w129r sl500 vikakodi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

Miten saan vikakodit luetua kun se pitää kuulema lukea jollain valolla ja mistä sen valolukulaiteensaa ja mistä saan sitten vstaavat tiedot ja vian selville vm 1990
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Sitä en tiedä saako ostaa jostain valmiita lukulaitteita. Itse saa luettua 12 V LED:llä. Katon koodien lukuun ei tarvita edes LED:iä vaan keskikonsolissa olevan avaus/sulkemis-napin välädykset kertovat koodin.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=135549" onclick="window.open(this.href);return false; keskustelun lopussa on kuvat sekä 16- että 38-napaisista pistokkeista, listattuna mikä toiminto on kussakin navassa.

Luettaessa lasketaan LED:n välähdykset ja lukumäärä kertoo vikakoodin. Em. keskustelussa on taulukko AD77.30P-400C koodeista
Englanninkielistä selvitystä on BenzWorldin sivulla: http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... ost1937744" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse olen lukenut vain katon vikakoodeja joka on mielestäni hieman helpompaa. BenzWorldin jutussa sanotaan:
- LED:n +jalka pistokkeen 3-napaan
- LED:n -jalka siihen pistokkeen napaan jonka koodit haluataan lukea
- ko. navat oikosuljetaan 2-4 s ajaksi joka käynnistää lukutilan
- lasketaan välähdykset
- lukemisen helpottamiseksi on LED:n jalkoja pidennetty ja oikosulkemista varten asennettu pieni kytkin

BenzWorldin keskustelusta http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... res-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Keskustelun 2. sivu, n. puolivälissä on liitetiedosto: 88-00 Diagnostictroublecodes.pdf, siinä myös kerrottu vikakoodeista.

Vastasin kuitenkin vaikka en kovin hyvin tunne alaa mutta R129 kysymyksiin ei aina tule montaa vastausta.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

Tutkin mun kinnerissä on toi suorakaiteen muotonen 16 reikänen johon ei ole mitään lukulaiteita siksi olen hieman pilalla asiasta.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja pazo »

Tästä viestiketjusta löydät mm. lukijalaitteen kytkentäkaavion - ei ole vaikea tehdä. Niitä saattaa löytyä eBaystäkin. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=159637" onclick="window.open(this.href);return false;

Koska sinulla on 16-napainen pistoke, breakout boksi on tarpeeton. Kuten SL666 opastaa, katon vikakoodit saat luettua keskikonsolin katkaisijasta.
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

Tarkoitan mootori vika kodeja en katon yleisesti otaen tietoa moottorin vioista kun on käyti häiriöitä kuten epätasaista tyhjä käytiä. (Tärähtelyä)
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: w129r sl500 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja pazo »

Vikakoodien luku on tosiaan ihan viisas ajatus. Kuvasta alla näet, mitä on odotettavissa.
Alkupään M119 käyntihäiriöistä valtaosa liittyy virranjakajiin (kosteus) tai sytytysjohtimiin (hapertumat).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

Kaikki on vaihdettu uusiksi, puolat,kannet, pyöriät, johdot, tulpat ,ja ohjausyksikö korjattu.Venttiilit laitettu imuvuodot tutkitu,lamra ja jakoketju sekä suutumet tiivisteet vaihdetu uusitu silti käy huonosti tärätelee kuin yksi jäisi välillä syttymättä?Kieroksilla köy.Muo häiritsee se pieni epä vakaus. GM ja moparin saa käymään hyvi vaikka on viritetty. En osaa enään etsiä sitä viimeistä säätöä.Kylmänä käy hetken ilmeisesti seitemällä.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Mitkä ovat kokeen tyhjäkäyntikierrokset? Mietin, voisiko viallinen tyhjäkäyntiluisti aiheuttaa tuon?
R129 500SL 1989 (MR)
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

Kylmänä noin alle 1000 ja lämpimänä 5-700. Kun vaihteen laittaa tyhjä käynnillä käyntiin tulee tärähtelyä kuin joku ei sytyttäisi ja lämpimänä vakaaksi kun on vaihde päällä. Tyhjäkäynnillä kun ei ole vaihde päällä tärähtelee käydessä.Käynti ei ole sellaista jouhevaa.
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja jnes »

Suosittelisin sitä vikakoodien lukua. Tässä vissiin se vanhempi sytkäjärjestelmä? Vaihdettujen osien määrästä päätellen syvät on taskut omistajalla, joten vikakoodien luku onnistuu vaikkapa marmoritiskilläkin :) Sähköistä kaasuläppää veikkaisin sikälimikäli tässä mallissa se on. Vaihdoitko pyörijöiden takana olevat eristelevyt? Tarkista, että puolat varmasti soveltuvat sytkäboksille. Ainakin w124 500:ssa alkusarjan sytkäboksi ei käy loppupään sytytyspuolien kanssa yhteen ja päinvastoin. Seuraa kaikenlaisia sytytysmurheita. Kai tulpat ovat oikeat? Vain ja ainoastaan ne tulpat käy mitä tehdas suosittelee.

- jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

Kun ite vääntää niin maksaa vain osat.Tulpia on kokeiltu ja nyt on Bosit pyöriän tausta eristeet on ainakin ehjiä. Puolia on kokeiltu ei eroa asiaa on väännetty jo 4vuota.Kohta menee vaihtoon GM ta Moparin.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

En myöskään ymmärrä, miksi vikakoodien lukeminen on niin hankalaa? Kustannus on jotain 50-70€:n luokkaa, ja ainakin Veholla pystyvät lukemaan vikakoodit näistä vanhemmistakin autoista.
Kesällä käytin omaa vm.-89 SL:ä Koivuhaan Veholla koodien luvussa.

Turhaa on myöskin verrata 60-70 luvun kaasarilla varustettua jenkkimoottoria Mersun pataan. Molemmat saa käymään nätisti, mutta tietenkin kaasuttimella varustettu vakiomoottori on helpompaa saada säätöihin. Varsinkin, kuin suurimmassa osassa jenkkien kaasuttimissa, myös nelikurkkuisissa, on vain kaksi säätöruuvia, joten sen säätäminen ei vaadi aivan hirveästi osaamista.
R129 500SL 1989 (MR)
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

C4 Corvette ei minun mielestä olut kaasutaja versio tai siten en huomannut kuin suuttimet.Viimmeksi kysuin Vehosta jos tehdään täydelinen tarkastus menee asentajalta muutama tunti (Koivuhaan Veho) Arvelivat sen maksavan satasia.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Vikakoodien luku maksaa muistaakseni 70€ Veholla, joten sen kustannus ei voi olla satasia.
Joka tapauksessa osien vaihtaminen arpomalla tulee yleensä kalliimmaksi kuin vian diagnosointi merkkiliikkeessä.
Ainoa oikea tapa tässäkin tapauksessa on se, että autosta tutkitaan vikakoodit.
R129 500SL 1989 (MR)
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

Täytyy selvitellä talven aikana noita vinkejä kun saan ensin tehtyä käänöksen kaavio taulusta ja testerin tehtyä (kun ei ole toin eglanti ihan hanskassa).Kiitti vinkeistä laitelen tätä ihan pienellä mielenkiinolla (haaste itselle).
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja pazo »

16-napainen diagnostiikkapistoke, Mercedes mallit 124 ja 129:

1 Maa (miinus)
2 OBD diagnostiikan painonappi vain Kalifornian malleissa
3 CIS-E jatkuva polttoaineensuihkutus
-DM diagnostiikkamoduuli vain Kalifornian malleissa
4 EDS Elektroninen dieseljärjestelmä 124
5 ASD lukkoperä
-4MATIC automaattinen neliveto
6 SRS/AB turvajärjestelmä / turvatyyny
7 A/C ilmastointi 124
-RB turvakaari 129
8 DI jakajasytytys
-HFM-SFI jaksottainen polttoaineensuihkutus/sytytys
-PEC paineistettu moottorinohjaus
9 ADS adaptiivinen iskunvaimennus
-RB turvakaari mallissa 124
10 RST kangaskatto mallissa 129
-TN-signaali (bensiini)
11 ATA varkaudenestojärjestelmä
12 IRCL keskuslukituksen infrapunakauko-ohjaus
13 ETC automaattivaihteiston elektroninen ohjaus
14 EA elektroninen kaasupoljin mallissa 124
-CC/ISC vakionopeudensäädin / tyhjäkäyntinopeus mallissa 124
-ESCM moottorinohjauksen kontrollimoduuli (MAS) mallissa 129
15 ei käytössä
16 jännite (plus) sytytys kytkettynä (piiri 15, ei kytketty kaikissa malleissa)
Viimeksi muokannut pazo, Ke 18.11.2015 07:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

Kiitti noista tiedoista täytyy vain rakentaa toi testeri. Onko noi numerot väläysten määrä jos on vikaa ja onko mikä ilmotus jos ei ole vikaa. PS onko tietoa miten suuri pitää olla toi sulake ( A) keltasessa johdossa.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja pazo »

Kun olet duunannut testerin, kytke musta (miinus) napaan 1 ja punainen (plus) napaan 16. Keltainen eli testijohto tulee esimerkiksi napaan 3, kun haluat lukea polttoaineensuihkutuksen vikakoodit. Navasta 8 luet sytytyksen vikakoodeja jne. Jos/kun koodeja löytyy, joku foorumilla varmastikin auttaa Sinua tulkkaamaan ne.

Sulake ei ole välttämätön testerissä, mutta toki hyvä varmistus. LED ei paljon virtaa vie, joten vaikkapa 0,5 A lasiputkisulake on ihan ok.

Menestystä talven selvittelyihin!
KO53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.08.2009 20:44

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja KO53 »

OK kiitti
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w129r sl500 vikakodi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

SL666 kirjoitti:Sitä en tiedä saako ostaa jostain valmiita lukulaitteita. Itse saa luettua 12 V LED:llä. Katon koodien lukuun ei tarvita edes LED:iä vaan keskikonsolissa olevan avaus/sulkemis-napin välädykset kertovat koodin.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=135549" onclick="window.open(this.href);return false; keskustelun lopussa on kuvat sekä 16- että 38-napaisista pistokkeista, listattuna mikä toiminto on kussakin navassa.

Luettaessa lasketaan LED:n välähdykset ja lukumäärä kertoo vikakoodin. Em. keskustelussa on taulukko AD77.30P-400C koodeista
Englanninkielistä selvitystä on BenzWorldin sivulla: http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... ost1937744" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse olen lukenut vain katon vikakoodeja joka on mielestäni hieman helpompaa. BenzWorldin jutussa sanotaan:
- LED:n +jalka pistokkeen 3-napaan
- LED:n -jalka siihen pistokkeen napaan jonka koodit haluataan lukea
- ko. navat oikosuljetaan 2-4 s ajaksi joka käynnistää lukutilan
- lasketaan välähdykset
- lukemisen helpottamiseksi on LED:n jalkoja pidennetty ja oikosulkemista varten asennettu pieni kytkin

BenzWorldin keskustelusta http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... res-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Keskustelun 2. sivu, n. puolivälissä on liitetiedosto: 88-00 Diagnostictroublecodes.pdf, siinä myös kerrottu vikakoodeista.

Vastasin kuitenkin vaikka en kovin hyvin tunne alaa mutta R129 kysymyksiin ei aina tule montaa vastausta.
Kiitokset linkistä. Aivan loistava apu kun selvittelee vikajuttuja :thumbup: Justiin tuossa PDF :ssä on se oleellisin tieto
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Vastaa Viestiin