Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Terve! Kai mäkin nyt sitte kun muutkin... Eli omasta tunkiosta jotain pientä tarinan tynkää pitäis yrittää kehittää.
Eli lähtökohtana oli perus karvalakki w124 300d mese, ainoana lisävarusteena taitaa olla kattoluukku . Autohan tuli ostettua ihan käyttikseksi armeija aikoihin joku vuosi sitten... ja palvelikin hienosti vaparina pari viikkoa jonka jälkeen heitettiin pikku ahdin kylkeen ja otettiin vakiopumpusta kaikki syötöt irti.
Mersu palveli hienosti koko palvelus ajan mutta viimeisillä lomilla poikkes toiselta puolelta vetari mutta tämähän ei haitannut, koska eikös näissä kaikissa "SUPERTURBOISSA" oo ainut ja oikea kemppi perä . Armeijasta kotiuduttiin ja en tie oliko edes krapulasta vielä selvitty kun moottoripyörä poliisi sattui ajamaan perässä ja vei kilvet
Ajattelin sitte pistää auton seisontaan ja vähä parannella, sillä tiellä ollaan vieläkin Rupesin sitä sitte purkamaan ja jossain vaiheessa kattoin että pohjakin on suhteellisen terve.... Totuus paljastu sitten vasta kun auto oli purettu ja grillissä kiinni ja kävi hiekkapuhalluksessa... Ihan kohtalaisesti löytyi lopulta ruostetta ja eihän se auttanu kuin hakata uutta peltiä tilalle
Sopivasti sattu löytymään 300dt väykky 300tkm ajettu, josta sitten ruuvattiin kone pois ja päätettiin sovittaa tähän Auto kävi kaverilla maalauksessa ja saatiin siitä pitkästä aikaa yksi värinen, maalipinta ei oo mikään maailman paras, koska ihan autotalli olosuhteissa vedettiin mutta tarkotus olis ens talvena vetää pinnat ihan kammios.. Tänä kesänä olis tosiaan tarkotus saada mersu liikkumaan taas omin voimin pitkästä aikaa.
Tekniikka puolesta sen verran että pellin alla tosiaan röhisee om 606 joka laakeroitiin, rengastettiin ja tasopinnat plaanattiin... Laatikkona toimii bemarin m3 zf , -765 asetelma ja 4 lapanen sintteri... Turboksi valikoitu nyt näin alkuun garretin gt4088r kuulalaakeri ahdin mutta katotaan mihin asti se riittää (oli viimekesänä veljen bmw:ssä m50 moottorissa tuotti 720 hevosta) että kai se ny tälläses nokivasaras johonki riittää Syöttöpuolesta vastaa : mynän 8mm pumppu jota ruokkii -044 pumppu ... Tällänen pikainen alotus tälle topicille kirjotetaan taas myöhemmin lisää , mutta nyt pitää lähtee tallille jatkamaan että saatais tosiaan ajoon vielä tälle kesällä Kiitos ja anteeksi jos teksti oli oikeenki hirveetä luettavaa, mutta tästä on hyvä jatkaa
Eli lähtökohtana oli perus karvalakki w124 300d mese, ainoana lisävarusteena taitaa olla kattoluukku . Autohan tuli ostettua ihan käyttikseksi armeija aikoihin joku vuosi sitten... ja palvelikin hienosti vaparina pari viikkoa jonka jälkeen heitettiin pikku ahdin kylkeen ja otettiin vakiopumpusta kaikki syötöt irti.
Mersu palveli hienosti koko palvelus ajan mutta viimeisillä lomilla poikkes toiselta puolelta vetari mutta tämähän ei haitannut, koska eikös näissä kaikissa "SUPERTURBOISSA" oo ainut ja oikea kemppi perä . Armeijasta kotiuduttiin ja en tie oliko edes krapulasta vielä selvitty kun moottoripyörä poliisi sattui ajamaan perässä ja vei kilvet
Ajattelin sitte pistää auton seisontaan ja vähä parannella, sillä tiellä ollaan vieläkin Rupesin sitä sitte purkamaan ja jossain vaiheessa kattoin että pohjakin on suhteellisen terve.... Totuus paljastu sitten vasta kun auto oli purettu ja grillissä kiinni ja kävi hiekkapuhalluksessa... Ihan kohtalaisesti löytyi lopulta ruostetta ja eihän se auttanu kuin hakata uutta peltiä tilalle
Sopivasti sattu löytymään 300dt väykky 300tkm ajettu, josta sitten ruuvattiin kone pois ja päätettiin sovittaa tähän Auto kävi kaverilla maalauksessa ja saatiin siitä pitkästä aikaa yksi värinen, maalipinta ei oo mikään maailman paras, koska ihan autotalli olosuhteissa vedettiin mutta tarkotus olis ens talvena vetää pinnat ihan kammios.. Tänä kesänä olis tosiaan tarkotus saada mersu liikkumaan taas omin voimin pitkästä aikaa.
Tekniikka puolesta sen verran että pellin alla tosiaan röhisee om 606 joka laakeroitiin, rengastettiin ja tasopinnat plaanattiin... Laatikkona toimii bemarin m3 zf , -765 asetelma ja 4 lapanen sintteri... Turboksi valikoitu nyt näin alkuun garretin gt4088r kuulalaakeri ahdin mutta katotaan mihin asti se riittää (oli viimekesänä veljen bmw:ssä m50 moottorissa tuotti 720 hevosta) että kai se ny tälläses nokivasaras johonki riittää Syöttöpuolesta vastaa : mynän 8mm pumppu jota ruokkii -044 pumppu ... Tällänen pikainen alotus tälle topicille kirjotetaan taas myöhemmin lisää , mutta nyt pitää lähtee tallille jatkamaan että saatais tosiaan ajoon vielä tälle kesällä Kiitos ja anteeksi jos teksti oli oikeenki hirveetä luettavaa, mutta tästä on hyvä jatkaa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ANDDII, To 27.08.2015 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa"
Jotain pientä saatu taas aikaseks, eilen tuli vietyä kardaani muokkaukseen, jos viikonloppuna pääsis pulttaamaan sitä tonne auton alle.
Kaiken näköstä pientä ja isompaa olis vielä näprättävänä: Pitäis downpipe ja putkisto tehdä, 4" olis kiva, mutta ei saa mahtumaan ton pakosarjan kans niin pitää tyytyä 3,5" ränniin. Ei kai se ny pitäis vielä hirveesti ahdistaa??? Onkos kellään kokemusta näistä kuulalaakeri ahtimista näis mesen diisseleis että herääkö se yhtään aikasemmin kuin normi mörkö holsetti??? Sitte olis vielä ahtoputkien teko ja pääsis ottamaan ensimetrit pitkästä aikaa
Tosiaan pohja hitsattiin maalattiin ja massattiin... Puhtaaseen pohjaan oli mukava ruveta työstämään, laitettiin kaikki jarruputket uusiksi, samalla tuli kaikki muukin uutta paitsi jarrusatulat.. Naftalinja tuli teräspunos letkusta jossa sisämitta oli noin 10mm, että senkin pitäisi riittää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ANDDII, La 29.08.2015 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 10.03.2015 09:02
- Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa"
.
Viimeksi muokannut riisselimies, Ke 22.03.2017 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa"
Nyt tehty viikonloppu yötä myöden mersua ja saatiinhan se lopulta ajokuntoon, perjantaina hain puuhakilvet konttorilta ja lauantai iltana saatiin pelit soimaan, minkäsmoisia jousia porukalla on hukkaportis ? Ittellä ny kolme aika vahvaa jousta tuo 60mm kiina portis ja ei saa ahtoja kuin 1,6 Bar.. Pitäs vie toinen mokoma saada lisää ihan nätisti vetää noillakin painella, mutta minkäs teet kun mikään ei riitä . Ja tosiaan nyt mennään ihan kemppi perällä mutta oli tarkotus ens talvena laittaa bemarin perä niin saa ihan kunnon lukon sinne, nyt 3,4 välityksellä ja saa niin perkeleen tiuhaan vaihtaa eikä saa huippuja ku jonkun 200km/h
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa"
3500-4000rpm välillä on täydet ahdot eli 1,6bar .. Mä luulen että ton pitäis kyllä herätä aikasemmin, mutta pitää ny kattoo vie ajotusta että onko kohdalla kun hiljaisesta vauhdista ei kärsi kauaa suditella kun rupee lämmöt nousemaan , mutta samantien kun saa ajoviiman niin laskee 80'c.... Nii olisko kellään tietoo mistä järeämpää hukkiksen jousta löytäis, pieni pelko on että voiko tuo pakopesä olla niin pieni että lämpeis sen takia
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa"
No niin hiljaiseloa ollu taas kauan aikaa, mutta sehän tarkottaa vaan että ollaan vietetty enemmän aikaa tallilla vai miten se meni
Tosiaan ahdot ollaan saatu nousemaan jonkin verran , hienosti tuuppaa tuo garretti yli 3baria Jonkin verran ollu vastoinkäymisiä matkassa, mutta onneksi vain lieviä sellaisia. Penkissä käytiin ottamas katsastus tehot ja koitettiin vähä ottaa huipputehoja samalla. Katsatukseen otettiin vertailumalliksi miedosti vain 300 bensa eli saa olla sen 188hp ja otettiin sit penkkilappu 186,5hp niin ei oo katsastukses ongelmia
549hp/781nm tuli 2,9bar paineella. Syöttö ei ainakaan lopu kesken tuosta mynästä vie hetkeen aikaan Koitettiin penkis vie nostaakkin mutta rupes tehot laskemaan että kai se tuo turbo menee vain tukkoon jo sitte...
Mihin täs pitäis luottaa, kun oma kierroslukumittari näyttää vedos kierrokset johonki 6000rpm paikkeille, penkis huipputeho tuli 5000rpm, toki se kalibroitiin auton oman mittarin mukaan mutta taas pakokaasutesteri näytti ryntäytyskierrokset kans vähä yli 5000rpm. Että sieltähän sais varmaan kivasti ruutia lisää jos sais yhden tuhannen kierrosta lisää vetoaluetta Eikös vakioventtiilijouset kestäny 6500rpm?
Ongelmia on ollu vaan noitten vetarin ulkonivelten kanssa , tahtoo mennä ne poikki koko ajan , onko tähän lääkettä vai pitääkö yrittää elää asian kanssa
Tosiaan ahdot ollaan saatu nousemaan jonkin verran , hienosti tuuppaa tuo garretti yli 3baria Jonkin verran ollu vastoinkäymisiä matkassa, mutta onneksi vain lieviä sellaisia. Penkissä käytiin ottamas katsastus tehot ja koitettiin vähä ottaa huipputehoja samalla. Katsatukseen otettiin vertailumalliksi miedosti vain 300 bensa eli saa olla sen 188hp ja otettiin sit penkkilappu 186,5hp niin ei oo katsastukses ongelmia
549hp/781nm tuli 2,9bar paineella. Syöttö ei ainakaan lopu kesken tuosta mynästä vie hetkeen aikaan Koitettiin penkis vie nostaakkin mutta rupes tehot laskemaan että kai se tuo turbo menee vain tukkoon jo sitte...
Mihin täs pitäis luottaa, kun oma kierroslukumittari näyttää vedos kierrokset johonki 6000rpm paikkeille, penkis huipputeho tuli 5000rpm, toki se kalibroitiin auton oman mittarin mukaan mutta taas pakokaasutesteri näytti ryntäytyskierrokset kans vähä yli 5000rpm. Että sieltähän sais varmaan kivasti ruutia lisää jos sais yhden tuhannen kierrosta lisää vetoaluetta Eikös vakioventtiilijouset kestäny 6500rpm?
Ongelmia on ollu vaan noitten vetarin ulkonivelten kanssa , tahtoo mennä ne poikki koko ajan , onko tähän lääkettä vai pitääkö yrittää elää asian kanssa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa"
Juuei.ANDDII kirjoitti:Eikös vakioventtiilijouset kestäny 6500rpm?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Juu piti tosiaan sovittaa se bemarin 210 perä mutta ongelmaksi tuli vaan ettei löydy 2.65 välityksellä sitä muuta kuin yhdestä harvinaisesta mallista . Joten kai se on tyydyttävä vaan tuohon asd 2.65 ja ostaa jostaki sellanen
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Eipä nuita 2.65 ASD täkään löydy kyllä joka nurkan takaa naurettavan halvalla taasen löytyyy ebaysta esim 3.07 ASD:tä mutte eivät kovin lämpene lähettää suomeen
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-W ... 58c77b13a7" onclick="window.open(this.href);return false; yks esimerkki
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-W124-D ... 30&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; ja kallis 2.65
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-W ... 58c77b13a7" onclick="window.open(this.href);return false; yks esimerkki
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-W124-D ... 30&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; ja kallis 2.65
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Katso ebay.de eli Saksan ebay (ja laita hakuehdoksi Eurooppa tai EU) tai ruotsalainen bildelsbasen.se. Näistä ovat lähettäneet myös Suomeen eikä tule tulleja ja alveja lisukkeeksi. Jenkeistä tulee monesti kalliimmaksi ostaa osia kuin Euroopasta (Suomi on luku sinänsä, täällä romiksessa on usien kullasta valmistettuja osia).johani kirjoitti:Eipä nuita 2.65 ASD täkään löydy kyllä joka nurkan takaa naurettavan halvalla taasen löytyyy ebaysta esim 3.07 ASD:tä mutte eivät kovin lämpene lähettää suomeen...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Ostin 3.07 300E ASDn. lyhemmät vetarit vaati, mutta muuten käynee tohon mun 300D lukottoman 3.46 tilalle. voin vissii tehä niin että ostan pelkät billet kepit ja siirrän nivelet vanhoista vetareista ?
Vai pitääkö tässä sitte ruveta säästämään ja rälläkällä vetareita lyhentämään
http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... 199&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai pitääkö tässä sitte ruveta säästämään ja rälläkällä vetareita lyhentämään
http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... 199&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Taas ollu hiljaiseloa täällä mutta auto saatiin katsastettua pienen paperisodan jälkeen, auto oli tosiaan pistetty vähäpäästöseks kun se oli tuotu saksasta, sai ilmeisesti halvemmat verot aikanaan tai jotain ... Mutta autohan oli 90vm ja ilman katteja ja egr niin tosiaan ei pitäis olla vähäpäästönen. Mutta pienen paperisotkun jälkeen saatiin valmistajalta tieto että auto ei ole vähäpäästöinen Sen jälkeen ollaan ajeltukin vain ja korjailtu heikkoja paikkoja, kesän saldo on 2 ulkopään vetarin niveltä , 3 takarättiä, molemmilta puolilta revenny takakelkka irti korista ja useampikymmenen takarengasta, että ei ollenkaan paha, pakko olla tyytyväinen kun tekniikka on toiminu ilman ongelmia ja happea saanu kiitettävästi joka päivä Toivotaan että kestäis loppu ajokauden vielä
Ens talvena olis tarkotus päivittää ainaki takapää sillain että sillä uskaltaa ajaa myös lujas vauhdis , viime talvenahan pistettiin kaikki uutta alustaan mutta on liian löysä , raptecilla näyttäis sopivasti olevan kyllä kunnon puslia takakelkkaan samalla pitää korottaa takaiskaritorneja että ei koko ajan takapää pohjaa, ja myös perään pitäis löytää joku lääke , joka on mahdollisesti löytyny bemarilta mutta saa nähdä jaksaako ruveta toteuttamaan vai pistääkö vaan sen asd perän
Ens talvena olis tarkotus päivittää ainaki takapää sillain että sillä uskaltaa ajaa myös lujas vauhdis , viime talvenahan pistettiin kaikki uutta alustaan mutta on liian löysä , raptecilla näyttäis sopivasti olevan kyllä kunnon puslia takakelkkaan samalla pitää korottaa takaiskaritorneja että ei koko ajan takapää pohjaa, ja myös perään pitäis löytää joku lääke , joka on mahdollisesti löytyny bemarilta mutta saa nähdä jaksaako ruveta toteuttamaan vai pistääkö vaan sen asd perän
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Mulla itellä on lyhemmät W202 Bilstein Sprint iskarit w124 takapäässä lyhennetyillä pohjaanlyöntikumeilla, kaaren yläreunassa pieni jälki että hipassut on sisäänjoustossa mutta ite sitä en kuullu, enkä huomannu. 8x18" ET43 225\40R18 renkailla. Pitoja iskareiden vaihdon jälkeen törkeesti lisää, eikä enää sudi läheskää nii pahasti yhellä. Rupes kuuma kesäpäivä ku yritin luisuu saada nii pomppii ku mikroauton perä ku oli nii pitoja märällä neljääkierrosta liikenneympyrässä kylkiedellä ilman lukkoa eikä yritäkkää ruveta yhellä sutimaan.
Re: Mb 300D -90 "Pientä vuosihuoltoa" Penkitetty
Nonii selvis seki sitte kenet näin vetävän kristiinan sillalle aika haipakkaa markkinoiden aikaan. Hyvin näytti poistuvan! Terveisiä vaan tästä etelänaapurista rajan takaa
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93