S210 E290TD (pyöritää muttei käynn.) Käy rikkaalla ei kierrä
S210 E290TD (pyöritää muttei käynn.) Käy rikkaalla ei kierrä
Puolisoni S210 E290TD 1998 automaatti ei enää käynnistynytkään aamulla pihasta, ja nyt on hyvät neuvot kalliit.
Esitiedot:
-auto käynnistynyt muutaman edellisen viikon hitaasti, startti pyörittää 2-3 sekuntia, jonka jälkeen käynnistyy pytty kerrallaan 1-3 sekuntia. Käynti tuntuu normaalilta ja tehot tallella.
-Hehkuvalo syttyy ja sammuu normaalisti, startti pyörittää sen 10sek kerrallaan mutta kone ei lupaile.
-Akussa riitti virtaa 10-15 yritykseen, sen jälkeen akku irroitettu ja ladattu verkkovirtalaturilla täyteen, taas pyörittää muttei lupaa.
-Kokeiltu molemmilla avaimilla, ei vaikutusta. Autossa ei ole ajoneston merkkivaloja taustapeilissä, joten en tiedä toimiiko ajonesto normaalisti.
-Vikakoodit luettu 38-pin liittimestä Carsoft ohjelmalla OBD2 lukijalla, ei koodeja. Ajonestoon ei tuolla ohjelmalla päässyt sisään.
-Kaikki sulakkeet takapenkin alta, konehuoneesta ja kojelaudasta käyty läpi yleismittarilla, kaikki ehjiä.
-K40-rele (?) ECU-kotelosta naksuu normaalisti, kun virrat pistää päälle/pois. En ole mitannut toimivuutta.
-Konehuoneen sulakekotelossa olevat muutama rele (kuvassa) eivät tunnu napsuvan, kun virrat laittaa päälle. En tiedä, liittyykö niistä mikään moottoriin.
-Polttoainetankki noin puolillaan
-mittarissa vaivaiset 499tkm. Hehkutulppia ei todennäköisesti ole vaihdettu koskaan.
-Ruiskupumppu vaihdettu 3-4 vuotta sitten uuteen
-Polttoainesuodatin vaihdettu toukokuussa uuteen
-Vaihdelaatikko menee joskus kaasu pohjassa kiihdyttäessä limp modeen (jämähtää kakkoselle) johon auttaa uudelleenkäynnistys, en tiedä liittyykö mitenkään asiaan.
Mistäköhän kannattaisi seuraavaksi etsiä vikaa? Mistä välistä voisi helpoiten testata, tuleeko koneelle polttoainetta? Missäs tästä löytyy sammutussolenoidi, voisiko se olla kiinni vai onko se näissä vehkeissä defaulttina auki?
Kiitos jo etukäteen.
Esitiedot:
-auto käynnistynyt muutaman edellisen viikon hitaasti, startti pyörittää 2-3 sekuntia, jonka jälkeen käynnistyy pytty kerrallaan 1-3 sekuntia. Käynti tuntuu normaalilta ja tehot tallella.
-Hehkuvalo syttyy ja sammuu normaalisti, startti pyörittää sen 10sek kerrallaan mutta kone ei lupaile.
-Akussa riitti virtaa 10-15 yritykseen, sen jälkeen akku irroitettu ja ladattu verkkovirtalaturilla täyteen, taas pyörittää muttei lupaa.
-Kokeiltu molemmilla avaimilla, ei vaikutusta. Autossa ei ole ajoneston merkkivaloja taustapeilissä, joten en tiedä toimiiko ajonesto normaalisti.
-Vikakoodit luettu 38-pin liittimestä Carsoft ohjelmalla OBD2 lukijalla, ei koodeja. Ajonestoon ei tuolla ohjelmalla päässyt sisään.
-Kaikki sulakkeet takapenkin alta, konehuoneesta ja kojelaudasta käyty läpi yleismittarilla, kaikki ehjiä.
-K40-rele (?) ECU-kotelosta naksuu normaalisti, kun virrat pistää päälle/pois. En ole mitannut toimivuutta.
-Konehuoneen sulakekotelossa olevat muutama rele (kuvassa) eivät tunnu napsuvan, kun virrat laittaa päälle. En tiedä, liittyykö niistä mikään moottoriin.
-Polttoainetankki noin puolillaan
-mittarissa vaivaiset 499tkm. Hehkutulppia ei todennäköisesti ole vaihdettu koskaan.
-Ruiskupumppu vaihdettu 3-4 vuotta sitten uuteen
-Polttoainesuodatin vaihdettu toukokuussa uuteen
-Vaihdelaatikko menee joskus kaasu pohjassa kiihdyttäessä limp modeen (jämähtää kakkoselle) johon auttaa uudelleenkäynnistys, en tiedä liittyykö mitenkään asiaan.
Mistäköhän kannattaisi seuraavaksi etsiä vikaa? Mistä välistä voisi helpoiten testata, tuleeko koneelle polttoainetta? Missäs tästä löytyy sammutussolenoidi, voisiko se olla kiinni vai onko se näissä vehkeissä defaulttina auki?
Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut IlkkaS, Ma 07.12.2015 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
Sulakekotelon releet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
........
Viimeksi muokannut Bomber4, Su 19.03.2017 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
Kiitos neuvoista! Onko tietoa pitäisikö tuo kampiakselin tunnistimen vika näkyä ihan normi OBD lukijalla? Starilla varmasti löytyisi, mutta autoa pitäisi hinata Helsingissä piuhan ääreen, joten koitan välttää sitä jos mahdollista.
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
IlkkaS kirjoitti:Kiitos neuvoista! Onko tietoa pitäisikö tuo kampiakselin tunnistimen vika näkyä ihan normi OBD lukijalla? Starilla varmasti löytyisi, mutta autoa pitäisi hinata Helsingissä piuhan ääreen, joten koitan välttää sitä jos mahdollista.
Starilla saa luotettavan selvyyden ykk-anturin kunnosta. Yleismittarillakin voi kunnon tarkistaa.
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
lähinnä ilmavaivalta tuo kuullostaa jos kuitenkin käynnistyy pidemmästi starttaamalla...
Polttoainelinjoissa on niitä surkeita "pikaliittimiä" joiden O-renkaat alkaa iänmyötä vuotamaan.
Polttoainelinjoissa on niitä surkeita "pikaliittimiä" joiden O-renkaat alkaa iänmyötä vuotamaan.
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
Ja katsele paljonko ilmaa kulkee noissa kirkaissa poltoaine putkissa.Mika.T kirjoitti:lähinnä ilmavaivalta tuo kuullostaa jos kuitenkin käynnistyy pidemmästi starttaamalla...
Polttoainelinjoissa on niitä surkeita "pikaliittimiä" joiden O-renkaat alkaa iänmyötä vuotamaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
Koitin tänään uudelleen täyteen ladatulla akulla, ja puolen minuutin pyörittelyn jälkeen kaasu puolillaan sain käyntiin. Nyt käy ja starttaa taas normaalisti. Suodattimelta lähtevässä kirkaassa putkessä on selvästi ilmaa (en osaa sanoa, miten iso kupla, pitäisi ottaa imusarja irti että näkisi kunnolla), joten ilmavuodolta tuo vähän vaikuttaisi. Pumpun kyljessä olevaa venttiiliä (kuvissa) ehdotettu syylliseksi, ja ainakin oireet ovat samanlaiset kuin muilla joilla tuon on reistaillut?
Jos oikein ymmärsin, niin kampiakselin tunnistimen vika estää käynnistymisen? Sen voinee sulkea pois, koska nyt käy?
Jos oikein ymmärsin, niin kampiakselin tunnistimen vika estää käynnistymisen? Sen voinee sulkea pois, koska nyt käy?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
Ei tartte ottaa imusarjaa irti kyllä ne o-renkaat sinne vaihdettua ilmankin imusarjan irroitusta.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
Ostin ebaysta tuollaiseen venttiilin Boschin ruiskupumppuihin, jonka sopivuudesta ei ole tietoa, mutta näyttää niin samanlaiselta että otin riskin, kun hinta oli toimitettuna 20€ vs. 100-150€ orkkisosat.
http://www.ebay.co.uk/itm/380645505246? ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Kunhan se saapuu, niin vaihdan ja käyn samalla läpi noita liitoksia, ja kerron sitten kuinka kävi ja sopiko tuo venttiili paikoilleen.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
http://www.ebay.co.uk/itm/380645505246? ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Kunhan se saapuu, niin vaihdan ja käyn samalla läpi noita liitoksia, ja kerron sitten kuinka kävi ja sopiko tuo venttiili paikoilleen.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
Re: S210 E290TD pyörittää muttei käynnisty
Nyt kaivataan kokeneempien neuvoja. Viime kuussa pumpusta löytyi vuoto lähtöjen puoleisesta päästä. Tiputteli ehkä pisaran per 2s koneen käydessä. Näytti siltä, että vuoto olisi ajoitussolenoidin tiivisteissä, joten se vaihdettiin. Vuoto jatkui, ja paikannettin lähtöjen päähän, johon vaihtettiin O-rengas pumpun ollessa paikoillaan autossa. Vuoto lakkasi, ja kone hörähtää nyt nätisti käyntiin.
Mutta nytpä onkin jossain ilmavuoto. Konetta kun koittaa kierrättä, niin jossain 2000rpm jälkeen rupeaa letkuissa näkymään kuplia ja tehot häviämään. Kone kiertää maksimissaa, johonkin 2500-3000rpm paikkeille.
Tätä se ei tehnyt aikaisemmin, vaan kävi ihan ok kunhan sai käyntiin.
Vaihdettu myös O-renkaita, polttoaineensuodatin, tuo edellä mainittu ventiilli jne.
Osaako joku sanoa kokemuksesta, missä tuo ilmavuoto saattaisi olla?
Mutta nytpä onkin jossain ilmavuoto. Konetta kun koittaa kierrättä, niin jossain 2000rpm jälkeen rupeaa letkuissa näkymään kuplia ja tehot häviämään. Kone kiertää maksimissaa, johonkin 2500-3000rpm paikkeille.
Tätä se ei tehnyt aikaisemmin, vaan kävi ihan ok kunhan sai käyntiin.
Vaihdettu myös O-renkaita, polttoaineensuodatin, tuo edellä mainittu ventiilli jne.
Osaako joku sanoa kokemuksesta, missä tuo ilmavuoto saattaisi olla?
Re: S210 E290TD (pyöritää muttei käynn.) Käy rikkaalla ei ki
Nyt löytyi ilmavuoto, suodattimen tiiviste vuoti. Nyt sekin on ohitettu tavallisella letkusuodattimella.
Edelleenkään ei kierrä kuin joku 2000rpm. Käy rikkaalla ja meinaa tukehtua kun antaa reilusti kaasua. Carsoftilla luettu koodit, pumpussa oli tallentuneena:
Single diagnosis DFI - Status: ERROR !
" Module info : DFI
Module :EVE MB - Nr. :022 545 39 32
Hardware-Version: 40/95
Software-Version: 05/97 eve.dxt
P1481 Glow plug failure 5
Verify the glow plugs and the wiring : 8 -15 A
P0600 CAN-ERROR = Verify the CAN-DATABUS, While IGNITION=OFF= 58-62 Ohm. < Verify also the wiring, While IGNITION=OFF = < 1 Ohm
P1615 Control unit PIN 87U 7 Verify the power supply and the wiring (11-14 V)
P1335 Crankshaft Position sensor > Verify the Signal, While ENGINE=IDLE SPEED = > 0,8 V AC ' ENGINE= 400/min = > 0,3 V AC + Increasing RPM = increasing TENSION. Verify also how the Position Sensor is mounted, and if he is dirty. ; Resistance : Sensor : 680-1200 Ohm; Cable : < 1 Ohm.
Mikään näistä ei toistunut tyhjentämisen jälkeen, saattavat olla vaikka kuinka vanhoja? Kampiakselin tunnistin näytti olevan ihan ok, tuskin käynnistyisi jos olisi vika siinä?
Vaihdelaatikon koodit:
Module: EGS
MB - Nr. : 021 545 07 32
Supplier: Siemens
Hardware-Version: 48/96
Software-Version: 35/97
Diagnosis recogn.:1/04
124 CAN : Motor moment links / Engine speed signal from DME not plausible
136 Communication with Kombi Instrument disturbed
147 Gang not plausible or Gear box rutscht
Mikään näistä ei toistunut tyhjentämisen jälkeen, en tosin käynyt ajelullakaan.
Joululahja sille, joka keksii, miksi käy rikkaalla. Kokeilen vielä vaihtaa edellisen solenoidin takaisin uuden tilalle, ja putsasta ilmamassamittarin, mutta sitten alkaa loppua kokemus kesken.
Edelleenkään ei kierrä kuin joku 2000rpm. Käy rikkaalla ja meinaa tukehtua kun antaa reilusti kaasua. Carsoftilla luettu koodit, pumpussa oli tallentuneena:
Single diagnosis DFI - Status: ERROR !
" Module info : DFI
Module :EVE MB - Nr. :022 545 39 32
Hardware-Version: 40/95
Software-Version: 05/97 eve.dxt
P1481 Glow plug failure 5
Verify the glow plugs and the wiring : 8 -15 A
P0600 CAN-ERROR = Verify the CAN-DATABUS, While IGNITION=OFF= 58-62 Ohm. < Verify also the wiring, While IGNITION=OFF = < 1 Ohm
P1615 Control unit PIN 87U 7 Verify the power supply and the wiring (11-14 V)
P1335 Crankshaft Position sensor > Verify the Signal, While ENGINE=IDLE SPEED = > 0,8 V AC ' ENGINE= 400/min = > 0,3 V AC + Increasing RPM = increasing TENSION. Verify also how the Position Sensor is mounted, and if he is dirty. ; Resistance : Sensor : 680-1200 Ohm; Cable : < 1 Ohm.
Mikään näistä ei toistunut tyhjentämisen jälkeen, saattavat olla vaikka kuinka vanhoja? Kampiakselin tunnistin näytti olevan ihan ok, tuskin käynnistyisi jos olisi vika siinä?
Vaihdelaatikon koodit:
Module: EGS
MB - Nr. : 021 545 07 32
Supplier: Siemens
Hardware-Version: 48/96
Software-Version: 35/97
Diagnosis recogn.:1/04
124 CAN : Motor moment links / Engine speed signal from DME not plausible
136 Communication with Kombi Instrument disturbed
147 Gang not plausible or Gear box rutscht
Mikään näistä ei toistunut tyhjentämisen jälkeen, en tosin käynyt ajelullakaan.
Joululahja sille, joka keksii, miksi käy rikkaalla. Kokeilen vielä vaihtaa edellisen solenoidin takaisin uuden tilalle, ja putsasta ilmamassamittarin, mutta sitten alkaa loppua kokemus kesken.