5 vuotiaana olimme perheeni kanssa Ruotsissa Tukholmassa ja silloin näin elämäni ensimmäisen kerran 500E:n . Isä ukko kovana Mersumiehenä hehkutti sitä ja auto jäi palavasti mieleen. Siitä on 17v aikaa ja sen jälkeen aina on kyseinen auto herättänyt järjettömästi omistushaluja. Onhan se kuitenkin kuningasmallin kuningasmalli. Viimeiset 5 vuotta olen aktiivisesti etsinyt näitä ja huomasin että hinnat alkaa nousta joka puolella maailmaa. Autot joita kävin katsomassa olivat mielestäni ylihinnoiteltuja tai sitten aivan romuja jos hinta oli oikea.
Aluksi kriteerit olivat kovat mutta autojen kunnon ja saatavuuden vuoksi ne kapenivat kolmeen asiaan.
-Auton pitää olla räpeltämätön (alkuperäinen)
-1-sarjan auto kromikeulalla
-Väri ei saa olla musta (199) tai hopea
Olin FHRA:n järjestämässä American car shown yhteydessä järjestetyssä huutokaupassa paikalla ja siellä oli yksi 500E. Myyjä tietenkin piti sitä todella hyvänä autona. Todellisuus oli kyllä toinen, autosta paistoi kittirajat läpi ja siinä oli pahoja mätävikoja. 500e kuumeessa tarjosin autosta x-summan ja ihmettelin että omistaja ei autoa myynyt. Kuulin kuitenkin myöhemmin että joku hullu oli maksanut toisessa huutokaupassa kyseisestä autosta yli 10000€. Auto ei ollut kyllä sen arvoinen.
Tämän yksilön päätyminen minulle on todella pitkä tarina ja siitä voidaan tarinoida myöhemmin, mutta tämä auto täytti kriteerit ja oli vielä pelastettavassa kunnossa. Eniten tämän auton kohdalla minua ärsyttää se että Suomen Mercedes-Benz klubin porukassa tätä auto pidettiin jotenkin todella hyvänä yksilönä. Tekniikkansa puolesta se varmasti sitä onkin mutta kori vaatii kyllä rakkautta todella paljon ja olen nähnyt Suomessa huomattavasti parempiakin yksilöitä.
Autoa on nyt tutkailtu viikon verran ja siitä on löydetty muutamia vikoja jotka täytyy laittaa kyllä ehdottomasti kuntoon.
Auto toimii kyllä todella hyvin mutta koppa vaatii ehdottomasti ylimaalauksen ja tuo kamala takapönttö lentää nopeasti roskiin.
-Pahin "vika" autossa on että etupuskuri on saanut joskus siipeensä taikka lämmennyt. Se on melko kippuralla ja siitä tuskin saa enää näyttelykelpoista kalua.
-Vakionopeuden säädin pysyy kyllä päällä mutta veivaa vauhtia.
-Kuljettajanpuoleinen C-pilarin sisäverhous rikki.
-Vasemmalta takaa kuuluu "kolinaa". Autossa on tason säätö joten iskarin alapää varmaan lotaa.
-Jarrut ravistaa.
-Mittarivalojen himmennin rikki, valot häviää välillä. Himmennin tilattu.
Tässä alustavaa osatarvetta. Antakaa vinkkejä ja apua jos tiedätte että jossain tälläisiä osia majailee
-Etupuskuri, mielellään täydellinen.
-Etulampun 500E lasit. (vinkit osien löytymiseen saatiin jo)
-Takapuskuri (vanhasta saa kyllä tehtyä vielä mutta jos halvalla saa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
)
-Kuljettajanpuoleinen C-pilarin sisäverhous musta lukuvalolla.
Muuten auto on kyllä ihan jees. Tekniikka pelaa kivasti, voima tuntuisi olevan tallessa ja laatikko vaihtaa nätisti. Autossa on mielestäni kiva Sportline puolinahka sisusta ja on siinä sentään muutama lisävarustekkin esim: webasto, sähkösäätöinen ohjauspyörä, kuskinpenkin muisti jne jne.
Kivointa on katsella kanssa autoilioiden ilmeitä kun vanha ravimalli kulkeekin vähän toisella tavalla kun odottivat.
Eipä siis ihme että autoja kutsutaan leikkisästi kotimaassaan Der Wolf im Schafspelz.