E 300 TDT:hen himppu lisäpuhtia
E 300 TDT:hen himppu lisäpuhtia
Hankin Saksasta otsikon mukaisen kulkupelin. Olen harkinnut josko rohkenisin kutitella koneesta hieman lisätehoja. Mitään hillittömiä tehoja en tavoittele. Alustavasti olen ajatellut noin 50 - 80 hp:n lisätehoja, jota ei voitane pitää radikaalina verrattaessa tavoitetta kovasti keskustelua herättäneisiin superturboihin. Olisin kiitollinen kuulemaan kokemuksia eri konsepteista mahdollisine haittoineen sekä arvionne toimenpiteiden kokonaiskustannuksista.
Moi
Tuollaisiin tehonlisäyksiin ei vakiopumppu enää riitä, vaan elementit on vaihdettava, samaten turbo ja cooleri menevät melko varmasti uusiksi, pakoputki myös. Noilla muutoksilla konen kyllä kestää tuollaisen tehonlisäyksen ihan hyvin.
50-80 hv:n teholisäys on todella suuri, noissa superturboissa on vaan totuttu ihan käsittämättömiin lukuihin niin että todellisuus usein hämärtyy maltillisemmassa virityksessä.
Tuollaisiin tehonlisäyksiin ei vakiopumppu enää riitä, vaan elementit on vaihdettava, samaten turbo ja cooleri menevät melko varmasti uusiksi, pakoputki myös. Noilla muutoksilla konen kyllä kestää tuollaisen tehonlisäyksen ihan hyvin.
50-80 hv:n teholisäys on todella suuri, noissa superturboissa on vaan totuttu ihan käsittämättömiin lukuihin niin että todellisuus usein hämärtyy maltillisemmassa virityksessä.
Siinähän on 6 mm elementit siinä sähköpumpussa, joten lastuvirityksellä siitäkin on saatavana puhtia kai jonnekin 230 hv paikkeille. Tosin taitaa vakiokilkkeet olla jo kovilla, joten parempi cooleri tekisi ainakin terää, taitaa olla turbokin aika rajoilla jo.pyhimys kirjoitti:Keroppas Mauri mitenkä tuo uudempi sähköpumppu eroaa noista vanhoista noin niinku elementtien ym puolesta? Saako siitä paremmin hökettä ulos ilman elementtien vaihtoa vai juuri päinvastoin?
Ja se vakiopakosarja on muuten surkea.
Mitenköhän noin tarkalleen ottaen tuon pakosarjan kanssa, se ei taida olla niitä kriittisiä osia näissä uudemmissa joita ei saisi vaihtaa... vai?
sitähän voisi tehdä pakosarjan johon saisi astetta isomman turbon, mutta johon KKK istuisi vielä katsastusta varten.
minkäs kokonen tuo cooleri näissä on kun en ole tuota tuoretta hankintaa vielä kerennyt oikein purkaa ja tutkia.
sitähän voisi tehdä pakosarjan johon saisi astetta isomman turbon, mutta johon KKK istuisi vielä katsastusta varten.

minkäs kokonen tuo cooleri näissä on kun en ole tuota tuoretta hankintaa vielä kerennyt oikein purkaa ja tutkia.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Kyllä kai sen sarjan saa muuttaa.pyhimys kirjoitti:Mitenköhän noin tarkalleen ottaen tuon pakosarjan kanssa, se ei taida olla niitä kriittisiä osia näissä uudemmissa joita ei saisi vaihtaa... vai?
sitähän voisi tehdä pakosarjan johon saisi astetta isomman turbon, mutta johon KKK istuisi vielä katsastusta varten.
minkäs kokonen tuo cooleri näissä on kun en ole tuota tuoretta hankintaa vielä kerennyt oikein purkaa ja tutkia.
Cooleri on tosi onneton, oliskohan joku 10 cm korkea ja 40 cm leveä, muovipäätyinen.
Eiköhän tarkoittanut, että pumpun maksimisyöttämäärä, siis polttoaineen syöttömäärä, pyörii siellä 230 hv tienoilla. Mikäli jätetään vakioturbo ja cooleri niin tuon tehon ottaminen ei välttämättä tee hyvää koneelle, kun osa tehosta hukkuu turbon vastuksien voittamiseen ja ylisuuri ahtopaine tuo vielä lisälämpökuormaa koneelle. Sitten se pakopuoli vielä ahdistaa, eli sekin tekee hallaa ennemmin tai myöhemmin, ja kilahdus on kallispyhimys kirjoitti:meinaatko että tuosta pumpusta ei lähtis enempää 230 hv jos muuta puolta muuttais? eli tehon nosto tuosta ylemmäs tahtoisi sanoa pumpun työstöä.
Mitenkäs tuossa sähkösessä ompi nuo teidän lisärikastuspiirien toteutukset?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Juuri tätähän kysyin. Mietityttää vaan että onko tosi että ero 6 mm ja 7 mm elementeillä (vanhassa mekaanisessahan oli muistaakseni 5 mm elementit) on niin suuri vai onko pojat tehneet pumppupajalla vielä jotain ihmeitä ja onko samat ihmeet sovellettavissa sähköpumppuun toki ulosotto pitää sitten osittain ohjelmoimalla.veskola kirjoitti:Eiköhän tarkoittanut, että pumpun maksimisyöttämäärä, siis polttoaineen syöttömäärä, pyörii siellä 230 hv tienoilla. Mikäli jätetään vakioturbo ja cooleri niin tuon tehon ottaminen ei välttämättä tee hyvää koneelle, kun osa tehosta hukkuu turbon vastuksien voittamiseen ja ylisuuri ahtopaine tuo vielä lisälämpökuormaa koneelle. Sitten se pakopuoli vielä ahdistaa, eli sekin tekee hallaa ennemmin tai myöhemmin, ja kilahdus on kallispyhimys kirjoitti:meinaatko että tuosta pumpusta ei lähtis enempää 230 hv jos muuta puolta muuttais? eli tehon nosto tuosta ylemmäs tahtoisi sanoa pumpun työstöä.
Mitenkäs tuossa sähkösessä ompi nuo teidän lisärikastuspiirien toteutukset?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
On ero suuri, vakioelementit mekaanisissa pumpuissa on 5,5 milliset, varmaankaan ei juuri yli 230 hv:n pääse noilla 6 millisillä, 5,5 mm elementeillä jää tehot hiukan alle 200 hv.pyhimys kirjoitti:Juuri tätähän kysyin. Mietityttää vaan että onko tosi että ero 6 mm ja 7 mm elementeillä (vanhassa mekaanisessahan oli muistaakseni 5 mm elementit) on niin suuri vai onko pojat tehneet pumppupajalla vielä jotain ihmeitä ja onko samat ihmeet sovellettavissa sähköpumppuun toki ulosotto pitää sitten osittain ohjelmoimalla.
Mutta sillähän hommaan saa varmuuden kun joku kokeilee mihin ne kuutoset riittää, nuo edelliset on vaan arveluita.
Mikäli olen yhtään oikein ymmärtänyt:pyhimys kirjoitti:Juuri tätähän kysyin. Mietityttää vaan että onko tosi että ero 6 mm ja 7 mm elementeillä (vanhassa mekaanisessahan oli muistaakseni 5 mm elementit) on niin suuri vai onko pojat tehneet pumppupajalla vielä jotain ihmeitä ja onko samat ihmeet sovellettavissa sähköpumppuun toki ulosotto pitää sitten osittain ohjelmoimalla.
7 mm elementeillä sen saa varmasti rikki halutessaan, jos pitää vakiohilut ympärillä. Sehän vain tarkoittaa, että sama määrä polttoainetta voidaan spruutata nopeammin suhteessa puristustahtiin tai haluttaessa enemmänkin ainetta siis. Jos siellä moottorin 'ympärillä' on yhtä ahdasta kuin ennenkin, ei ole paljon iloa spruutata yhtään enempää ainetta kuin se pystyy kunnialla polttamaan.
Lähinnä elementtien vaihdon yhteydessä kajotaan samalla kierroslukuihin, eli sama spruuttaus mutta hieman useammin = enemmän tehoa...ja toisaalta kierroslukurajoitus pitää myös toimia. Vakiopumpussa syöttöä aletaan rajoittamaan aikaisin, ja turhan laajan alueen kuluessa syöttö menee niin pieneksi, ettei rpm enää kasva. En sitten todellakaan tiedä miten tuo temppu tehdään sähköpumpussa, mutta kannatta kysyä niiltä ketkä tietää, eli pumpun virittäjältä. Olettaisin että sähköisessä kierrosrajoitus on myös ohjattu sähköisesti, eli pelkkä softa hoitaa sen kuntoon.
Mikäs turbo siinä nyt on, eli löytyiskös siihen isompaa versiota ihan 'hyllystä', ei maksaisi liikaa kun ei tarvii sovittaa/sorvauttaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Chippimainoksissa näkyy yleisesti olevan sellaisia 35 hevosen teholisäyksiä (177 -> 212 hv). Hyvä puoli uudemmissa OM605/606:ssa on se että täysi syöttö sähköpumpusta saadaan irti hämäämällä syöttövivun asentopotentiometriltä lähtevää jännitettä sopivalla kytkennällä - sama systeemi on kokeiltu jo monessa BMW:ssä (by Kreuzotter & co, bmw-foorumilta löytyy lisätietoa). Eli sillä tavalla tuo 35 hv pitäisi irrota helposti, muutaman €uron osilla.
Ahtopaineanturin lukemia voi myös huiputtaa, vaan saattaahan se olla niin että se välijäähdytin ja turbo on tosiaankin liian pieni, kukapa tietää ?
Kolmas konsti eli kierrosluvun nosto meneekin sitten jo vaikeaksi (vaatii chippauksen tai pumpun vaihdon mekaaniseen ja se että sähköinen automaattilaatikko ottaa uudesta maksimikierrosluvusta ilon irti vaatinee vielä toisen, tai laatikon vaihdon.) Kaikki muutokset yhteenlaskien vaikeusaste kasvaa huomattavasti tässä kohtaa, melkein samalla vaivalla tuplaisi tehon.
Ahtopaineanturin lukemia voi myös huiputtaa, vaan saattaahan se olla niin että se välijäähdytin ja turbo on tosiaankin liian pieni, kukapa tietää ?
Kolmas konsti eli kierrosluvun nosto meneekin sitten jo vaikeaksi (vaatii chippauksen tai pumpun vaihdon mekaaniseen ja se että sähköinen automaattilaatikko ottaa uudesta maksimikierrosluvusta ilon irti vaatinee vielä toisen, tai laatikon vaihdon.) Kaikki muutokset yhteenlaskien vaikeusaste kasvaa huomattavasti tässä kohtaa, melkein samalla vaivalla tuplaisi tehon.
5,5mm ja 7mm elementin ero on merkittävä suhteellisesti (allekirjoituksen kuva). 5,5mm ja 6mm ero on suhteellisesti pieni.
sähköpumppua voisi huijata SMT6:n tyylisellä boksilla muuttamalla signaaleja joita ECU tulkitsee. verrattuna mekaanisesti säädettyyn pumppuun tämä antaisi aivan uusia mahdollisuuksia. pumppua voisi säätää vetojen välillä kannettavalla mikrolla ja lukea antureiden antamia arvoja reaaliajassa.
sähköpumppua voisi huijata SMT6:n tyylisellä boksilla muuttamalla signaaleja joita ECU tulkitsee. verrattuna mekaanisesti säädettyyn pumppuun tämä antaisi aivan uusia mahdollisuuksia. pumppua voisi säätää vetojen välillä kannettavalla mikrolla ja lukea antureiden antamia arvoja reaaliajassa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Juuri näin, mutta perusteet eli mitä huijataan ja miksi on aika yksinkertaiset jotta saadaan tuo +35 hp houkuteltua esiin. Siihen tarvitaan vaan kourallinen osia ja tuo boxi on vain yksi kallis tapa lisätä syöttöä.nokileka kirjoitti:sähköpumppua voisi huijata tyylisellä boksilla muuttamalla signaaleja joita ECU tulkitsee. verrattuna mekaanisesti säädettyyn pumppuun tämä antaisi aivan uusia mahdollisuuksia. pumppua voisi säätää vetojen välillä kannettavalla mikrolla ja lukea antureiden antamia arvoja reaaliajassa.
Tuolla sivuillani on linkki Gik turbo list ja se kertoo:pyhimys kirjoitti:Onko muuten tietoa mikä turbo noissa 290 dt:ssä on
Mercedes E290-TD/TDT-(5) 96 2.9 Diesel 454110-1 Garrett T25
Lisää tietoa: www.skg.fi
mitenköhän tuo sähköpumppu reagoi jos siihen vaihtaa 7 mm elementit. Sehän toimii kuitenkin samoin asetuksin kuin 6 mm elementeillä.
Sekoaako se joidenki lambda arvojen takia vai? tai mitä arvoja tuo pumppu ylipäätänsä käyttää?
eli mitkä muuttujat vaikuttavat pumpun toimintaan ja onko niillä mahdollisuus "seota" elementtien vaihdon myötä?
onko joku ylipäätänsä muokannut tuota sähköpummpua muuten kuin lastulla?
Maurillahan on hyvä kosketus sinne mynän suuntaan, mitenkäs siellä on sähköpumpusta kokemuksia
Sekoaako se joidenki lambda arvojen takia vai? tai mitä arvoja tuo pumppu ylipäätänsä käyttää?
eli mitkä muuttujat vaikuttavat pumpun toimintaan ja onko niillä mahdollisuus "seota" elementtien vaihdon myötä?
onko joku ylipäätänsä muokannut tuota sähköpummpua muuten kuin lastulla?
Maurillahan on hyvä kosketus sinne mynän suuntaan, mitenkäs siellä on sähköpumpusta kokemuksia

Ei oppinut olutta ojaan kaada
Menikös se heidän oma auto sähköpumpulla sen 13,7 sekunnin ajan Alastarolla ?Mauri H. kirjoitti:Kyllä Mynässä osataan neuvoa, taitavat olla pelanneet sähköpumppujenkin kanssa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mekaaninen siinä taisi olla. Mutta varmaan se sähköinenkin toimii 7 millisillä, sitten jos teettää lastun varta vasten niin varmaan tulee hyvä.veskola kirjoitti:Menikös se heidän oma auto sähköpumpulla sen 13,7 sekunnin ajan Alastarolla ?Mauri H. kirjoitti:Kyllä Mynässä osataan neuvoa, taitavat olla pelanneet sähköpumppujenkin kanssa.