. Vaikka osa oli irtaallaan pöydällä ni ei siinäkään tuntenu väljyyttä. Ääni poistui kuitenki osan vaihdolla, eikä ollu kallis.
Kannatta katsoa mutterit joilla kallistuksenvaakaajat on kiinni. Itsellä oli löysällä yksi niistä ja olin ensin varma että vika oli siinä mutta ääni jatkui vaikka kiristin kaikki mutterit molemmilta puolen.
Itsellä w212 2011 ja kuullostaa ihan samalta vialta kuin itselläni. Vika löytyi kallistuksenvaakajan koiranluusta, mutta vaikka kuinka sitä väänneltiin ja kolisteltiin ei siitä väljystä huomannu. Vaikka osa oli irtaallaan pöydällä ni ei siinäkään tuntenu väljyyttä. Ääni poistui kuitenki osan vaihdolla, eikä ollu kallis.
Kannatta katsoa mutterit joilla kallistuksenvaakaajat on kiinni. Itsellä oli löysällä yksi niistä ja olin ensin varma että vika oli siinä mutta ääni jatkui vaikka kiristin kaikki mutterit molemmilta puolen.
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Vito hiljeni kun vaihdoin noi koiranluut ja vakaajan korikumit. En kyllä olis uskonu oli kolina sen verran kova äänistä, kumit oli kulunu soikeiks en tiedä kummat sen äänen piti vai kummatkin mut naputus loppu.
Re: W212 naputusta kuopissa, syytä ei löydy
Ja tämä siis selvisi. Syy jarrupalat- tai paremminkin ne isot satulan poikkpultit joihin jarrupala asettuu päätykoukuistaan. Kulunut senverran että pala pääsee liikkumaan ylös-alas vauhdilla ja kalkattaa.
200 ja 220 CDI eri jarruilla, kuten myös kai 350CDI joten tämä ollee 250CDI:n erikoisuus..
200 ja 220 CDI eri jarruilla, kuten myös kai 350CDI joten tämä ollee 250CDI:n erikoisuus..
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI