Jouni H kirjoitti:Kiitos tiedoista.
Suomalaisen auton perään haikailen juurikin siksi, että olen kuullut liian monelta huonoa 1923 syntyneellä saksalaisrouvan kauppakassina olleista 65000 km. ajetuista autoista.
Voi olla, että lapsenuskoni on väärä, mutta luotan enemmän suomalaisen historian omaavaan autoon.
Väyrysestäni muinoin korjattiin ruosteongelmia, miten näissä uudemmissa peltien ja maalauksien kanssa on?
Entä tekniikkapuoli?
Oma -06 valmistettu -07 mallivuoden auto ei ole käytännössä lainkaan ruostunut, pari pientä pientaruostekohtaa on (ollut). Takalasin pyyhkijän "ympärillä" oleva metallilätkä ruostui ja vaihdettiin uuteen, tällä hetkellä on kynnen kokoinen ruostaläikkä vasemman takasivuikkunan "karmissa". Lisäksi nelimatikissa etupyörät heittävät sen verran kiviä etuovien alanurkkiin, että niistä maali lähti ja ovien alaosat maalattiin uudestaan (kannattaa harkita roiskeläppiä). Alusta on sitä katselleiden korjaus/huoltomiesten mukaan ruosteeton. En tiedä minkä verran syksyllä 2010 tehty ruosteenestokäsittely vaikuttaa.
Bensakoneiden tekniikkaa en tunne. Ilmajousista voi olla harmeja (jos sellaiset on), mutta toisaalta ainakin omasta mielestä ajonautinko korvaa kyllä pienet harmit. Ennen faceliftiä tehdyissä autoissa on SBC-jarrut, joissa tulee jossain vaiheessa "polkaisut täyteen" - tosin jos saat oikeasti noin vähillä kilometreillä olevan, niin ei vieä pitkään aikaan.
Minä en luottaisi sen enempää suomalaiseen kuin saksalaiseenkaan jos väitetään, että kutoskoneisella e-mersulla on ajettu n. 10tkm/vuosi koko sen elinajan (on se mahdollista, mutta perin harvinaista). Eikös mittarin ruuvaaminen ole kuitenkin rikos vain toisessa mainituista maista? (voihan se toki Suomessakin täyttää petoksen tunnusmerkistön, mutta jos muistan oikein niin Saksassa se on määritelty ihan yksiselitteisesti rikokseksi - toki sitä varmaan siitä huolimatta harrastetaan yhtä lailla molemmissa maissa)